بهترین خودروی پرفورمنس سال 2024 به انتخاب موتورترند

در سومین دورهٔ رقابت خودروی پرفورمنس سال موتورترند، ۲۱ خودروی مختلف در پیست چاک‌والا در کالیفرنیا گرد هم جمع شده‌اند.

آنچه در این مطلب می‌خوانید:

رقابت خودروی پرفورمنس سال موتورترند شبیه هیچ رویداد مشابه دیگری در جهان نیست. در این رقابت، برترین خودروهای پرفورمنس جدید سال گرد هم جمع می‌شوند و نه بر اساس یکدیگر بلکه بر اساس شش معیار اصلی شامل ارزش در برابر قیمت، پیشرفت در طراحی، برتری مهندسی، مصرف سوخت، پرفورمنس و تعامل با راننده قضاوت می‌شوند. همچنین ازآنجایی‌که بخش خودروهای آفرودی پرفورمنس طی سال‌های اخیر رونق گرفته است، امسال این قبیل خودروها هم اجازهٔ حضور در رقابت خودروی پرفورمنس سال موتورترند را پیدا کرده‌اند و مکان جدید آزمایش در پیست چاک‌والا امکان ایجاد چالش آفرود برای این خودروها را فراهم کرده است.

شرکت‌کنندگان رقابت خودروی پرفورمنس سال ۲۰۲۳ موتورترند

  • آکورا اینتگرا تایپ S
  • ب‌ام‌و M2
  • ب‌ام‌و XM
  • شورلت کوروت E-Ray
  • فراری ۲۹۶ GTB
  • فورد موستانگ دارک هورس
  • فورد رنجر رپتور
  • جی‌ام‌سی کانیون AR4X
  • جی‌ام‌سی سی‌یرا AT4X
  • هیوندای آیونیک ۵ N
  • لامبورگینی هوراکان استراتو
  • لوتوس امیرا
  • لوسید ایر سافایر
  • مازراتی MC20 سی‌یلو
  • مزدا MX-5 میاتا RF کلاب
  • مک‌لارن ۷۵۰S
  • مرسئس AMG GT63
  • پورشه ۹۱۱ داکار
  • پورشه ۹۱۱ GT3 RS
  • سوبارو BRZ tS
  • سوبارو WRX TR

پس از آزمایش تمام این خودروها در پیست چاک‌والا، لیست شرکت‌کنندگان به گروه کوچک هفت‌تایی از فینالیست‌ها تقلیل داده می‌شود که از یک خودروی الکتریکی کره‌ای جذاب گرفته تا یک اسب اصیل ایتالیایی و یک اسب نر وحشی آمریکایی را شامل می‌شود. با این فینالیست‌ها دوباره به‌سختی رانندگی می‌شود اما این بار در جاده‌های دنیای واقعی مثل جاده‌های شگفت‌انگیز کالیفرنیا و گذرگاه‌های کوهستانی تا اطلاعات بیشتری از تک‌تک این خودروها استخراج شود. در آخر نیز هیئت‌داوران پس از ساعت‌ها بحث و گفتگو، رأی‌گیری نهایی را انجام می‌دهند تا یک خودرو به‌عنوان برنده انتخاب شود و کالیپر طلایی را از آن خود کند.

فینالیست‌های رقابت خودروی پرفورمنس سال ۲۰۲۴ موتورترند

آکورا اینتگرا تایپ S

هرچند ارتباط اینتگرا تایپ S با سیویک تایپ R غیرقابل‌انکار است اما هرچه بیشتر با آکورا رانندگی کنید تفاوت‌ها بیشتر آشکار می‌شود. اینتگرا سواری بسیار بهتری نسبت به سیویک دارد و در داخل بسیار ساکت‌تر است. این ماشین همچنین از تجهیزات استاندارد بیشتری بهره می‌برد و بین نرم‌ترین و سفت‌ترین تنظیمات آن، گسترهٔ وسیع‌تری وجود دارد؛ بنابراین، باید گفت تایپ S ارزش ۷ هزار دلار قیمت بیشتر نسبت به تایپ R را خواهد داشت.

فراری ۲۹۶ GTB

فراری به دلایل مختلفی، فرمانروای تمام خودروهای پرفورمنس محسوب می‌شود. در تاریخ، فراری‌های بد زیادی نمی‌توان پیدا کرد حتی زمانی که این شرکت چیز کاملاً جدیدی مثل یک پیشرانهٔ V6 پلاگین‌هیبریدی را امتحان می‌کند. خطاب به کسانی که اساساً با موتور V6 مخالفت دارند باید گفت ۲۹۶ GTB به همان اندازهٔ سوپراسپرت‌های V8 فراری جذاب است و شگفت‌انگیز اینکه فراری این V6 هیبریدی را به‌گونه‌ای تنظیم کرده تا هیجانی در حد موتورهای V12 خود داشته باشد.

فورد موستانگ دارک هورس

غیر از چند مورد جزئی مثل احساس سبک‌تر از حد انتظار فرمان، هیچ‌چیز مانع از حضور دارک هورس در بین فینالیست‌های رقابت امسال نشد. فورد به هدف خود برای ساخت نسخهٔ ویژهٔ پیست با توانایی‌هایی که هیچ موستانگ دیگری در تاریخ به آن دست پیدا نکرده رسیده و این شایستهٔ تشویق است. یکی از برجسته‌ترین ویژگی‌های موستانگ دارک هورس، ترمزهای فوق‌العاده است که کوتاه‌ترین مسافت توقف از سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت را در بین تمام خودروهای تولید آزمایشی موتورترند ثبت کرد.

هیوندای آیونیک ۵ N

آیونیک ۵ N با ویژگی‌هایی مثل پخش صدای مصنوعی موتور و حالت شبیه‌سازی تعویض دنده، بسیار شبیه یک خودروی بنزینی احساس می‌شود. زمانی که خودرو به ردلاین مصنوعی می‌رسد، تعویض دنده را احساس خواهید کرد. این ویژگی‌ها، آیونیک را به یک شبیه‌ساز رانندگی تبدیل کرده‌اند. آیونیک ۵ N با فرمان درگیر کننده، ترمزهای خستگی‌ناپذیر و شاسی پاسخگو، یک خودروی پرفورمنس چشمگیر است و بزرگ‌ترین مشکل آن صرفاً کاهش قابل‌توجه شعاع حرکتی نسبت به آیونیک ۵ معمولی است.

پورشه ۹۱۱ داکار

هر جور حساب کنیم، ۹۱۱ داکار با نسبت قدرت به وزن ضعیف‌تر، لاستیک‌های بزرگ با چسبندگی کمتر، افزایش ارتفاع تعلیق و باربندی که اکثر خریداران از آن استفاده نخواهند کرد، باید کوپهٔ بدتری نسبت به ۹۱۱ کاررا GTS 4 باشد ولی این یکی از مفرح‌ترین و جذاب‌ترین خودروهایی است که تاکنون آزمایش کرده‌ایم. ۹۱۱ داکار خلوص و پرفورمنسی که همیشه در ۹۱۱ دیده‌ایم را با شخصیت بازیگوش و آمادهٔ رالی که فقط در هاچ‌بک‌های داغ و آفرودرهای باها دیده‌ایم ترکیب کرده و بخش جدیدی از خودروهای اسپرت را ایجاد کرده است.

پورشه ۹۱۱ GT3 RS

تاکنون در مورد ۹۱۱ GT3 RS بسیار صحبت شده و بارها گفته‌ایم که این پویاترین ۹۱۱ کارخانه‌ای تاریخ است؛ بنابراین، GT3 RS به‌راحتی می‌توانست برندهٔ این رقابت باشد اما بیرون کشیدن تمام توانایی‌های این هیولا، به یک رانندهٔ حرفه‌ای نیاز دارد. به همین دلیل، این سؤال مطرح شد که برای کسانی که خیلی رانندهٔ باتجربه و توانمندی نیستند، آیا RS ارزش پرداخت هزینهٔ اضافی و قربانی کردن قابلیت‌های استفادهٔ روزمره که در GT3 معمولی وجود دارد را خواهد داشت؟

ب‌ام‌و M2، خودروی پرفورمنس سال ۲۰۲۴ موتورترند

خودروی پرفورمنس سال باید بتواند همه را راضی کند و هیچ خودرویی به‌اندازهٔ ب‌ام‌و M2 سزاوار کسب این عنوان در سال ۲۰۲۴ نیست. این خودرویی با پیشرانهٔ توئین توربوی قدرتمند و درعین‌حال کم‌مصرف، گیربکس دستی استاندارد یا اتوماتیک بدون هزینه، فضای کافی برای چهار نفر و پرفورمنسی بی‌نظیر برای این سگمنت است. البته با حضور موستانگ دارک هورس در بین فینالیست‌های امسال، ممکن است کمی گیج شوید زیرا همین چند ماه پیش، دارک هورس در یک آزمایش مقایسه‌ای، M2 را شکست داد. پس حالا چه چیزی تغییر کرده است؟

خب این یک آزمایش مقایسه‌ای نیست و همان‌طور که در ابتدا اشاره شد، هر خودرو طبق شش معیار مختلف سنجیده می‌شود. به همین دلیل، M2 نه‌تنها در نسخهٔ پایه از موستانگ فول آپشن بهتر عمل کرد بلکه نسبت به تمام شرکت‌کنندگان امسال از مزدا میاتا گرفته تا فراری ۲۹۶ نیم میلیون دلاری هم برتر بود. M2 روی پلت‌فرم CLAR ب‌ام‌و ساخته شده و تیم مهندسی M در توسعهٔ این خودرو بشدت بر تجربیاتی که در M3 و M4 داشته تکیه کرده است. این خودرو ما را به یاد ب‌ام‌وهای قدیمی می‌اندازد یعنی زمانی که هیچ حالت رانندگی وجود نداشت.

M2 با قیمت پایهٔ ۶۴,۱۹۵ دلار، تقریباً به هر آپشن قابل‌تصوری به‌صورت استاندارد مجهز است و جایگزینی ارزان‌تر برای خودروهای متمرکزتر روی پیست مثل موستانگ دارک هورس و گزینه‌های موتور وسط کمتر کاربردی مثل کوروت و پورشه محسوب می‌شود. در مورد M2 باید با همان احترامی صحبت شود که در رابطه با مدل‌هایی مثل ب‌ام‌و ۲۰۰۲، نسل اول M3 یا M3 نسل E46 می‌شود. ب‌ام‌و در M2 تمام چیزهایی که علاقه‌مندان به رانندگی می‌خواهند را ارائه کرده است. خودرویی کوچک، متعادل، جذاب و ساده. این بهترین خودروی M در قرن بیست‌ویک محسوب می‌شود و همهٔ این‌ها M2 را به خودروی پرفورمنس سال ۲۰۲۴ موتورترند تبدیل می‌کند.

مشخصات فنی

BMW M2
پیشرانه ۳.۰ لیتری I6 توربو
قدرت ۴۶۰ اسب بخار
گشتاور ۵۵۰ نیوتن متر
گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک
محور محرک عقب
طول ۴,۵۸۰ میلی‌متر
عرض ۱,۸۸۷ میلی‌متر
ارتفاع ۱,۴۰۲ میلی‌متر
فاصلهٔ محوری ۲,۷۴۶ میلی‌متر
وزن خالص ۱۷۰۰ کیلوگرم
توزیع وزن ۵۲ به ۴۸ جلو/عقب
شتاب صفر تا ۹۶ ۳.۸ ثانیه
مسافت ۴۰۰ متر ۱۲.۲ ثانیه
توقف از ۹۶ ۳۰.۸ متر
شتاب جانبی ۰.۸۵ جی
تایم پیست Figure-8 ۲۴.۱ ثانیه
مصرف سوخت ۱۲.۴ لیتر ترکیبی
قیمت پایه ۶۴,۱۹۵ دلار
قیمت تست‌شده ۷۶,۱۴۵ دلار

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۴۳ رای




منبع

درباره ی ماکان نیوز

مطلب پیشنهادی

دانلود فیلم Cat and Dog 2024

دانلود رایگان فیلم Cat and Dog 2024 با کیفیت BluRay 720p پیش نمایش فیلم اضافه شد …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به سايت خوش آمديد !


براي مشاهده مطلب اينجا را کليک کنيد