برنامه‌های جلیلی برای بورس از زبان نماینده اقتصادی

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس،
مجید کریمی با اشاره به برنامه‌های سعید جلیلی برای ساماندهی بازار سرمایه، اعلام کرد: بعضی از بد اخلاقی‌ها توسط رسانه‌های منتسب به نامزدها صورت گرفته که اهالی بازار نسبت به برنامه‌های جلیلی برای بورس بدبین شوند و حرف‌هایی بیان می‌شود که واقعیت ندارد.


کسانی این موارد را مطرح می‌کنند که خود عامل بدبختی مردم در بازار سرمایه در سال ۱۳۹۹ بودند. کسانی که کسری بودجه را در دولت از جیب مردم برداشتند و مردم را به خاک سیاه نشاندند و بورس را به عنوان قلک خود کردند. این افراد اکنون اعلام می‌کنند که داعیه‌دار بورس و بازار سرمایه هستند که این موضوع نیز جای تعجب دارد.


برنامه‌های جلیلی برای بورس


پیش‌بینی پذیر کردن اقتصاد از مهم‌ترین و اصلی‌ترین برنامه‌های جلیلی است و از تصمیمات خلق‌الساعه در دولت جلوگیری خواهند کرد. همچنین فرموله کردن نرخ خوراک سوخت و انرژی از دیگر برنامه‌ها و اولویت‌ها است.


ارائه لایحه اصلاح قانون بازار با رویکرد تقویت مکانیزم‌های حمایتی از سهامداران خرد، ارایه برنامه و نقشه راه فرایند تسویه بدهی دولت برای شرکت‌های بورسی از جمله اوره سازها، پالایشی و بانک‌ها و دیگر شرکت‌های بورسی از دیگر برنامه‌های جلیلی است.


کاهش قطعی برق صنایع با احداث نیروگاه‌ها و تشویق در این عرصه و فروش انرژی خانگی به صنایع از دیگر برنامه‌های جدی وی است.


حمایت از سرمایه‌گذاران خرد و بیمه سهام سرمایه خرد و ارایه راهکار برای حضور آنها به صورت غیرمستقیم در بازار سرمایه از مهم‌ترین برنامه‌ها است. ضمن اینکه به لحاظ فرهنگی نیز باید فرد و کارمند مشغول کار خود باشد و حضور در بازار سرمایه از طریق نهادهای متخصص و به صورت غیرمستقیم باشد.


برقراری توازن بین سیاست‌های بازار پول و بازار سرمایه در ستاد اقتصادی دولت با حضور روسای بانک مرکزی و سازمان بورس، تسهیل فرایند و پذیرش شرکت‌ها و افزایش سرمایه از دیگر برنامه ها بوده و قانون چند ماه پیش مجلس فضایی را ایجاد می‌کند که این امر دنبال شود.


جلوگیری از ممانعت‌های صادراتی را دیگر برنامه‌ها است. نباید بازار خارجی شرکت ها در یک کشور با تصمیم‌های خلق‌الساعه از بین برود. این از مواردی است که پیگیری می‌شود و برنامه‌های دقیقی در این باره وجود دارد.


تقویت صندوق تثبیت و توسعه بازار سرمایه به منظور کنترل نقدینگی از مهم‌ترین برنامه‌ها است. ضمن اینکه جلیلی موضوع مهم ارزآوری را مورد تاکید قرار داده و باید پروژه‌های بزرگ که ارزآور و سودده هستند در بازار سرمایه عرضه و مالکیت آن را به مردم سپرده شود.


قرار نیست تامین مالی دولت و انتشار اوراق دولتی در زمانی باشد که به ضرر تولید و اقتصاد شود.


هدایت هوشمندانه نقدینگی سرگردان از بازارهای غیررسمی به بازار شفاف و مولد سرمایه از دیگر برنامه‌ها است. بازار اولیه مهم است اما بازار ثانویه پر رونق است که تضمین می‌کند بازار اولیه به درستی کار خود را انجام دهد. ۲۰ شرکت اول بازار سرمایه، تولیدی هستند که باید حمایت از آنها مورد توجه قرار گیرد.


شعار جلیلی شفافیت بوده و غیرممکن است سیاست‌ها در خلاف بورس دنبال شود. بنابراین نباید اجازه داد با بی‌اخلاقی‌ها کام تلخ و بدبین به برنامه‌های جلیلی کنند.

انتهای پیام

 


منبع

درباره ی ماکان نیوز

مطلب پیشنهادی

سپاهان گزینه استقلال و پرسپولیس را هایجک کرد

کیوان بابادی، مدیرعامل باشگاه استقلال خوزستان، خبر از قطعی شدن انتقال ستاره تیمش به سپاهان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *