بیماری پوستی روزاسه؛ علل، علائم، تشخیص و نحوه‌ی درمان آن • دیجی‌کالا مگ

بیماری‌ها و اختلالات پوستی برای کسانی که به دنبال داشتن ظاهری بی‌نقص و زیبا هستند چالش‌های بزرگ و سختی به شمار می‌آیند. با توجه به اهمیت پوست به عنوان اولین سد دفاعی بدن و نقش آن بر اعتماد به نفس افراد بروز هر گونه مشکل برای این عضو می‌تواند تاثیر بسزایی روی کیفیت زندگی انسان‌ داشته باشد. در این میان بیماری پوستی روزاسه یکی از اختلالاتی است که مقابله با آن نیاز به آگاهی و توجه زیادی از جانب شما دارد. به همین دلیل در این مطلب از دیجی‌کالا مگ به سراغ آشنایی با علل، علائم و نحوه‌ی درمان این بیماری می‌رویم. پس با ما همراه باشید.

بیماری پوستی روزاسه چیست؟

روزاسه (Rosacea) یک بیماری پوستی مزمن و شایع است که باعث برافروخته، متورم و قرمز شدن پوست صورت و سایر قسمت‌های بدن انسان می‌شود. این بیماری همچنین می‌تواند با برجستگی‌های کوچک، چرکی و سرخ رنگ همراه باشد؛‌ به همین دلیل گاهی اوقات با نام آکنه‌ی روزاسه هم شناخته می‌شود. احتمال ابتلا به روزاسه در افراد میانسال و مسن، زنان و همینطور کسانیکه پوست بسیار روشنی دارند نسبت به افراد دیگر بیشتر است.

البته این موضوع بدان معنا نیست که افراد دارای رنگ پوست تیره به بیماری روزاسه مبتلا نمی‌شوند. در واقع، تشخیص ابتلا به این بیماری در افراد دارای رنگ پوست تیره برای پزشکان دشوارتر است. علت بروز اختلال پوستی روزاسه هنوز ناشناخته است و هیچ درمان قطعی و کاملی برای آن وجود ندارد. با این وجود، تحقیقات انجام شده در زمینه‌ی این بیماری باعث شده تا پزشکان بتوانند با به حداقل رساندن علا‌ئم آن به بهبود وضعیت پوست فرد کمک کنند.

انواع بیماری پوستی روزاسه

به طور کلی بیماری روزاسه چهار نوع مختلف دارد که شما ممکن است به طور همزمان علائم بیش از یکی از انواع آن را داشته باشید.

روزاسه‌ی نوع یک یا اِریتماتوتلانژکتاتیک (ETR)

این نوع روزاسه با قرمزی طولانی مدت، تورم،‌ حساسیت، سوزش، خشکی و زبری پوست همراه است. در روزاسه‌ی نوع یک رگ‌های خونی کوچک زیر پوست شما بزرگتر و قابل مشاهده‌تر می‌شوند. علائم روزاسه‌ی ETR به صورت دوره‌ای روی پوست به وجود می‌آیند و از بین می‌روند. عدم درمان این نوع روزاسه می‌تواند قرمزی پوست را بیشتر یا حتی دائمی کند.

روزاسه‌ی نوع دوم یا پاپولوپوسچولار (Papulopustular)

در روزاسه‌ی نوع دوم شما همراه با مشاهده‌ی برجستگی‌های قرمز رنگ و متورم، جوش‌های سر سفید و پر از چرکی را روی پوست می‌بینید. این نوع روزاسه معمولا روی پیشانی، گونه‌ها و چانه‌ی فرد ایجاد می‌شود اما می‌تواند روی پوست کف سر، قفسه‌ی سینه یا گردن هم به وجود بیاید. درست مانند روزاسه‌ی ETR در این نوع هم پوست فرد به شدت حساس می‌شود و رگ‌های خونی زیر آن کاملا قابل مشاهده خواهند بود. زنان میانسال بیشتر از افراد دیگر در معرض خطر ابتلا به این بیماری هستند.

روزاسه‌ی نوع سوم یا فیماتوز (Phymatous)

روزاسه‌ی فیماتوز نوع نادری از این بیماری است که باعث افزایش ضخامت پوست بینی، چانه، پیشانی، گونه‌ها و گوش‌ها می‌شود. خشکی، تورم، بزرگ شدن منافذ،‌ قابل مشاهده بودن رگ‌های خونی، تغییر رنگ و ناهمواری بافت پوست از علائم اصلی روزاسه‌ فیماتوز هستند. روزاسه‌ی نوع سوم معمولا مردان را درگیر می‌کند و اغلب با نوع دیگری از این بیماری همراه است.

روزاسه‌ی نوع چهارم یا چشمی

روزاسه‌ی نوع چهارم تنها روی چشم‌های فرد تاثیر می‌گذارد و باعث تحریک، خون‌آلود و اشک‌آلود شدن آن‌ها می‌شود. سوزش، خارش، خشکی، حساسیت به نور، کاهش دید، شکستگی رگ‌های خونی و همینطور بروز کیست در چشم از علائم دیگر روزاسه‌ی نوع چهارم هستند. درمان روزاسه‌ی چشمی باید خیلی جدی‌تری از انواع دیگر آن دنبال و انجام شود.

علل بروز بیماری پوستی روزاسه

همانطور که گفتیم تا به امروز علت بروز بیماری پوستی روزاسه هرگز شناخته نشده است. با این حال، محققان احتمال می‌دهند که علت ابتلا به این اختلال ترکیبی از عوامل ارثی و محیطی باشد که در زیر به آن‌ها اشاره کرده‌ایم.

علائم بیماری پوستی روزاسه

روزاسه می‌تواند شباهت بسیار زیادی به بیماری‌های دیگر داشته باشد؛ بنابراین تشخیص آن از اهمیت زیادی برخوردار است. در صورت مشاهده‌ی علا‌ئم زیر روی پوستتان باید در اسرع وقت به یک متخصص پوست مراجعه کنید.

محرک‌های بیماری روزاسه

اگر پس از مراجعه به پزشک متوجه شدید که به بیماری پوستی روزاسه مبتلا هستید باید سعی کنید از محرک‌های تشدیدکننده‌ی علائم این بیماری دوری کنید. در زیر فهرستی از کارها، مواد غذایی و عادت‌هایی که می‌توانند روزاسه را تشدید ‌کنند برای شما آماده کرده‌ایم. اگر موارد زیر را رعایت کرده‌اید اما همچنان احساس می‌کنید که انجام یک کار یا خوردن غذایی دیگر باعث افزایش علائم شما می‌شود باید سعی کنید تمام عادت‌های خود را یک جا یادداشت و سپس به بررسی آن‌ها بپردازید.

نحوه‌ی مراقبت از پوست مبتلا به روزاسه

اگر به بیماری پوستی روزاسه مبتلا هستید باید بدانید که پوست شما نسبت به هر نوع پوست دیگری حساس‌تر است و به مراقبت بیشتری از جانب شما نیاز دارد. برای محافظت از پوست خود و کمک به کاهش قرمزی آن، نکات زیر را به خوبی به یاد بسپارید.

۱۱۲,۰۰۰

۹۱,۲۰۰

تومان

نحوه‌ی درمان بیماری پوستی روزاسه

روش‌های درمان بیماری روزاسه از هر فردی به فرد دیگر متفاوت است؛‌ اما همه‌ی این راهکارها بر تسکین یا کاهش علائم و جلوگیری از بدتر شدن آن‌ها تمرکز دارند. پزشک متخصص ممکن است انجام روش‌های زیر را به شما توصیه کند.

سخن پایانی

همانطور که با خواندن این مطلب متوجه شدید، روزاسه یک بیماری پوستی مزمن است که درمان مشخصی ندارد اما با رعایت یک سری از نکات و مصرف دارو می‌توان آن را مدیریت و کنترل کرد. کنار آمدن با یک اختلال پوستی سخت مانند روزاسه می‌تواند برای بسیاری از ما کار دشواری باشد چرا که روی ظاهر و در نتیجه اعتماد به نفسمان تاثیر زیادی می‌گذارد. با این حال، بهترین راه این است که پس از تشخیص پزشک با بیماری خود بیشتر آشنا شوید و در مسیر تلاش برای زندگی با آن تلاش کنید.

این مطلب فقط جنبه‌ی آموزش و اطلاع‌رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه‌های این مطلب حتما با یک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر بیانیه‌ی رفع مسؤولیت دیجی‌کالا مگ را بخوانید.

منبع: WebMD, Healthline, Cleveland Clinic


منبع

درباره ی ماکان نیوز

مطلب پیشنهادی

چگونه از تاپ سفید در استایل خود استفاده کنید؟ • دیجی‌کالا مگ

یکی از پرکاربردترین آیتم‌های کمد لباس هر خانمی، تاپ سفید است. این تاپ ساده با …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به سايت خوش آمديد !


براي مشاهده مطلب اينجا را کليک کنيد