بازی های داستانی که داستانی قوی اما گیم پلی ضعیفی دارند را بشناسید

بازی‌های ویدیویی ساخته شده اند که بتوانند مردم را سرگرم کنند و در این بین نیز داستان‌سرایی کنند. اگر نگاهی به روند بازی‌های ویدیویی در طی سال‌های گذشته بیندازید متوجه رشد چشمگیر داستان سرایی خواهید شد و امروزه بازی های داستانی ای را می‌توان از هر نظر موفق دانست که هم در بخش گیم‌پلی و هم در بخش داستان سرایی بتوانند حرف‌هایی برای گفتن داشته باشند. داستان سرایی آنقدر اهمیت پیدا کرده که حتی سازنده‌ها سعی دارند در بازی‌های آنلاین نیز قصه بگویند و به نوعی برای این رقابت ساخته شده بین بازیکنان داستانی بسازند؛ اما گاهی این اهمیت زیاد به داستان گیم پلی را فدای خود می‌کند. در این مطلب با تعدادی از بازی‌ها که روایت داستانی خوب اما گیم پلی ضعیف دارند را بشناسید.

نگاهی به بازی های داستانی که گیم پلی را فدای داستان خوب کردند

بعضی بازی‌ها حتی پا را فراتر می‌گذارند و ما شاهد این هستیم که داستان از گیم‌پلی نیز پا را فراتر می‌گذارد و از این نبرد برنده بیرون می‌آید. ما به تعدد شاهد بازی های داستانی بوده ایم که شاید حتی بازی خوبی نیستند، اما در زمینه داستان سرایی توانسته اند دست به کارهای بزرگی بزنند. در ادامه با ما همراه باشید تا نگاهی به بازی های داستانی ای بیندازیم که اولویت اول و آخرشان داستان‌سرایی بوده است.

10) Alone in The Dark

  • پلتفرم‌ها: PS5، Xbox Series X/S، PC
  • تاریخ انتشار: 25 اکتبر 2023
  • ناشر: THQ Nordic

Alone in The Dark احتمالا از آن دسته عناوینی است که تا تخفیف بزرگی نخورد، مردم به سراغش نخواهند رفت. سیستم مبارزات بازی اصلا خوب نیست و ما با یک کامبت خشک و محدود طرف هستیم که باعث شده از همه نظر ترمز بازی را بکشد و یک تنه باعث سقوط این عنوان شود. واقعا حیف است که عنوانی با پازل‌های جذاب و خوش‌ساخت و البته اتمسفر گوتیک جنوبی‌اش (از اقوام قدیمی آلمانی که در اسکاندیناوی زندگی می‌کردند) به همراه خط داستانی وحشت معمایی‌اش واقعا پتانسیل خارق‌العاده‌ای داشتند. این بازی در واقع یک نوع بازسازی از بازی اصلی است که در سال 1992 ساخته شد و شما بار دیگر می‌توانستید تا در تقش «ادوارد کرنبی» و «امیلی هارت وود» به کمک عموی امیلی، «جرمی هارت وود»، بروید. داستان نویسی، طراحی شخصیت‌ها، صداگذاری و نقش‌‌آفرینی‌ها همگی خارق‌العاده هستند و داستان Alone in The Dark را به تنها چشمه امید این بازی بدل کرده اند.

9) Gotham Knights

  • پلتفرم‌ها: PS5، Xbox Series X/S، PC
  • تاریخ انتشار: 21 اکتبر 2022
  • توسعه دهنده: استودیو برادران وارنر: مونترال
  • ناشر: Warner Bros

DC که زمانی در عرضه بازی‌های ابرقهرمانی رقیبی نداشت حالا این جبهه را نیز به مارول واگذار کرده و پس از Arkham Knight دیگر این کمپانی روی خوش به خود ندیده است. Gotham Knights با همه ایرادها و کاستی‌های که دارد، اما در کل تجربه بهتر و کامل‌تری از بازی های داستانی را به نسبت Suicide Squad: Kill the Justice League با لایو سرویس بودن و جهان‌های موازی افتضاحش ارائه می‌دهد. بزرگ‌ترین مشکل این بازی سیستم مبارزات و پیشرفت در این بازی است، مخصوصا در مقایسه با طراحی، ابداعات بی‌نظیر و یکپارچه راکستدی با سه گانه Arkham که برای همیشه دنیای بازی های داستانی و ابرقهرمانی را تغییر داد. البته همان راکستدی هم با طراحی بت موبیل در Arkham Knight حسابی مورد انتقاد واقع شد و حالا ما با بت سایکلی طرف هستیم که قابل رقابت با همتای خود در هفت سال پیش هم نیست. کامبت بازی ساختاری نقش‎آفرینی دارد و این یعنی که شما مجبور هستید تا ماموریت‌عای فرعی تکراری و خسته‌کننده بازی را مدام تجربه کنید که اصلا ارزش زمان گذاشتن را ندارند. با همه این ضعف‌ها، اما داستان بازی (که در جهانی غیر از جهان سه‌گانه Arkham رخ می‌دهد) این بار به سراغ گروهی با نام «دادگاه جغدها» رفته و درگیری جانشینان بتمن را با آن‌ها روایت می‌کند. در این بین نباید از دیگر دشمنان مانند «کلی فیس» و «مستر فریز» هم غافل شد که جذابیت داستان بازی را دوچندان می‌کنند.

8) Murdered: Soul Suspect

  • پلتفرم‌ها: PS3، PS4، Xbox 360، Xbox One، PC
  • تاریخ انتشار: 3 ژوئن 2014
  • توسعه دهنده: ایرتایت گیمز
  • ناشر: اسکوئر انیکس

Murdered: Soul Suspect داستانی کاراگاهی-جنایی دارد و آنقدر خاص و منحصربفرد بوده که می‌توان گفت تا به امروز چیزی مشابهش منتشر نشده است. شما در این بازی در نقش روح کاراگاه «سالم رونان» هستید که باید بر روی پرونده قتل خودش و «بل کیلر» کار کند. به طور خلاصه این بازی ترکیبی فراطبیعی و تخیلی از L.A.Noire و Ghost Trick Phantom Detective است، اما چه شد که Murdered: Soul Suspect با شکست مواجه شد؟ رمز و رازهای موجود در بازی به همراه پیچ و تاب‌های داستانی و البته ارتباط شما با «سالم»، ارزش تجربه بازی را حسابی افزایش می‌دهند، اما وقتی که به سراغ گیم‌پلی بازی می‌رویم قضیه کاملا فرق می‌کند و اصلا شاهد کیفیت داستان بازی نیستیم. مکانیزم‌هایی از قبیل مالکیت اجسام، یافتن سرنخ‌ها و البته مخفی شدن از شر روح «اوکانر» باعث می‌ش.د حسابی از این بازی ناامید شوید.

7) Mafia 3

  • پلتفرم‌ها: PS4، Xbox One، PC، Mac
  • تاریخ انتشار: 7  اکتبر 2016
  • توسعه دهنده: هانگار 13
  • ناشر: 2k

Mafia 3 از نظر روایتی قوی و منسجم دارد و در بین بازی‌های این مجموعه از این نظر جزو بهترین‌ها به شمار می‌رود. فلش فرواردهای بازی که در قالب مصاحبه‌های ضبط شده مانند True Detective به شما این امکان را می‌دهد که به سراغ معمای «لینکلن کلی» و جنگ او علیه دشمنانش پس از بازگشت از جنگ ویتنام بروید. داستان بازی در مورد انتقام جویی است و شامل تغییرات گسترده‌ای به نسبت بازی‌های پیشین سری Mafia داشته است. یک سیستم وفاداری در بازی وجود دارد که بر روی پایان‌بندی بازی اثر می‌گذارد و جایی است که شما باید بین نحوه تقسیم منطقه خود بین گنگستر ایرلندی «توماس بروک»، «کاساندرا» رهبر گروه هائیتی و البته شخصیت اصلی قبلی، «ویتو اسکالتا» به توافقی برسید. ماموریت‌های اصلی بازی به نظر غیرضروری می‌آیند و سرعت بازی را خراب می‌کنند، اما ماموریت‌های باس بازی جزو به‌یاد ماندنی‌ترین صحنه‌های تاریخ ویدیوگیم برای شما خواهد بود.

6) The Order: 1886

  • پلتفرم‌ها: PS4
  • تاریخ انتشار: 20 فوریه 2015
  • توسعه دهنده: ردی ات داون
  • ناشر: سونی

دوران انحصاری‌های PS4 که همه هم شامل بازی های داستانی می‌شد از طلایی‌ترین عصرهای صنعت بازی‌سازی بوده و ما شاهد بازی های داستانی بی‌بدیلی بودیم. یکی از اولین انحصاری‌های PS4 که گویای قابلیت‌های فوق‌العاده این کنسول در داستان‌سرایی و پردازش‌های گرافیکی بود، The Order: 1886 بود. The Order: 1886 از جمله بازی‌های خطی و کوتاهی بود که شاید بیشتر از ماجراجویی کات سین داشت، اما توانست تا قابلیت‌های خود را در داستان‌سرایی در قرن نوزدهم با چاشنی گرگینه‌ها را تعریف کند. با حفظ ساختار میز گرد و شوالیه‌ها در این بازی به نوعی شاهد طلاقی عصر ویکتوریا با انقلاب صنعتی اروپا هستیم و شما در این بین باید در نقش «سر گالاهاد» سعی کنید تا تهدید «لایکان» را در لندن از بین ببرید. داستان‌سرایی، صداگذاری و انتقال از کات سین به گیم‌پلی در این بازی شما را مات و مبهوت خود نگه می‌دارد، اما سیستم مبارزه و شوتینگ سوم شخص این بازی حرف خاصی برای گفتن ندارد.

5) The Hellblade Duology

  • پلتفرم‌ها: Xbox Series X/S، PC
  • تاریخ انتشار: 21 می 2024
  • توسعه دهنده: نینجا تئوری
  • ناشر: Xbox Game Studio

Hellblade: Senua’s Sacrifice روایتی قوی، احساس و روانشناختی درباره غم، اندوه و البته آسیب‌های دوران خردسالی است که از پس‌زمینه‌ای تاریخی نشات می‌گیرند. تمرکز اصلی بازی این است که ناراحت‌کننده و واقعی به جنون بیندازد و اینکه چگونه «سنوئا» باید با آن دست و پنجه نرم کند. همینطور بازی او را در راه سفر معنوی‌اش هنگام از دست دادن «دیلیون» دنبال می‌کند. دنباله این بازی، Senua’s Saga، روایت بازی را به قرن ده جزیره می‌برد و جهان و شخصیت‌های بازی را حسابی گسترش می‌دهد و توسعه‌دهندگان با استفاده از آنریل انجین 5 توانسته اند دست به خلق تصاویری بزنند که حتی از فیلم‌های سینمایی نیز بهتر است. متاسفانه چیزی که باعث سقوط این سری شده، طراحی بازی در قسمت دوم است که اصلا مناسب نبوده و کاملا عنصر سرگرم‌کنندگی را از یکی از مورد انتظارترین بازی های داستانی گرفته است. Hellblade 2 پازل‌های خسته‌کننده و تکراری دارد و باعث شده تا این اثر بیشتر از آنکه این اثر یک بازی ویدیویی باشد، به یک فیلم سینمایی بدل شود.

4) Banishers: Ghost of New Eden and Vampyr

  • پلتفرم‌ها: PS5، Xbox Series X/S، PC
  • تاریخ انتشار: 12 فوریه 2024
  • توسعه دهنده: دونت ناد
  • ناشر: فوکس انترتینمنت

دونت ناد یک استودو بازی سازی است که به خاطر عرضه برخی از بهترین بازی های داستانی روایی شناخته شده و تا کنون آثاری نظیر Life is Strange، Tell Me Why، Remember Me و Jusant را عرضه کرده است. هنگامی که متخصصان بازی های داستانی و داستان سرایی و روایت‌پردازی به سراغ ساخت بازی‌ای می‌روند که بیشتر شبیه به آثار سولزلایک میازاکی است، اینجاست که استودیو لنگ می‌زند و به نظر می‌رسد که استودیو دونت ناد همچنان باید روی مهارت‌های خود کار کند. Banishers: Ghosts of New Eden دو بازی سولز لایک هستند که دونت ناد با اشتراک‌گذاری دنیاهایشان آن‌ها را با هم ترکیب کرده است. همه عاشق داستان‌های این بازی شده اند، اما وقتی به سیستم مبارزات بازی می‌رسیم خلا‌های زیادی در این بین حس می‌شود. ومپایرها در تعقیب دکتر «جاناتان رید» که به تازگی به خون‌آشام تبدیل در خلال قرنطینه 1918 لندن به این شهر می‌رسند. بنیشرها داستان ارواحی ترسناک که در جستجوی عشق بین «رد» و «آنتیا» را که در اوایل 1695 رخ داده را روایت می‌کنند.

3) Starfield

  • پلتفرم‌ها: Xbox Series X/S، PC
  • تاریخ انتشار: 6 سپتامبر 2023
  • توسعه دهنده: بتزدا
  • ناشر: بتزدا

بتزدا اصلا نتوانست گیم‌پلی یکی از بزرگ‌ترین بازی های داستانی Xbox را درست تبلیغ کند. اصلا در بازی شاهد آن فضای شگرف و یک شبیه‌ساز فضایی نبودیم و متاسفانه برای جابه‌جایی بین اغلب نقاط بازی باید منتظر لود اسکرین‌های خسته کننده و طولانی بازی میماندیم. همچنین غالب این سیاره‌های متعددی که بازی را بزرگ کرده اند خالی از هرگونه سکنه‌ای هستند و به ما این حس را القا می‌کنند که بازی ناتمام است و تیم سازنده فرصت نکرده که سیاره‌ها را کامل کند. این حجم از مرده بودن محیط بازی باعث شده تا دیگر کسی به دنبال گشت و گذار در محیط بازی نرود. اما اگر این موارد را کنار بگذاریم، Starfield یک معمای فضایی را پیشروی ما می‌گذارد و می‌توانید دنباله روی گروهی از اکتشاف‌گران به نام «کانسلیشن» بروید که از شما می‌خواهند قطعات ریز فضایی را برایشان جمع‌آوری کنید تا بتوانند به شما قدرت‌های ویژه بدهند. شخصیت‌ اصلی بازی و همراهانش به خوبی طراحی و اجرا شده اند و شما می‌توانید با آن‌ها روابط عاطفی خود را گسترش دهید. به صورت کلی بخواهیم بگوییم، Starfield با اینکه یکی از بهترین داستان‌ها و دیالوگ‌نویسی‌ها را در میان بازی‌های بتزدا دارد، اما به دلیل تبلیغات نادرست و بالا بردن توقعات نتوانست آن طور که باید و شاید مورد توجه واقع شود.

2) Firewatch

  • پلتفرم‌ها: PC، PS4، Xbox One، Switch
  • تاریخ انتشار: 9 فوریه 2016
  • توسعه دهنده: کامپو سانتو
  • ناشر: کامپو سانتو، پنیک

Firewatch یکی از بهترین مثال‌ها برای بازی های داستانی است که طراحی فوق‌العاده ظعیفی دارند، اما داستانی قدرتمند و ناراحت‌کننده چاشنی کار شده و باعث شده تا بازی مورد توجه برخی علاقمندان قرار بگیرد. برخی از بخش‌های گیم‌پلی کاملا متنی هستند و عملا کاری به عهده شما به عنوان بازیکن سپرده نشده، پس می‌توان گفت که بیشتر با یک بازی روایی طرف هستیم تا یک اثر اکشن ماجراجویی! در میان این مشکلات زیاد بازی است که شما متحیر خواهید شد که چگونه غرق در داستان این بازی شده اید و خود را در آن گم کرده اید.. Firewatch به عنوان یک بازی داستانی شما را حسابی غافل‌گیر خواهد کرد زیرا دقیقا در همان نقطه که انتظار دارید بازی در جهت طبیعت آرامش در حرکت است ناگهان مسائلی از قبیل مشکلات ذهنی و گسترش رابطه «هنری» و «دلیاه» پیش خواهد آمد و به نوعی شخصیت اصلی ما را در بحران قرار می‌دهد.

1) The Walking Dead: The Telltale Definitive Series

  • پلتفرم‌ها: Android، iOS، PC، PS3، PS4، Vita، Switch، Xbox One، Xbox 360
  • تاریخ انتشار: 24 آوریل 2012
  • توسعه دهنده: تل تیل گیمز
  • ناشر: تل تیل گیمز

مجموعه‌های قسمتی The Walking Dead بهترین و یکی از موفق‌ترین بازی‌های تعاملی تاریخ ویدیوگیم بوده و توانست تا این سبک را به همه معرفی کند. به عقیده بسیاری از کاربران کاری که تل تیل توانست با 4 فصل انجام دهد را سریال تلویزیونیThe Walking Dead  با 11 فصل طولانی و چندین اسپین‌آف نتوانست انجام دهد. بی‌راه نیست که این بازی یکی از بهترین بازی های داستانی تاریخ ویدیوگیم لقب گرفته و به معنای واقعی کلمه یک شاهکار هنری است. در Telltale’s Walking Dead ما شاهد داستان دختر جوانی به نام «کلمنتاین» هستیم که شخصیتش در طول 4 فصل بازی به مرور گسترش پیدا می‌کند و یکی از بهترین شخصیت‌های اصلی دنیای Walking Dead به شمار می‌رود. اگر دوست دارید که در بازی داستان خود را انتخاب کنید و مشکلی به QTE ها و پوینت اند کلیک بودن بازی ندارید، پیشنهاد می‌کنم حتما به سراغ The Walking Dead بروید و خود را غرق در این سفر پر فراز و نشیب و احساسی کنید.

جمع بندی

متاسفانه یا خوشبختانه عرضه بازی‌های آنلاین که در آن‌ها داستان حرف آخر را می‌رند، باعث شده تا دیگر کمتر شاهد چنین آثاری باشیم و حالا مخصوصا بازی‌های AAA سعی می‌کنند تا برای ماندگاری و فروش هم که شده به همه جنبه‌های بازی بپردازند تا شاهد مرگ بازی های داستانی بزرگ نباشیم. یکی از مواردی که باعث شده تا شاید سازندگان دیگر چنین ریسکی نکنند، هزینه‌های بالا بازی‌سازی شده و حتی یک قدم اشتباه در این بین نیز می‌تواند به ورشکستگی استودیو و حتی تعطیلی‌اش منجر شود. نظر شما در این باره چیست؟ آیا حاضر هستید هزینه کنید و چنین بازی‌هایی را تجربه کنید؟ نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید.


منبع

درباره ی ماکان نیوز

مطلب پیشنهادی

چرا کانتر استرایک یک بازی جاودانه است؟

نوامبر سال ۲۰۰۰ بود که یک تیم کوچیک با ماد کردن بازی بزرگ آن دوران …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به سايت خوش آمديد !


براي مشاهده مطلب اينجا را کليک کنيد