بهترین لایه‌بردار صورت ایرانی و خارجی؛ چگونه پوست خود را لایه‌برداری کنیم؟

پوست بزرگترین عضو بدن انسان است و مراقبت از آن می‌تواند یکی از مهم‌ترین و البته چالش‌برانگیزترین کارهایی باشد که باید برای حفظ سلامت خود انجام دهید. همه‌ی کسانیکه به پوست خود اهمیت می‌دهند در روتینشان از محصولاتی چون ضد آفتاب‌، شوینده‌ی صورت، کرم ضد لک قوی، مرطوب‌کننده‌ و سرم‌های مختلف استفاده می‌کنند؛ اما افراد بسیار کمی هستند که از اهمیت تهیه و استفاده از بهترین لایه‌بردار صورت اطلاع دارند.

لایه‌برداری صورت یکی از اصلی‌ترین قدم‌های داشتن یک پوست صاف و درخشان است و شما بدون دانستن همه‌ چیز درباره‌ی آن نمی‌توانید به هدف خود برسید. بنابراین ما تصمیم گرفته‌ایم در این مطلب از دیجی‌کالا مگ به سراغ معرفی بهترین لایه‌بردار صورت ایرانی، خارجی برویم و نحوه‌ی انجام لایه‌برداری پوست را به شما آموزش بدهیم. پس با ما همراه باشید.

لایه‌برداری پوست یعنی چه؟

پوست بدن انسان ساختار بسیار پیچیده‌ای دارد و از چندین لایه‌ی مختلف تشکیل شده است. آخرین لایه‌ی پوست که با نام روپوست یا اپیدرم (Epidermis) شناخته می‌شود، همان بخشی از پوست است که ما می‌توانیم آن را ببینیم. خارجی‌ترین لایه‌ی روپوست که نام لایه‌ی شاخی (Stratum Corneum) را به آن داده‌اند مملو از سلول‌های مرده است. جایگزین شدن این سلول‌های مرده با سلول‌های جدید طی یک چرخه‌ی طبیعی ۲۸ روزه انجام می‌شود. با افزایش سن روند این جایگزینی کمی کند می‌شود و ممکن است تا ۴۸ روز هم طول بکشد.

لایه‌برداری به فرآیندی گفته می‌شود که در طول آن سلول‌های مرده‌ی پوست به صورت غیرطبیعی و با استفاده از یک ماده‌ی شیمیایی یا فیزیکی از روی سطح پوست حذف می‌شوند. لایه‌برداری پوست را باید به درستی و با دقت بسیار زیادی انجام دهید تا نتیجه‌ی مورد نظر خود را از آن بدست بیاورید.

چرا پوست شما به لایه‌برداری نیاز دارد؟

لایه‌برداری صورت و بدن می‌تواند به روش‌های مختلفی ظاهر پوست شما را بهبود ببخشد. شما با انجام این کار می‌توانید لکه‌های پوستی خود را از بین ببرید، چین‌وچروک‌های زودرس را کمتر کنید، منافذ سطح پوست را پاکسازی نمایید و در آخر باعث شوید تا دیگر محصولات پوستی مانند کرم‌ها و مرطوب‌کننده‌ها راحت‌تر جذب پوست شوند.

علاوه بر این لایه‌برداری پوست می‌تواند به افزایش تولید کلاژن در پوست شما کمک کند. این پروتئین که کلیدی برای داشتن پوستی شفاف و شاداب است، با تسریع چرخش سلولی خاصیت ارتجاعی پوست را هم افزایش می‌دهد و چین‌وچروک‌های پوستی را به حداقل می‌رساند.

انواع روش‌های لایه‌برداری پوست

لایه‌برداری پوست را می‌توان به چند روش مختلف انجام داد که در زیر به معرفی و بررسی آن‌ها می‌پردازیم. فراموش نکنید که هر کدام از این روش‌ها برای یک سری از افراد و مشکلات پوستی مناسب هستند و شما نباید بدون آگاهی و اطلاعات کامل به سراغ امتحان کردن آن‌ها و استفاده از لایه‌بردار پوست بروید.

لایه‌برداری در خانه

یکی از بهترین و ساده‌ترین روش‌های مراقبت از پوست، انجام لایه‌برداری در خانه است که برای تهیه‌ی آن‌ می‌توانید از محصولات طبیعی مانند شکر و قهوه استفاده کنید. توجه داشته باشید که برخی از این روش‌ها ممکن است برای پوست‌های حساس و مستعد آکنه مناسب نباشند.

لایه‌برداری فیزیکی

در این روش می‌توانید از ابزارهای مخصوص لایه‌برداری پوست مانند برس پاکسازی یا لایه‌بردار پوست فیزیکی مانند اسکراب‌ها استفاده نمایید. این روش به کسانیکه روی پوستشان جوش‌های ملتهب و زخم‌های باز دارند توصیه نمی‌شود. علاوه بر این هرگز نباید فراموش کنید که این روش را باید به آرامی و رعایت نکات مربوط به آن انجام دهید در غیر این صورت پوستتان آسیب می‌بیند.

لایه‌برداری شیمیایی

برخی از محصولات پوستی حاوی ترکیباتی هستند که سلول‌های مرده‌ی پوست را در خود حل می‌کنند؛ به همین دلیل برای لایه‌برداری شیمیایی پوست استفاده می‌شوند. در این روش از ترکیباتی چون آلفا هیدروکسی اسیدها (AHA)، بتا هیدروکسی اسیدها (BHA)، رتینوئیدها و آنزیم‌ها استفاده می‌شود.

آلفا هیدروکسی اسیدها گروهی از اسیدهای محلول در آب هستند که معمولا از میوه‌های شیرین به دست می‌آیند. گلیکولیک اسید، مالیک اسید، لاکتیک اسید، سیتریک اسید و تارتاریک اسید از محبوب‌ترین انواع AHA ها به حساب می‌آیند. آلفا هیدروکسی اسیدها به رفع لکه‌های تیره، کوچک کردن منافذ بزرگ روی پوست،‌ از بین بردن چین‌وچروک‌ها و حذف ناهمواری‌های پوستی کمک می‌کنند.

از طرفی دیگر بتا هیدروکسی اسیدها (BHA) اسیدهای محلول در روغن هستند و با نفوذ در اعماق فولیکول‌های مو چربی‌های اضافه و سلول‌های مرده‌ی پوست را از بین می‌برند و منافذ مسدود شده‌ی شما را باز می‌کنند. به همین دلیل این نوع اسیدها بیشتر برای درمان آکنه و آسیب‌های ناشی از نور خورشید مناسب هستند. سالیسیلیک اسید رایج‌ترین و شناخته‌ شده‌ترین نوع بتا هیدروکسی اسیدها است که می‌تواند به کاهش قرمزی و التهاب پوست کمک کند.

رتینوئیدها که در واقع از ویتامین A مشتق شده‌اند برای تسکین پوست در برابر آسیب‌های نور خورشید، به حداقل رساندن علائم پیری پوست و درمان جوش و آکنه مناسب هستند. رتینول، آداپالن، ترتینوئین، بکساروتن و تازاروتن همگی نوعی رتینوئید به شمار می‌آیند. لازم به ذکر است که غلظت رتینوئیدها با یکدیگر تفاوت دارد و بهتر است یک پزشک متخصص آن‌ را برای شما تجویز کند.

همانند لایه‌برداری فیزیکی، لایه‌برداری شیمیایی هم اگر به صورت اشتباه و نادرستی انجام شود ممکن است به پوستتان آسب برساند. همه‌ی قسمت‌های پوست بدن قابل لایه‌برداری شدن هستند؛ با این حال کارشناسان توصیه می‌کنند که برای پوست صورت و گردن خود از ترکیبات ملایم‌تری استفاده کنید. اگر پوستتان پس از امتحان یک محصول جدید دچار خارش یا التهاب شد، باید استفاده از آن را متوقف کنید.

لایه‌برداری توسط پزشک متخصص

اگر مشکلات پوستی شما با انجام روش‌های گفته شده از بین نروند باید برای رفع آن‌ها به یک پزشک متخصص مراجعه کنید. پزشک شما ممکن است روش‌هایی چون لایه‌برداری با لیزر، لایه‌برداری شیمیایی قوی و میکرودرم آبریژن را برای حل مشکلاتتان به شما پیشنهاد کند.

چه نوع لایه‌برداری برای پوست من مناسب است؟

انتخاب روش درست و خرید بهترین لایه‌بردار صورت و بدن، خطر تحریک پوست شما را به حداقل می‌رساند و به شما کمک می‌کند تا بهترین نتیجه‌ی ممکن را به دست بیاورید. شما برای اینکه بتوانید روش لایه‌برداری مناسب را برای خودتان انتخاب کنید باید نوع پوست خود را به خوبی بشناسید.

  • پوست حساس: اگر پوستتان پس از مصرف محصولات جدید دچار تحریک و قرمزی می‌شود، یعنی پوست حساسی دارید. لایه‌بردارهای حاوی بتا هیدروکسی اسیدها (BHA) برای شما مناسب‌تر هستند چرا که نسبت به ترکیبات دیگر، پوست را کمتر تحریک می‌کنند.
  • پوست نرمال: پوست نرمال شفاف و یکدست است و چون مشکلات پوستی جدی و زیادی ندارد به راحتی تحریک نمی‌شود. بنابراین کسانیکه پوستشان از این نوع است می‌توانند از هر روش و ترکیباتی که خواستند برای لایه‌برداری صورت و بدن خود استفاده نمایند.
  • پوست خشک: ویژگی‌های اصلی پوست خشک زبری و پوسته پوسته شدن هستند. آلفا هیدروکسی اسیدهایی چون گلیکولیک اسید می‌توانند به راحتی از سطح این دسته از پوست‌ها عبور کنند و به مرطوب‌کننده‌ها اجازه دهند تا به خوبی سلول‌های جدید را آبرسانی کنند.
  • پوست چرب: پوست‌های چرب براق و روغنی به نظر می‌رسند. افرادی که پوست چربی دارند می‌توانند از لایه‌بردارهای شیمیایی و فیزیکی قوی مانند اسکراب‌ها استفاده کنند.
  • پوست مختلط: پوست مختلط ترکیبی از پوست‌های خشک و چرب است. شما باید برای هر کدام از بخش‌های صورتتان از محصولات و ترکیبات مجزایی استفاده کنید تا به نتیجه دلخواه خود برسید. برای مثال برای مناطق چرب صورت خود از اسکراب یا لایه‌برداری شیمیایی و برای مناطق خشک از آلفا هیدروکسی اسیدهای ضعیف استفاده کنید.
  • پوست مستعد آکنه: اگر پوست مستعد آکنه‌ای دارید و دائما در حال تلاش برای از بین بردن جوش‌های خفیف تا متوسط هستید به دنبال محصولاتی بروید که در ترکیبات خود رتینوئید، سالیسیلیک اسید و گلیکولیک اسید دارند.

بهترین لایه‌بردار صورت خانگی

بزرگ‌ترین مزیت لایه‌برداری فیزیکی صورت، سهولت دسترسی به آن است. شما می‌توانید به راحتی و با استفاده از یک سری مواد ساده برای خودتان در خانه یک اسکراب بسازید. فراموش نکنید که پس از اسکراب کردن پوست صورت و بدن خود حتما از یک روغن یا سرم مرطوب‌کننده استفاده نمایید تا به حفظ رطوبت و کم کردن ریسک تحریک پوستتان کمک کنید.

اسکراب صورت قهوه و عسل

شاید برایتان جالب باشد که بدانید وقتی قهوه را به صورت موضعی استفاده می‌کنید، خواص آنتی اکسیدانی آن می‌توانند به افزایش تولید کلاژن در پوست کمک نمایند. علاوه بر این، تحقیقات نشان داده‌اند که عسل می‌تواند جای زخم و آکنه را خیلی سریع بهبود ببخشد. برای تهیه‌ی این اسکراب یک دوم فنجان تفاله‌ی قهوه‌، یک فنجان شکر قهوه‌ای، یک قاشق چای‌خوری عسل و دو قاشق چای‌خوری شیر را در یک ظرف در بسته بریزید و به خوبی با یکدیگر ترکیب کنید.

حالا صورت و دست‌های خود را به خوبی خیس کنید و اسکراب را به آرامی روی پوست صورت و گردن خود پخش کنید. از اسکراب کردن پوست اطراف چشم خودداری کنید. دست‌های خود را به مدت ۳ تا ۴ دقیقه و با حرکات دورانی روی پوستتان مالش دهید. پس از انجام این کار صورت و گردن خود را به خوبی با آب ولرم بشویید و خشک کنید. می‌توانید اسکراب باقی مانده را در یخچال نگهداری کنید.

اسکراب بدن شکر قهوه‌ای

شما برای تهیه‌ی این اسکراب بدن به یک دوم فنجان روغن نارگیل، یک چهارم فنجان عسل،‌ یک دوم فنجان شکر قهوه‌ای و سه قاشق غذاخوری جوی دو سر آسیاب شده نیاز دارید. این مواد را با یکدیگر ترکیب کنید و آنقدر هم بزنید که یک خمیر غلیظ به دست بیاورید. پس از خیس کردن پوست، مقداری از اسکراب را روی بدن خود مالش دهید؛ پس از چند دقیقه آن قسمت را بشویید و خشک کنید. فراموش نکنید که شما هرگز نباید از اسکراب بدن خود برای صورت و گردنتان استفاده کنید.

چگونه پوست خود را لایه‌برداری شیمیایی کنیم؟

لایه‌بردارهای شیمیایی دارای ترکیبات مختلفی هستند و همین می‌تواند میزان اثرگذاری آن‌ها را قوی و ضعیف کند. بنابراین نمی‌توان گفت که برای لایه‌برداری پوست دقیقا باید چه کارهایی انجام داد چون همه چیز به نوع پوست شما و محصولی که استفاده می‌کنید بازمی‌گردد. با این وجود نکات زیر می‌توانند لایه‌برداری صورت را برای شما راحت‌تر کند.

  • اگر تا به حال پوست صورت خود را لایه‌برداری نکرده‌اید، بهتر است برای شروع از ترکیبات لایه‌بردار ضعیف‌تر استفاده کنید و سپس به سراغ گزینه‌های قوی‌تر بروید.
  • با پوست خود با ملایمت رفتار کنید و پس از لایه‌برداری از محصولات پوستی تسکین‌دهنده و مرطوب‌کننده استفاده نمایید.
  • محصول لایه‌برداری که استفاده می‌کنید نباید با دیگر ترکیبات داخل روتین پوستی شما تداخل داشته باشد. در غیر این صورت ممکن است پوستتان تحریک و ملتهب شود.
  • برنامه‌ی مناسب لایه‌برداری خودتان را پیدا نمایید و از لایه‌برداری بیش از حد پوستتان خودداری کنید.
  • اگر شاهد علائم شدیدی چون تنگی نفس،‌ تورم زبان، گلو یا صورت و درد قفسه‌ی سینه بودید خیلی سریع به پزشک متخصص مراجعه کنید.

بهترین لایه‌بردار صورت خارجی و ایرانی

حال که به خوبی با روش‌های لایه‌برداری صورت و نحوه‌ی انجام آن‌ها آشنا شده‌اید، بهتر است به سراغ خرید بهترین لایه‌بردار پوست صورت بروید تا بتوانید بهترین تاثیر را روی ظاهر پوست خود بگذارید.

ژل لایه‌بردار آردن سبوما مدل SEBUGEL

اگر پوست چرب و مستعد آکنه‌ای دارید و می‌‌خواهید اسکراب شوینده‌ای که استفاده می‌کنید حاوی ترکیباتی چون سالیسیلیک اسید، نیاسینامید اسید و هیالورونیک اسید باشد، ما ژل لایه‌بردار برند آردن سبوما را به شما معرفی می‌کنیم. این ژل که می‌توان با نام بهترین اسکراب لایه‌بردار صورت آن را صدا کرد، به کاهش آکنه‌ها و جوش‌های سرسیاه کمک می‌کند و با داشتن موادی چون روغن درخت چای، عصاره‌ی نعنا و گریپ فروت پوستتان را تسکین می‌دهد.

ماسک لایه‌بردار صورت هیدرودرم مدل AHA

این ماسک لایه‌بردار برند هیدرودرم در حال حاضر بهترین ماسک لایه‌بردار صورت‌ ایرانی موجود در بازار است. این ماسک که حاوی ترکیباتی مانند خاک رس، سالیسیلیک اسید، سیتریک اسید، عصاره‌ی گل بابونه و اکالیپتوس است، با لایه‌برداری ملایم پوست سلول‌های مرده، تیرگی و لکه‌های پوستی را از بین می‌برد و درخشندگی و شفافیت پوستتان را دوباره به شما بازمی‌گرداند.

کرم لایه‌بردار نئودرم مدل Renewal AHA 13%

اگر به دنبال بهترین کرم لایه‌بردار پوست صورت برای بودجه‌ی متوسط می‌گردید ما کرم لایه‌بردار برند نئودرم را به شما معرفی می‌کنیم که با داشتن گلیکولیک اسید و لاکتیک اسید در ترکیبات خود به از بین بردن سلول‌های مرده‌ی پوستتان کمک می‌کند. این محصول با تحریک پوست به افزایش تولید کلاژن جلوی بیشتر شدن چین‌وچروک‌ها را می‌گیرد و برای رفع جوش‌ها و تیرگی‌های بر جای مانده‌ از آن‌ها مفید است.

ژل لایه‌بردار پوست نوتروژینا مدل Hydro Boost

ژل لایه‌بردار پوست نوتروژینا یکی از بهترین محصولات این برند و در واقع بهترین لایه‌بردار پوست صورت چرب بازار است. این محصول با داشتن هیالورونیک اسید در ترکیبات خود، یک لایه‌برداری ملایم و در عین حال بسیار تاثیرگذار را روی پوست شما انجام می‌دهد و سلول‌های مرده‌ی آن را به خوبی از بین می‌برد. اگر پوستتان بسیار حساس است و بلافاصله بعد از لایه‌برداری خشک می‌شود، این ژل لایه‌بردار مخصوص خود شما است.

ژل شست‌وشوی صورت کوزارکس مدل گود مورنینگ

اگر به دنبال ملایم‌ترین و بهترین لایه‌بردار صورت برای جای جوش و رفع تیرگی پوست می‌گردید این ژل شست‌وشوی برند کره‌ای کوزارکس مخصوص شما است. پلی هیدروکسی اسید یا PHA که نام آن را در ترکیبات این ژل می‌بینیم نوعی ماده‌ی لایه‌بردار است که تمام آلودگی‌ها، سلول‌های مرده‌ی پوست و مواد آرایشی روی صورت را پاک می‌کند. علاوه بر این سلولز موجود در این محصول می‌تواند به راحتی pH پوست را متعادل‌ساری می‌کند.

سرم لایه‌بردار دی اوردینری مدل AHA 30% + BHA 2% Peeling

اوردینری همواره به عنوان بهترین برند لایه‌بردار پوست صورت در ایران شناخته شده است و دلیل محبوبیت آن هم بی‌دلیل نیست. این سرم لایه‌بردار اوردینری که دارای انواع BHA و AHA، عصاره‌ی هویج وحشی و ویتامین B5 است می‌تواند همه‌ی سلول‌های مرده‌ی پوست را از بین ببرد و منافذ بسته‌ شده‌ی آن را به خوبی پاکسازی کند. این محصول بسیار قوی است و برای کسانیکه به تازگی لایه‌برداری پوست را شروع کرده‌اند مناسب نیست.

سخن پایانی

تهیه‌ی بهترین لایه‌بردار صورت و استفاده از آن می‌تواند در رفع بسیاری از مشکلات پوستی به شما کمک کند. اینکه بخواهید از اسکراب‌های خانگی استفاده کنید یا به سراغ محصولات دارای ترکیبات شیمیایی بروید کاملا به خود شما و نوع پوستتان بازمی‌گردد. با این حال، فراموش نکنید که لایه‌برداری پوست کار بسیار حساسی است و اگر آن را با دقت و به خوبی انجام دهید قطعا به نتیجه‌ی دلخواه خودتان خواهید رسید.

این مطلب فقط جنبه‌ی آموزش و اطلاع‌رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه‌های این مطلب حتما با یک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر بیانیه‌ی رفع مسؤولیت دیجی‌کالا مگ را بخوانید.

منبع: Healthline, Dermstore

نوشته بهترین لایه‌بردار صورت ایرانی و خارجی؛ چگونه پوست خود را لایه‌برداری کنیم؟ اولین بار در دیجی‌کالا مگ. پدیدار شد.


منبع

درباره ی ماکان نیوز

مطلب پیشنهادی

بازیگر خوش انرژی در 47 سالگی کنار شوهرش+ عکس

سحر ولدبیگی بدون آرایش: سحر ولدبیگی (زاده ۱ تیر ۱۳۵۶، تهران) هنرپیشه سینما و تلویزیون …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *