بازی Manor Lords قرون وسطی را بهتر از هر بازی دیگری به‌تصویر می‌کشد

اگر شما از طرفداران سبک استراتژی باشید، با بازی منر لردز (Manor Lords) آشنایی دارید. عنوانی که چندی پیش به شکل دسترسی اولیه عرضه شد و توانست موفقیت بسیار زیادی کسب بکند. این بازی با جزئیات بسیار زیاد و طراحی خوبی که داشت توانست توجه طرفداران سبک استراتژی را به خود جلب کرده و از طرفی افراد زیادی را نیز به این سبک جذب بکند.

در این مدت مطالب بسیار زیادی از بازی منر لردز منتشر شد. از نقد و بررسی گرفته تا اینکه این بازی چگونه در سبک استراتژی تغییر ایجاد خواهد کرد. اما اگر بخواهیم در این بازی عمیق شویم، منر لردز دوران جالبی را در دنیای گیمینگ بررسی می‌کند. قرون وسطی دوران عجیبی در تاریخ بشریت بود و این بازی نیز به طور بسیار عمیقی به آن می‌پردازد. در نتیجه در این متن قصد داریم تا به این موضوع بپردازید که بازی منر لردز چگونه به طور کامل قرون وسطی را به صورت واقع گرایانه بررسی می‌کند.

اگر شما در دوران قرون وسطی زندگی می‌کردید، به احتمال بسیار زیاد یک شهروند ساده یا کشاورز بودید. با این حال بازی‌ها اکثراً به این موضوع اشاره نمی‌کنند و در اکثر عناوین بازی مثل کروسیدر کینگز (Crusader Kings) یا عصر امپراطوری (Age of Empires) شما یک شاه یا یک ژنرال هستید. بازی منر لردز نیز تفاوتی با این عناوین ندارد و در این بازی هم شما رئیس یک منطقه هستید. نکته اینجاست که بازی منر لردز تمرکز زیادی روی طریقه کشاورزی و روند پیشرفت جامعه دارد. چیزی که در بازی‌های دیگر به آن کمتر اهمیت داده می‌شود. در اصل این بازی یک شبیه ساز از قرون وسطی بوده و اهمیت زیادی به کارهای مختلف و افرادی که آن کارها را انجام می‌دهند می‌دهد.

دنیای بازی منر لردز به طور کامل پویا است. به این شکل که در این بازی اتفاقات متعددی افتاده که کاربر باید با مهارت مدیریت خود با آن‌ها برخورد کند.

منر لردز نمادی دقیق از قرون وسطی است

چیزی که قرون وسطی را به دنیای امروزی ارائه می‌دهد، کارگری تنها، عدم آسایش، زمان بازسازی، آواز خوانی و دنیای بدون نظم است. اکثر افراد در زمان قرون وسطی کشاورز بودند و این افراد جهت جامعه و حرکت به سمت رونسانس را تعیین کردند. منر لردز شما را مسئول یک روستا در قرون وسطی گذاشته که شما باید آن را مدیریت کرده و از زمینی که در اختیار دارید، نهایت استفاده را بکنید. اگر شما این بازی را در حالت رشد تا ثروت (Rise to Prosperity) بگذارید، دیگر با مبارزه و ساخت ارتش چنگ و دندان نخواهید زد. در نتیجه می‌توانید به طور کامل به روند مدیریت شهر و زندگی این افراد بپردازید. در این حالت شما باید تمرکز را روی ساخت زمین‌های کشاورزی و انبار غلات بگذارید تا مردم شهرتان گرسنه نباشند.

اولین چیزی که در منر لردز توجه شما را جلب خواهد کرد، اندازه بزرگ این بازی است. به این شکل که این بازی یک دنیای به شدت گسترده و بزرگ را در اختیار کاربران قرار می‌دهد و نقشه آن نیز با جزئیات است. نکته اینجاست که این نقشه نه تنها بزرگ است بلکه بسیار دقیق طراحی شده است. در گذشته برای بدست آوردن غذا افراد باید زحمت زیادی می‌کشیدند و این موضوع به طور کامل در منر لردز هم وجود دارد.

در گذشته اکثر خانواده‌ها یک زمین کوچک داشتند یا اینکه چند خانواده روی یک زمین کار کرده و حتی امکان داشت یک خانواده روی چند زمین مختلف در شرایط متفاوت کار بکند. در نتیجه زندگی در گذشته اصلاً آسان نبود و منر لردز نیز به بهترین نحو این موضوع را به کاربران نشان می‌دهد.

در گذشته صاحبان زمین‌های کشاورزی به ندرت مالیات پرداخت می‌کردند و این در صورتی است که کارگران هم مالیات خود را می‌دادند و هم مالیات زمین را پرداخت می‌کردند. این فشار بیش از حد باعث شد که انقلاب مرگ سیاه (Black Death) در اروپا اتفاق بیافتد. انقلابی که در آن کارگران اعتصاب کرده و اروپا با کمبود غذای شدیدی روبرو شد. نکته اینجاست که این انقلاب نشان داد که کارگران تا چه حد اهمیت دارند و اینکه برای داشتن یک خط تولیدی غذای ثابت نیاز به چندین کارگر توانمند است.

منر لردز به طور کامل در جریان اینکه تا چه حد به کارگر برای تولید غذا نیاز است، مطلع بوده و از آن در بازی استفاده می‌کند. حتی برای اینکه این موضوع را بیشتر مشخص کند، سرعت تولید غذا را کمتر کرده تا کاربران بیشتر به آن توجه کنند. ساختمان‌هایی مثل زمین‌های کشاورزی و بازار باید بسیار بزرگ باشند تا عملکرد خوبی داشته و نیاز به سیستم راه و جاده قوی دارند. اگر شما نزدیک باشید، متوجه خواهید شد که شهروندان سریع حرکت می‌کنند ولی با توجه به اندازه بسیار بزرگ نقشه بازی، این سرعت بالا روند کار را سریع‌تر نکرده و در نتیجه مشکلات را بیشتر هم خواهد کرد. برای پیشرفت در این بازی اتصال ساختمان‌های مختلف به یکدیگر و متصل کردن آن‌ها با جاده به یکدیگر الزامی بوده و کاربر باید بسیار هوشمندانه عمل بکند.

گسترش در دنیای منر لردز کار راحتی نیست و کاربر باید تلاش کند به بهترین نحو از نقشه بازی استفاده کند.

رفتار شهروندان در بازی منر لردز اهمیت دارد!

بزرگترین مانع در بازی منر لردز بدست آوردن خانواده‌های جدید و استفاده از آن‌ها در محل‌های کار مختلف است. هر خانواده در منر لردز تنها می‌تواند در یک محل کار بکند و در نتیجه نیاز به چندین خانواده مختلف است تا یک شهر کوچک مدیریت شود. این چرخه نیروی کار کم و تلاش برای غذا دقیقاً مشابه با چیزی است که در گذشته و قرون وسطی وجود داشته است. نکته اینجاست که وقتی شهر شما به طور کامل وابسته به کارگر و نیروی کار باشد، این افراد اهمیت بسیار زیادی پیدا می‌کنند.

شهروندان در بازی منر لردز رفتارهای متفاوتی دارند. این رفتارها بنا بر آب و هوا و فصل در بازی متفاوت بوده و حتی با اضافه شدن بیماری هم تغییر خواهد کرد. نکته اینجاست که چرخه فصلی در بازی منر لردز اهمیت بسیاری دارد و این موضوع در قرون وسطی نیز به طور کامل وجود داشته است. فصل برداشت محصول زمانی است که شهر شما به غذا می‌رسد و باید آن را مدیریت کنید. از طرفی سخت‌ترین فصل زمستان است که مدیریت آن در بازی بسیار دشوار است.

بالاترین حد فعالیت در منر لردز در فصل برداشت محصول است. از طرفی در زمستان اکثراً شهروندان کار نکرده و در نتیجه نسبت به بیماری و عوامل محیطی آسیب پذیر هستند. نکته جالب اینجاست که این شرایط حتی باعث می‌شود که حیواناتی که به این افراد در کارها کمک می‌کنند هم فرار کنند که شرایط بازی را در زمستان بسیار دشوار می‌کند.

در منر لردز شهروندان با یکدیگر صحبت می‌کنند و شما می‌توانید با زوم کردن روی آن‌ها متوجه شوید. حتی در حالت سوم شخص نیز این موضوع وجود دارد. در حالت دسترسی اولیه دیالوگ‌های شهروندان زیاد نیستند ولی نسبت به فصل‌های مختلف متفاوت هستند. برای مثال امکان دارد یکی از شهروندان بگوید که تابستان به زودی فرا خواهد رسید که نشان می‌دهد شهروندان در بازی به روند آن آگاه هستند.

نکته اینجاست که با وجود تلاش تیم سازنده، بازی منر لردز همچنان حالت فانتزی دارد. به هر حال اگر در دنیای امروزی فردی تلاش کند که قرون وسطی را بازسازی کند، موارد زیادی را باید تغییر دهد تا این دوران قابل درک بشود. برای مثال طرز گفت و گو و موضوعات اکثر شهروندان در مورد کار با لهجه انگلیسی معمولی بوده که با توجه به قرون وسطی چندان منطقی به نظر نمی‌رسد.

چیزی که می‌تواند در آینده بازی منر لردز بهتر شود، گفت و گو و مکالمات در بازی است. موضوعات در بازی بسیار زیاد هستند و نکته اینجاست که دنیای بازی پویاست. در نتیجه اگر مکالمات نیز همگام با اتفاقات داخل بازی باشد، کیفیت منر لردز تا حد زیادی بهتر می‌شود. برای مثال اعتراض شهروندان به مالیات می‌تواند مهم باشد یا اینکه افراد پشت سر همسایه خود غیبت کنند!

حالت سوم شخص بازی منر لردز کاربر را بیشتر درگیر بازی می‌کند ولی نیاز به بررسی و اصلاح بیشتری دارد.

منر لردز تمرکز زیادی روی زندگی روزمره شهروندان دارد

اگر گفت و گو‌ها را کنار بگذارید، منر لردز روی ریتم زندگی شهروندان تمرکز زیادی دارد. به این شکل که این افراد سر کار رفته، در خانه مانده و حتی با دوستان خود صحبت می‌کنند. زمانی که شما به زندگی آن‌ها توجه کنید، جزئی از آن‌ها خواهید شد حتی با وجود اینکه بازی چنین چیزی را از شما نمی‌خواهد.

حالت سوم شخص شما را بیشتر در بازی و دنیایی که ساختید درگیر می‌کند. بحث اینجاست که این حالت در مراحل اولیه توسعه قرار دارد و در نتیجه مشکلات بسیار زیادی دارد. برای مثال شما رئیس یک شهر هستید ولی شهروندان اصلاً به حضور شما اهمیتی نداده و همچنان به روند کاری خود ادامه می‌دهند. از طرفی گشت و گذار در این حالت نیز نیاز به کار بیشتری دارد و همچنان باید اصلاح شود.

منر لردز به شما اجازه می‌دهد که به افراد دستور دهید که چه کارهایی انجام دهند ولی بازی بیشتر به شهروندان اهمیت می‌دهد تا تصمیمات شما. طراحی دقیق این بازی که اشاره به قرون وسطی دارد باعث شده که بازی سبک خاصی داشته باشد و یک زندگی ساده در دوران وسطی را به کاربران ارائه دهد.

نکته اینجاست که این بازی به زندگی شهروندان بیشتر از هر عنوان دیگری اهمیت می‌دهد و به نوعی نگاه ابزاری به آن‌ها ندارد. بلکه تلاش می‌کند که کاربر با این افراد زندگی کرده و سبک آن‌ها را درک کند. نکته اینجاست که اهمیت به شهروندان سطح چندان بالایی در بازی‌های ویدئویی ندارد ولی منر لردز نیز تمام تلاش خود را کرده تا با این کار پویا بودن دنیای بازی را نیز به کاربران ارائه دهد. در اصل این بازی تلاش کرده تا قرون وسطی را از حالت تاریک خارج کرده و به کاربران نشان دهد که زندگی واقعی در آن دوران چگونه بوده است.

منبع: PCgamer

نوشته بازی Manor Lords قرون وسطی را بهتر از هر بازی دیگری به‌تصویر می‌کشد اولین بار در دیجی‌کالا مگ. پدیدار شد.


منبع

درباره ی ماکان نیوز

مطلب پیشنهادی

چرا موروویند هنوز هم بهترین جهان فانتزی را بین بازی‌ها دارد

رویایی از یک چشم‌انداز آفتابی می‌بینید. صدایی اسرارآمیز در خلال رویا می‌شنوید… مطمئن می‌شوید کسی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *