بورس چشم انتظار راند آخر انتخابات

به گزارش نبض بورس،  هفته منتهی به چهارشنبه ۱۳ تیرماه به شدت تحت تاثیر دور دوم انتخابات ریاست جمهوری قرار داشت و معاملات پر نوسانی را رقم زد. در این هفته شاخص کل با رشد ۱۵ هزار واحدی به محدوده ۲،۱۰۰،۰۰۰ واحد رسید هرچند شاخص هم وزن رشد خفیف‌تری را تجربه کرد. ارزش معاملات خرد با رشد ۲۰۰ میلیاردی به صورت متوسط ۳۷۰۰ میلیارد تومان بود.

در این هفته برخلاف هفته قبل که شاهد ورود نقدینگی اشخاص حقیقی بودیم خروج ۱۵۰۰ میلیارد تومانی رقم خورد. بیشترین رشد هفتگی متعلق به نمادهای “حفارس”، “رنیک” و “رتکو” بود که به ترتیب جهش ۳۱، ۱۸ و ۱۷ درصدی و در مقابل نمادهای “واعتبار”، “واتوس” و “دهدشت” به ترتیب افت ۱۸ درصد، ۱۵ درصد و ۱۳ درصدی را تجربه کردند.
این هفته مناظرات انتخاباتی دوباره برگزار شد و موضوع بازار سرمایه یکی از کانون های اصلی بحث‌های نامزدهای انتخاباتی بود. بازار در هفته جاری به نظر نوسانات سنگینی تجربه کند که جهت این نوسان می‌تواند اثرپذیری بالایی از نتیجه انتخابات داشته باشد. رئیس سازمان برنامه بودجه اعلام کرد مردم منتظر کاهش تورم باشند. ضمن آنکه شرکت های سیمانی گروه غدیر از جمله “سشرق”، “سدشت”، “سپاها” و “سکرد” در شفاف‌سازی‌های جداگانه‌ای خبر از خرید بخشی از سهام شرکت توسعه خورشیدی سیمان غدیر را دادند. “واتی” اعلام کرد قصد دارد سهام خود در شرکت پارسیلون را از طریق مزایده به فروش رساند. “گشان” قصد دارد بخشی از املاک خود را از طریق مزایده واگذار کند. “گنگین” یکی از املاک خود را فروخت.
هیات مدیره “کزغال” پیشنهاد افزایش سرمایه ۳۲۹ درصدی از محل مطالبات و آورده نقدی را داد. “قرن” هم از پیشنهاد افزایش سرمایه ۶۶ درصدی از انباشته رونمایی کرد. “وکار” هم پیشنهاد افزایش سرمایه ۲۰ درصدی از محل سود انباشته را داد. “سغرب” تجدیدی شد و پیشنهاد افزایش سرمایه ۱۰۳۰ درصدی را روانه کدال کرد. “چکاوه” هم افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی ۶۳۹ درصدی را خواهد داشت. مجوز افزایش سرمایه ۴۰۰ درصدی “فافزا” از محل سود انباشته صادر شد. “لخزر” چرخ گوشت خود را گران کرد. “غپینو” هم اعلام کرد بعضی از محصولات این شرکت افزایش نرخ داشتند. در خبری مهم برای گروه روانکار سرانجام افزایش نرخ روغن موتور در شرکت‌های روانکار افزایش یافت. “شکام” هم از افزایش نرخ بعضی محصولات خود به دلیل افزایش نرخ دلار تخصیصی به این شرکت خبر داد.
“جم” اعلام کرد که خط تولید ABS/RUBBER این شرکت راه اندازی آزمایشی شده است. “دفرا” از داروی درمان خشکی چشم خود رونمایی کرد. دولت سازمان خصوصی سازی را موظف به واگذاری سهام دولت در شرکت‌های صنایع پتروشیمی خلیج فارس، فولاد شادگان، فولاد غدیر نیریز، فولاد سفید دشت چهارمحال و بختیاری، اپال پارسیان سنگان، فولاد سبزوار، آلومینای ایران، پالایش گاز پارسیان و پالایش گاز فجر جم کرد.
در مجامع عمومی سالانه شرکت‌ها “شغدیر” ۵۷۰، “بوعلی” ۷۰۰، “زگلدشت”۱۱۸ و “زدشت”۱۳۷، “زمگسا” ۲۹۵، “سمتاز” ۵۹۰، “پیزد”۴۹، “دپارس” ۵۵۵، “ونوین” ۸، “جم”۴۸۸ و “پارس” ۲۶ تومان تقسیم کرد.
“خودرو” و “خساپا” در شفاف‌سازی خود اعلام کردند تا تیرماه ۱۴۰۴ برای خروج از ماده ۱۴۱ قانون تجارت مهلت گرفته‌اند. در گزارش‌های ۱۲ ماهه شرکت ها “زشگزا” ۱۶۹، “فخاس” ۸۲، “دشیری” ۲۰۵۰، “شرانل” ۸۸۰ تومان به ازای هر سهم شناسایی کردند. “وساخت” از تغییر مجوز سهامداری خود در بانک اقتصاد نوین از ۱۰ به ۲۰ درصد خبر داد. در بازارهای جهانی قیمت هر اونس طلا به ۲۳۵۰ دلار در هر اونس رسید. قیمت مس بعد از افت سنگین در ماه گذشته در این هفته ۳۰۰ دلار در تن رشد کرد و به ۹۸۰۰ دلار رسید. هر بشکه نفت خام برنت هم با رشد ۲ دلاری مواجه شد و به ۸۴ دلار رسید. قیمت روی، آلومینیوم و سرب به ترتیب ۲۹۵۰، ۲۵۴۰ و ۲۲۱۵ در حال معامله هستند. سیاست پولی انبساطی بانک مرکزی در عملیات بازار باز ادامه دارد و نرخ بازدهی اوراق خزانه اسلامی به ۲۹ درصد رسید. قیمت دلار آزاد ۶۱ هزار تومان، دلار نیمایی ۴۳ و هر سکه امامی هم ۴۲ میلیون در حال داد و ستد است. 

 

منبع: صدای بورس


منبع

درباره ی ماکان نیوز

مطلب پیشنهادی

سیمان در صدر معاملات بورس کالا قرار گرفت

در جریان معاملات تالارهای بورس کالای ایران سیمان با معامله ۸۶۲ هزار و ۸۲ تن …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *