بررسی بازی Beyond Good & Evil 20th Anniversary

زمانی که نام بازی Beyond Good & Evil به گوش گیمرهای نسل جدید می‌رسد، احتمالاً به سرعت پروسه طولانی و خسته‌کننده عرضه بازی Beyond Good & Evil 2 در ذهن‌شان تداعی می‌شود. اما برای گیمرهای قدیمی‌تر، این نام یادآور یک بازی انقلابی و به‌شدت نوآورانه در سال‌های دور است. مجموعه یوبیسافت در سال ۲۰۰۳ یکی از متفاوت‌ترین عناوین خود را تحت عنوان Beyond Good & Evil عرضه کرد و اخیراً نیز به مناسبت ۲۰ سالگی این بازی، نسخه‌ای ریمستر از آن را با نام کامل بازی Beyond Good and Evil 20th Anniversary Edition عرضه کرده. در این مطلب قصد داریم با بررسی این بازی ببینیم که آیا تجربه بازی Beyond Good & Evil بعد از گذشت دو دهه همچنان تجربه‌ای ارزشمند به شمار می‌آید یا نه. با بازی سنتر همراه باشید.

قبل از این که به سراغ نسخه ریمستر Beyond Good & Evil برویم، بد نیست کمی درباره نسخه اصلی این بازیِ اکشن ماجراجویی و دلیل محبوب بودنش بین گیمرهای قدیمی صحبت کنیم. بدون شک اگر فهرستی از بهترین بازی‌های منتشر شده تاریخ یوبیسافت تهیه کنیم، بازی Beyond Good & Evil می‌تواند به راحتی در رتبه‌های بالایی این لیست قرار بگیرد. بازی‌ای که توسط استودیو خلاق Ubisoft Montpellier و به رهبری Michel Ancel – خالق سری Rayman – در سال ۲۰۰۳ برای کنسول‌های نسل ششم و کامپیوترهای شخصی عرضه شد. داستان این بازی به ماجراجویی‌های دختر خبرنگاری به نام Jade و خوکی به نام Pey’j می‌پردازد که قصد دارند در مقابل حملات گروهی از بیگانگان فضایی به نام DomZ ایستادگی کنند و در عین حال از فساد دولت و همکاری‌های پشت پرده آن‌ها با این گروه فضایی پرده بردارند. Jade در این مسیر به عضویت گروهی زیرزمینی به نام IRIS Network درمی‌آید تا به کمک آن‌ها بتواند با نفوذ به مقرهای سرّی دولت به جمع‌آوری مدارک لازم برای افشای فساد پشت پرده دولت آلفا سکشن بپردازد.

اما با وجود این که داستان این بازی به خوبی کشش لازم برای تمام کردنش را در مخاطب ایجاد می‌کند، چیز دیگری باعث ماندگار شدن Beyond Good & Evil در ذهن طرفداران شده است. گیم‌پلی و تنوع مراحل Beyond Good & Evil ایده‌آل‌ترین گزینه برای یک بازی اکشن ماجراجویی به شمار می‌رود. شما در طول تجربه این بازی انواع و اقسام فعالیت‌های مختلف را انجام می‌دهید؛ از درگیری مستقیم با دشمنان به کمک چوب‌دستی معروف Jade گرفته تا حل پازل‌های خلاقانه و باس‌فایت‌های به یادماندنی. یکی از نکات قابل تقدیر Beyond Good & Evil، وفادار بودن گیم‌پلی به داستان این بازی است. همان‌طور که اشاره کردیم، Jade در اصل یک خبرنگار و عکاس مستقل است که به دلیل علایق شخصی‌اش، توانایی‌هایی نیز در ورزش‌های رزمی دارد. هر چند که شما در طول بازی بارها با دشمنان کوچک و بزرگ وارد درگیری مستقیم شده و شاهد صحنه‌های اکشن مختلفی هستید، ولی این به این معنی نیست که بازی شغل و حرفه اصلی Jade را رها کرده‌ است. یکی از وظایف اصلی شما در این بازی عکاسی از موجودات و موارد مختلف و البته جمع‌آوری مدارک برای فاش کردن پشت پرده‌های دولت فاسد آلفا سکشن است. همین نکته باعث می‌شود تا در تمام لحظات بازی حس خبرنگار بودن شخصیت اصلی به شما هم منتقل شده و از این طریق داستان بازی نیز باورپذیرتر می‌شود. در کنار تمام این موارد، در Beyond Good & Evil شاهد تعداد زیادی مینی‌گیم جذاب و خلاقانه نیز هستیم. مسابقه با قایق تندرو (هاورکرفت) – که وسیله اصلی شما برای جابه‌جایی بین مراحل مختلف بازی به شمار می‌رود – و هاکی روی میز تعدادی از این مینی‌گیم‌های جذاب هستند که می‌توانید آن‌ها را تجربه کنید.

و اما برسیم به نسخه ریمستر Beyond Good & Evil که بدون تردید می‌تواند نمونه‌ای از یک ریمستر خوب برای یک بازی قدیمی به شمار برود. تا پیش از این نسخه ریمستر، دو نسخه دیگر از بازی Beyond Good & Evil عرضه شده بود؛ نسخه اصلی این بازی در سال ۲۰۰۳ و یک نسخه Full HD به صورت دیجیتال برای کنسول‌های Xbox 360 و Playstation 3 در سال ۲۰۱۱.  در نسخه ریمستر Beyond Good & Evil که اخیراً عرضه شده، به وضوح شاهد افزایش کیفیت تکسچرها نسبت به دو نسخه قبلی این بازی هستیم. یکی از مشکلاتی که به دلیل محدودیت‌های سخت‌افزاری کنسول‌های آن زمان در نسخه‌های قبلی Beyond Good & Evil بسیار به چشم می‌آمد، طراحی بی‌کیفیت شخصیت‌هایی بود که در نسخه اصلی اهمیت کم‌تری در بازی داشتند. وجود چنین ایرادی برای یک بازی که در سال ۲۰۲۴ عرضه شده، مطمئناً می‌توانست خیلی به میزان تاثیرگذاری بازی روی مخاطب ضربه وارد کند. اما خوش‌بختانه یوبیسافت با علم به این موضوع در تمامی این شخصیت‌ها و المان‌های درون محیط – احتمالاً به کمک تکنولوژی هوش مصنوعی – تغییرات مثبتی را ایجاد کرده و این تغییرات باعث شده تا گرافیک بصری بازی یکدست‌تر از گذشته به نظر برسد. در مجموع در نسخه ریمستر Beyond Good & Evil بیشتر المان‌های موجود در بازی – از شخصیت‌های اصلی گرفته تا طراحی محیط و فضاسازی و… – همگی از نظر بصری پیشرفت‌های قابل توجهی داشتند که از این نظر باید از یوبیسافت تقدیر کرد.

سازندگان نسخه ریمستر Beyond Good & Evil چند حالت مختلف را برای تجربه این بازی در اختیار بازیکنان قرار می‌دهند که منطقی‌ترین آن‌ها، Resolution Mode است. شما در این حالت می‌توانید بازی را به صورت 4K و نرخ فریم ۶۰ (روی PS5 و XSX) تجربه کنید. بدون اغراق، در ۹۰ درصد مواقع نرخ فریم بازی روی عدد ۶۰ ثابت می‌ماند؛ اما در برخی موارد نادر شاهد این هستیم که نرخ فریم ناگهان از عدد ۶۰ به ۳۰ کاهش می‌یابد. اما چنین اتفاقی به ندرت رخ می‌دهد و به هیچ وجه باعث این نمی‌شود که تجربه شما از بازی تحت تاثیر این افت فریم محسوس قرار بگیرد. حتی اگر قصد داشته باشید تعداد دفعات رخ دادن این افت فریم‌ها را نزدیک به صفر کنید، می‌توانید بازی را روی Performance Mode تجربه کنید. البته باید توجه داشته باشید که در این حالت، رزولوشن بازی از 4K به 1440p تغییر می‌کند. به مناسبت ۲۰امین سالگرد عرضه Beyond Good & Evil در نسخه ریمستر این بازی امکانات جدیدی نیز به بازی اضافه شده است. Anniversary Gallery یکی از جالب‌ترین موارد اضافه شده در این نسخه محسوب می‌شود. شما می‌توانید از منوی اصلی بازی به این بخش جدید دسترسی پیدا کنید و شاهد تعداد بسیار زیادی عکس و ویدئو از روند ساخت بازی Beyond Good & Evil باشید؛ از ایده‌پردازی و طراحی‌های ابتدایی بازی گرفته تا روند ساخت Beyond Good & Evil و حتی ایده‌های حذف شده از بازی. بخش جدید دیگر این نسخه Speedrun Mode نام دارد که در آن شما باید بدون امکان ذخیره کردن بازی، با چالشی جدید روبه‌رو شوید.

هرچند که سازندگان Beyond Good and Evil 20th Anniversary Edition تغییرات زیادی را در این نسخه نسبت به بازی اصلی اعمال کردند؛ اما باید توجه داشته باشید که هسته اصلی بازی مربوط به ۲۰ سال پیش و حال و هوایی کاملاً متفاوت نسبت به بازی‌های امروزی است. به همین دلیل برخی المان‌های موجود در این نسخه ممکن است برای گیمرهای جدیدتر مقداری غریبه به نظر برسند. یکی از مواردی که ممکن است تا حدی باعث آزار گیمرهای جدیدتر شود، زاویه دوربین و نحوه تغییر دادن آن در بخش‌هایی مانند مبارزات بازی است. حتی در برخی مراحل مخفی‌کاری بازی نیز چنین اتفاقی رخ می‌دهد و در لحظاتی از بازی امکان تغییر زاویه دوربین از بازیکنان گرفته می‌شود و بدون شک این موضوع، اتفاقی نیست که در بازی‌های امروزی نیز رخ دهد. حتی میزان سختی بازی نیز ممکن است باعث تعجب گیمرهای نسل جدید شود. در Beyond Good and Evil شما باید همواره به نوار سلامتی‌تان توجه داشته باشید و آیتم‌هایی که باعث پر شدن این نوار می‌شوند را با وسواس مصرف کنید. حتی نحوه راهنمایی کردن شما در طول بازی نیز کاملاً با بازی‌های مدرن متفاوت است و سازندگان با کم‌ترین راهنمایی ممکن شما را در دنیای بزرگ بازی رها می‌کنند. هرچند نمی‌توان این موارد را جزوی از نکات منفی بازی در نظر گرفت؛ اما مواجه شدن یک گیمر نسل جدید با این موارد ممکن است باعث دلسرد شدن او شود. ریمستر Beyond Good & Evil به خوبی نشان می‌دهد که این مجموعه چه پتانسیل بالایی دارد. موضوعی که شاید بیش از هر زمانی نشان دهد که Ubisoft تا حد به نسخه دوم این مجموعه نیاز دارد تا بتواند چیزی شبیه به روزهای اوج خود را تکرار کند.

امتیاز بازی‌سنتر – 8

8

امتیاز بازی‌سنتر

نقاط قوت: پیشرفت بصری چشم‌گیر نسبت به نسخه‌های قبلی فریم ریت ثابت در اکثر لحظات بازی آشنایی با روند ساخت بازی از طریق Anniversary Gallery فرصتی ارزشمند برای تجربه یک اثر به‌یادماندنی برای گیمرهای جدید اضافه شدن قابلیت Auto Save به بازی نقاط ضعف: زاویه نامناسب دوربین در برخی مراحل مخفی‌کاری عدم امکان تغییر زاویه دوربین در برخی مبارزات این بازی بر اساس نسخه ارسالی سازنده بر روی پلتفرم PS5 بررسی شده است

User Rating: 3.75 ( 1 votes)

منبع

درباره ی ماکان نیوز

مطلب پیشنهادی

تاریخ عرضه Marvel vs. Capcom Fighting Collection: Arcade Classics مشخص شد

کالکشن آرکید کلاسیک مارول دربرابر کپکام شامل ۶ بازی مختلف است و به‌زودی منتشر می‌شود. …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به سايت خوش آمديد !


براي مشاهده مطلب اينجا را کليک کنيد