بقای کامیون‌ های فرسوده در ناوگان به‌ واسطه جهش قیمت‌ها

در بازار پرتلاطم خودروهای تجاری، هر روز با یک وضعیت جدید روبه‌رو هستیم که این بازار را به سمت رویارویی با مشکلات بیشتر سوق می‌دهد. ازجمله آن‌که در سال‌های اخیر، خودروهای سنگین و نیمه‌سنگین کشور به‌رغم تمام نیازی که به آن‌ها وجود داشت، با جهش قیمتی همراه و از دسترس مشتریان خارج شدند. این افزایش قیمت‌ها که گاه ناشی از نوسانات ارزی و گاه ناشی از کمبود عرضه و عدم همخوانی بین عرضه و تقاضا است، باعث شده تا متقاضیان امکان خرید مدل‌های جدیدتر را نداشته باشند و دسترسی به این خودروها برای مصرف‌کننده نهایی بسیار کم شود.

با وجود ورود مدل‌های وارداتی به کشور و افزایش تعداد آن‌ها در نمایشگاه‌ها و بازار داخلی، قیمت این خودروها همچنان رو به افزایش است و قدرت خرید متقاضیان بسیار کمتر از گذشته شده است.

گرچه خودروهای قدیمی و جدیدی بسیاری برای فروش در بازار وجود دارد، با این‌حال نکته حائز اهمیت، نبود خریدار واقعی و دست به‌نقدی است که به نبود بازار کار و افزایش بی‌رویه قیمت‌ها برمی‌گردد.

تقاضای خفته در بازار تجاری‌ها درپی افزایش قیمت‌ها

یکی از فعالان بازار خودروهای تجاری در گفت‌وگو با روزنامه «دنیای‌خودرو» اظهار کرد: «درحال‌حاضر مشتری در بازار کامیون و کشنده در مقایسه با عرضه آن‌ها بسیار کم است.»

میلاد خاموشیان در این خصوص گفت: «این کمبود تقاضا که در واقع نوعی خفتگی در تقاضا محسوب می‌شود، بیشتر به دلیل افزایش قیمت‌ها چه از کارخانه‌ها و چه در بازار خودروهای صفر و کارکرده است.»

وی همچنین ادامه داد: «امید بسیاری از فروشندگان و خریداران واقعی این خودروها به ورود مدل‌های وارداتی و کاهش قیمت در پی عرضه گسترده آن‌ها بود که متاسفانه این خودروها با قیمت‌های گزاف به دست مشتریان می‌رسند و نتوانستند اهداف واقعی این طرح را محقق کنند.»

وی ادامه داد: «در شرایطی که کار برای این خودروها بسیار سخت پیدا می‌شود و سطح درآمدی رانندگان کم شده است، نمی‌توان انتظار یک بازار پرتقاضا را داشت.»

متقاضیان از چه راهی امکان خرید از بازار را دارند؟

خاموشیان در ادامه با اشاره به قیمت‌های فعلی در بازار و توان خرید متقاضیان عنوان کرد: «امروز اگر فردی قصد خرید کامیون و کشنده از بازار داشته باشد، باید یا پول نقد کافی داشته باشد یا به خرید مدل‌های بسیار قدیمی و کارکرده بسنده کند یا توان پرداخت اقساط سنگین را داشته باشد.»

وی گفت: «درحال‌حاضر قیمت کشنده‌های قدیمی با کارکرد بالا در بازار حدود ۹۰۰میلیون تومان تا یک‌میلیارد تومان است که امکان خرید آن برای بسیاری وجود دارد، اما معمولا هزینه‌های تعمیر و نگهداری این خودروها بالاست و همین باعث می‌شود تا به‌جای ورود به جاده‌ها، تبدیل به گزینه‌ای برای معادن، ساختمان‌سازی و و سایت‌های عمرانی شوند.»

وی عنوان کرد:‌ «برخی کشنده‌های اروپایی که هنوز در بازار معامله می‌شوند، متوسط ۵میلیارد تومان قیمت دارند که باز هم برای بسیاری از خریداران این خودروها، مبالغ سنگینی است.»

گرانی؛ آواری بر سر نوسازی ناوگان

این فعال بازار خودروهای تجاری در ادامه افزود:‌ «این‌که همچنان مدل‌های قدیمی و کارکرده در صدر مدل‌های ارزان‌قیمت هستند و در بازار اجازه خرید و فروش و حتی فعالیت در برخی از بخش‌ها را دارند؛ موضوعی است که متاسفانه مانع از نوسازی ناوگان حمل‌ونقل باری کشور می‌شود و فقط این خودروها بین بخش های مختلف جابه‌جا شده و از ناوگان خارج نمی‌شوند.»

وی تصریح کرد: «هرچند این وضعیت خوشایند نیست، اما باید این واقعیت را در نظر گرفت که خرید مدل‌های جدید بدون حمایت‌های دولتی و تسهیلات بانکی برای اکثر متقاضیان تقریبا نشدنی است.»

وی ادامه داد: «در دو سال اخیر هم که ورود ناوگان وارداتی به بازار می‌توانست گامی در مسیر نوسازی باشد، قیمت‌های بالا مانع از ادامه روند شد. بنابراین برخی واردکنندگان و نمایشگاه‌داران اقدام به عرضه اقساطی این خودروها کردند، اما نرخ بالای بهره و قیمت نهایی این خودروها در کنار اقساط سنگین باعث شد مشتری چندانی در این بخش وجود نداشته باشد.»

کشنده‌های قدیمی اروپایی بازار چه قیمتی دارند؟

در بازار خودروهای تجاری در بخش کشنده‌ و کامیون کشنده پرطرفدار FH۵۰۰ بسته به نوع آن، بین ۱۰میلیارد و ۳۰۰میلیون تومان تا ۱۱میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان معامله می‌شود.

مدل FH۴۰۰، دیگر ولوو پرطرفدار بازار نیز از افزایش قیمت‌ها بی‌نصیب نمانده است و آن هم با توجه به سال ساخت و کارکرد بین ۵ تا ۷میلیارد تومان خرید و فروش می‌شود. طرفداران اسکانیا نیز باید برای خرید مدل‌های مختلف از ۶ تا ۱۳میلیارد تومان هزینه کنند.

کشنده‌های قدیمی رنو نیز در بازار بین ۵ تا ۷ میلیارد تومان معامله می‌شوند. به همین ترتیب مدل‌های داف بین ۶ تا ۸میلیارد تومان و بنزهای اکتروس و اکسور نیز از ۴ تا ۵ میلیارد تومان قیمت‌گذاری می‌شوند.


منبع

درباره ی ماکان نیوز

مطلب پیشنهادی

مومن نسب: تلگرام نتیجه انتخابات ایران را تغییر داد

ارسال شده توسط: پوریا هاشم پور 26 تیر 1403 ساعت 20:34 روح الله مومن نسب، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *