بررسی بازار آلت کوین‌ها و دامیننس بیت کوین؛ امیدی به آلت سیزن هست؟

در ماه‌های قبل، آلت کوین‌ها بین ۳۰ تا ۷۰ درصد سقوط کردند و بسیاری از معامله‌گران نسبت به آغاز آلت سیزن ناامید شده‌اند. با این حال همه تحلیلگران با این مسئله موافق نیستند.

فهرست عناوین

خلاصه تحلیل

به گزارش بی‌این کریپتو، تحلیلگران بازار ارزهای دیجیتال در روزهای اخیر به بازار آلت کوین‌ها و آلت سیزن پرداخته‌اند.

بررسی مارکت کپ آلت کوین‌ها

آلت سیزن بخشی از بازار ارزهای دیجیتال است که در آن ارزهای دیجیتال (به جز بیت کوین) به شدت افزایش می‌یابند و رشد آن‌ها از BTC پیشی می‌گیرد. یکی از شاخص‌های موجود برای بررسی بازار آلت کوین‌ها شاخص TOTAL2 است که کل مارکت کپ بازار به جز مارکت کپ بیت کوین را محاسبه می‌کند. رشد این شاخص نشان می‌دهد احتمال آغاز آلت سیزن وجود دارد.

در حال حاضر شاخص TOTAL2 به محدوده ۹۴۰.۳۷ میلیارد دلار رسیده و ۴.۸۷ درصد نسبت به روز قبل رشد کرده است. با این حال TOTAL2 بین ۶ ژوئن (۱۷ خرداد) تا ۱۸ جولای (۲۸ تیر) بیشتر از ۲۳ درصد سقوط کرده است.

شاخص TOTAL2

اگر این شاخص به رشدش ادامه دهد، نشان می‌دهد که آلت سیزن شروع شده‌ است. آخرین بار بین ماه‌های فوریه (بهمن) تا مارس (اسفند) این اتفاق افتاده بود و شاخص مذکور تنها طی یک ماه از ۷۵۳.۹۳ میلیارد دلار به ۱.۲۴ تریلیون دلار رسیده‌ بود. تحلیلگر مشهوری به اسم مایکل ون دپوپه (Michaël van de Poppe) هم درباره بازار آلت کوین‌ها گفته‌ است:

مارکت کپ آلت کوین‌ها به حمایت مهمی در تایم فریم بلندمدت رسیده است. اگر این حمایت از دست نرود، آلت کوین‌ها می‌توانند به رشد خود امیدوار شوند.

بررسی دامیننس بیت کوین

یکی دیگر از شاخص‌های موجود برای بررسی بازار آلت کوین‌ها دامیننس بیت ‌کوین

BTC:


است. برای اینکه آلت سیزن شروع شود، دامیننس بیت کوین (BTC.D) باید کاهش یابد.

دامیننس بیت کوین

برای مثال شاخص BTC.D در تایم فریم هفتگی از محدوده ۶۲.۶۹ درصد در مارس ۲۰۲۱ (اسفند ۱۳۹۹) به محدوده ۴۰.۸۹ درصد در مه همان سال (اردیبهشت ۱۴۰۰) رسیده‌ بود و به رشد آلت کوین‌ها کمک کرده بود. دامیننس بیت کوین در هفته قبل هم حدود ۱ درصد کاهش یافت و نشان داد عملکرد بعضی از آلت‌ کوین‌ها بهتر از آن بوده‌ است.

به طور کلی آلت سیزن تنها زمانی شورع می‌شود که مثل سال ۲۰۲۱، عملکرد حداقل ۷۵ درصد از ۵۰ آلت کوین برتر بازار بهتر از بیت کوین باشد. داده‌های وب سایت Blockchaincenter نشان می‌دهد آلت کوین‌های محدودی مثل تون کوین، پپه و کسپا در چرخه فعلی به چنین دستاوردی رسیده‌اند. به همین خاطر شاخص آلت سیزن شرکت مذکور همچنان در محدوده ۲۷ قرار دارد و نشان می‌دهد آلت سیزن شروع‌ نشده‌ است. با این حال این شاخص در روزهای گذشته در محدوده ۲۵ قرار داشت و در این مدت توانست کمی رشد کند.

با رشد این شاخص، آلت کوین‌ها معمولاً به سمت رکوردهای قیمتی‌شان حرکت می‌کنند و از بیت کوین پیشی می‌گیرند.

رشد یا ریزش ۵۰ آلت کوین برتر بازار در ۹۰ روز گذشته

نقش مهم اتریوم و سولانا در آلت سیزن

رشد اتریوم معمولاً به عنوان کاتالیزوری برای رشد آلت کوین‌ها عمل می‌کند. در ماه‌های قبل عملکرد اتریوم بدتر از بیت کوین بود اما تحلیلگران امیدوارند راه‌اندازی ETFهای اسپات ETH این مسئله را تغییر دهد. در این صورت هولدرهای آلت ‌کوین‌ها هم می‌توانند به رشد ذخایرشان امیدوار شوند.

علاوه بر این ۲ شرکت ون‌اک (VanEck) و ۲۱شیرز (21Shares) درخواست راه‌اندازی ETFهای اسپات سولانا را ثبت کرده‌اند. تایید این صندوق‌ها هم می‌تواند به رشد آلت کوین‌ها کمک کند. تحلیلگری به اسم «Capo of Crypto» گفته‌ است:

فشار فروش دولت آلمان جذب شده‌ است. تمام متقاضیان ETFهای اسپات اتریوم پرونده‌هایشان را به‌روزرسانی کرده‌اند. ون‌اک و ۲۱شیرز پرونده‌های جدیدی برای ETFهای سولانا ثبت کرده‌اند. من که نسبت به هفته‌های آینده خوشبینم؛ مخصوصاً نسبت به آلت کوین‌ها.

با این حال اگر فشار فروش بیت کوین باز هم رشد کند و یا ETFهای اسپات اتریوم با جریان ورود سرمایه قابل‌توجهی روبه‌رو نشوند؛ آلت کوین‌ها ممکن است دوباره به مشکل بخورند.




منبع

درباره ی ماکان نیوز

مطلب پیشنهادی

تحلیل شیبا اینو امروز ۲۸ تیر ۱۴۰۳

تحلیل شیبا اینو نشان می‌دهد که این ارز دیجیتال ممکن است برای مدت بیشتری در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *