باتری‎های تسلا نیاز به تعویض ندارند!

به‌طور دقیق‌تر، براساس اطلاعات منتشرشده توسط تسلا و گزارش‌های کاربران، ظرفیت باتری‌های تسلا پس از پیمایش 200 هزار مایل معمولا بین 10 تا 15 درصد کاهش می‌یابد. این اعداد بسته به‌مدل خودرو و شرایط استفاده ممکن است متفاوت باشند.

تمام باتری‌های خودروهای برقی ظرفیت خود را در طول زمان از دست می‌دهند؛ این مساله در برخی خودروها بیشتر به‌چشم می‌خورد. عوامل متعددی مانند دما یا نرخ شارژ-دشارژ نیز ممکن است بر طول عمر باتری خودرو تاثیرگذار باشد. معمولا هدف، طراحی باتری است که تا پایان عمر وسیله‌نقلیه بدون از دست رفتن ظرفیت، دوام بیاورد.

نتایج تخریب باتری تسلا مدل 3 – مدل Y Long Range کاملا چشمگیر است. اگرچه به‌اندازه خودروهای Model S/Model X نیست که به‌طور متوسط 12 درصد کاهش ظرفیت را پس از 200 هزارمایل یا 88 درصد حفظ ظرفیت داشتند.

تسلا نوشت که باتری‌هایش برای بیش از 200 هزار مایل رانندگی طراحی شده‌اند: «حتی پس از 200 هزار مایل استفاده، باتری‌های ما در مدل 3 و مدل Y به‌طور متوسط تنها 15 درصد از ظرفیت خود را از دست می‌دهند؛ درحالی که باتری‌های مدل S و مدل X فقط 12 درصد ظرفیت خود را از دست می‌دهند.»

تسلا همچنین خاطرنشان کرد: «طبق برآورد خود، یک وسیله‌نقلیه پس از حدود 200 هزار مایل استفاده در ایالات‌متحده و تقریبا 150 هزار مایل در اروپا اسقاط می‌شود. این بدان معنی است که باتری‌ها باید به‌اندازه کافی دوام بیاورند که نیازی به‌تعویض نداشته باشند.» تسلا به‌سوالات مشتریان خود پاسخ داده است.

این شرکت اظهار کرده است اغلب این سوال مطرح می‌شود که آیا در آینده نیاز به‌تعویض باتری تسلا خواهد بود؟ پاسخ منفی است. » نکته مهم این‌که نمودارهای تسلا فقط مربوط به‌تسلا مدل 3-مدل Y با باتری‌های دوربرد است.

این نسخه‌ها معمولا از سلول‌های باتری استوانه‌ای نوع 2170 (شیمی NCA یا NCM) از تامین‌کنندگان مختلف تشکیل شده است.

ما معتقدیم داده‌ها تنها شامل باتری‌های محدوده استاندارد، نوع LFP یا سلول‌های باتری استوانه‌ای نوع 4680 توسعه‌یافته و تولیدشده داخلی تسلا نمی‌شود. درواقع آزمایشات تسلا موارد دیگری را نیز به‌ما نشان می‌دهد.

محو شدن ظرفیت در ابتدا بالاترین نرخ را دارد؛ اما سپس کُند می‌شود و کاملا خطی می‌ماند. به‌نظر می‌رسد 10 درصد اول ممکن است بین 60 هزار تا 80 هزار مایل گم شود.

برخی نکات کلیدی گزارش‌های تسلا و کاربران درباره عمر باتری خودروهای تسلا اهمیت بسیاری دارد. بر این اساس باتری‌های لیتیوم-یونی مورد استفاده در خودروهای تسلا به‌طور تدریجی و در طول زمان و مسافت طی‌شده ظرفیت خود را از دست می‌دهند.

این فرآیند طبیعی برای تمام باتری‌های لیتیوم-یونی است. میزان و نحوه شارژ و دشارژ باتری‌ها نیز بر عمر و ظرفیت آن‌ها تاثیرگذار است. تسلا توصیه می‌کند برای افزایش عمر باتری، خودروها نباید مکررا تا 100 درصد شارژ شوند و همچنین نباید تا صفر درصد تخلیه شوند.


منبع

درباره ی ماکان نیوز

مطلب پیشنهادی

اپیزود هفتم از فصل اول پادکست رادیو کامیون آرین دیزل منتشر شد

اپیزود هفتم از فصل اول پادکست رادیو کامیون آرین دیزل منتشر شد منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *