بسته الحاقی Night Springs همان مولتی‌ورس جنون استودیوی رمدی است

بگذارید همین ابتدای کار، به شما بگویم که من طرفدار پروپاقرص استودیوی رمدی و یونیورس در هم پیچیده‌اش هستم. پیدا کردن ارتباط اثر بیست سال پیش استودیو با بازی اخیر آن‌ها و تاثیرگذاری چند بازی بر یک داستان واحد برایم هیجان‌انگیز است و مهم‌تر از آن خلق تئوری و بحث درباره یونیورس رمدی بسیار لذت‌بخش است. حالا در این بین، اولین بسته الحاقی بازی الن ویک 2 یعنی Night Springs همان حکم مولتیورس جنون رمدی را دارد. جایی که پر است از برخورد چندین داستان و دنیا به یکدیگر. اما آیا این اتفاق سبب شده تا این بسته الحاقی کیفیت لازم را داشته باشد؟ در ادامه با ویجیاتو همراه باشید. 

بسته الحاقی Night Springs از سه اپیزود یک ساعتی تشکیل شده است. هر اپیزود، روایت‌گر ماجراهای یکی از کاراکترهای یونیورس رمدی است و جایگاه آن‌ها در داستان الن ویک را نشان می‌دهد. در این سه اپیزود، کنترل کاراکترهای رز، پیشخدمت کافه Oh Deer Diner، جسی فیدن، کاراکتر اصلی بازی کنترل و تیم بریکر، از کاراکترهای داستان الن ویک 2 را برعهده دارید. 

هر کدام از این اپیزودها، داستان‌های کوتاهی از دنیای الن ویک محسوب می‌شود که لزوما همه‌ی آن‌ها تاثیر مستقیمی بر کلیت ماجرا ندارند و صرفا یک «چه می‌شود اگر؟» از داستان اصلی هستند. با این حال در برخی از این داستان‌ها، مسائل و نکاتی مطرح می‌شود که کلیت یونیورس رمدی را بهتر تعریف می‌کنند و البته لایه‌های بیشتری به پیچیدگی آن‌ها اضافه می‌کنند. 

رز در داستان الن ویک، پیشخدمت کافه‌ای بود که شیفته و عاشق‌پیشه الن بود. او چه در بازی اول و چه در بازی دوم، نقش نسبتا مبهمی را در داستان ایفا می‌کرد و حالا در اولین اپیزود بسته الحاقی، به طور کامل کنترل او را برعهده داریم. رز پیامی از الن دریافت می‌کند و متوجه می‌شود که او در خطر است و حالا سلاح‌های سنگین برمی‌دارد تا نویسنده محبوبش را نجات دهد. 

در اپیزود دوم، جسی فیدن را می‌بینیم؛ البته نکته‌ای که در اینجا وجود دارد این است که سازندگان از ذکر کردن نام جسی طفره می‌روند و این کاراکتر را با لقب «خواهر» به مخاطب معرفی می‌کنند. این کاراکتر همانند جسیِ بازی کنترل، به دنبال برادرش است و فقط قدرت هدایت‌کننده پولاریس را در اختیار دارد و به شکل عجیبی کارش به منطقه «پارک کافه‌ی شهر واتری» کشیده شده است. 

اما اپیزود سوم همان نقطه‌ای‌ است که اهمیت بالای خودش را در داستان بیش از دیگر اپیزودها نشان می‌دهد. جایی که کنترل کاراکتر تیم بریکر (با بازی شان اشمور) را به عهده می‌گیرید که در حقیقت بازیگری به اسم شان است و در استودیویی به نام Poison Pill Entertainment، با سم لیک بر سر یک بازی ویدیویی همکاری می‌کند. سم لیک در این اپیزود ساختار مولتی‌ورس را تعریف می‌کند، تعریفی که بیشتر توصیفی از یونیورس متصل رمدی است. با اشارات فراوانی که به بازی کوانتوم بریک و وقایع آن می‌شود، حالا تقریبا می‌توان گفت که این بازی هم به طور جدی، بخشی از یونیورس رمدی است. همچنین در این اپیزود، به پیشینه کاراکتر Mr.Door پرداخته می‌شود و بیشتر با این کاراکتر مرموز آشنا می‌شویم.

ریتم روایی سه اپیزود نسبت به یکدیگر بسیار متفاوت است. اپیزود اول بیشتر یک اثر فن‌سرویس است و درون‌مایه کاملا کمدی دارد. اپیزود دوم فضای جدی‌تری دارد و آن حس اتمسفر سنگین شهر پارک کافه را باری دیگر به بازیکن منتقل می‌کند و داستان عجیبی را روایت می‌کند. اینجا باز هم اپیزود سوم است که رویکردی کاملا متفاوت در پیش می‌گیرد و داستان تیم بریکر را یک‌بار با فیلتر رنگی متفاوت با حال و هوای سینمای کلاسیک، یک‌بار در قالب صفحات کمیک و حتی یک‌بار در قالب یک بازی آرکید دوبعدی روایت می‌کند. 

داستان الن ویک 2 و روایت پر پیچ و خم آن، علامت سوال‌های زیادی را برای مخاطب ایجاد کرده. بسته الحاقی Night Springs نه‌تنها جواب بسیاری از سوالات مهم را نمی‌دهد، بلکه لایه‌های بسیار بیشتر و مبهم‌تری را به این داستان چندلایه اضافه می‌کند. شخصا توقع داشتم تا بسته‌های الحاقی، توصیف کامل‌تری از کلیت داستان بازی اصلی را بازگو کنند و ابهامات را برطرف کنند اما حالا سوال‌های بیشتری ایجاد شده و واقعا بعضی رویدادهای داستان کاملا مبهم هستند. لازم است اشاره کنیم که بازی Alan Wake: American Nightmares هم داستانی بود که در قالب برنامه نایت اسپرینگز روایت می‌شد و حالا این سه اپیزود هم چنین رویکردی را پیش گرفتند. البته که برنامه نایت اسپرینگز جایگاه بسیار مهم‌تری در داستان الن ویک پیدا می‌کند. به طور کلی می‌توان گفت که اپیزود سوم، مهم‌ترین قسمت این بسته الحاقی است و در اینجا با برخی از کانسپت‌های مطرح شده بازی اصلی بیشتر آشنا می‌شویم. همچنان یک بسته الحاقی دیگر به نام Lake House پیش روی خودمان داریم و باید ببینیم آن بسته الحاقی که بسیار مهم‌تر از محتوای منتشر شده‌ حال حاضر است، چه رویکردی را در قبال داستان کلی پیش می‌برد.

Night Springs به لحاظ گیم‌پلی از همان فرمول بازی اصلی استفاده می‌کند. اما تفاوت اینجاست که حالا فاز اکشن بازی بسیار بیشتر شده و به‌طور کمتری شاهد فضای ترس روان‌شناختی بازی اصلی هستیم. یکی از انتقاداتی که نسبت به بازی اصلی از سوی برخی طرفداران وجود داشت، اکشن کم بازی بود و بسیاری اعتقاد داشتند بازی به اندازه نسخه اول، چندان مبارزات خاصی ندارد و تمرکز زیادی روی فاز ترس داشته. حالا این سه اپیزود رویکرد کاملا متفاوتی را پیش می‌گیرند و مبارزه و اکشن را اولویت اول خودشان قرار می‌دهند. اگرچه که لحظاتی هم در بازی وجود دارد که باز هم آن حس ترس جذاب بازی اصلی را باری دیگر ملموس می‌کنند؛ به طور مثال در یکی از لحظات اپیزود دوم، کاراکتر شما هیچ سلاحی ندارد و باید از دید دو مبلغ قهوه (بله درست خواندید!) پنهان بماند وگرنه با یک ضربه کشته می‌شود. 

 در بازی فقط یک محیط جدید را شاهد هستیم که بسیار محدود است و بیشتر جنبه داستانی دارد. اپیزود اول در جنگل‌های منطقه برایت فالز و اپیزود دوم در پارک منطقه واتری قرار دارد، اپیزود سوم، هتل اوشن‌ویوی منطقه‌ی Dark Place، بخشی از جنگل برایت فالز و همان محیط جدید را شامل می‌شود. البته معما و پازل‌های جدیدی هم در طول این سه اپیزود طراحی شده که بعضی از آن‌ها شبیه بازی اصلی و بعضی هم کاملا جدید و درگیرکننده هستند. اما اینکه محیط جدیدی را شاهد نیستیم، کمی حس تکراری می‌دهد.

اینکه انیمیشن کاراکترهای قابل کنترل جدید مثل رز و تیم بریکر، جدید نیستند و آن‌ها از الگوی انیمیشن ساگا و الن استفاده می‌کنند، کمی ناامیدکننده‌ست و انتظار داشتیم برای کاراکترهای جدید داستان، الگوهای جدیدی طراحی شود. رمدی همچنان در کارگردانی صدا فوق‌العاده عمل می‌کند و گاهی اوقات صدای محیط اطراف، فضای سنگین و رعب‌آوری را برای شما ایجاد می‌کند. 

در پایان باید درباره ارزش این بسته الحاقی صحبت کنم؛ در این مورد باید فاکتورهای زیادی مورد بررسی قرار بگیرد. هر دو بسته الحاقی Alan Wake 2 تنها در نسخه دیلاکس ادیشن قابل دسترسی هستند و تا به امروز امکان خرید هر کدام از اکسپنشن‌ها وجود ندارد. اگر تنها نسخه اصلی بازی را خریداری کرده باشید، باید 20 دلار اضافه هم پرداخت کنید تا به بسته‌های الحاقی دسترسی داشته باشید. 

با توجه به میزان کیفیت و کمیت بسته الحاقی Night Springs باید بگویم که حداقل این اکسپنشن چندان به طور مستقل ارزش خرید ندارد. اگر شما هم فضای بازی الن ویک 2 را دوست داشتید و مشتاق هستید تا درباره Remedy Connected Universe بیشتر بشنوید، تجربه این بسته الحاقی سه الی چهار ساعته به شما پیشنهاد می‌شود. اما اگر با فضای داستانی بازی اصلی ارتباط برقرار نکردید و کلیت ماجرا را دوست نداشتید، بعید است که از Night Springs هم لذتی ببرید. البته فاکتور افزایش بار اکشن بازی شاید چیزی باشد که شما را ترغیب به تجربه آن کند اما در نظر داشته باشید که فقط برای یک محتوای سه ساعته وقت می‌گذارید. اگر بسته الحاقی Lake House منتشر شود و انتظارات را برآورده کند، شاید هزینه جداگانه 20 دلاری کمی منطقی‌تر به نظر برسد. 

با این حال باید تا انتشار بسته الحاقی دوم منتظر بمانیم و ببینیم آیا رمدی و شخص سم لیک، قصد دارند تا کمی این داستان را برای ما واضح‌تر کنند و به ما بگویند که در مولتی‌ورس جنون رمدی دقیقا چه خبر است؟

بررسی این اکسپنشن براساس کد آپگرید دیلاکس ادیشن PS5 که رمدی در اختیار ویجیاتو قرار داده انجام شده است.


منبع: https://vigiato.net/r/alan-wake-2-night-springs-review

درباره ی ماکان نیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *