به این دلیل نباید به وای‌فای بدون پسورد «دوقلو شیطانی» وصل شوید

یک مرد استرالیایی به دلیل سرقت داده‌های کاربران بی‌خبر از همه جا با راه‌اندازی شبکه‌های وای‌فای جعلی در چندین مکان عمومی از جمله فرودگاه‌ها بازداشت شده است. این فرد زمانی که یک شرکت هواپیمایی وجود شبکه وای فای مشکوکی را به مقامات اطلاع داد، دستگیر شد.

مایکل کلپسیس، شهروند استرالیای غربی از پرث، هفته گذشته در دادگاه مجستریت حاضر شد. او به دلیل راه‌اندازی شبکه‌های وای‌فای عمومی جعلی در چندین مکان در سراسر کشور برای سرقت داده‌های کاربران با 9 اتهام طبق قوانین جرایم سایبری مواجه است. وی که در اوایل بهار دستگیر شده بود، پس از حضور در دادگاه، با شرایط سختگیرانه‌ای به قید وثیقه آزاد شد.

خطرات شبکه وای فای جعلی در مکان‌های عمومی

کلپسیس چندین نقطه اکسس پوینت قابل حمل راه‌اندازی کرده بود تا به اصطلاح شبکه‌های وای‌فای رایگان «دوقلوی شیطانی» ایجاد کند، که باعث جلب توجه و نگرانی یک شرکت هواپیمایی حین پروازها شد. پلیس فدرال استرالیا چمدان‌های کلپسیس را تفتیش کرد و تعدادی از دستگاه‌های الکترونیکی مورد استفاده برای انجام جرایم را ضبط کرد. آنها همچنین خانه او در پالمیرا را تفتیش کردند.

به گفته پلیس فدرال استرالیا، هنگامی که افراد تلاش کردند دستگاه‌های خود را به شبکه‌های رایگان متصل کنند، به یک وب‌سایت جعلی هدایت می‌شدند که از آنها می‌خواست با استفاده از ایمیل یا حساب‌های شبکه اجتماعی خود وارد شوند. بازرس سایبری فرماندهی غربی، کارآگاه آندریا کلمن، به مردم هشدار داد که هنگام اتصال به وای‌فای عمومی رایگان نباید هیچ جزئیات شخصی، مانند ورود از طریق ایمیل یا حساب شبکه اجتماعی، تقاضا شود.

کلپسیس جزئیات را ذخیره کرده و ممکن است از آنها برای دسترسی به اطلاعات بیشتر کاربران، از جمله تصاویر ذخیره شده و جزئیات بانکی استفاده کرده باشد.

این اتفاق خطرات استفاده از شبکه‌های وای‌فای عمومی را برجسته می‌کند. به‌طور معمول، حملات دوقلوی شیطانی به این صورت عمل می‌کنند که هکر یک نقطه دسترسی وای‌فای جعلی ایجاد می‌کند که شبکه قانونی را تقلید می‌کند و از همان شناسه (SSID) استفاده می‌کند. آنها ممکن است از دستگاه‌هایی مانند تلفن‌های هوشمند، لپ‌تاپ‌ها یا ابزارهای تخصصی مانند Wi-Fi Pineapple برای ایجاد چنین شبکه جعلی استفاده کنند. هنگامی که کاربر به شبکه جعلی متصل می‌شود، مهاجم یک پرتال جعلی برای جمع‌آوری اطلاعات لاگین یا اطلاعات حساس دیگر مقابل او قرار می دهد.

این حملات به طرز ویژه‌ای خطرناک هستند، زیرا بسیار دشوار قابل شناسایی بوده و از نیاز مردم برای اتصال فوری به اینترنت سوء استفادهمی‌کنند. بدتر اینکه بسیاری از دستگاه‌ها به طور خودکار به شبکه‌های شناخته شده وصل می‌شوند.

برای جلوگیری از این حملات، هرگز از شبکه‌های وای‌فای عمومی بدون پسورد استفاده نکنید یا اگر مجبورید، حداقل VPN را فعال کرده و فقط از وب‌سایت‌های HTTPS روی شبکه های وای فای بدون پسورد استفاده کنید.


منبع

درباره ی ماکان نیوز

مطلب پیشنهادی

پیش‌بینی رجانیوز از پیروزی و تعداد رای پزشکیان

پیش‌بینی می‌شود مسعود پزشکیان با نزدیک به ۱۶ میلیون رای پیروز انتخابات باشد. رویداد ۲۴ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *