بازی‌های آرکید را به بهترین شکل روی کامپیوتر اجرا کنید؛ راهنمای استفاده از MAME

دستگاه‌های آرکید در کشور ما آنگونه که باید در دسترس قرار نگرفتند و کمتر کسی را می‌توان پیدا کرد که در بچگی حتی یکی از آن‌ها را دیده باشد. هرچند اوضاع در خارج از کشور متفاوت بوده و هنوز هم تعجب‌آور است که چگونه این دستگاه‌ها تا به امروز در سطح جهانی محبوب هستند و در برخی از مراکز بازی می‌توان آن‌ها را پیدا و تجربه کرد. البته کلکسیونر‌ها و طرفداران سرسخت هنوز در حال کشف تعداد زیادی بازی هستند که عمیقا در ژاپن باقی مانده‌اند و کمتر کسی آن‌ها را تجربه کرده است. از بازی‌های بزن بزن (Beat ’em up) گرفته تا بازی‌های سبک ران‌ اند‌ گان (Run & Gun)، دستگاه‌های آرکید میزبان شماری از ژانر‌ها بود که بازیکنان را وادار به خرج کردن پول‌هایشان می‌کرد.

با این حال، آیا تا به حال فکر کرده‌اید که چگونه برخی افراد جوان توانسته‌اند از وجود بازی‌های آرکید و آثار قدیمی مطلع شوند؟ پاسخ واضح این است که آن‌ها از شبیه‌ساز استفاده می‌کنند. حال در این مقاله، به نحوه‌ی اجرای بازی‌های آرکید در رایانه‌های شخصی با سیستم عامل ویندوز صحبت خواهیم کرد. این شامل نحوه‌ی نصب، پیکربندی، حل مشکلات و لود کردن این بازی‌ها با استفاده از یک شبیه‌ساز است. این راهنما همچنین به جایگزین‌های دیگری می‌پردازد که ممکن است برای شما جالب باشد. شبیه‌سازی که در اینجا آموزش داده شده، MAME نام دارد.

شبیه‌ساز MAME چیست؟

این برنامه یک شبیه‌ساز رایگان و متن‌ باز است که برای شبیه‌سازی سخت‌افزار سیستم‌های آرکید روی رایانه‌های شخصی مدرن و سایر پلتفرم‌ها طراحی شده است. هدف اصلی آن حفظ بازی‌های آرکید قدیمی و جلوگیری از گم شدن یا فراموش شدن آن‌ها است. این برنامه قادر است بازی‌های سخت‌افزار‌های بی‌شماری را اجرا کند که شما را مبهوت خواهد کرد.

آیا MAME انتخاب خوبی است؟

این برنامه هنوز هم شبیه‌ساز خوبی است، با اینکه جایگزین‌های دیگری مانند RetroArch وجود دارد که از چندین هسته (شبیه‌ساز‌های متعدد) برای بازی‌های آرکید مانند سایر شبیه‌ساز‌هایی مثل FinalBurn Neo، HBMAME، MAME ۲۰۰۳ ،MAME ۲۰۰۳-Plus ،MAME ۲۰۱۰ ،MAME ۲۰۱۵ و MAME ۲۰۱۶ استفاده می‌کند اما این ویژگی مورد علاقه‌ی همه‌ی افراد نیست و سیستم شبیه‌ساز چندگانه باید تنها به عنوان آخرین راه حل استفاده شود. در واقع اگر کسی مجبور به انتخاب یکی باشد، برنامه‌ی MAME بهترین گزینه است زیرا در حال حاضر قادر به اجرای بازی‌های سیستم‌های بی‌شماری از جمله نینتندو ۶۴ (N۶۴)، سگا جنسیس ( Sega Genesis)، NES و غیره است.

دانلود شبیه‌ساز

دریافت شبیه‌ساز MAME بسیار آسان است. برای این کار باید به وبسایت رسمی این برنامه بروید و آن را از آنجا دریافت کنید. این برنامه یکی از شبیه‌ساز‌هایی است که هر چند وقت یکبار به‌روز می‌شود، بنابراین مطمئن شوید که با آن نرم‌افزار خود را به‌روز کنید تا هیچ چیز مهمی را از دست ندهید. هدف این برنامه در هر به‌روز‌رسانی این است که بازی‌های بیشتری را قابل اجرا کند. با این حال، گاهی اوقات ممکن است به‌روزرسانی‌ها بازی‌های قابل اجرا را خراب کنند. خوشبختانه، این مساله‌ی مهمی نیست. شما همواره می‌توانید نسخه‌ی قبلی برنامه که بازی شما به خوبی در آن اجرا می‌شود را دانلود کنید. فقط مطمئن شوید که نسخه‌ی مناسب سیستم عامل خود را دانلود کنید. به عنوان مثال، اگر ویندوز ۳۲ بیتی دارید، نسخه‌ی ۳۲ بیتی و اگر ۶۴ بیتی دارید، به سراغ نسخه‌ی ۶۴ بیتی بروید.

چگونگی نصب این برنامه

درست مانند هر شبیه‌ساز دیگری، این برنامه نیز نصب چندان سختی ندارد. همه نسخه‌های ویندوز این برنامه مستقل هستند، یعنی نیازی به برنامه نصبی ندارند و فقط کافیست که فایل زیپ دانلودی خود را در پوشه‌ی مورد نظرتان قرار دهید و محتویات آن را استخراج کنید.

نحوه‌ی عملکرد این برنامه

اولین باری که این برنامه را باز می‌کنید، خواهید دید که به صفحه‌ای مانند عکس بالا نگاه می‌کنید که با لیستی از بازی‌ها پر شده است. البته سعی نکنید آن‌ها را اجرا کنید چونکه آن‌ها اجرا نمی‌شوند مگر اینکه برنامه را از جای دیگری با تمام رام‌های بازی دانلود کرده باشید. حالا بهتر است که روید و بازی‌ها رو دانلود کنید، با این حال، برنامه هشدار می‌دهد که همه‌ی بازی‌ها با آن سازگار نیستند. گاهی اوقات ممکن است بدشانس باشید و یک بازی هنگام استفاده از نسخه‌ی شما از برنامه کار نکند. این بدان معنا نیست که این برنامه مقصر است چون برخی از بازی‌های آرکید بسیار ناشناخته و قدیمی هستند که گاهی اوقات روی نسخه‌های جدیدتر کار نمی‌کنند. با این حال، هنگام شبیه‌سازی برای اجرای آثار محبوب، دست‌کم گرفته‌ شده و غیره کاملا خوب عمل خواهد کرد. دانلود نسخه‌های قدیمی ممکن است این مشکل را حل کند و یا می‌توانید به سادگی از MAMEUI۶۴ استفاده کنید. اگرچه این یک مساله‌ی بسیار نادر است که شاید به طور تصادفی با آن برخورد کنید.

گفتنی است که وقتی صحبت از بازی‌های Neo Geo می‌شود، آن‌ها برای اجرا شدن به بایوس خود نیاز دارند. در واقعنسخه‌های قدیمی این برنامه به بایوس قدیمی Neo Geo نیاز دارند، در حالی که نسخه‌های جدید به بایوس جدید Neo Geo نیاز دارند. البته می‌توانید به راحتی بایوس ذکر شده را از اینترنت دانلود کنید. البته اگر تنها قصد دارید که بازی‌های این کنسول را تجربه می‌کنید، می‌توانید از اجرای بازی‌های آن در برنامه‌ی MAME صرف نظر کنید و در صورت تمایل آن‌ها را روی شبیه‌ساز FinalBurn Neo اجرا کنید.

دانلود بازی‌ها

منابع زیادی وجود دارد که می‌توانید بازی‌های خود را از آنجا دریافت کنید و یک جست‌وجوی ساده در گوگل شما را در نزدیکترین جایی که می‌توانید بازی‌های مورد نظر خود را دریافت کنید، قرار می‌دهد. هنگام دانلود یک رام MAME به یاد داشته باشید که لزوما همه‌ی بازی‌ها برای شما اجرا نمی‌شوند. بنابراین، هنگامی که یک بازی خطا نشان می‌دهد، وحشت نکنید چرا که هیچ مشکلی با سیستم شما و شبیه‌ساز وجود ندارد. همانطور که گفته شد، به عنوان یک راه حل، می‌توانید نسخه‌ی قبلی برنامه را دانلود کنید و ببینید که آیا کار می‌کند یا نه. اگر بالاخره بازی مورد نظر خود را دانلود کرده‌اید، در زیر به نحوه اجرای بازی‌ها پرداخته‌ایم.

نحوه‌ی اجرای بازی‌ها

نحوه‌ی اجرای بازی‌ها ساده است و بعد از اینکه بازی خود را دانلود کردید، صفحه‌ای مانند عکس بالا را خواهید دید که در اولین اجرای برنامه نیز دیده بودید. در اینجا باید بگردید و نام بازی مد نظر خود را جستجو کنید و روی آن دوبار کلیک کنید. مطمئن شوید که بازی‌های خود را در پوشه‌ی ROM داخل پوشه‌ی شبیه‌ساز ریخته‌اید. در غیر این صورت بازی شما نمایش داده نمی‌شود. البته اگر بازی‌های شما شناسایی نمی‌شوند یا به شما خطا‌های مربوط به عدم شناسایی فایل‌ها نشان داده می‌شود، بخش بعدی را بخوانید.

حل یک خطای رایج

اتفاق گفته شده در بالا واقعا یک خطا نیست اما گاهی اوقات برنامه بازی‌های شما را شناسایی می‌کند اما هنگام لودینگ بازی، خطا‌هایی با مضمون «اطلاعات یافت نشد» را به شما نشان می‌دهد. این دو خطا منبع یکسانی دارند. دلیل این اتفاق این است که سازندگان این شبیه‌ساز افرادی مصمم هستند که اصرار دارند همه چیز بی‌نقص باشد. به محض اینکه یک بازی آرکید دارای رام دامپ بهتری باشد، این برنامه برای پشتیبانی از دامپ جدیدتر به‌روز می‌شود. این باعث می‌شود رام‌های قدیمی‌تر به ندرت با بازی‌ها ناسازگار شوند. از طرفی با این واقعیت که تقریبا هر سایت دانلود رام، فقط رام‌های قدیمی را در اختیار افراد قرار می‌دهد، این موضوع کمی پیچیده می‌شود. این رام‌های قدیمی گاهی اوقات با نسخه‌های جدید برنامه ناسازگار هستند. برای حل این مشکل، لطفا موارد زیر را بررسی کنید:

  • بررسی کنید که آیا بازی‌ها در پوشه‌ی رام‌ هستند یا خیر و در صورت تمایل یکی ایجاد کنید.
  • رام خود را استخراج یا تغییر نام ندهید زیرا با این کار آن را خراب می‌کنید. فقط رام را دانلود کنید و داخل پوشه‎‌ی رام بیندازید.
  • اگر یک بازی NEO GEO را می‌خواهید اجرا کنید، مطمئن شوید که یک فایل زیپ NeoGeo دارید.
  • نسخه‌های دیگر بازی را بررسی کنید
  • اگر به نوعی بازی کار نمی‌کند و نسخه‌ی قدیمی‌تری از بازی را دانلود کرده‌ و به نتیجه نرسیده‌اید، از نسخه‌ی قدیمی برنامه استفاده کنید. البته این کار واقعا ضروری نیست، اما هر چیزی ممکن است رخ دهد.

نحوه‌ی بارگیری فایل‌های CHD

بازی‌های آرکید مبتنی بر هارد درایو نیاز به تلاشی اضافی دارند. برای اجرای آن‌ها باید دو چیز را داشته باشید: رام مادر و فایل CHD. توجه داشته باشید که اندازه‌ی رام مادر کوچک است، اما انتظار داشته باشید که اندازه‌ی فایل CHD حدود ۱۰۰ مگابایت یا حتی بیشتر از آن باشد. نحوه اجرای این‌ها را در زیر خواهید دید. دقت داشته باشید که از X به عنوان مثال استفاده می‌شود.

  • فرض کنید رام X.zip و فایل X.chd را دانلود کرده‌اید. X.zip را در پوشه‌ی ROM برنامه قرار دهید.
  • در پوشه‌ی ROM، یک پوشه‌ی جدید ایجاد کنید و آن را X یا همان نام دقیق رام، به عنوان مثال، kinst یا Ikaruga بگذارید.
  • اکنون فایل X.chd را به این پوشه‌ی جدید منتقل کنید
  • در ادامه برنامه را باز کنید و بررسی رام بازی‌ها را انجام دهید. می‌توانید این کار را با رفتن به File > Audit all games انجام دهید یا فقط کلید F۵ را فشار دهید.
  • هنگامی که این کار را انجام دادید، باید بازی خود را در لیست موجود مشاهده کنید. روی بازی دوبار کلیک کنید و لذت ببرید.

نحوه‌ی بازی با کیبورد، ماوس، گیم‌پد یا کنترلر آرکید

خوشبختانه این برنامه یکی از آن شبیه‌ساز‌هایی است که به شما امکان می‌دهد از کنترلر‌های مختلفی برای اجرای بازی‌های خود استفاده کنید. قبل از شروع این بخش، مطمئن شوید که کنترلر شما با شبیه ساز‌های دیگر کار می‌کند و در گزینه‌های این برنامه فعال باشد. این ویژگی در جدیدترین نسخه‌ی برنامه فعال شده است. در هر صورت برای بررسی نحوه‌ی پیکربندی کنترل‌ها به موارد زیر دقت داشته باشید.

  • برای تغییر جای دکمه‌های کنترلر خود، ابتدا بازی را اجرا کنید و سپس TAB را روی صفحه کلید خود فشار دهید.
  • یک پنجره‌ی کوچک ظاهر می‌شود، گزبنه Input this game را انتخاب و سپس تغییر عملکرد دکمه‌ها را شروع کنید
  • برای P۱ بالا، پایین، چپ و راست از جوی‌استیک یا دی‌پد استفاده کنید.
  • برای دکمه یک و دو P1، دکمه‌ی تیراندازی و دکمه پرش را فشار دهید. برخی از بازی‌ها تا ۴ دکمه دارند، اما مدیریت این دکمه‌ها آسان است.
  • برای استارت P۱، دکمه‌ی استارت را روی کنترلر خود را فشار دهید
  • در نهایت، برای دکمه‌ی Coin ۱، روی کنترلر خود Select را فشار دهید. اگر این موارد را متوجه نشوید به تصویر بالا مراجعه کنید.

استفاده از ماوس به جای تفنگ نوری

این برنامه همچنین توانایی شبیه‌سازی یک بازی با محوریت تفنگ نوری را با استفاده از موس دارد. برای انجام این کار، مراحل زیرا را دنبال کنید.

  • به نام بازی بروید، راست کلیک کنید و در گزینه‌ها، Controller Mapping را انتخاب کنید و همه چیز را روی ماوس قرار دهید.
  • البته ممکن است این ویژگی کار نکند و باید آن را صرفا امتحان کنید.

پیکربندی کنترل‌های کیبورد آسان است و خوشبختانه نیازی به راهنما در مورد آن ندارید. در ادامه برخی از سوالات متداول که در فضای آنلاین جمع‌آوری شده آورده شده است.

آیا می‌توان پیشرفت خود در بازی را با استفاده از این برنامه ذخیره کرد؟

بله، اما در واقع نه. در حالی که این برنامه دارای یک ویژگی برای ذخیره‌ی پیشرفت شما با فشار دادن همزمان Shift + F۷ است اما این کار توصیه نمی‌شود زیرا همه‌ی بازی‌ها ذخیره نمی‌شوند. از طرفی این کار ممکن است منجر شود که سایر بازی‌ها خراب شوند و پس از آن دیگر راه‌اندازی نمی‌شوند.

آیا می‌توان با استفاده از این برنامه اسکرین‌شات گرفت؟

همانند مورد بالا، می‌توانید این کار را انجام دهید، اما این برنامه همه‌ی آن‌ها را ذخیره نمی‌کند. بسیاری از اسکرین‌شات‌ها در نهایت گم می‌شوند. به همین دلیل است که توصیه می‌شود از یک برنامه‌ی جداگانه برای اسکرین‌شات گرفتن استفاده کنید.

آیا این برنامه روی رایانه‌های شخصی پایین زده اجرا می‌شود؟

استفاده از یک کارت گرافیک ۱۰ ساله همراه با یک سی‌پی‌یوی ۱۰ ساله و ۴ گیگابایت رم برای رفع نیاز‌های شما کافی است و نیازی به سیستم قدرتمندی ندارید. در ادامه حداقل سیستم مورد نیاز این نرم‌افزار آمده است.

  • سی‌پی‌یوی سری Core اینتل یا معادل آن، حداقل ۲ گیگاهرتز
  • سیستم عامل ۳۲ بیتی از ویستا به بالا
  • ۴ گیگابایت رم
  • دایرکت‌ایکس ۹.0c برای ویندوز
  • یک کارت گرافیک با قابلیت Direct۳D یا OpenGL (Intel HD ۴۰۰۰ ،GT ۶۱۰ و بالاتر)
  • هر کارت صدایی با قابلیت DirectSound یا صدای داخلی

اگر این شبیه‌ساز روی سیستم شما اجرا نمی‌شود که به ندرت اتفاق می‌افتد. مشکل می‌تواند دو چیز باشد. در واقع یا شما درایور دایرکت‌ایکس خود را به‌روز نکرده‌اید، یا از نسخه‌ای بسیار قدیمی یا نسخه‌ای که با رایانه‌ی شما سازگار نیست استفاده می‌کنید. اگر باز هم به مشکل برخوردید، دایرکت‌ایکس ۹ را دانلود کنید و ببینید که آیا کار می‌کند یا خیر.

برنامه‌های جایگزین

تعداد انگشت شماری جایگزین برای این برنامه وجود دارد که در ادامه برخی از آن‌ها آمده است

برنامه‌ی FinalBurn Neo

برنامه‌ی FinalBurn Neo جایگزین دیگری برای برنامه‌ی MAME است که خیلی از افراد از آن استفاده می‌کنند. این شبیه‌ساز به خوبی کار می‌کند و دلیل اینکه به عنوان یک جایگزین مطرح شده این است که برنامه‌ی ذکر شده قادر به اجرای بازی‌های آرکید Neo Geo ،CPS۱ و CPS۲ است. برای اینکه بفهمید که این نرم‌افزار چگونه کار می‌کند، نیازی به تفکر زیادی ندارید زیرا نصب آن آسان است و به راحتی می‌توانید از آن استفاده کنید. برای دانلود این شبیه‌ساز، کافی است به گیت‌هاب بروید و آن را از آنجا دانلود کنید.

برنامه‌ی Fightcade

اگر به دنبال تجربه‌ی بازی‌های آرکید آنلاین هستید، برنامه Fightcade جایگزین عالی دیگری است. مشابه برنامه‌ی Winkawks، برنامه‌ی فوق قادر به اجرای بازی‌های آرکید کپ‌کام (Capcom) مانند آثار CPS۱ و CPS۲ و همچنین سایر بازی‌های مبارزه‌ای است. برنامه‌ی Winkawks همچنین قادر به اجرای بازی‌های Neo Geo است. با این حال، دلیل اینکه Fightcade یک جایگزین بهتر است، ویژگی Netplay آن است که اگر می‌خواهید با دوستان خود آنلاین بازی کنید، این یک ویژگی عالی است. این شبیه‌ساز را می‌توانید از وبسایت رسمی آن دانلود کنید.

نتیجه‌گیری

در نهایت گفتنی است که با شبیه‌ساز MAME، این توانایی را خواهید داشت که به دهه‌ی ۹۰ میلادی بروید و خاطراتتان را دوباره زنده کنید. این همچنین فرصتی برای شما است که بدانید چگونه بازی‌های آرکید را روی رایانه‌های شخصی خود انجام دهید. اگر تا به حال هیچ بازی آرکیدی را امتحان نکرده‌اید، این شانس شما برای ورود به یک قلمروی جدید است که بهتر است آن را از دست ندهید

منبع: Altar of Gaming


منبع

درباره ی ماکان نیوز

مطلب پیشنهادی

چیدمان تخته نرد به چه شکل است؟ راهنمای کامل چینش + ویدیو • دیجی‌کالا مگ

بازی تخت نرد را می‌توان یکی از بازی‌های بسیار قدیمی و مهم در ایران دانست. …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به سايت خوش آمديد !


براي مشاهده مطلب اينجا را کليک کنيد