بررسی چرخه فعلی بیت کوین؛ آیا تاریخ تکرار شده است؟

معامله‌گران مختلف نظرات متفاوتی درباره چرخه فعلی بیت کوین دارند و بعضی از آن‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که تاریخ ممکن است تکرار نشود. اما این ادعا تا چه حد صحت دارد؟

خلاصه خبر

  • اکثر بازار صعودی بیت کوین در چرخه فعلی توسط ETFهای اسپات و معامله‌گران قبلی هدایت شده‌ است.
  • در نتیجه بازار از کمبود سرمایه‌گذاران خرد رنج می‌برد.

به گزارش کوین مارکت کپ، در مراحله اولیه چرخه‌های صعودی قبلی BTC همیشه رهبری بازار را بر عهده داشت. به همین خاطر معامله‌گران از شاخص دامیننس بیت کوین (BTC.D) برای بررسی شرایط موجود استفاده می‌کنند. شایان ذکر است که این شاخص در چرخه فعلی هم از ۳۸.۴ درصد در نوامبر ۲۰۲۲ (آبان ۱۴۰۱) به ۵۴ درصد رسیده‌ است.

نمودار هفتگی دامیننس بیت کوین

علاوه بر این در چرخه‌های قبلی، رشد عرضه استیبل کوین‌ها نشان می‌داد که سرمایه جدیدی وارد بازار شده‌ و بازار صعودی آغاز گردیده‌ است. گفتنی است که این شاخص هم از ابتدای ۲۰۲۴ حدود ۱۹.۸ درصد رشد کرده است.

یک نشانه دیگر از بازارهای صعودی در چرخه‌های قبلی، کاهش عرضه BTC در صرافی‌ها بود. در چرخه صعودی ۲۰۲۱ هم سرمایه‌گذاران برای انباشت بلندمدت بیت کوین

BTC:


ذخایرشان را به کیف پول‌های سرد منتقل کردند. همان طور که در تصویر زیر مشخص شده‌، این اتفاق در چرخه فعلی هم رخ داده‌ است.

عرضه بیت کوین در صرافی‌ها

با این حال تمام ویژگی‌های چرخه فعلی شبیه به چرخه‌های قبلی نیست. برای مثال افت BTC در چرخه‌های قبلی شدیدتر بود و در سال ۲۰۲۱ به محدوده ۵۰ درصد هم رسیده‌ بود. با این حال شدیدترین افت بیت کوین در چرخه فعلی حدود ۲۰ درصد بوده و به نظر می‌رسد راه‌اندازی ETFهای اسپات و جریان ورود سرمایه ناشی از آن‌ها روی این مسئله موثر بوده‌ است.

علاوه بر این BTC برای اولین بار در این چرخه قبل از به هاوینگ به رکورد جدید خود یعنی ۷۳٬۰۰۰ دلار رسید. در تمام چرخه‌های قبلی بیت کوین بعد از هاوینگ (به خاطر شوک عرضه) به اوج قیمتی (ATH) جدیدی می‌رسید. تحلیلگران باور دارند این مسئله هم با راه‌اندازی ETFهای اسپات ارتباط دارد.

همان طور که مشخص است، اکثر بازار صعودی BTC در چرخه فعلی توسط ETFهای اسپات و معامله‌گران قبلی هدایت شده‌ است. کل سرمایه‌گذاری نهادی بازار در این چرخه به بیش از ۱۷.۱ میلیارد دلار رسیده‌ و بیت کوین ۱۶.۷ میلیارد دلار آن را به دست آورده‌ است. در نتیجه بازار از کمبود سرمایه‌گذاران خرد رنج می‌برد و به نظر می‌رسد تا زمانی که این گروه از سرمایه‌گذاران دوباره فعالیت خود را شروع نکنند، شاهد رالی قابل‌توجهی نخواهیم بود.

مقایسه چرخه بیت‌ کوین در سال‌های مختلف




منبع

درباره ی ماکان نیوز

مطلب پیشنهادی

قیمت بیت کوین به زیر ۵۸٬۰۰۰ دلار سقوط کرد؛ علت چیست؟

با افزایش فشار فروش بازار، قیمت بیت کوین برای دقایقی به محدوده ۵۷٬۸۷۴ دلار رسید …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *