بورس در کوتاه مدت متاثر از دو نامزد اما در بلندمدت فارغ از آینده ریاست جمهوری

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس،
سه تحلیلگر بازار سرمایه با اشاره به جو کوتاه و بلند مدت بورس از موضع گیری نامزدهای ریاست جمهوری در گفت و گو با دنیای اقتصاد معتقدند سرنوشت بازار را نباید به رئیس‌جمهور گره زد و اصلاحات اقتصادی و رویکردهای سیاست خارجی اهمیت دارد.


سعید مشکات: مشخص نیست چه کسی پیروز انتخابات است و طبیعتا بازار سرمایه هم برداشت درستی از این موضوع ندارد. فقط بازار در بلندمدت به سیاست‌های پزشکیان خوش‌بین است. جو کوتاه مدت بر پایه اخبار و تحلیل تکنیکال است اما مسائل بلندمدت در گرو حل مسائل سیاست خارجی و اصلاحات اقتصادی است.


برداشتی که فعلا می‌توان از موضع‌گیری نامزدها داشت این است که پزشکیان در بلندمدت رویکرد مناسب‌تری دارد و برای کلیت اقتصاد خوشایند است. اگر موضوع تحریم‌ها و ارتباطات خارجی در بلندمدت حل شود، طبیعتا بورس نیز واکنش مثبت نشان می‌دهد اما اثر کوتاه‌مدت تابع تحلیل تکنیکال و جو خبری است.


سرنوشت بورس را نباید به رئیس‌جمهور گره زد. برای مثال دولت احمدی‌نژاد در کلیت به ضرر بازار سرمایه بود اما در آن مدت 4سال شاخص نزولی بود و 2 سال صعود تجربه شد. در بلندمدت احمدی‌نژاد به ضرر بازار سرمایه کار کرد اما در کوتاه‌مدت در همان دولت هم سود و ضرر با هم بود یا مثلا در دولت روحانی هرچند به سمت اصلاحات اقتصادی حرکت شد اما چند سال ابتدایی بورس راکد بود و بعد از رشد دلار اثر مثبت گرفت.


چیزی که بیشتر از همه اهمیت دارد اصلاحات اقتصادی و رویکردهای سیاست خارجی است. در این بین ممکن است نرخ بهره فشار بیاورد، قیمت‌های جهانی سقوط کند و بازار اثر منفی بگیرد. ممکن هم هست قیمت‌های جهانی رشد کند و بورس هم منتفع شود.


در بلندمدت رویکرد اصلاحات اقتصادی مبتنی بر رفع تحریم‌ها به نفع بورس است و جلیلی نه تنها کلمه‌ای درباره رفع تحریم‌ها صحبت نمی‌کند، بلکه فرض کرده تحریم‌ها به همین شکل پابرجا خواهد بود که بازار نسبت به این موضوع بدبین خواهد بود. تا هفته آینده جو نوسانی ادامه می‌یابد. اگر ابتدای هفته آینده اخبار مثبتی بیاید روند صعودی حداقل سه‌ماهه را می توان داشت اما اگر خبری منفی بیاید مجددا سه‌ماه در نزول خواهیم بود.


حسن حسین‌نیا: بورس در هفته‌های گذشته با ثبت بازدهی منفی و کاهش ارزش معاملات یکی از کم‌رونق‌ترین مقاطع زمانی را سپری کرد. با وجود اعمال محدودیت نوسان تغییری در ثبت بازدهی منفی پیش نیامد اما خروج نقدینگی افزایش پیدا کرد. با پایان دور اول انتخابات، دو تفکر اقتصادی کاملا متفاوت در دور دوم انتخابات حضور دارد که طیف مورد اقبال اکثریت فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان و فعالان بازار سرمایه است.


سیاست‌های طرف مقابل منجر به شکل‌گیری واکنش هیجانی منفی شد که با فوریت در معاملات بورس نشان داده شد. پس از پایان مناظره اول در دور دوم انتخابات اخیر، محتوای پیام‌های رد و بدل‌شده منجر به آگاهی‌بخشی بیشتر و بیان واضح‌تر تفکرات اقتصادی دو طرف شد. اقبال جامعه سهامداری به پزشکیان و احتیاط درباره مواضع تیم اقتصادی جلیلی به وضوح در روزهای اخیر و حتی در روزهای آتی در بستر معاملات بورس خود را نشان خواهد داد.


نیما میرزایی: بورس در هفته جاری کاملا متاثر از نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری و رفتن دو نامزد به مرحله دوم بود. این موضوع طبیعتا ابهام پیش رو را تشدید کرده و تداوم بخشیده است. طبیعتا پزشکیان با توجه به استفاده از نخبگان و پیشکسوتان بورسی نشان داده اعتقاد بیشتری به اقتصاد بازار آزاد دارد و ‌ساز و کار آن را احتمالا خواهد پذیرفت.


از این رو بورسی ها اقبال بیشتری به وی دارند و در طرف مقابل هم جلیلی پیرو ایدئولوژی‌های مربوط به قیمت‌گذاری دستوری یا اصطلاحا دلارزدایی از اقتصاد است که این موضوع چندان باب میل سرمایه‌گذاران و تولیدکنندگان مخصوصا بازار سرمایه نیست. با توجه به اعلام حمایت قالیباف از جلیلی ابتدا طرف عرضه سنگین‌تر بود اما در روزهای بعد و مخصوصا بعد از مناظره دوشنبه با توجه به اقبال عمومی بیشتر در جامعه و احتمال حضور آرای خاکستری شاخص شاهد سبز شدن و تداوم در معاملات سه‌شنبه بود.


برای آخرین روز هفته نیز بازاری نوسانی انتظار می رود که متاثر از گفت‌وگوی سه‌شنبه شب می‌تواند دچار جهت‌دهی نوسانات به سمتی خاص باشد.

انتهای پیام

 


منبع

درباره ی ماکان نیوز

مطلب پیشنهادی

مسعود پزشکیان رئیس جمهور ایران شد

مسعود پزشکیان با پیروزی در مرحله دوم انتخابات، رئیس جمهور ایران شد. آفتاب‌‌نیوز : چاپ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *