باغ پرندگان اصفهان | دنیای پرندگان در بطن تاریخ

در میان گشت و گذار در تاریخِ بی‌نظیر اصفهان، سری به باغ پرندگان این شهر بزنید و با نوادگان دایناسورها و رازهای پرواز آشنا شوید. این باغ که در مجموعه ناژوان قرار گرفته، بیش از ۵۰۰۰ پرنده از ۱۳۰ گونه مختلف را در خود جای داده و فرصتی استثنایی برای مشاهده تنوع بی‌نظیر پرندگان و زیستگاه‌های طبیعی آنها فراهم می‌کند. باغ پرندگان اصفهان، مکانی ایده‌آل برای تفریح و سرگرمی تمام سنین و فرصتی برای یادگیری در مورد این موجودات شگفت‌انگیز و نقش مهمی که در اکوسیستم ایفا می‌کنند، است. در این مطلب از مجله گردشگری فلای‌تودی با ما همراه باشید تا با این تفرجگاه جذاب آشنا بشوید.

باغ پرندگان اصفهان | اولین باغ پرندگان ایران

باغ پرندگان یکی از محبوب‌ترین جاهای دیدنی اصفهان است. در باغ پرندگان اصفهان که در دل مجموعه تفریحی ناژوان جای گرفته، بیش از ۲۰۰۰ پرنده از ۱۲۰ گونه مختلف در کنار هم زندگی می‌کنند و تصویری نادر از تنوع و زیبایی خلقت را به نمایش می‌گذارند.

باغ پرندگان اصفهان در مرداد ماه ۱۳۷۵ به وسیلهٔ شهرداری اصفهان بر پا شد و اکنون زیر نظر سازمان رفاهی تفریحی شهرداری اصفهان اداره می‌شود. این باغ،  اولین باغ پرندگان ایران است و از نظر وسعت و تنوع گونه‌ها، جایگاه ویژه‌ای در میان باغ وحش‌های کشور دارد. در این باغ، پرندگانی از سراسر دنیا، از جمله ایران، استرالیا، اندونزی، چین و تانزانیا گرد هم آمده‌اند و هر کدام با آواز و حرکات منحصر به فرد خود، سمفونی بی‌نظیری از طبیعت را خلق می‌کنند.

مساحت باغ پرندگان ۱۷۰۰۰ متر مربع است و با تورهایی که بر روی ۱۱ ستون فلزی به ارتفاع ۲۲ متر قرار گرفته، محصور شده است. در داخل این محوطه، زیستگاه‌های مختلفی متناسب با نیازهای هر گونه پرنده طراحی شده است تا پرندگان در محیطی نزدیک به شرایط طبیعی خود زندگی کنند.

باغ پرندگان اصفهان، مکانی ایده‌آل برای تفریح و سرگرمی تمام سنین و علاقمندان به حیات وحش است. در این باغ می‌توانید با دنیای پرندگان آشنا شوید، از دیدن پرندگان رنگارنگ و پرندگان شکاری لذت ببرید.

گشتی در میان بخش‌های مختلف باغ پرندگان اصفهان | سفری به دنیای پرندگان

در این باغ بخش‌های مختلفی وجود دارد که هر کدام به نوع خاصی از پرندگان و نیازهای آنها اختصاص داده شده است. در ادامه به این بخش‌ها و ویژگی‌های آنها اشاره می‌کنیم:

برکه‌ها | محیطی شبیه به زیستگاه طبیعی پرندگان آبزی

در این بخش می‌توانید شاهد انواع مختلفی از این پرندگان مانند فلامینگوها، با پاهای بلند و گردن‌های منحصر به فرد خود، زیبایی خاص، پلیکان‌ها، اردک‌ها و غازها باشید.

قفس‌ها | انواع مختلف قفس ها

قفس‌های شیشه‌ای: این باغ امکاناتی ویژه شبیه گلخانه برای پرندگانی مانند طوطی‌ها و مرغ عشق‌ها که توان زندگی در آب‌وهوای زمستان اصفهان را ندارند، تهیه کرده‌ است.

قفس‌های فلزی: برای پرندگان شکاری مانند عقاب‌ها، جغدها و شاهین‌ها که به دلیل نوع خوراک آنها امکان رها کردن آنها در باغ وجود ندارد.

صخره

صخره‌ها محلی برای پرندگان مناطق سنگلاخی و بیابانی مانند کبک‌ها و بلدرچین‌ها است. این نوع از پرندگان را می‌توانید در این قفس‌ها مشاهده کنید.

 محیط سرسبز و پردرخت

مکانی مناسب برای پرندگان جنگلی، مانند طاووس‌ها و قرقاول‌ها است. این پرندگان به دلیل بی‌خطر بودن برای دیگر پرندگان، می‌توانند آزادانه در محیط اطراف خود قدم بزنند.

 بخش تاکسیدرمی

 در این بخش، پوست لاشه را کنده و چربی آن را جدا می‌کنند. سپس قالبی به‌اندازه بدن حیوان تهیه می‌شود و پوست روی آن قرار می‌گیرد.

 بخش‌های پژوهشی

 این بخش‌ها بیشتر به‌منظور انجام پژوهش‌های علمی و تحقیقاتی احداث شده‌ است. در کل باغ پرندگان علاوه‌بر سرگرمی، جنبه تحقیقاتی و پژوهشی نیز دارد.

بخش تکثیر

در این بخش پژوهشگران به فراهم کردن شرایط لازم برای تخم‌گذاری و جوجه‌آوری پرندگان می‌پردازند در این مکان از جوجه‌ها نیز محافظت می‌شود. در فضای داخلی قفس‌ها سعی شده تا حد امکان شرایط محیط‌زیست طبیعی‌ این پرندگان مهیا شود.

 بخش تغذیه

 همان طور که همه می‌دانیم پرندگان گوناگون به تناسب طبیعت بدن از مواد غذایی مختلفی تغذیه می‌کنند. بعضی دانه‌خوار، بعضی میوه‌خوار، بعضی گوشت‌خوار و بعضی همه‌چیزخوارند. به‌طور کلی، وظیفه رسیدگی به تغذیه پرندگان برعهده این بخش است.

 بخش قرنطینه

 به‌منظور رعایت بهداشت، پرندگانی را که به‌تازگی به باغ منتقل شده‌اند، به مدت ده تا چهارده روز در بخش قرنطینه نگه‌ داشته و روی آنها آزمایش‌های متعدد انجام می‌دهند. بعد از آنکه از سلامت پرندگان اطمینان حاصل شد، آنها را به سایر بخش‌ها منتقل می‌کنند.

چگونه به باغ پرندگان اصفهان برویم؟

باغ پرندگان اصفهان در مجموعه تفریحی ناژوان، در ساحل زاینده‌رود قرار دارد. و بهترین گزینه‌ها برای دسترسی به این مجموعه استفاده از خودروی شخصی یا تاکسی‌های آنلاین است. با خودروی شخصی، از پل وحید به‌سمت سه‌راه سیمین در امتداد پارک ناژوان پیش بروید و به خیابان الفت، مجموعه تفریحی گردشگری باغ پرندگان برسید.

اگر می‌خواهید با استفاده از امکانات حمل و نقل عمومی به این تفرجگاه بروید، می‌توانید با اتوبوس به ایستگاه میرزا طاهر بروید و از آنجا با یک پیاده روی ۳۰ دقیقه‌ای به باغ پرندگان برسید.

اصفهان، شهر تاریخی و پرجاذبه ایران، به لقب «هلند ایران» نیز شناخته می‌شود. این شهر با خیابان‌های عریض و مسیرهای دوچرخه‌سواری متعدد، مکانی ایده‌آل برای گشت و گذار با دوچرخه است. با اجاره دوچرخه روزانه یا هفتگی می‌توانید به راحتی به تمام دیدنی‌های اصفهان، از جمله باغ پرندگان دسترسی داشته باشید.

آدرس باغ پرندگان اصفهان روی نقشه

ساعات بازدید و بهای بلیط باغ پرندگان اصفهان

باغ پرندگان اصفهان همه روزه از ساعت ۸ صبح تا ۵ بعد از ظهر، حتی در روزهای تعطیل، پذیرای بازدیدکنندگان گرامی است.

هزینه ورودی

بلیط برای عموم: ۴۷۳۰۰ تومان

بلیط نیم‌بها: برای اردوهای گروهی (به جز روزهای تعطیل) با ارائه مدارک مربوطه

سیستم فروش بلیط

باغ پرندگان اصفهان به عنوان نخستین مرکز گردشگری تفریحی شهر به سیستم فروش بلیط الکترونیک مجهز شده است. شما می‌توانید از اول خرداد ماه ۱۴۰۳ از اصفهان کارت برای صدور بلیط‌ الکترونیک استفاده کنید.

از سال ۱۳۸۸، شهرداری اصفهان با راه‌اندازی اصفهان کارت، گامی در جهت نوین‌سازی خدمات برداشته است. اصفهان کارت نوعی کارت هوشمند غیر تماسی است که به عنوان کیف پول الکترونیکی عمل می‌کند و کاربردهای متنوعی برای شهروندان اصفهانی دارد.

برای تهیه بلیط شما می‌توانید به گیشه‌های حضوری این مجموعه مراجعه کنید. به خاطر داشته باشید که فقط در صورت برگزاری اردو می‌توانید بلیط‌های این مجموعه را رزرو کنید. برای رزرو بلیط می‌توانید با شماره : ۹۸۳۱۳۷۷۱۳۵۰۰+ تماس بگیرید.

دیگر دیدنی های مجموعه ناژوان

پارک ناژوان، با وسعتی بالغ بر ۵۰۰ هکتار،  یکی از بزرگترین و زیباترین پارک‌های اصفهان است. در این پارک می‌توانید از ، آکواریوم، ، زمین‌های ورزشی، استخر، کمپینگ، زمین‌های بازی، درشکه‌سواری، اسب‌سواری، قایق‌رانی و دوچرخه‌سواری لذت ببرید. پارک ناژوان، مکانی ایده‌آل برای تفریح و گردش در طبیعت و گذراندن اوقات فراغت با خانواده و دوستان است.

سفر به دنیای پرندگان در باغ پرندگان اصفهان

باغ پرندگان اصفهان، با بیش از ۵۰۰۰ پرنده از ۱۳۰ گونه مختلف، فرصتی استثنایی برای مشاهده تنوع بی‌نظیر پرندگان و زیستگاه‌های طبیعی آنها فراهم می‌کند. این باغ که در مجموعه تفریحی ناژوان قرار گرفته، مکانی ایده‌آل برای تفریح و سرگرمی تمام سنین و علاقمندان به حیات وحش است. برای دیدن این جاذیه بلیط هواپیما یا بلیط قطار و یکی از هتل های اصفهان را رزرو کنید و راهی سفر شوید.

در این باغ می‌توانید از بخش‌های مختلفی مانند برکه‌ها، قفس‌ها، و غیره دیدن کنید. علاوه بر باغ پرندگان، می‌توانید از دیگر جاذبه‌های مجموعه ناژوان مانند آکواریوم، و قایق‌رانی نیز لذت ببرید. اگر شما از این مجموعه دیدن کردید، خوشحال می‌شویم که تجربه خود را با ما در میان بگذارید.

سوالات متداول درباره باغ پرندگان اصفهان

 باغ پرندگان اصفهان کجاست؟

در مجموعه تفریحی ناژوان، کنار زاینده‌رود.

 ساعات بازدید باغ پرندگان اصفهان چه ساعتی است؟

همه روزه از ساعت ۸ صبح تا ۵ بعد از ظهر، حتی روزهای تعطیل.

هزینه ورودی باغ پرندگان اصفهان چقدر است؟

برای عموم ۴۷۳۰۰ تومان

چه جاذبه‌های دیگری در مجموعه ناژوان وجود دارد؟

آکواریوم، زمین‌های ورزشی، استخر، کمپینگ، اسب‌سواری و قایق‌رانی.

آیا باغ پرندگان اصفهان وب سایت رسمی دارد؟

خیر این مجموعه از وب سایت رسمی برخوردار نیست.

نوشته باغ پرندگان اصفهان | دنیای پرندگان در بطن تاریخ اولین بار در مجله گردشگری. پدیدار شد.


منبع

درباره ی ماکان نیوز

مطلب پیشنهادی

جاهای دیدنی سرعین | شهر چشمه‌های آب گرم

هیچ چیز به‌اندازه سفر به یک شهر خنک با طبیعتی بکر و دست‌نخورده در دل …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *