برای 4K بازی کردن به چه سخت‌افزاری نیاز داریم

در گذشته، استفاده از نمایشگرها هدف از آسودگی در فهم صداها داشت. با گذشت زمان، نمایشگرها به دسته‌های بزرگی تفکیک شدند که در امور مختلف کاربرد پیدا کردند. برای همین طراحی نمایشگرهایی با وضوح 4K مهم‌ترین دستاورد این فناوری محسوب می‌شوند.

استفاده از نمایشگرهای 4K در امور گیمینگ به سخت‌افزار مشخصی نیاز دارند. بنابراین، در این مقاله از ویجیاتو به بررسی سخت‌افزار مورد نیاز برای بازی با وضوح 4K خواهیم پرداخت.


منظور از وضوح 4K چیست؟

Ultra High Definition، به اختصار UHD، با وضوح نمایش ۲۱۶۰ * ۳۸۴۰ پیکسل در قالب‌های تلویزیون، مانیتور و همچنین سینماتوگرافی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این وضوح با تراکم ۴ برابر نسبت به Full HD تصویری واضح‌‌تر با جرئیات دقیق‌تر ارائه می‌کند.

نمایشگرهای UHD به منظور کنتراست بهبودیافته، رنگ واقعی‌تر و عمق بیشتر در مقایسه با دیگر وضوح‌ها تصویری مشخص و زنده‌تر به نمایش می‌گذارد. همچنین در چندین سال اخیر با کاهش قیمت‌های نمایشگرهای 4K سهم بیشتری از بازار را به خود اختصاص داده‌اند.


کارت‌ گرافیک (GPU)

پردازش حجم عظیمی از اطلاعات در یک چشم به‌ هم زدن بر عهده کارت گرافیک است. افزایش روزافزون کارت‌های گرافیک بیش از هر زمان، دسترسی گیمرها به تجربه 4K نزدیک‌تر کرده است. با این حال، قیمت کارت‌های گرافیک در مواجهه با کاربردشان بسیار زیاد است.

سری‌های ۳۰ و ۴۰ از کارت‌های گرافیک انویدیا (Nvidia) با هدف اجرای رزولوشن 4K به پرچم‌داران این شرکت تبدیل شده‌اند. اما اگر قصد دارید کمی از عملکرد چشم‌پوشی کنید و در قیمت‌ها صرفه‌جویی کنید، کارت‌های سری‌ ۶۰۰۰ و 7000 RX ای‌ام‌دی (AMD) قادر به اجرای 4K با بیشترین نرخ فریم و کمترین هزینه هستند. رقابت برابر این دو شرکت در ارائه‌ی کارت‌های گرافیک انتخاب خریداران به چالش می‌کشد.

نام قطعه سازنده قطعه فناوری‌ها
Geforce RTX 3080 NVIDIA معماری Ampere
۱۰ گیگابایت حافظه
پشتیبانی از DLSS و Ray Tracing
Radeon RX 6900 XT AMD معماری RDNA 2
۱۶ گیگابایت حافظه
پشتیبانی از FSR و Ray Tracing

پردازنده مرکزی (CPU)

رایانه‌های شخصی گیمینگ اغلب دارای یک پردازنده مرکزی قدرتمند و حافظه پرسرعت هستند. پردازنده‌های مرکزی، سخت‌افزاری هستند که کارت گرافیک برای نمایش و دریافت اطلاعات به آن‌ها نیاز دارد. به عبارتی دریافت و تبادل سریع اطلاعات با پردازنده مرکزی امکان‌پذیر است.

همگام‌سازی پردازنده با کارت‌ گرافیک تحت تاثیر معیارهای متفاوتی از جمله چیپست و سازنده پردازنده صورت می‌گیرد. برای مثال، قواعد نام‌گذاری پردازنده‌های اینتل (Intel) برگرفته از نسل تراشه و برند Core است. نسل ۱۳ از پردازنده‌های Core i7 و Core i9 انتخاب‌های مطمئن برای تجربه 4K است.

برای خرید پردازنده‌های ای‌ام‌دی، به سراغ سری‌های ۷۰۰۰ و ۹۰۰۰ رایزن (Ryzen) بروید و از خرید سری اول این پردازنده‌ها پرهیزید کنید. پردازنده‌های رایزن ای‌ام‌دی ضمن عملکرد قدرتمند با قیمت مقرون منصفانه‌ای عرضه می‌شوند.

نام قطعه ویژگی‌ها
Intel Core i9-13900K کارایی و سرعت بالا
AMD Ryzen 9 7900X سرعت سریع و قیمت به‌صرفه

حافظه‌ رم (RAM)

حافظه دسترسی تصادفی (Random Access Memory) یا RAM، حافظه‌ای موقت است که اطلاعات پردازنده را به‌طور موقت در خود ذخیره می‌کند. حافظه‌ رم برای بازی کردن در وضوح 4K اهمیت دارد، چرا که بازی‌ها به حافظه زیادی برای بارگذاری فایل‌ها و اطلاعات نیاز دارند.

حداقل ۱۶ گیگابایت رم برای بازی‌ها توصیه می‌شود، اما برای جلوگیری از مشکلات احتمالی، ۳۲ گیگابایت رم گزینه مناسبی است. با توجه به چیپست مادربردها، رم‌ها با مدل‌های DDR5 و DDR4 عرضه می‌شوند.

نام قطعه ویژگی‌ها
Corsair Vengeance LPX 32GB پشتیبانی از فناوری DDR4
دارای 3200 مگاهرتز

ذخیره‌سازی (Storage)

توسعه حافظه‌های SSD در سخت‌افزارهای امروزی بیش از پیش افزایش یافته است. استفاده از SSD به‌جای HDD (هارد دیسک‌ها)، برای بازی‌ها و سیستم‌عامل بسیار توصیه می‌شود. SSDها نه تنها سرعت بارگذاری بازی‌ها را افزایش می‌دهند، بلکه زمان پاسخگویی کلی سیستم را نیز بهبود می‌بخشند.

نام قطعه ویژگی‌ها
Samsung 970 EVO Plus پشتیبانی از NVMe
سرعت سریع و قیمت بالا
Crucial MX500 قیمت ارزان و کارایی بالا

منبع تغذیه (Power)

منابع تغذیه‌ای با مدرک Plus Gold 80 یا Platinum بازدهی بالایی دارند و برای سیستم‌های قدرتمند مناسب هستند. یک منبع تغذیه پایدار ضروری است تا تمام قطعات سیستم به درستی کار می‌کنند. بسته به کارت گرافیک و سخت‌افزارها، منبع تغذیه با توان ۷۵۰ وات یا بیشتر توصیه می‌شود.

نام قطعه ویژگی‌ها
Corsair RM850x توانمندی ۸۵۰ وات
دارای Plus Gold 80

سیستم خنک‌‌کننده

پردازش‌های سنگین و تولید گرمای زیاد در سیستم‌های گیمینگ، استفاده از خنک‌کننده‌ها را ضروری می‌کنند. خنک‌کننده‌های مایع یا هوای پیشرفته می‌توانند در این زمینه موثر باشند. استفاده از سیستم خنک‌کننده مناسب برای جلوگیری از افزایش دما و حفظ عملکرد بهینه ضروری است.

Corsair H150i Pro خنک‌کننده مایع
مجهز به رادیاتور ۳۶۰ و سه فن ۱۲۰ میلی‌متری
دارای نورپردازی و تنظیم دما
سازگاری با اکثر سوکت‌های AMD و Intel
Noctua NH-D15 خنک‌کننده بادی
مجهز به دو فن ۱۴۰ میلی‌متری
محرومیت از نورپردازی و تنظیم دما
سازگاری با اکثر سوکت‌های AMD و Intel

مانیتورها

مسلما، برای استفاده از تکنولوژی 4K به یک مانیتور حرفه‌ای نیاز دارید؛ اما انتخاب آن‌ها به سادگی گذشته نیست. امروزه، بیش از صدها مدل از مانیتورها با نرخ تازه‌سازی بالا و فناوری‌های همگام‌سازی‌شده تولید شده اند.

اندازه نمایشگر نکته مهمی است. نمایشگرهای 4K با اندازه‌های کوچک، مانع بهره‌مندی از کیفیت بالای تصاویر می‌شوند. همچنین، در برخی از نرم‌افزارها و بازی‌ها مشکلات بسیاری در مقیاس‌بندی تصاویر وجود دارد. به همین منظور برای خرید نمایشگرهای 4K به سراغ محصولات ۲۷ اینچی یا بزرگ‌تر بروید.

ویژگی‌های مانیتورهای 4K

با توجه به نیاز شما پشتیبانی از HDR و نرخ تازه‌سازی در نمایشگرها ضرورت پیدا می‌کنند. برای مثال هنگام بازی‌های رقابتی نرخ تازه‌سازی بسیار اهمیت دارد. درحالی که تجربه بازی‌هایی با سبک ماجراجویی با بهره‌گیری از فناوری HDR در درک بهتر نقش دارند. همچنین پنل‌های IPS معمولا برای تماشای فیلم و بازی کردن بهترین هستند. پنل‌های IPS از دقت رنگ بالایی برخوردارند و زوایای دید وسیعی دارند. از معایب این پنل‌ها پاسخگویی ضعیف به اندازه سایر پنل‌ها است.

نام قطعه برخی از ویژگی‌ها
ASUS ROG Swift PG27UQ صفحه نمایش ۲۷ اینچی و نرخ تازه‌سازی 144Hz
پشتیبانی از Nvidia G-Sync / HDR10
پنل IPS و پاسخ‌دهی ۴ میلی ثانیه
UltraGear 27GN950 صفحه نمایش ۲۷ اینچی و نرخ تازه‌سازی 144Hz
پشتیبانی از AMD FreeSync Pro / Nvidia G-Sync / HDR 10
پنل Nano IPS و پاسخ‌دهی ۱ میلی ثانیه

با توجه به قیمت بالای این فناوری، آنچه شما انتخاب می‌کنید به اندازه ویژگی‌ها و مشخصات مورد نظر به بودجه شما بستگی دارد. نمایشگرهای 4K از روی کیفیت بالای خود بیشتر از گیم‌پلی سریع برای نمایش تصاویر با کیفیت طراحی می‌شوند.


کلام آخر

بازی کردن با وضوح 4K نیازمند سخت‌افزار قوی به‌روز است. کارت گرافیک قدرتمند، پردازنده سریع، حافظه رم کافی، ذخیره‌سازی SSD، منبع تغذیه قوی، سیستم خنک‌کنند مناسب و نمایشگر 4K از اجزای اصلی مورد نیاز برای تجربه بازی‌ها 4K هستند. با داشتن ای سخت‌افزارها، می‌توانید از جزئیات فوق‌العاده بازی‌ها در وضوح 4K لذت ببرید.


منبع: https://vigiato.net/p/471108

درباره ی ماکان نیوز

مطلب پیشنهادی

پردازنده‌های دو هسته‌ای هنوز نمرده‌اند؛ اینتل روی جانشین سلرون کار می‌کند

اینتل به روند جایگزینی پردازنده‌های پایین‌رده‌ی خود تحت عنوان Intel Processor ادامه می‌دهد. BenchLeaks فهرست …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *