بندر خمیر | شهر تالابی ایران

سفر به جنوب ایران و بندر خمیر می‌تواند یکی از سفرهای به یادماندنی و جذابی باشد که به تازگی طرفداران بسیاری پیدا کرده است. وقتی از سفر به بندر صحبت به میان می‌آید، همه در ابتدا تصور می‌کنند که راجع‌به کیش و قشم می‌خواهیم سخن بگوییم اما این بندر تاریخی، بزرگ‌ترین سکونت گاه در جوار تالاب خور خوران است، تالابی که بزرگ‌ترین تالاب دریایی خاورمیانه و دارای وسیع‌ترین جنگل‌های حرا ایران است. در این مطلب از مجله فلای‌تودی می‌خواهیم شما را برای سفر به بندر خمیر و جاذبه‌های گردشگری بی‌نظیر آن آماده کنیم، با ما همراه باشید. 

بندر خمیر کجاست؟

بندر زیبای خمیر یکی از بندرهای زیبا و تماشایی شهرستان هرمزگان که در جنوب ایران قرار دارد. این شهر در حدود ۶۵ کیلومتری جنوب غربی بندرعباس و حدود ۱۱۰ کیلومتری شرق بندر لنگه واقع شده است. مرکز شهرستان خمیر، بندر خمیر نام دارد. بندر خمیر در گذشته محل برگزاری مراسم‌های مذهبی و جشن‌های همگانی بود که همین دلیل باعث شده تا این بندر به بندر جمیر نیز معروف شود. 

آدرس دقیق: ایران، هرمزگان، شهرستان خمیر، شهر تالابی بندر خمیر

چگونه به بندر خمیر برویم؟

برای دسترسی به بندر خمیر، اگر از سمت تهران به سمت استان هرمزگان حرکت می‌کنید، باید خود را برای حدود ۱۵ ساعت رانندگی آماده کنید. ابتدا باید از تهران به سمت یزد و بعد به سمت بندرعباس سفر کرده و در نهایت به بندر زیبای خمیر برسید. اگر از سمت شیراز به سمت بندر خمیر می‌روید، حدود ۱۶ الی ۱۷ ساعت رانندگی پیش روی شما قرار دارد. اما بهترین راه سفر به این بندر، سفر هوایی خواهد بود. شما با خرید بلیط هواپیما بندرعباس با کم‌ترین میزان خستگی حدود ۳ الی ۵ ساعت بعد به بندرعباس رسیده و از سفر خود نهایت لذت را خواهید برد. 

جاهای دیدنی بندر خمیر

زیبایی‌های این بندر مختص به بندر و تالاب آن نیست، کافی است سری به اطراف بندر خمیر بزنید تا زیبایی‌های بیشتری را ببینید و برای مدت طولانی مجذوب این فضا و زیبایی‌های آن شوید. در این بخش می‌خواهیم شما را با جاذبه‌های گردشگری خمیر آشنا کنیم. شما می‌توانید با بررسی هتل‌های بندرعباس برای اقامت خود تصمیم بگیرید. 

جنگل حرا بندر خمیر | جنگل همیشه سرسبز

شاید برای شما این سوال به وجود بیاید که مگر جنگل‌های حرا در قشم نیست؟ جنگل‌های همیشه بهار حرا، در میان جزیره قشم و شهر بندری خمیر قرار دارد. زیبایی این جنگل به گونه‌ای زبان‌زد همه گردشگران است که هر ساله مسافران زیادی را برای دیدن خود به بندر خمیر دعوت می‌کند. این جنگل زیبا دارای درختان مانگرو و چندل است، این درختان در آب رشد می‌کنند و به هنگام جزر و مد وجود آنها صحنه‌های رویایی به وجود می‌آورد، به گونه‌ای که اگر از دور دست‌ها به این منظره نگاه کنید، گویی هزاران درخت بر روی آب شناور هستند. 

زیبایی این جنگل تنها به این شناور ماندن درختان بسنده نکرده است، گاهی در میان جزر و مد چنان در دل آب فرو می‌روند که گویا از ابتدا وجود نداشته‌اند. هنگام سفر به بندر خمیر و تماشای جنگل حرا فراموش نکنید که با یک بومی آشنا به فضای جنگل به گشت و گذار بروید، چرا که آنان مسیرهای آبی جنگل را بلد هستند و می‌دانند شما را از کدام مسیر هدایت کنند تا هیجان بیشتری را تجربه کنید. 

قایق‌سواری در میان این جنگل، خاطرات به یاد ماندنی و جذابی را به یادگار خواهد گذاشت. ترکیب صدای پرندگان و سرخوردن قایق بر روی آب با سرعت زیاد برای لحظاتی هر چند کوتاه مدت شما را در خوشی و لذت بی نهایت غرق می‌کند. 

آبگرم سیاهکش | جاذبه‌ گردشگری بکر در بندر خمیر

آبگرم سیاهکش یکی از جاهای دیدنی بندر خمیر است که با اسم آبگرم روستای نیمه‌کار نیز شناخته می‌شود. این آبگرم مکانی بسیار بکر و زیبا است که خواص درمانی برای بیماری‌هایی نظیر آرتروز، روماتیسم و گرفتگی عضلات دارد. بیاید از ماهی‌های ریز درون آب این چشمه هم چشم‌پوشی نکنیم، ماهی‌های ریز درون چشمه امکان ماهی‌درمانی رایگان را برای شما فراهم خواهند کرد.

فاصله شهر بندری خمیر تا آبگرم سیاهکش: ۷۰ کیلومتر، ۱ ساعت

پل لاتیدان | جاذبه‌ ای متعلق به بندر خمیر

پل لاتیدان یا پل کول در استان هرمزگان و در جنوب ایران واقع شده است و یکی از جاهای دیدنی هرمزگان به حساب می‌آید. این پل، بر روی رودخانه کول در جاده لار و ۷۰ کیلومتری غرب بندر عباس قرار دارد که به دوره شاه عباس بزرگ در زمان بیرون راندن پرتغالی‌ها بازمی‌گردد. این پل زیبا از شاهکارهای دوره صفویه به حساب می‌آید و برخلاف دیگر پل‌های این زمان با سنگ‌های بی‌شکل و نامنظم ساخته شده است.

فاصله بندر خمیر تا پل لاتیدان: ۶۲ کیلومتر، ۵۸ دقیقه

کاروانسرای تقی خانی بندر خمیر | از جاهای دیدنی بندر خمیر

کاروانسرای تقی‌خانی یکی از جاذبه‌های گردشگری بسیار زیبا در شهر خمیر است که به دوره صفویه باز می‎‌گردد. این کاروانسرا در مسیر جاده بندر لنگه به بندر عباس قرار دارد و در تاریخ ۲ خرداد ۱۳۷۸ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد. 

فاصله بندر خمیر تا کاروانسرای تقی خانی: ۷۵ کیلومتر، ۵۷ دقیقه

چشمه آب‌ گرم لشتان | شکافی از دل زمین

چشمه آب‌گرم لشتان یکی دیگر از جاذبه‌های دیدنی بندر خمیر به حساب می‌آید که در هفت کیلومتری شرق شهر خمیر قرار گرفته است. آب چشمه از میان شکاف سنگ‌های مارین و از دل زمین خارج می‌شود. در اطراف چشمه دو استخر به ابعاد ۱۰ در ۳٫۵۰ و ۵ در ۶ با عمق یک و نیم متر در امتداد یکدیگر ساخته شده و آب از استخر اول وارد استخر دوم می‌شود. مهم‌ترین مزایای چشمه لشتان این است که در این محوطه ۱۲ اتاقک‌ برای استراحت و اقامت مسافران ساخته شده است و به طور رایگان در اختیار مسافران قرار می‌گیرد. 

فاصله چشمه آب‌گرم لشتان تا بندر خمیر: ۱۲ کیلومتر، ۱۵ دقیقه

تالاب خورخوران | بزرگ ترین تالاب خاورمیانه

در نزدیکی شهر خمیر یکی از بزرگ‌ترین تالاب‌های خاورمیانه به نام تالاب خورخوران قرار دارد. این تالاب به همراه جنگل حرا از نظر زیست‌محیطی برای این شهر بسیار اهمیت داشته و محل زندگی بسیاری از پرندگان و جانوران خاص است. قرارگیری این دو پدیده زیبا در کنار هم، تصویر زیبایی از بندر خمیر ایجاد کرده که بیننده را محو خود خواهد کرد. 

فاصله بندر خمیر تا تالاب خورخوران: ۲ کیلومتر، ۱۰ دقیقه

جزیره زیبا وارمی | تمیز ترین جزیره ایران

یکی از جزیره‌های شگفت‌انگیر در شهر بندری خمیر، جزیره وارمی است. این جزیره برخلاف دیگر جزایر به عنوان یکی از تمیزترین جزیره‌های ایران و شاید جهان به حساب می‌آید. جزیره وارمی در هنگام مد خود را در زیر آب دریا پنهان کرده به گونه‌ای که در هنگام مد ممکن است از تماشای این منظره خسته شوید، اما عجله نکنید؛ کمی صبر کنید و منتظر باشید تا جزر اتفاق افتد. درست همان جایی که فکرش را هم نمی‌کردید به یک باره جزیره‌ای پر از شن و ماسه مانند نگینی زیبا شروع به درخشش می‌کند. 

یکی از جاذبه‌های جزیره وارمی تماشای دلفین‌ها است. بومیان این منطقه به دلیل شکل ظاهری جزیره و پنهان‌شدن آن در زیر آب هنگام مد، آن را با اسم نهنگ یا همان وارمی صدا می‌کنند. اگر قصد سفر به وارمی را گرفتید، بهترین زمان سفر به این جزیره پاییز یا اواخر زمستان یا حتی اوایل بهار است و سفر در ماه‌های گرم سال اصلا توصیه نمی‌شود. 

فاصله بندر خمیر تا جزیره وارمی: ۵ کیلومتر، ۱۰ دقیقه

بازار سنتی بندر خمیر | مرکز خریدی قدیمی در دل شهر

اگر تا به حال به جنوب سفر نکرده‌اید باید بگوییم که بازارگردی در همه‌ جای دنیا لذت‌بخش است اما در بازارهای جنوبی ایران بخصوص بازار سنتی بندر خمیر حال دیگری را تجربه خواهید کرد. در این بازار با هر قدمی که برمیدارید هیجان‌زده خواهید شد چرا که در آنجا حس زیبایی و زندگی به مقدار زیاد جریان دارد. 

بازار سنتی بندر خمیر، نگینی درخشان در میان بازارهای کهن استان هرمزگان، نه تنها شهرتی مثال‌زدنی یافته، بلکه رونق اقتصادی منطقه را نیز به ارمغان آورده است. قدمت این بازار به دوران دور باز می‌گردد و حکایت‌های رونق و شکوه آن از زبان ریش‌سفیدان و بزرگان به نسل‌های بعد منتقل شده است. گفته می‌شود این بازار کهن در ابتدا با سی حجره و با الهام از بازار وکیل شیراز بنا شده بود. اما گذر زمان، دگرگونی‌ها و گسترش‌هایی را به همراه داشته و امروزه بازاری پویا و پررونق را پیش روی چشمانمان می‌بینیم.

بازار سنتی بندر خمیر همچون نگینی درخشان در میان جاذبه‌های گردشگری این شهر می‌درخشد و با ارائه تنوعی از کالاها، از جمله پارچه، مواد غذایی، پوشاک، کیف، کفش، لوازم صوتی و انواع ظرف، نظر هر گردشگری را به خود جلب می‌کند. گشت و گذار در این بازار کهن، سفری به دل تاریخ و فرهنگ غنی هرمزگان است و فرصتی برای یافتن سوغاتی‌های منحصر به فرد و چشیدن طعم‌های اصیل جنوب ایران به شمار می‌رود.

فاصله شهر بندری خمیر تا بازار سنتی: ۱ کیلومتر، ۵ دقیقه

کلبه رویایی کالنگار | کلبه شناور

یکی از قشنگ‌ترین جاذبه‌های دیدنی بندر خمیر، کلبه عاشقانه کالنگار است که در نزدیکی جنگل‌های حرا و در دماغه جزیره مردو دیده می‌شود. وجود این کلبه تنها و رویایی در کنار جنگل‌های پر رمز و راز حرا، این مکان را به یکی از جاهای دیدنی هرمزگان و بندر خمیر تبدیل کرده که نام آن برگرفته از نوعی صدف یا پوسته صدف به نام کالنگ است. کالنگار، کلبه‌ای شناور است که تماشای آن شما را هیجان‌زده خواهد کرد. 

فاصله بندر خمیر تا کلبه کالنگار: ۷۱ کیلومتر، ۱ ساعت ۲۶ دقیقه

رستوران گارگوپ بندر خمیر | جایی برای چشیدن طعم غذاهای جنوبی

گارگوپ، اولین رستوران بازیافتی چوبی در ایران است که تمام مصالح به کار رفته در آن از میز و صندلی‌ها تا دیگر مبلمان از چوب‌های بازیافتی و غیرقابل استفاده ساخته شده‌اند. نام گارگوپ از نام یک ماهی مشهور دریای جنوب نام‌گذاری شده و در آنجا انواع غذاهای محلی و دریای سرو می‌شود. 

آدرس رستوران گارگوپ: استان هرمزگان، ۷۰ کیلومتری غرب بندرعباس، بندر خمیر در جوار تالاب خورخوران

فاصله بندر خمیر تا شهرهای اطراف

بندر خمیر یکی از جاذبه‌های گردشگری جنوب کشور است که در مجاورت خلیج فارس و شهرهای مهم دیگری همچون قشم، بندرعباس و … قرار دارد. زمان سفر به بندر خمیر، می‌توانید با یک تیر چند نشان بزنید و همزمان به چند شهر از این استان سفر کنید. برای آشنایی بیشتر با شهرهای مختلف جنوب ایران و آگاهی از فاصله هرکدام از این شهرها با بندر خمیر با ما همراه باشید. 

فاصله بندر خمیر تا قشم

مسیر دریایی خمیر تا جزیره قشم را می‌توانید در مدت زمان کوتاهی سپری کنید. در این مسیر امواج آرام دریا و جنگل‌های حرا را می‌توانید مشاهده کنید و پس از آن محو تماشای جاهای دیدنی قشم شوید.

  • فاصله شهر بندری خمیر تا قشم: ۹۶ کیلومتر 
  • زمان: ۱ ساعت ۴۵ دقیقه (این جاده شامل جابجایی توسط کشتی است.)

فاصله بندر خمیر تا بندر عباس

سفر به بندر عباس تجربه‌ای گرم و دلپذیر است که خاطرات بسیار زیبایی را به یادگار می‌گذارد. بندر عباس یکی از مهم‌ترین شهرهای جنوبی ایران و نقطه اتصال بسیاری از جزایر خلیج فارس با بخش‌های دیگر کشور به حساب می‌آید. شما برای رفتن به شهر بندری خمیر می‌توانید ابتدا به بندر عباس بروید و در ادامه مسیر سفر بعد از ۱ ساعت ۳۰ دقیقه به بندر خمیر برسید. برای شروع این سفر می‌توانید راهنمای سفر به بندر عباس را بخوانید و جاهای دیدنی بندرعباس را هم تماشا کنید، سپس به برنامه‌ریزی سفر خود برای رفتن به بندر زیبای خمیر ادامه دهید.

  • فاصله بندر خمیر تا بندرعباس: ۹۶ کیلومتر
  • زمان: ۱ ساعت ۲۵ دقیقه

فاصله بندر خمیر تا هرمزگان

  • فاصله بندر خمیر تا هرمزگان: ۱۷۸ کیلومتر
  • زمان: ۲ ساعت ۲۴ دقیقه

بهترین زمان سفر به بندر خمیر

بندر خمیر به واسطه موقعیت مکانی که دارد، از آب و هوای گرمی برخوردار است. بهترین زمان سفر به بندر خمیر، فصل پاییز و زمستان است. در این فصول‌ آب‌وهوای بندر زیبای خمیر معتدل و دلپذیر بوده و شما می‌توانید از سفر به این بندر زیبا نهایت لذت را ببرید. 

 آب‌ و هوای بندر خمیر  

از آنجایی که برای سفر به بندر خمیر باید بهترین بازه زمانی را انتخاب کرده تا بتوانید به راحتی از تمامی جاذبه‌های دیدنی آنجا دیدن کنید، باید به آب و هوای بندر خمیر توجه داشته باشید. بندر خمیر در استان هرمزگان و جنوب کشور قرار گرفته است. این موقعیت قرارگیری سبب شده تا آب و هوای این بندر گرم باشد و فصل تابستان در این منطقه آب‌وهوایی گرم و شرجی پیدا کند. بنابراین برای رفتن به این بندر زیبا فصل‌های پاییز و زمستان بهترین بازه تاریخی است. 

اقامت در بندر خمیر

در سفر به بندر خمیر قطعا هتل‌های لوکس و گران‌قیمت را باید فراموش کنید. این سفر هیجان‌انگیز به قلب مناطق بومی جنوب کشور است، بنابراین به فکر اقامت در اقامتگاه‌های بومگردی به سبک خانه‌های جنوبی باشید. 

سوغات بندر خمیر

برای تهیه سوغاتی به بازار سنتی بندر خمیر بروید، در این بازار می‌توانید بهترین خوراکی و سوغاتی بندر خمیر را تهیه کنید و به عنوان سوغات برای نزدیکان خود ببرید. قدم زدن در میان حجره‌های این بازار قدیمی و سنتی چنان صفایی دارد که برای چندین ساعت همه چیز را فراموش کرده و با لذت بوی زندگی را نفس خواهید کشید. سوغات این شهر شامل موارد زیر است: 

  • ادویه مخصوص پخت ماهی
  • خرما و شیره مقوی خرما
  • سس انبه مخصوص 
  • کُندر
  • ترشی محلی گزر
  • ادویه‌ای محلی به نام گوبولی

بندر خمیر؛ طبیعت بکر در سواحل خلیج فارس!

اگر تا به حال به بندر خمیر نرفته‌اید، این پاییز و زمستان سفر به جنوب ایران، هرمزگان و بندر خمیر را در لیست سفرهای خود بگذارید. برای سفر به بندر خمیر می‌توانید بلیط هواپیما بندرعباس و اقامتگاه‌های بومگردی هرمزگان را بررسی نموده و در صورت تمایل برای رفتن به یک سفر هیجان‌انگیز آماده باشید. اگر تا به حال به این بندر زیبا سفر کرده‌اید، تجربیات و خاطرات خود را با ما در میان بگذارید. 

سوالات متداول درباره بندر خمیر

بندر خمیر کجاست؟ 

بندر خمیر واقع در ایران، هرمزگان، شهرستان خمیر، شهر تالابی بندر خمیر است.

چه جاذبه‌هایی در بندر خمیر وجود دارد؟

جزیره مردو، جزیره وارمی، روستای کهورستان، کلبه کالنگار، دیوار سدار، پل‌ لاتیدان، آبگرم سیاهکش، رستوران گارگوپ، لنج موزه بوم گوهری، حوضچه نمکی ساوات و … از جمله جاذبه‌های گردشگری و تفریحی بندر خمیر است. 

بهترین زمان سفر به بندر خمیر، چه زمانی است؟ 

از آنجایی که این بندر آب‌وهوای بسیار گرمی دارد، بهترین زمان سفر به آن، فصل پاییز و زمستان است. 

سوغات بندر خمیر چیست؟

سوغات بندر خمیر شامل ادویه مخصوص پخت ماهی، خرما و شیره خرما، سس انبه، ترشی محلی گزر، ادویه‌ محلی گوبولی است.

نوشته بندر خمیر | شهر تالابی ایران اولین بار در مجله گردشگری. پدیدار شد.


منبع

درباره ی ماکان نیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *