بازی Masters of Albion؛ آخرین فرصت رستگاری پیتر مولینیو • دیجی‌کالا مگ

دیدگاه‌ها دربارهٔ پیتر مولینیو متفاوت است. به عقیده عده‌ای، او یک داستان‌سرای غیرقابل‌پیش‌بینی خالق تعدادی از الهام‌بخش‌ترین بازی‌های ویدئویی صنعت بازی‌سازی است. برای عده‌ای دیگر، او کسی است که خودسرانه هواداران را گمراه کرده و با رفتن به سراغ کنترل‌های حرکتی، کیک استارتر و NFTها تا حد زیادی به اعتبار خود لطمه زده است. اما اگر بشود بر روی یک مورد توافق کرد این است که پیتر مولینیو بازی‌های عالی ساخته است مگر نه؟

مولینیو اصرار دارد که «هرگز بازی عالی نساخته است».

مولینیو: «من احساس گناه می‌کنم زیرا من هم فقط یکی از اعضای تیم هستم. افرادی که در این استودیو کار می‌کنند، گری، آنا، توماس و تام، اینها دارند بخش‌هایی از زندگی‌شان را صرف این بازی می‌کنند و من آنها را هدایت کرده‌ام؛ بنابراین وقتی دیدم بازی… من تابه‌حال نمرهٔ ۱۰/۱۰ از مجله Edge دریافت نکرده‌ام. می‌دانم که این مسئله شاید مهم به نظر نرسد اما وقتی با چنین افرادی با استعدادی کار می‌کنی و نتوانی کار فوق‌العاده‌ای خلق کنی… این نیروی محرکه‌ای است که مرا به جلو می‌راند.»

سوای از دیدگاه منتقدان Edge (بازی‌های Dungeon Keeper، Black & White و Fable 2 همگی نمره ۹/۱۰ دریافت کردند) بعید است در این صنعت مشغول کار باشید و با افرادی مواجه نشوید که به‌خاطر بازی‌هایی که تیم‌های مولینیو در Bullfrog و Lionhead خلق کرده‌اند وارد این عرصه نشده باشند. این تاثیری است که دیگر سازندگان فقط می‌توانند آرزویش را داشته باشند.

مولینیو: «من مفتخرم که بخشی از زندگی مردم بوده‌ام اما این تعریف من از عظمت و تعالی نیست. اگر انگیزه‌ای برای رسیدن به تعالی نداشتم بعید می‌دانم اکنون در سن ۶۵ سالگی اینجا در مقابل شما نشسته بودم.»

دلیل اینکه مولینیو اکنون در مقابل من نشسته اثری است که ممکن است بازی آخر او باشد: Masters of Albion. این مقاله احتمالاً وقتی منتشر شود که تریلر بازی در Gamescom نمایش‌داده‌شده باشد. پس از یک دهه ساخت بازی‌های موبایل در استودیوی خود، ۲۲Cans، مولینیو همان‌طور که سال گذشته به GamesIndustry.biz گفته بود به عرصه بازی‌های رایانه‌ای و کنسولی بازگشته است.

مولینیو توضیح می‌دهد: «من متوجه شدم بازی‌های رایگان فرمولی برای خود دارند و اگر شما به این فرمول وفادار بمانید، بازی‌تان درآمد خوبی خواهد داشت اما اگر از این فرمول فاصله بگیرید بازی عملکرد خوبی نخواهد داشت. ازاین‌رو به دلایل کاملاً شخصی، نسبت به بازی‌های موبایل مأیوس شدم و از خودم پرسیدم… روی چه چیزی باید تمرکز کنم؟ من در آن زمان ۶۰ سال داشتم و به ناگهان متوجه شدم که این بازی بعدی می‌تواند بازی آخرم باشد. من رسماً اعلام نمی‌کنم که دارم بازنشسته می‌شوم اما وقتی ساخت این بازی تمام شود من در شصت و اندی سالم خواهد بود و اگر یک بازی دیگر بعد آن شروع کنم به هفتادسالگی می‌رسم. انتظار به زندگی من به‌خاطر سبک زندگی‌ام به‌صورت روزانه اندازه‌گیری می‌شود نه سالانه. به‌تمامی اینها سیگارکشیدن و نخوابیدن کافی را هم اضافه کنید. پس از خودم پرسیدم اگر این قرار باشد بازی آخرم باشد چطور باید باشد؟ اولین چیزی که به ذهنم خطور کرد این بود که می‌خواهم به خانه برگردم… می‌خواستم به رایانه‌های شخصی و کنسول‌ها بازگردم و بازی‌ای برای گیمرها بسازم.»

ایدهٔ «بازگشت به خانه» به برنامه‌ای که مولینیو برای Masters of Albion در سر دارد تعمیم پیدا می‌کند. این بازی در سبک فانتزی است جایی که بازیکنان شهری را می‌سازند که در شب به آن حمله می‌شود و مولینیو از قابلیت‌ها و کانسپت‌هایی موجود در بعضی از مشهورترین بازی‌هایش استفاده کرده است. به‌عنوان‌مثال در بازی گیم‌پلی defender و قابلیت تسخیر شخصیت‌ها از Dungeon Keeper، جهان باز و سیستم اخلاق Black & White و شوخ‌طبعی، جهان و سیستم مأموریت‌های Fable در این بازی دیده می‌شود.

مولینیو: «در Dungeon Keeper ما سیستم تسخیر را طراحی کردیم اما بهره‌برداری و استفاده کامل از آن نکردیم. بازی‌های نینتندو به نظرم به‌خاطر همین عالی هستند، آنها در طراحی مکانیک‌های منحصربه‌فرد و بهره‌برداری از آنها به بهترین شکل ممکن فوق‌العاده عمل می‌کنند.»

بخش نهایی این «بازگشت به خانه» را می‌شود در تیم بیست‌نفره‌ای که مولینیو برای ساخت بازی تشکیل داده مشاهده کرد. او استودیوی ۲۲Cans را با افراد به نامی از Bullfrog و Lionhead تقویت کرده است. از میان این افراد می‌شود به آهنگ‌ساز راسل شاو، طراح بازی یان رایت و هنرمندانی چون مارک هیلی و کریم اتونی اشاره کرد. هیلی و اتونی این روزها به‌عنوان مؤسسان استودیوی Media Molecule سازندگان بازی دوست‌داشتنی LittleBigPlanet شناخته می‌شوند.

مولینیو: «درست مثل جمع‌شدن دوباره یک گروه موسیقی برای باری دیگر است. تنها کسی که در این جمع نیست کارگردان هنری ما پل مک لافلین است که متأسفانه مدتی پیش درگذشت و جای خالی‌اش بسیار حس می‌شود. افراد دیگری نیز وجود دارند که دوست دارم دوباره با آنها کار کنم مثل سیمون و دین کارتر و الکس اوانس اما متأسفانه برنامهٔ زندگی و شغلی‌شان این اجازه را نمی‌دهد.»

پس مولینیو دارد به سبک بازی‌هایی بازمی‌گردد که به ساخت آنها معروف است، او از بازی‌های کلاسیک خود الهام‌گیری کرده و با تعدادی از مشهورترین کارکنان Bullfrog و Lionhead همکاری دوباره می‌کند. تمام این اتفاقات هیجان‌انگیز هستند بااین‌حال او مشخصاً استرس دارد و در طول مصاحبه با ما سیگار می‌کشد و چند بار اشک در چشمانش جمع می‌شود. رویدادهای ده سال پیش، به عبارت دقیق‌تر عرضه نا به سامان بازی Godus و کمپین کیک استارترش که به‌خوبی برگزار نشده بود باعث شد یکی از خبرنگاران Rock Paper Shotgun از مولینیو بپرسد آیا او دچار «دروغگویی بیمارگونه» است. این اتفاق باعث شد مولینیو از دید عموم خودش را پنهان کند و حال پس از صرف ناهار با جف کیلی باری دیگر خودش را در مقابل رسانه‌های خبری می‌یابد.

مولینیو: «آنچه که در رسانه‌ها برای من اتفاق افتاد خیلی بد بود. این رخداد باعث شکل‌گیری فشارهای روحی و روانی زیادی بر روی من شد که زندگی فرد را برای همیشه تغییر می‌دهند. من کسی نیستم که احساساتم را پنهان کنم و تنها دلیل بازگشت دوباره به رسانه‌ها و در معرض دید عموم قرارگرفتنم به‌خاطر اعتماد به نفسی است که به این بازی دارم. گفتن به جهان که «من را بر اساس این بازی قضاوت کنید و نه بر اساس وعده‌ای که هنوز عملی نشده است» واقعاً امری دلهره‌آور است.»

وی افزود: «حواس‌پرتی‌های بیشتری در آینده دررابطه‌با رسانه‌ها پیش خواهند آمد و این امر اجتناب‌ناپذیر است اما من می‌خواهم کمی عقب‌نشینی کنم. من عادت داشتم به همه چیز بله بگویم و واقعاً نمی‌خواهم دوباره به سخنگو بودن برگردم.»

ما مدت زیادی را صرف صحبت دربارهٔ تأثیر بازی‌های Bullfrog و Lionhead بر روی Masters of Albion کردیم اما بازی‌های ساخته شده توسط ۲۲Cans چطور؟ مولینیو به ما می‌گوید که سیستم ساخت‌وساز از بازی موبایل The Trail و مکانیک‌های ساخت شهری که در پروژهٔ NFT بدفرجام Legacy مورداستفاده قرار گرفته‌اند از منابع الهام‌پذیری او هستند. Legacy یک اثر بزرگ دیگر بر روی Masters of Albion نیز داشته است. علی‌رغم شکست‌خوردن پروژه، بازی به‌خاطر فروش زمین‌های داخل بازی سود زیادی به دست آورده و این سود به‌دست‌آمده برای ساخت Masters of Albion مورداستفاده قرار گرفته است.

شکی وجود ندارد که دیدگاه‌های متفاوتی درباره استفادهٔ پول به‌دست‌آمده از یک پروژه برای ساخت پروژه‌ای دیگر وجود دارد اما نتیجه این است که Masters of Albion از نظر مالی کاملاً خود تأمین شده است و در حال حاضر هیچ ناشری در ساخت آن دخالت ندارد. بااین‌حال ۲۲Cans تنهای تنها هم نیست. مولینیو شخصی به نام جان کلارک که سابقه کار در کمپانی‌هایی مثل Eidos، Sega و Tencent را دارد استخدام کرده تا به او در پیداکردن شریکی برای آوردن این بازی به بازارهای بازی‌های ویدئویی کمک کند.

مولینیو: «اگر ما هنوز درگذشته بودیم و نسخه‌های فیزیکی تنها راه فروش بازی‌ها بودند و تنها راه برقراری ارتباط با مخاطبان از طریق مجلات بود من مشکلی با انجام این کارها نداشتم اما جهان به جلو حرکت کرده است. شما باید درک عمیقی از استیم و پلتفرم‌ها داشته باشید و برای رسیدن به این هدف باید افراد زیادی را استخدام کنید که تیم سازنده را تضعیف می‌کند. ما مهارت‌های لازم برای رساندن این بازی به بازار را نداریم. بعضی وقت‌ها دلم می‌خواهد به جهانی برگردیم که شما باید به کنفرانس E3 می‌رفتید و در اتاق کوچک و گرمی با ۶۰ خبرنگار می‌نشستید و به آنها دربارهٔ پروژه‌تان می‌گفتید تا آنها را هیجان‌زده کنید. آن زمان خیلی شگفت‌انگیز بود اما دیگر وجود ندارد. دیگر به آن احتیاجی در جهان نیست.»

کلارک باور دارد که Masters of Albion بازی است که اکثر نیازهای ناشران را برطرف می‌کند. در زمان فعالیتش در سگا کلارک انتشار Two Point Hospital، بازی که کارکنان اسبق Lionhead و Bullfrog در استودیوی تازه‌تأسیس خود Two Point Studios ساخته بودند را قبول کرد.

وی افزود: «من از خودم پرسیدم اگر این بازی به من معرفی می‌شد آیا انتشارش را قبول می‌کردم؟ و جوابم مثبت بود.»

مولینیو (با خنده): «و من به کلارک بدترین دموی ممکن را دادم. ما پیش هم نشسته بودیم و من به او گفتم بازی را نشانش را می‌دهم با این امید که قانعش کند اما هیچ‌چیز کار نمی‌کرد.»

حس ششم مولینیو به او می‌گوید که Masters of Albion به‌صورت Early Access در دسترس قرار می‌گیرد و این کمی نگران‌کننده بود. در Early Access، بازیکنان باید به تیم سازنده اعتماد داشته باشند که آنها پروژه را آپدیت و تکمیل می‌کنند و این اعتماد لزوماً چیزی نیست که بازیکنان به مولینیو داشته باشند خصوصاً با پروژه‌های ناموفقی مثل Godus Wars و Legacy.

مولینیو: «بله این ریسک بزرگی است و بازیکنان نسبت به آن تردید خواهند داشت. پس وقتی این بازی در Early Access قرار بگیرد یا اگر بتای محدود برای آن داشته باشیم بازی باید فوق‌العاده باشد و من می‌دانم که این‌طور است.»

وی افزود: «برداشت من از Early Access ده سال پیش این بود که شما پروژه‌ای دارید که کمابیش کار می‌کند اما از اول تا آخر قابل بازی نیست بااین‌حال شما آن را منتشر می‌کنید تا فیدبک دریافت کنید و به ساخت بازی ادامه دهید. به‌عبارت‌دیگر باور داشتم که در اینجا قابلیتی را امتحان می‌کنید، به نتیجه نمی‌رسید، آن را دور می‌اندازید و قابلیت جدیدی را امتحان می‌کنید اما این واقعیت Early Access نیست. اول‌ازهمه، بازی باید از اول تا آخر قابل بازی باشد. مردم دارند از پول و وقتشان مایه می‌گذارند و انتظار دارند که یک بازی کامل را تجربه کنند نه فقط بخشی از آن را. دوم، Early Access پلتفرمی برای رفع باگ‌ها نیست. شما نمی‌توانید با خودتان فکر کنید خوب ما لازم نیست تستر استخدام کنیم و در عوض از Early Access استفاده می‌کنیم. شاید تعدادی از مشکلات توسط بازیکنان پیدا شود اما بخواهم کلی بگویم بازی باگی ندارد. آنچه که می‌شود در بازی قرار نداد و شاید من اشتباه بکنم این است که اگر کات‌سین دارید می‌توانید به‌جای آنها چیز دیگری قرار دهید. اگر دیالوگ دارید می‌توانید دیالوگ جایگزین قرار دهید و حتماً لازم نیست از صداگذاران معروف برای Early Access استفاده کنید. با تمام این حرف‌ها من معتقدم که باید Early Access داشته باشیم زیرا فیدبکی که دریافت می‌کنید می‌تواند بسیار ارزشمند باشد. به نظرم Early Access بخشی از روند ساخت بازی‌های ویدئویی است اما باید به شکل کاملاً مسئولیت‌پذیرانه‌ای با آن برخورد شود.»

وقتی مولینیو تصمیم گرفت از رسانه‌ها دوری کند و به برنامه‌نویسی بازگردد او این کار را با این باور انجام داد که جواب تمامی انتقادات ساخت یک بازی عالی است. پس آیا او Masters of Albion را فرصت رستگاری خود می‌داند؟

مولینیو: «جواب تمامی آن مشکلات یک بازی عالی است. پس تا حدی بله این‌طور هست. در ابتدای کار زمانی که هنوز داشتم به ساخت بازی فکر می‌کردم رستگاری نیروی محرکه قدرتمندی بود اما اکنون کم‌رنگ‌تر شده است و من بیشتر می‌خواهم بازی عالی بسازم به‌خاطر اینکه می‌خواهم یک بازی عالی بسازم.»

واضح است که رؤیای پشت Masters of Albion این است که این بازی، تنها بازی «عالی» مولینیو، رستگاری او و دریافت‌کنندهٔ نمرهٔ دست‌نیافتنی ۱۰/۱۰ از مجلهٔ Edge است.

منبع: Gamesindustry


منبع

درباره ی ماکان نیوز

مطلب پیشنهادی

نقش‌آفرینی‌ای که سیخ‌شدن موی پشت گردن در آن قابلیتی مهم است • دیجی‌کالا مگ

رعشه/Shivers با کاهش دما پیش می‌آید و باعث می‌شود گوش و چشم‌تان به محیط بیشتر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به سايت خوش آمديد !


براي مشاهده مطلب اينجا را کليک کنيد