بازار تایر در منطقه آسیا و اقیانوسیه توسعه می‌یابد

البته باید به این نکته مهم نیز توجه داشت پس‌از وقفه حاصل از همه‌گیری کرونا شرکت‌های تایرساز تلاش کرده‌اند روند آغازشده از چند دهه گذشته را ادامه دهند و با استفاده از اتوماسیون پیشرفته و همچنین تغییر و تولید سایزهای متنوع تایر سیر تحول در این صنعت را سرعت ببخشند.

این تحول همگام با تحول دیجیتال و انقلاب صنعتی چهارم در صنعت تایر موجب طراحی و تاسیس کارخانه‌های مدرن و همچنین ایجاد تغییرات در ماشین‌های ساخت تایر، تجهیزات، فرآیند تولید و حتی خود تایرها شده است. البته باید گفت بهبود فرآیندهای تولید به‌دلیل تمرکز بیشتر بر مسائل زیست‌محیطی همواره موردتوجه صنعت تایر بوده است.

با ‌توجه به مطالب فوق بررسی‌ها نشان می‌دهند اندازه بازار جهانی تایر در سال 2023 به‌بیش‌از 2.321 میلیون حلقه رسید که با رشد همراه بوده است اما براساس پیش‌بینی‌ها انتظار می‌رود این بازار تا سال 2028 به 2.741 میلیون حلقه برسد که میانگین رشد ترکیبی2.81درصدی را در طول سال‌های 2028-2023 نشان می‌دهد.

یکی از دلایل این رشد، توسعه بازار در منطقه آسیا و اقیانوسیه است و دلیل آن نه‌تنها افزایش تولید خودرو در این منطقه بوده، بلکه ناشی‌از کاهش هزینه‌های تولید (به دلیل هزینه کمتر نیروی انسانی و استفاده از کائوچوی مصنوعی بیشتر در تولید تایر) در این منطقه است.

البته به یاد داریم که از آغاز بحران انرژی در سپتامبر 2021، 674میلیارد یورو توسط کشورهای اروپایی برای حمایت از مصرف‌کنندگان در برابر افزایش هزینه‌های انرژی اختصاص یافت (573میلیارد یورو در اتحادیه اروپا؛ 264میلیارد یورو فقط برای آلمان، 97میلیارد یورو در بریتانیا و 4.6 میلیارد یورو در نروژ). با این حال، در اکتبر 2021، رئیس کمیسیون اروپا، اورسولا فون‌درلاین، خواستار پایان دادن به «سفته‌بازی در بازارهای انرژی» شد و گفت اگر بخواهیم در آینده از نوسانات جدید در قیمت مواد خام انرژی جلوگیری کنیم، بدون شک باید به این مشکل رسیدگی شود.

تنش‌های ژئوپلیتیک و پیامدهای آن بر قیمت انرژی به شدت تاثیرگذار است. همچنین تامین امنیت بخش‌های انرژی، پایداری مدل‌های صنعتی مبتنی‌بر قیمت‌های بسیار پایین انرژی (فسیلی)… نیز سبب می‌شود دولت‌ها درباره مدل‌های اقتصادی که هنوز غالب هستند، تجدیدنظر کنند و شیوه‌های جدیدی را در پیش بگیرند.

هرچند ناگفته پیداست بازار تایر در جهان تحت تاثیر تحولات عرضه، هزینه‌های تولید، میزان تقاضا و متغیرهای اقتصاد جهانی تغییرجهت می‌دهد. بررسی‌ها حکایت از آن دارند بازار جهانی تایر سال آینده به سود ۲۸۰میلیارد دلار برسد که نسبت به رقم سال ۲۰۱۹ (پنج سال پیش) رشد مرکب سالانه ۳.۲ درصدی را کسب خواهد کرد، این در حالی است که طی این مدت چالش‌های بزرگی در اقتصاد دنیا شکل گرفته است، از بیماری کووید-19 گرفته تا تحولات سیاسی.

ازسوی‌دیگر گزارش‌های جهانی نشان می‌دهند فرصت‌ها و چالش‌های حوزه تایر در دنیا تحت‌تاثیر متغیرهای زیست‌محیطی، گسترش حمل‌ونقل و تکنولوژی‌های مرتبط با آن، همچنین توسعه تکنولوژی‌های تولید تایر، افزایش تقاضا قرار دارد.

به‌عنوان‌مثال رصد بازارهای مختلف ازجمله آسیا، اروپا و آمریکای‌شمالی نشان می‌دهد رشد مصرف برای تایرهای مختلف در این بازارها شکل گرفته است.

بر اساس آخرین پیش‌بینی اسمیترز، به‌دلیل فناوری‌های جدید مواد خام و طراحی، سازندگان تایر با وجود شرایط چالش‌برانگیز بازار می‌توانند درآمد خود را افزایش دهند.

طبق داده‌های استخراجی از گزارش‌های جدید در این بخش، می‌توان گفت آینده لاستیک‌های جهانی تا سال ۲۰۲۸ با رشد چشمگیری همراه خواهد بود. ارزش این بازار در سال ۲۰۲۳ به ۲۶۲.۲ میلیارد دلار رسید و در مجموع ۲.۴۷ میلیارد حلقه تایر در سراسر جهان فروخته شد.

البته عوامل متعددی بر استفاده از تایرهای باکارایی بالاتر تاکید دارند ازجمله آنها می‌توان به قیمت بالای نفت، الزامات سختگیرانه جدید برای بهره‌وری سوخت (Euro 7/NHTSA) و انتقال به وسایل نقلیه الکتریکی اشاره کرد که همگی به لاستیک‌هایی با مقاومت غلتشی پایین‌تر برتری می‌دهند.

این موضوع در مدل‌های SUV سنگین‌تر و پیشرانه‌های الکتریکی در عین حال که هندلینگ و دوام را بهینه می‌کند، از افزایش فروش لاستیک‌های ویژه و مدل‌های درجه یک نیز حمایت می‌کند. در بخش‌های PLT، دوچرخ و TBR، فروش تایرهای ممتاز سالانه به‌طور میانگین ۹.۳درصد تا ۲۰۲۸ افزایش خواهد یافت.

این موضوع یک فرصت بزرگ برای سرمایه‌گذاری در ترکیبات تایر برتر و طرح‌های آج ایجاد می‌کند. به‌همین‌دلیل بسیاری از تولیدکنندگان پیشرو تایر در حال طراحی محصولات برای اتصالات EV هستند، زیرا خودروسازان در سراسر جهان به سمت حذف تدریجی خودروهای موتور احتراق داخلی (ICE) می‌روند که این مهم به معنای افزایش مداوم درخواست برای مواد خام تایر است. که البته به‌دلیل قیمت‌ بالای نفت و هزینه‌های حمل‌ونقل و همچنین انزوای اقتصادی بخش نفت و گاز روسیه پس‌از تهاجم به اوکراین سود را کاهش می‌دهد.

اما ازسوی‌دیگر در کوتاه‌مدت، این امر هم واردات آسیایی را مقرون به صرفه‌تر خواهد کرد و هم سرمایه‌گذاری در تجهیزات تولید تایر با انرژی کارآمدتر در مناطق توسعه‌یافته را تحریک می‌کند.


منبع

درباره ی ماکان نیوز

مطلب پیشنهادی

ترافیک سنگین در کندوان و آزادراه تهران-شمال

به گزارش «اخبار خودرو»،بر اساس مرکز مدیریت راههای کشور سازمان راهداری در محور چالوس مسیر(جنوب …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به سايت خوش آمديد !


براي مشاهده مطلب اينجا را کليک کنيد