بهترین ارزهای دیجیتال برای سرمایه‌گذاری در سال ۱۴۰۳

پس از اینکه قیمت بیت کوین در اسفندماه ۱۴۰۲ سقف تاریخی جدیدی را ثبت کرد، بسیاری از فعالان بازار نسبت به روند صعودی خوش‌بین‌تر شدند و انتظار دارند بازار ارزهای دیجیتال در سال ۱۴۰۳ رشد خوبی را تجربه کند. قیمت بیت کوین به عنوان اولین و مهم‌ترین ارز دیجیتال، تأثیر زیادی روی قیمت آلت کوین‌ها دارد و رشد آن می‌تواند به رشد این ارزها کمک کند. به همین دلیل در این مقاله از مجله نوبیتکس قصد داریم به بررسی تعدادی از ارزهای دیجیتال که پتانسیل خوبی برای سرمایه‌گذاری در سال ۱۴۰۳ دارند بپردازیم و با ویژگی‌های آنها آشنا شویم.

توجه داشته باشید که معرفی این ارزها به‌معنای توصیهٔ خرید ارز دیجیتال نیست و اگر قصد خرید هریک از آنها را دارید، ابتدا تحقیقات کافی دربارهٔ آن انجام دهید و سپس مطابق با استراتژی شخصی خودتان اقدام به سرمایه‌گذاری کنید.

بهترین ارزهای دیجیتال برای سرمایه‌گذاری در سال ۱۴۰۳

در بازار ارزهای دیجیتال گزینه‌های بسیار زیادی برای سرمایه‌گذاری وجود دارد و هرکس می‌تواند بسته به شرایط فردی و میزان ریسک‌پذیری خود، یک یا چند ارز دیجیتال را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کند. ارزهایی که در ادامه با آنها آشنا می‌شویم، پتانسیل خوبی برای رشد دارند و می‌توانید آنها را برای سرمایه‌گذاری و تحقیقات بیشتر زیر نظر داشته باشید.

بیت کوین

بیت کوین اولین و بزرگترین ارز دیجیتال بازار است که سال ۲۰۰۹ عرضه شد و در حال حاضر بیشترین مارکت کپ را دارد. کمیاب بودن یکی از ویژگی‌های مهم بیت کوین است. تعداد کل بیت کوین‌هایی که قرار است استخراج شود ۲۱ میلیون واحد است و این ویژگی مانع تورم بیش از حد آن می‌شود. علاوه بر این، رویداد هاوینگ (نصف شدن پاداش استخراج بیت کوین که تقریباً هر ۴ سال یک‌بار رخ می‌دهد) با کمیاب‌تر کردن بیت کوین به افزایش ارزش آن کمک می‌کند. عرضه صندوق‌های قابل معامله (ETF) بیت کوین در ابتدای سال ۲۰۲۴ یکی از عوامل مهمی بود که پای سرمایه‌گذاران جدیدی را به دنیای بیت کوین باز کرد و پتانسیل رشد آن را افزایش داد.

قیمت بیت کوین در ابتدای سال ۱۴۰۲ حدود ۲۸٬۰۰۰ دلار بود و تا پایان سال به حدود ۶۷٬۰۰۰ دلار رسید. تصویر زیر، نمودار روزانهٔ بیت کوین و نوسان‌های قیمتی آن را در چند سال اخیر نشان می‌دهد:

اتریوم

اتریوم از نظر مارکت کپ دومین ارز دیجیتال بزرگ بازار و البته بزرگ‌ترین آلتکوین نیز محسوب می‌شود. شبکه اتریوم امکان ساخت و اجرای اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز را در اختیار توسعه‌دهندگان قرار می‌دهد و پتانسیل زیادی برای تغییر سیستم‌های سنتی و متمرکز دارد. ارز بومی اتریوم که اتر (با نام اختصاری ETH) نامیده می‌شود، برای پرداخت کارمزد تراکنش‌های شبکه اتریوم کاربرد دارد و هرچه استقبال توسعه‌دهندگان از این شبکه بیشتر شود، تقاضا برای توکن آن نیز افزایش خواهد یافت. بنابراین رشد بیشتر اکوسیستم اتریوم می‌تواند به افزایش ارزش توکن آن کمک کند.

قیمت اتریوم در سال ۱۴۰۲ رشد خوبی را تجربه کرد و از حدود ۱٬۸۰۰ دلار به بیش از ۳٬۴۰۰ دلار رسید. تصویر زیر، نمودار روزانهٔ قیمت اتریوم را در سال‌های اخیر نشان می‌دهد:

تون کوین

تون کوین ارز بومی بلاکچین تون است که پیام‌رسان محبوب تلگرام آن را راه‌اندازی کرد. تلگرام در سال ۲۰۲۰ بنا به دستور سازمان بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) از این پروژه کنار کشید و توسعه و نگهداری آن را به بنیاد غیرانتفاعی تون (TON Foundation) در سوییس سپرد. از آن زمان تاکنون، تون کوین رشد قابل توجهی را تجربه کرد و در حال حاضر از نظر مارکت کپ یکی از ۱۰ ارز دیجیتال برتر جهان محسوب می‌شود.

با وجود کنار کشیدن تلگرام از این پروژه، تون کوین همچنان در نقل و انتقال‌های مالی تلگرام کاربرد زیادی دارد و به همین دلیل، رشد تلگرام و افزایش کاربران آن موجب افزایش ارزش تون کوین نیز می‌شود. با توجه به قابلیت‌های در حال توسعهٔ پیام‌رسان تلگرام و استقبال روزافزون کاربران از آن، ارز تون کوین نیز پتانسیل خوبی برای رشد دارد.

تون کوین در سال ۱۴۰۲ نزدیک به ۱۰۰ درصد رشد را تجربه کرد و از حدود ۲ دلار در ابتدای سال، به ۴ دلار در پایان سال رسید. در تصویر زیر می‌توانید نمودار روزانه قیمت تون کوین و نوسان‌های آن را در سال‌های اخیر مشاهده کنید:

سولانا

پروژه سولانا در سال ۲۰۲۰ با هدف بهبود سرعت تراکنش‌ها و مقیاس‌پذیری در دنیای بلاکچین راه‌اندازی شد. سولانا بستری را فراهم کرده است که توسعه‌دهندگان بتوانند اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز (dApp) را با سرعت بالاتر و در مقیاس بزرگ‌تری توسعه دهند. سولانا از مکانیزم اجماع اثبات تاریخچه (PoH) در کنار مکانیزم اثبات سهام (PoS) استفاده می‌کند و از این طریق توانسته است زمان پردازش تراکنش‌ها را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

ارز بومی سولانا (SOL) برای انجام تراکنش‌ها و پرداخت کارمزدهای شبکه آن کاربرد دارد. هرچه اکوسیستم سولانا و پروژه‌های مبتنی بر آن بیشتر توسعه می‌یابند، تقاضا برای ارز سولانا و در نتیجه ارزش آن هم افزایش پیدا می‌کند. سولانا از نظر مارکت کپ یکی از پنج ارز دیجیتال بزرگ بازار محسوب می‌شود و قیمت آن در سال ۱۴۰۲ از حدود ۲۲ دلار به بیش از ۱۹۰ دلار رسید که نشان‌دهندهٔ استقبال سرمایه‌گذاران از آن است. تصویر زیر، نمودار روزانهٔ قیمت سولانا را در چند سال اخیر نشان می‌دهد:

نیر پروتکل

نیر پروتکل (NEAR Protocol) پلتفرمی برای انجام محاسبات ابری (Cloud Computing) است که با هدف رفع محدودیت‌های سایر بلاکچین‌های رقیب راه‌اندازی شد. پایین بودن سرعت تراکنش‌ها، بهره‌وری کم و تعامل ضعیف با سایر بلاکچین‌ها از جمله محدودیت‌هایی است که نیر پروتکل برای رفع آنها تلاش می‌کند. از بین رفتن چنین محدودیت‌هایی باعث ایجاد یک محیط ایده‌آل برای توسعه اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز می‌شود و توسعه‌دهندگان بیشتری می‌توانند ایده‌های خود را بر بستر آن پیاده‌سازی کنند.

ارز دیجیتال NEAR ارز بومی پلتفرم نیر پروتکل است که از نظر مارکت کپ، یکی از ۲۰ ارز دیجیتال بزرگ بازار محسوب می‌شود. از آنجایی‌که این ارز برای انجام تراکنش‌ها در پلتفرم نیر پروتکل کاربرد دارد، رشد بیشتر این پلتفرم و گسترش اکوسیستم آن می‌تواند به ارزشمندتر شدن ارز دیجیتال NEAR کمک کند. قیمت نیر پروتکل در سال ۱۴۰۲ مثل بسیاری از ارزهای دیجیتال روندی صعودی داشت و از حدود ۱.۵ دلار در ابتدای سال، به بیش از ۷ دلار در انتهای سال رسید. تصویر زیر نمودار روزانهٔ قیمت نیر پروتکل را در چند سال اخیر نشان می‌دهد:

رندر توکن

پروژه رندر توکن (RNDR) یک شبکهٔ توزیع‌شده برای پردازش گرافیکی بر پایهٔ بلاکچین اتریوم است که در سال ۲۰۱۷ راه‌اندازی شد. این پروژه قصد دارد بین هنرمندان و استودیوهایی که به توان پردازشی گرافیکی نیاز دارند، با ماینرهایی که قصد دارند توان پردازشی GPU های خود را اجاره دهند، ارتباط ایجاد کند. توکن این پروژه با نام اختصاری RNDR در همان سال ۲۰۱۷ به بازار عرضه شد و از آن زمان تاکنون، مارکت کپ آن به بیش از ۴.۲۹ میلیارد دلار رسیده است. توکن RNDR برای انجام تراکنش‌های این شبکه و پرداخت پاداش نودها کاربرد دارد، بنابراین توسعه پروژه و استقبال بیشتر کاربران می‌تواند روی ارزش توکن آن مؤثر باشد.

قیمت رندر توکن (RNDR) در سال ۱۴۰۲ حدود ۷۰۰ درصد رشد را تجربه کرد و از حدود ۱.۵ دلار به بیش از ۱۱ دلار رسید. نمودار روزانهٔ زیر، وضعیت رشد قیمت این توکن را در سال‌های اخیر نشان می‌دهد:

میکر

میکر (MKR) توکنی است که در پروژه میکردائو (MakerDAO) و پروتکل میکر کاربرد دارد. پروژه میکر یک سازمان خودمختار غیرمتمرکز یا دائو (DAO) و یک پلتفرم نرم‌افزاری است که بر بستر بلاکچین اتریوم توسعه داده شده است. این پروژه به کاربران اجازه می‌دهد تا استیبل کوین دای (DAI) را بسازند و مدیریت کنند. اکوسیستم میکر یکی از اولین پروژه‌هایی است که در زمینهٔ اقتصاد غیرمتمرکز یا دیفای (DeFi) راه‌اندازی شد. توکن میکر با نام اختصاری MKR برای مشارکت در رأی‌گیری‌های این پروژه کاربرد دارد. هولدرهای این توکن می‌توانند در تصمیم‌گیری‌های مربوط به توسعهٔ پروتکل میکر شرکت کنند و حق رأی داشته باشند. با توجه به توسعهٔ روزافزون پروژه‌های دیفای مثل میکر، توکن‌های آنها نیز پتانسیل خوبی برای افزایش قیمت دارند.

قیمت توکن میکر در سال ۱۴۰۲ از حدود ۶۹۰ دلار در ابتدای سال، به حدود ۳۰۰۰ دلار در پایان سال رسید که نشان‌دهندهٔ استقبال سرمایه‌گذاران از این ارز دیجیتال است. با استفاده از تصویر زیر می‌توانید تغییرات قیمت میکر را در سال‌های اخیر مشاهده کنید:

فچ ای آی

فچ ای آی (Fetch.ai) یکی از پروژه‌های غیرمتمرکز مرتبط با هوش مصنوعی است که در سال ۲۰۱۷ پایه‌گذاری شد. هدف از راه‌اندازی آزمایشگاه هوش مصنوعی فچ ای آی، ساخت یک شبکه غیرمتمرکز یادگیری ماشین (Machine Learning) با کمک ارزهای دیجیتال است که هرکسی بتواند بدون نیاز به واسطه، از توان پردازشی آن برای انجام پروژه‌های هوش مصنوعی خود استفاده کند. ارز دیجیتال بومی این پروژه با نام اختصاری FET عرضه شده است و مارکت کپ آن به بیش از ۱.۸ میلیارد دلار می‌رسد. کاربران فچ ای آی می‌توانند از این توکن برای دسترسی به امکانات پلتفرم استفاده کنند. علاوه بر این، امکان استیکینگ و کسب درآمد از توکن‌های FET نیز وجود دارد. توسعهٔ بیشتر پلتفرم فچ ای آی و استقبال کاربران از آن می‌تواند به افزایش قیمت توکن‌های FET کمک کند.

قیمت توکن FET در سال ۱۴۰۲ روندی صعودی داشت و از حدود ۰.۴ دلار به بیش از ۲.۵ دلار رسید. نمودار زیر، نوسان‌های قیمتی فچ ای آی را در سال‌های اخیر نشان می‌دهد:

بایننس کوین

بایننس کوین (BNB) ارز بومی صرافی مشهور بایننس است که از نظر مارکت کپ، یکی از پنج ارز دیجیتال بزرگ جهان به حساب می‌آید. این ارز دیجیتال کاربردهای مختلفی در پلتفرم بایننس دارد. برای مثال، کاربران می‌توانند با نگهداری ارز BNB در حساب خود از تخفیف کارمزد معاملات بهره‌مند شوند. علاوه بر این، ارز دیجیتال BNB برای شرکت در عرضه اولیهٔ بعضی توکن‌ها در صرافی بایننس لازم است. توسعهٔ پلتفرم بایننس و افزایش کاربران آن می‌تواند موجب افزایش تقاضا برای ارز BNB و در نتیجه افزایش ارزش آن در بلندمدت شود.

قیمت بایننس کوین در سال ۱۴۰۲ بیش از ۶۰ درصد رشد داشت و از حدود ۳۳۰ دلار به بیش از ۵۵۰ دلار رسید. تصویر زیر، نمودار روزانهٔ قیمت بایننس کوین را در سال‌های اخیر نشان می‌دهد:

پنکیک سواپ

پنکیک سواپ (PancakeSwap) یک صرافی غیرمتمرکز ارز دیجیتال است که امکان معامله و تبدیل توکن‌های مختلف را بدون نیاز به واسط در اختیار کاربران قرار می‌دهد. این پلتفرم علاوه بر معاملهٔ ارزهای دیجیتال، امکانات مختلفی مثل استیکینگ، ییلد فارمینگ و غیره را نیز به کاربران خود ارائه می‌کند. ارز بومی این صرافی با نام اختصاری CAKE برای انجام تراکنش‌های مختلف در این پلتفرم کاربرد دارد. با وجود رشد روزافزون اقتصاد غیرمتمرکز یا دیفای (DeFi)، ارزهای دیجیتالی مثل پنکیک سواپ نیز پتانسیل خوبی برای رشد دارند و تقاضا برای آنها در بلندمدت افزایش پیدا می‌کند.

قیمت ارز پنکیک سواپ (CAKE) در ابتدای سال ۱۴۰۲ روندی نزولی داشت، اما به‌تدریج حرکتی صعودی در پیش گرفت و قیمت آن در پایان سال به حدود ۴ دلار رسید. با استفاده از نمودار روزانهٔ زیر، می‌توانید روند قیمت پنکیک سواپ را در سال‌های اخیر مشاهده کنید:

بهترین ارزهای دیجیتال با ریسک بالا برای سرمایه‌گذاری در سال ۱۴۰۳

میم کوین‌ها (Meme Coin) دسته‌ای از ارزهای دیجیتال هستند که به دلیل نوسان‌های زیاد قیمت، ریسک بالایی برای معامله دارند. با وجود ریسک بالا، میم کوین‌ها می‌توانند پتانسیل خوبی برای سوددهی در کوتاه‌مدت داشته باشند و به همین علت، بعضی سرمایه‌گذاران بخشی از سرمایه خود را به این ارزهای دیجیتال اختصاص می‌دهند. در ادامه با تعدادی از میم کوین‌های مناسب برای سرمایه‌گذاری در سال ۱۴۰۳ آشنا می‌شویم. توجه داشته باشید که خرید و فروش این ارزها ریسک زیادی دارد و پیش از خرید آنها باید تحقیق کافی انجام دهید و اصول مدیریت سرمایه را رعایت کنید.

دوج کوین

دوج کوین (DOGE) یکی از میم کوین‌های مشهور بازار است و از نظر مارکت کپ، یکی از ده ارز دیجیتال بزرگ جهان محسوب می‌شود. این میم کوین با هدف شوخی و سرگرمی ساخته شد، اما به‌تدریج مورد استقبال فعالان بازار ارزهای دیجیتال قرار گرفت. ایلان ماسک، مدیرعامل شرکت‌هایی مثل تسلا و اسپیس‌اکس، یکی از افراد مشهوری بود که از این ارز دیجیتال استقبال کرد و موجب رشد بیشتر قیمت آن شد. برخلاف بیت کوین، عرضهٔ دوج کوین محدودیتی ندارد و ماینرها می‌توانند به میزان نامحدودی آن را استخراج کنند.

بیشترین کاربرد دوج کوین برای خرید و فروش و همچنین انجام پرداخت‌های خرد است. دوج کوین از زمان عرضهٔ خود تاکنون نوسان‌های قیمتی زیادی را تجربه کرده است و با توجه به جایگاهی که در بازار دارد، می‌تواند یکی از گزینه‌های مناسب برای سرمایه‌گذاران ریسک‌پذیر باشد.

شیبا اینو

شیبا اینو (با نام اختصاری SHIB) یک توکن مبتنی بر بلاکچین اتریوم است که با الهام از دوج کوین ساخته شد. این میم کوین نیز مثل دوج کوین مورد استقبال بازار قرار گرفت و در حال حاضر از نظر مارکت کپ، در رتبه یازدهم بازار قرار دارد. با وجود اینکه شیبا اینو کاربرد خاصی ندارد و یک شت کوین محسوب می‌شود، مارکت کپ آن به بیش از ۱۴ میلیارد دلار رسیده است که نشان از استقبال سرمایه‌گذاران دارد. شیبا اینو به‌خاطر نوسان‌های قیمتی زیاد خود، پتانسیل خوبی برای کسب سودهای کوتاه‌مدت دارد و اگر قصد سرمایه‌گذاری پرریسک را داشته باشید، می‌توانید آن را در لیست بررسی خودتان قرار دهید.

فلوکی اینو

فلوکی اینو (با نام اختصاری FLOKI) یکی دیگر از میم کوین‌های شناخته‌شده در بازار ارزهای دیجیتال است که در سال ۲۰۲۱ به بازار عرضه شد. فلوکی اینو هم مثل دوج کوین مورد توجه ایلان ماسک قرار گرفت و این موضوع به رشد قیمت آن کمک کرد. توکن فلوکی اینو بخشی از اکوسیستم فلوکی محسوب می‌شود و کاربردهای مختلفی در این اکوسیستم دارد. برای مثال، فلوکی در حال توسعهٔ یک بازی متاورسی با عنوان والهالا (Valhalla) است و توکن فلوکی اینو برای انجام تراکنش‌های این متاورس استفاده می‌شود. قیمت فلوکی اینو در سال ۱۴۰۲ روندی صعودی را آغاز کرد و تا پایان سال بیش از ۷۰۰ درصد رشد داشت. با توجه به نوسان‌های قیمتی زیاد، فلوکی اینو نوسان‌های قیمتی زیادی دارد، بنابراین گزینه خوبی برای سرمایه‌گذاران ریسک‌پذیر محسوب می‌شود.

بونک

بونک (BONK) یکی از میم کوین‌های مشهور مبتنی بر شبکه سولانا است. این میم کوین نیز مثل شیبا اینو و دوج کوین مورد استقبال بازار قرار گرفت و در حال حاضر مارکت کپ آن به بیش از ۱.۵ میلیارد دلار می‌رسد. هدف سازندگان بونک این بود که از آن در اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز مبتنی بر بلاکچین سولانا استفاده کنند و در واقع بخشی از اکوسیستم سولانا باشند. قیمت بونک هم مثل بسیاری از میم کوین‌ها نوسان زیادی دارد و خرید و فروش آن با ریسک زیادی همراه است. با این حال، به‌خاطر اینکه قیمت آن در ماه‌های اخیر روند رو به رشدی داشته است، گزینه خوبی برای سرمایه‌گذاری پرریسک محسوب می‌شود.

سخن پایانی

در این مقاله با بهترین ارزهای دیجیتال برای سرمایه‌گذاری در سال ۱۴۰۳ آشنا شدیم. بسیاری از فعالان بازار ارزهای دیجیتال انتظار دارند روند کلی بازار در سال ۱۴۰۳ صعودی باشد. با اینکه در بازار صعودی معمولاً بیشتر ارزهای دیجیتال روند رو به رشدی را در پیش می‌گیرند، بهتر است ارزهایی را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کنید که پتانسیل رشد در بلندمدت را داشته باشند. بازار ارزهای دیجیتال یک بازار پرنوسان است و با وجود پتانسیل سوددهی بالا، ریسک سرمایه‌گذاری در آن نیز زیاد است. بنابراین بهتر است پیش از خرید و فروش ارزهای مختلف دربارهٔ آنها تحقیق کنید و تمام سرمایهٔ خودتان را به ارزهای پرریسک اختصاص ندهید.

سوالات متداول

بهترین ارز دیجیتال برای خرید در سال ۱۴۰۳ کدام است؟

انتخاب بهترین ارز دیجیتال برای سرمایه‌گذاری به عوامل مختلفی بستگی دارد. به‌طور کلی ارزهایی مثل بیت کوین، اتریوم، بایننس کوین، سولانا و غیره پتانسیل خوبی برای رشد دارند و می‌توانید آنها را برای خرید در سال ۱۴۰۳ بررسی کنید.

بهترین میم کوین برای خرید در سال ۱۴۰۳ کدام است؟

خرید و فروش میم کوین‌ها ریسک زیادی به همراه دارد و بهتر است فقط بخش کمی از سرمایه خودتان را به آنها اختصاص دهید. دوج کوین، شیبا اینو و فلوکی اینو از جمله میم کوین‌هایی هستند که می‌توانید آنها را برای سرمایه‌گذاری در سال ۱۴۰۳ بررسی کنید.

توکن‌های کدام حوزه در سال ۱۴۰۳ موفق خواهند بود؟

وضعیت آینده بازار ارزهای دیجیتال به عوامل متعددی بستگی دارد و نمی‌توان آن را دقیق پیش‌بینی کرد. با این حال، به‌خاطر روند رو به رشد هوش مصنوعی در سال ۱۴۰۳، احتمال رشد ارزهای مرتبط با این حوزه وجود دارد.

نوشته بهترین ارزهای دیجیتال برای سرمایه‌گذاری در سال ۱۴۰۳ اولین بار در مجله نوبیتکس. پدیدار شد.


منبع

درباره ی ماکان نیوز

مطلب پیشنهادی

قیمت همستر کامبت در بازار پیش از عرضه چقدر است؟ (۱۱ تیر ۱۴۰۳)

قیمت همستر کامبت در بازار پیش از عرضه با نوسانات زیادی مواجه شده است و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *