بازی موش و گربه انویدیا و قاچاقچیان؛ با وجود محدودیت‌های شدید، هنوز هم GPUهای AI انویدیا به چین وارد می‌شوند

با وجود محدودیت‌های تجاری وضع شده توسط ایالات متحده برای جلوگیری از دسترسی شرکت‌های چینی به سخت‌افزار بالارده هوش مصنوعی، به نظر می‌رسد شبکه‌ای از خریداران و فروشندگان در حال دور زدن این تحریم‌ها هستند. در ادامه این خبر با شهر سخت‌افزار همراه باشید.

به گزارش Wall Street Journal، شبکه‌ای با بیش از 70 توزیع کننده، آشکارا پردازنده‌های هوش مصنوعی انویدیا را برای فروش در چین تبلیغ می‌کنند.

پاییز گذشته بود که یک دانشجوی 26 ساله چینی 6 عدد کارت پردازشی انویدیا را در کنار وسایل شخصی خودش از سنگاپور به چین منتقل کرد. جالب اینکه هیچ‌ یک از این قطعات، که هم‌اندازه یک نینتندو سوئیچ هستند، توسط حراست فرودگاه شناسایی نشد.

به ادعای وال استریت ژورنال (WSJ)، این دانش‌آموز و افراد شبیه به او بخشی از شبکه‌ای گسترده و مخفی هستند که به منظور دور زدن تحریم‌های دولت آمریکا ساماندهی شده‌اند. GPUهای هوش مصنوعی و پلتفرم CUDA انویدیا از محبوبیت زیادی در بین توسعه دهندگان AI در چین و سایر نقاط دنیا برخوردارند. به همین دلیل تعدادی از فروشگاه‌های آنلاین، فروش این محصولات را در چین تبلیغ می‌کنند و بعضی از آنها سرور‌های کامل شامل 8 شتاب‌دهنده هوش مصنوعی به ارزش 300،000 دلار را برای فروش گذاشته‌اند.

این فروشندگان معمولاً سود بیشتری برای این کارت‌های رده بالا طلب می‌کنند اما با افزایش عرضه طی ماه‌های اخیر، گزارش‌هایی از کاهش قیمت این محصولات منتشر شده است. هر چند اندازه دقیق این بازار زیرزمینی مشخص نیست، اما حدس زده می‌شود در برابر بازار بزرگ محصولات هوش مصنوعی انویدیا عدد چندان بزرگی نباشد.

یکی دیگر از افرادی که نامشان در گزارش WSJ آورده شده است، شخصی به نام «برادر» جیانگ است که با استفاده از ارتباطات خود در شبکه توزیع محصول و شرکت‌های فروشنده کامپیوتر کشورهای جنوب آسیا، شرایط قاچاق سخت‌افزارهای ممنوعه را فراهم می‌کند. شبکه جیانگ برای فرار از شناسایی شدن از قبول سفارش‌های بسیار بزرگ اجتناب می‌کند و از این طریق نیاز مشتریان خود را هرچند با سرعت کم، اما به شکلی پیوسته پاسخ می‌دهد.

در همین رابطه بخوانید:

ضربه‌ای دیگر به صنعت نیمه‌هادی چین: رقیب انویدیا به کلاهبرداری مالی متهم شد

– راهکار چین برای مقابله با محدودیت‌های صنعت تراشه: جذب پنهانی متخصصان سراسر جهان

از آنجایی که کپی کردن تراشه‌های هوش مصنوعی A100 و H100 انویدیا تقریباً غیرممکن است، به نظر می‌رسد با شبکه‌ای واقعی و گسترده طرف هستیم که محصولات ممنوعه را در اختیار محققان و شرکت‌های هوش مصنوعی چینی قرار می‌دهد.

 به نظر شما تحریم‌های آمریکا می‌تواند شتاب چین در صنعت نوظهور AI را کند یا متوقف کند؟


منبع

درباره ی ماکان نیوز

مطلب پیشنهادی

بورس با پزشکیان آماده جهش شد/ در انتظار تحقق اولین وعده بورسی

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، شمارش آرای مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری به پایان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *