بررسی ۳ سیگنال نزولی قیمت اتریوم؛ کاهش قیمت ETH ادامه دارد؟

قیمت اتریوم این هفته را با چالش‌های زیادی آغاز کرده است و داده‌های مختلفی بر ادامه روند نزولی قیمت ETH تاکید دارند.

خلاصه تحلیل

  • از عوامل خارجی که روی کاهش قیمت اتریوم تاثیر گذاشته است می‌توان به اخبار تورمی و جلسه فدرال رزرو برای تعیین نرخ بهره و همچنین قدرت ETFهای بیت کوین در جذب سرمایه در ماه‌های اخیر اشاره کرد.
  • بیش از یک میلیون ETH در محدوده قیمت ۳٬۵۰۰ دلار خریداری شده که با از دست رفتن این حمایت، احتمال اصلاح بیشتر آن افزایش می‌یابد.

به گزارش کوین تلگراف، اتریوم پس از ثبت قیمت ۳٬۹۷۲ پس از تایید ETFهای آن با ۱۰ درصد کاهش قیمت روبه‌رو شد. با این حال تحلیلگران همچنان نسبت به آغاز روند صعودی آن مشکوک هستند. برای آنکه مقایسه بهتری داشته باشیم بهتر است بدانید قیمت بیت کوین در همین بازه زمانی ۶ درصد کاهش یافته و ارزش تمام بازار ارزهای دیجیتال در مجموع ۵.۳ درصد ریزش داشته است.

چند اندیکاتور تکنیکال هم از احتمال کاهش بیشتر قیمت اتریوم پیش از ادامه روند صعودی آن حمایت می‌کنند.

ارزش اتریوم در مقابل بیت کوین کاهش یافته‌ است

قیمت ETH در برابر بیت کوین با کاهش ۵.۲۱ درصدی از سطح ۰.۰۵۵ BTC در تاریخ ۳ ژوئن (۱۴ خرداد) به ۰.۰۵۱۳ BTC در تاریخ ۱۱ ژوئن (۲۲ خرداد) رسیده‌ است. این میزان کم‌ رکورد ترین ETH/BTC از ۲۰ مه (۳۱ اردیبهشت) است.

نمودار اتریوم در مقابل بیت کوین

در حال حاضر چندین دلیل برای عملکرد ضعیف اتریوم وجود دارد. مورد اول موفقیت چشمگیر ETFهای اسپات بیت کوین است. این صندوق‌ها توانستند در هفته گذشته بیش از ۲ میلیارد دلار سرمایه را به خود جذب کنند. این امر نشان می‌دهد توجه سرمایه‌گذاران نهادی دوباره به BTC جلب شده‌ است.

علاوه بر این انتشار شاخص قیمت مصرف کننده (CPI) و نشست FOMC برای تعیین نرخ بهره در عصر امروز، چند روزی است که قیمت ارزهای دیجیتال از جمله ETH را تحت تاثیر خود قرار داده‌ است.

همچنین برخی از شاخص‌های آنچین اتریوم نیز در ماه‌های گذشته کاهش پیدا کرده‌اند. داده‌های گلسنود (Glassnode) نشان می‌دهد در ۹۰ روز گذشته تعداد آدرس‌های فعال شبکه اتریوم از ۶۲۲٬۹۶۳ آدرس به ۴۵۸٬۴۰۰ آدرس کاهش یافته است. علاوه بر این تنها در ۴۸ ساعت گذشته این مقدار ۱.۲ درصد کاهش پیدا کرده است.

تعداد آدرس‌های فعال در شبکه اتریوم‌

اگرچه اتریوم‌‌ در بین شبکه‌های لایه ۱ همچنان رقیبی ندارد، اما سولانا نیز اخیراً در فعالیت‌های آنچین رشد چشمگیری داشته است. داده‌های سایت دپ‌ردر (Dapp Radar) نشان می‌دهد در ۷ روز گذشته حجم معاملات توکن‌های NFT روی اتریوم با کاهش ۹ درصدی به ۱۰۵ میلیون دلار رسیده‌ است.

جدول زیر نشان می‌دهد اتریوم‌ از نظر UAW (تعداد کیف‌پول‌های منحصر به فرد فعال) بعد از شبکه‌های سولانا و زنجیره BNB قرار دارد. در ۷ روز گذشته تعداد ۵۲۴٬۰۰۰ کیف پول با شبکه اتریوم تعامل داشته‌اند اما این شاخص با افتی ۴.۵ درصدی روبه‌رو شده‌ است. این در حالی است که شاخص مذکور برای شبکه سولانا با رشدی ۷۴ درصدی به عدد ۲.۷ میلیون کیف پول رسیده‌ است.

مقایسه داده‌های آنچین شبکه‌های لایه ۱

کاهش فعالیت‌های آنچین اتریوم به کاهش تقاضای ETH منجر می‌شود و می‌تواند روی قیمت آن تاثیر منفی بگذارد.

اتریوم با مقاومت بزرگی روبه‌رو است

داده‌های موجود نشان می‌دهد که کاهش قیمت اتریوم به زیر سطح ۳٬۵۰۰ دلار باعث می‌شود این سطح به یک مقاومت جدی برای ETH تبدیل شود. در ۱۱ آوریل (۲۳ فروردین) هم کاهش قیمت اتریوم به زیر این سطح باعث شده‌ بود روند نزولی آن تا سطح ۲٬۸۱۴ دلار در تاریخ ۲ مه (۱۳ اردیبهشت) ادامه یابد.

مدل ورود و خروج پول (IOMAP) سایت «IntoTheBlock» نشان می‌دهد حدود ۲.۶ میلیون آدرس در محدوده بین ۳٬۴۷۶ دلار تا ۳٬۵۷۷ دلار مقدار ۱.۰۸ میلیون ETH را خریداری کرده‌اند.

مدل IOMAP اتریوم

در نتیجه اگر این محدوده مقاومتی در کوتاه‌مدت شاهد فشار فروش زیادی باشد، انتظار می‌رود که اصلاح قیمت اتریوم نیز عمیق‌تر شود.

ساختار نمودار اتریوم نزولی است

ETH در ۲۷ مه (۷ خرداد) ATH خود را در محدوده ۳٬۹۷۳ دلار به ثبت رساند اما سپس با برداشت سود و اصلاح بازار مواجه شد. پس از آن قیمت ETH با ۱۲ درصد اصلاح به ۳٬۵۱۱ دلار رسید. کندل بلند و قرمز رنگ نمودار روزانه اتریوم هم می‌تواند نشانه‌ای از قدرت روند نزولی آن باشد.

نمودار روزانه قیمت اتریوم

با این حال تحلیل اتریوم نشان می‌دهد که هولدرهای آن روی حمایت ۳٬۴۰۰ دلاری حساب باز کرده‌اند. بسته‌ شدن‌ کندل روزانه ETH زیر این سطح نشان می‌دهد فشار خرید آن کافی نبوده‌ و احتمال اصلاح ۱۸ درصدی این ارز دیجیتال تا سطح ۲٬۸۴۰ دلار وجود دارد.

مطالب تحلیلی منتشرشده در نوبیتکس صرفا جنبهٔ آموزشی و ارائهٔ اطلاعات دارد و به هیچ‌ عنوان توصیه سرمایه‌گذاری و سیگنال خرید و فروش نیست. سرمایه‌گذاری در بازار ارزهای دیجیتال با ریسک بالایی همراه است و کاربر موظف است قبل از هرگونه سرمایه‌گذاری، مطالعه و تحلیل شخصی خود در رابطه با دارایی موردنظر را انجام دهد.

نوشته بررسی ۳ سیگنال نزولی قیمت اتریوم؛ کاهش قیمت ETH ادامه دارد؟ اولین بار در مجله نوبیتکس. پدیدار شد.


منبع

درباره ی ماکان نیوز

مطلب پیشنهادی

تحلیل قیمت تون کوین، دوج کوین، کاردانو، آوالانچ و شیبا اینو (۹ تیر ۱۴۰۳)

در چند هفته گذشته همزمان با کاهش قیمت بیت کوین، آلت کوین‌های بزرگ بازار شاهد …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *