با ادامه ترس از شرایط، ریزش قیمت بیت کوین به کف چند ماه اخیر!

به گزارش نبض بورس، ترجمه: پویا احمدی | برای چهارمین جلسه معاملاتی متوالی، قیمت بیت کوین با نگرانی از فروش بالقوه توسط دولت‌ها، وخیم شدن شرایط در یک صرافی ورشکسته و استخراج‌کنندگان در مضیقه، به پایین‌ترین سطح خود از ماه فوریه رسید.

این دارایی دیجیتال شاخص، تا ۸ درصد کاهش یافت و به قیمت ۵۳,۶۰۲ دلار رسید، اما بعدا نیمی از این کاهش را جبران کرد. در حالی که بازارهای سهام پیشرفت داشتند، اکثر ارزهای دیجیتال به طور گسترده سقوط کردند، که این موضوع بر مجموعه چالش‌های پیش روی این صنعت تأکید می‌کند.

بیت کوین هم اکنون حدود ۲۵ درصد نسبت به رکورد ماه مارس خود کاهش یافته است، چرا که هیجان پیرامون صندوق‌های قابل معامله در بورس آمریکا که مستقیماً روی این توکن سرمایه‌گذاری می‌کنند، جای خود را به ترس از افزایش نرخ بهره برای مدت طولانی‌تر و عدم قطعیت سیاسی داده است.

علاوه بر این، مدیران صرافی ورشکسته‌ی Mt. Gox در حال بازگرداندن ذخایر ۸ میلیارد دلاری بیت کوین به طلبکاران خود هستند. عدم اطمینان در مورد اینکه چه مقدار از این دارایی در نهایت فروخته خواهد شد، بر بازارها سنگینی کرده است. طبق گزارش Arkham Intelligence، یک کیف پول مرتبط با Mt. Gox در روز جمعه معادل ۲.۷ میلیارد دلار بیت کوین جابجا کرده است.

همچنین نشانه‌هایی وجود دارد که مقامات آلمان در حال آماده شدن برای فروش بخشی از ۵۰,۰۰۰ بیت کوین توقیف شده از مجرمین آنلاین هستند. در همین حال، استخراج‌کنندگان بیت کوین برای مقابله با کاهش سودآوری تحت فشار هستند که آن‌ها را مجبور به فروش توکن‌های خود می‌کند.

در همین حال، شاخص سهام جهانی MSCI Inc. در نزدیکی رکورد خود قرار دارد و همبستگی کوتاه‌مدت ۳۰ روزه بین بیت کوین و این شاخص به شدت در حال کاهش است. سؤال این است که آیا بیزاری از ریسک در ارزهای دیجیتال یک موضوع مجزا است یا اینکه پس از نیمه اول قدرتمند سهام، برای سرمایه‌گذاری‌های کلان نیز دوره‌ی محتاطانه‌ای را به دنبال خواهد داشت.

استفان فون هاینیش، رئیس معاملات در OSL SG Pte، گفت: «در حال حاضر در بازارهای رمزارز به طور کلی هیجان وجود ندارد. بیشتر اخباری که در حال حاضر منتشر می‌شود، مانند داستان  Mt. Gox، ماهیت نزولی دارند.»

فون هاینیش گفت که ارزهای دیجیتال به اظهارات ملایم‌تر فدرال رزرو در مورد سیاست پولی نیاز دارند و افزود: «یکی دو کاهش نرخ بهره به همراه انبساط ترازنامه فدرال رزرو، دو عنصر کلیدی هستند که ارزهای دیجیتال واقعاً منتظر آن هستند.»

ویلی چوانگ، مدیر ارشد عملیات در صرافی رمزارز WOO X، گفت که فشار فروش عمدتاً در کوتاه مدت متمرکز خواهد شد.

چوانگ گفت: «با وجود این نگرانی‌ها، قابل ذکر است که تأثیر بلندمدت ممکن است شدت کمتری داشته باشد، زیرا بازار به تدریج فشار فروش را جذب می‌کند. انتظار می‌رود ترس کوتاه‌مدت در بازار وجود داشته باشد، اما در بلندمدت، این عوامل منفی ممکن است به تدریج از بین بروند.»

گزارشی در روز جمعه نشان داد که استخدام در ایالات متحده در ماه ژوئن کاهش یافته و ماه‌های قبل نیز تعدیل شده و پایین‌تر آمده است، که این موضوع چشم‌انداز شروع کاهش نرخ بهره توسط فدرال رزرو در ماه‌های آینده را تقویت می‌کند.

بیت کوین در ماه مارس با حمایت تقاضای غیرمنتظره قوی برای اولین صندوق‌های قابل معامله در بورس آمریکا برای این توکن، به بالاترین قیمت خود یعنی ۷۳,۷۹۸ دلار رسید. از آن زمان، ورودی‌ها به این صندوق‌ها کاهش یافته و قیمت بیت کوین را پایین آورده و سایه‌ای بر کل بازار دارایی‌های دیجیتال انداخته است.

تصویب اولین صندوق‌های قابل معامله در بورس آمریکا برای اتر، دومین توکن برتر این حوزه، در حال بررسی است، اما در صورت ادامه‌ی روند نزولی ارزهای دیجیتال، علاقه به این محصولات می‌تواند متفاوت رقم بخورد.

 

تصفیه موقعیت ها (لیکویید شدن)

طبق داده‌های کوین‌گلس، طی ۲۴ ساعت گذشته بیش از ۵۳۶ میلیون دلار از موقعیت‌های گاوی (باور به افزایش قیمت) ارزهای دیجیتال تصفیه شده است. میزان لیکویید شدن ها در سه روز گذشته، از بالاترین رقم‌ها از ماه آوریل به بعد بوده است.

کارولین مورون، یکی از بنیانگذاران اُربیت مارکتس، تأمین‌کننده نقدینگی برای مشتقات دارایی‌های دیجیتال، گفت: «کمبود نقدینگی آخر هفته هرگونه حرکتی را که ناشی از تصفیه‌ها باشد، حتی حرکات کوچک، تشدید می‌کند.» او در عین حال افزود که بازگشت سرمایه‌گذاران آمریکایی از تعطیلات ۴ جولای به ثبات نسبی بازار کمک خواهد کرد.

اپراتورهای کامپیوترهای پرمصرف که زیربنای بلاک‌چین بیت‌کوین را تشکیل می‌دهند، همچنان در حال جذب ضربه مالی ناشی از «هاوینگ» آوریل هستند. هاوینگ، فرایندی است که طی آن پاداش استخراج بیت‌کوین برای ماینرها نصف می‌شود. یکی از واکنش‌های ماینرهای بیت‌کوین به این رویداد، فروش بخشی از ذخایر توکن‌های خود است.

داده‌های کریپتوکوانت نشان می‌دهد که درآمد روزانه ماینرها از زمان هاوینگ آوریل، ۷۵ درصد کاهش یافته و به ۲۶.۵ میلیون دلار رسیده است. همچنین، کارمزد تراکنش‌هایی که ماینرها دریافت می‌کنند، پس از رسیدن به بالاترین میزان خود یعنی ۷۵ درصد در اوایل همان ماه، اکنون به ۳.۷ درصد از کل درآمد آن‌ها کاهش یافته است.

لی شی، مدیر معاملات در شرکت معامله‌گر بر اساس الگوریتم و بازارساز آئوروس، گفت: «محدوده ۵۱,۰۰۰ تا ۵۲,۰۰۰ دلار برای سودآوری استخراج بیت‌کوین بسیار مهم است، چرا که بسیاری از ماینرها در این محدوده به نقطه سر به سر خود می‌رسند.»

 

منبع: Bloomberg


منبع

درباره ی ماکان نیوز

مطلب پیشنهادی

کمترین حکم پرستاران معترض 6 ماه تعلیق از کار و بیشترین آن اخراج یا تبعید است

به گزارش تجارت‌نیوز، طی روزهای گذشته بسیاری از پرستاران از احضار شدن به هیات تخلفات و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *