این مواد غذایی برای چربی سوزی و لاغری معجزه می کنند!

مواد غذایی موثر برای لاغری و چربی سوزی: مصرف بعضی از مواد غذایی می‌تواند به چربی‌سوزی کمک کند. شما می‌توانید با اضافه کردن بهترین خوراکی‌های چربی‌سوز به رژیم غذایی‌‌‌تان، شاهد کاهش چشمگیر وزن خود باشید. زمانی که این غذاهای چربی‌سوز قوی را مصرف کنید، چربی‌های بدن‌تان سوزانده می‌شوند و به مرور زمان وزن‌تان کاهش می‌یابد.

از جمله بهترین خوراکی‌های چربی‌سوز قوی می‌توان به تخم مرغ، مغزها، ماهی چرب، تخم کتان، گریپ فروت و… اشاره کرد. منظور از غذاهای چربی‌سوز، مواد غذایی‌ای هستند که از طریق تحریک و افزایش سوخت‌وساز (متابولیسم) بدن، کاهش اشتها یا کاهش مصرف غذا منجر به چربی‌سوزی می‌شوند.

مواد غذایی موثر برای لاغری و چربی سوزی

همه‌ی خوراکی‌ها متابولیسم بدن را تحریک می‌کنند؛ اما بعضی خوراکی‌ها مانند فلفل چیلی، نسبت به سایر خوراکی‌ها، تاثیر بیشتری بر افزایش متابولیسم بدن دارند و خوردن آن‌ها منجر به کاهش وزن می‌شود‌. بعضی از خوراکی‌ها، مانند مغزها، در مقایسه با سایر خوراکی‌ها، شما را برای مدت طولانی‌تری سیر نگه می‌دارند. مصرف این خوراکی‌ها به کنترل اشتها، کاهش مصرف غذا و در نتیجه کاهش وزن کمک می‌کند.

اما در کل می توان گفت که هیچ غذایی نمی تواند به تنهایی چربی سوزی را انجام دهد تا زمانی که فرد میزان مصرفی کالری را پایین نیاورد. در هر حالت برای رژیم باید میزان غذای مصرفی را کاهش دهید و در کنار این رژیم غذایی می توانید موادی را مصرف کنید که باعث چربی سوزی می شود. در ادامه این مطلب بخش تناسب اندام و تغذیه مجله خبری چشمک در مجموعه اصلی زندگی با مواد غذایی موثر برای لاغری و چربی سوزی آشنا خواهیم شد.

مغرهای خوراکی

مغزها بسیار مغذی هستند. آن‌ها سرشار از پروتئین و چربی‌های مفید هستند، که هر دو شما را برای مدت طولانی‌تری سیر نگه می‌دارند. نکته‌ی قابل توجه درباره‌ی مغزها این است که شما می‌توانید آن‌ها را به رژیم غذایی‌تان اضافه کنید؛ بدون اینکه وزن‌تان افزایش یابد. مطالعه‌‌ منتشرشده در یک مجله‌ در سال ۲۰۱۱ به این نتیجه رسید که گنجاندن مغزها در رژیم غذایی طی ۱۲ هفته، بدون اینکه سبب افزایش وزن شود، منجر به بهبود کیفیت رژیم غذایی شد.

بادام یکی از مغزهای بسیار مفید است که می‌تواند در کنترل احساس گرسنگی مفید باشد. این مغز مفید به دلیل داشتن ویتامین E به زیبایی پوست، مو و ناخن کمک می‌کند. بادام علاوه بر ویتامین E، حاوی پروتئین، فیبر و چربی‌‌های غیر اشباع مفید است.

جو دو سر

کربو هیدراتها دشمن ما نیستند. غلات کامل نیز همینطور. مصرف غلات کامل در روز می تواند حدود ۱۰ درصد از چربی های بدن را از بین ببرد و کالری این مواد نیز مثل جو دو سر از غذا های فرآوری شده بسیار کم تر است و فیبر بالای موجود در غلات کامل در عین چربی سوزی، انرژی را از شما نمی گیرد.

چای سفید

چای سفید از هر نوع چای دیگری چربی سوزی بالاتری دارد و این ماده از روش های مختلفی برای چربی سوزی استفاده می کند که یکی از آن ها افزایش متابولیسم است.

تخم کتان

یکی از بهترین خوراکی‌های چربی‌سوز، تخم کتان است. این دانه‌ها حاوی امگا ۳ و فیبر هستند که هر دو به شما در کاهش وزن و حفظ شکل بدن کمک می‌کنند. تخم کتان مثل میوه و سبزیجات، حاوی آنتی اکسیدان است. تخم کتان حاوی مقدار بالایی از آنتی اکسیدان‌های پلی‌فنول است که مقدار آن در مقایسه با بسیاری از میوه‌ها و سبزیجات، بسیار بالاتر است.

علت اینکه تخم کتان در لیست بهترین خوراکی‌های چربی‌سوز قرار گرفته، وجود اسیدهای چرب مفید در آن است که به افزایش سوخت‌وساز بدن کمک می‌کنند و منجر به سم‌زدایی در بدن می‌شوند. مصرف تخم کتان می‌تواند موجب کاهش میزان کلسترول بد خون شود‌. این دانه‌ها جزو سوپرغذاهایی (Superfoods) هستند که کمک می‌کنند تا چربی اضافه‌ی موجود در بدن سوزانده شود. به این منظور، یک قاشق چای‌خوری تخم کتان را به همراه آب گرم میل کنید.

شکلات تلخ

اگر به دنبال راهی برای چربی سوزی هستید، حتما از شکلات تلخ استفاده کنید.اسید چربی که در شکلات تلخ وجود دارد بدن را به چربی سوزی دعوت می کند و سوخت و ساز بدن را بالا می برد. حتما از شکلات بالای ۷۰ درصد استفاده کنید که بیشترین میزان آنتی اکسیدان را دارد.

گلابی و سیب

گلابی و سیب هم حاوی مقدار زیادی آب هستند. گلابی حاوی فیبر بالایی است. یک عدد گلابی ۶ گرم فیبر دارد. گلابی دارای آنتی‌اکسیدان است. علاوه بر این، از ابتلا به دیابت نوع ۲ و بیماری‌های قلبی عروقی پیشگیری می‌کند. گلابی به دلیل اینکه حاوی فیبر غذایی غیرقابل هضم است، به ثبات فرآیند سو‌خت‌وساز بدن کمک می‌کند.

سیب هم یک خوراکی غنی در رژیم غذایی محسوب می‌شود؛ چون حاوی «پکتین» است. پکتین یک پلیمر قندی اسیدی است که می‌تواند جایگزین چربی باشد. با خوردن سیب، به دلیل فیبر موجود در آن، مغز و بدن شما احساس سیری می‌کند. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در سیب، موجب بهبود جریان خون و چربی‌سوزی بیشتر می‌شوند.

این دو میوه را با پوست بخورید تا فیبر بیشتری دریافت کنید و برای مدت طولانی‌تری سیر بمانید‌. به جای آب‌میوه، خود میوه را بخورید‌؛ چراکه از این طریق فیبر بیشتری دریافت می‌کنید‌. شما باید میوه‌ها را بجوید، این کار بر خلاف قورت دادن، باعث می‌شود هنگام جویدن کمی کالری بسوزانید.

تخم مرغ

تخم مرغ را می توانید به هر روشی از جمله آب پز، نیمرو یا هر نوع دیگری مصرف کنید. تخم مرغ یکی از بهترین منابع کولین می باشد که مهم ترین ماده چربی سوز بین مواد غذایی است و از طرفی تخم مرغ منبع سرشاری از پروتئین است که مصرف آن در صبحانه، چربی سوزی و عضله سازی را بالا می برد.

قارچ

قارچ یک گزینه‌ی مناسب برای داشتن یک رژیم غذایی سالم است. با مصرف قارچ می‌توانید اندام آیده‌آل‌تان را حفظ و مقداری وزن کم کنید. افزایش مصرف قارچ موجب تولید انرژی و احساس سیری بیشتر می‌شود. به دلیل اینکه قارچ کالری کمی دارد، می‌توانید آن را بیش از حد معمول مصرف کنید.

قارچ غنی از ویتامین‌های بسیار ویژه‌ای است که منبع بسیار مفیدی برای کاهش وزن هستند. قارچ را به صورت تازه مصرف کنید و از مصرف قارچ کنسروی خودداری کنید.

گوجه فرنگی خشک شده

میوه های قرمز از جمله گوجه فرنگی قادر است که دی.ان.ای ها را فعال کند تا شروع به سوزاندن چربی کنند و گوجه های خشک شده حاوی بتاکاروتن و آنتی اکسیدان هستند که برای ذخایر چربی در بدن نوعی دشمن محسوب می شود.

گریپ فروت

هر تکه از گریپ فروت که به سالاد خود اضافه می کنید، توانایی چربی سوزی بدن را بالا می برد.این ماده بیشتر روی چربی های پهلو تمرکز می کند و فقط کافیست که شش ماه به مصرف این ماده بپردازید و بعد از مدتی خواهید دید که خود به خود میل زیاد شما به مصرف غذا کاهش پیدا کرده است و کم اشتها شده اید.

چای سبز

چای سبز منبع مفیدی از آنتی اکسیدان‌ها است و خواص متعددی برای سلامتی دارد. یکی از این فواید، کاهش وزن است. چای سبز برای لاغری طرفداران زیادی دارد و موجب کاهش وزن و افزایش چربی‌سوزی می‌شود. بر اساس اظهارات محققان علت این خاصیت چای سبز، وجود ماده‌ای به نام کاتچین (Catechin) در آن است، که نوعی آنتی اکسیدان بوده و سبب بیشتر شدن سوخت‌وساز بدن و چربی‌سوزی می‌شود.

مطالعه‌ی منتشر شده در سال ۲۰۱۲ به این نتیجه رسید که مصرف چای سبز منجر به کاهش وزن در بزرگسالان مبتلا به اضافه وزن یا چاقی مفرط شد. میزان وزن کاهش یافته در شرکت کنندگان این مطالعه کم بود، اما به طور مداوم در مطالعات مختلف به اثبات رسید.

سرکه سیب

سرکه سیب سرشار از استیک اسید می باشد که می تواند هضم مواد غذایی را بهبود ببخشد و قند خون را نیز کاهش دهد.مطالعات نشان می دهد که این ماده علاوه بر کاهش قند خون به شدت در چربی سوزی موثر است .

آب لیمو

از این ماده ارزان قیمت چشم پوشی نکنید.این مایع یکی از جادویی ترین مواد برای چربی سوزی می باشد و هرچقدر بیشتر مصرف شود، قادر است که کالری های غیر ضروری را بسوزاند . آب معمولی برای بالا بردن متابولیسم بدن نیاز است اما برای تاثیر و عملکرد بیشتر متایولیسم، کافی است که مقداری لیمو به آن اضافه کنید.

اسفناج

سبزیجات سبز حاوی موادی مثل آهن، ویتامین A و فولات است.همچنین این ماده می تواند اشتهای فرد را کاهش دهد و به چربی سوزی و کالری سوزی او کمک کند. مصرف اسفناج به مدت سه ماه می تواند میل شما را به غذا تا ۲۵ درصد کاهش دهد.

ماست

میزان مواد مغذی موجود در برندهای مختلف ماست می‌تواند متنوع باشد‌. ماست حاوی انواع مختلفی از پروتئین‌ها، مانند کازئین و وی (Whey) است. مطالعه‌ی منتشر شده در یک مجله در سال ۲۰۱۴ نشان داد که خوردن ماستِ حاوی پروتئین زیاد می‌تواند برای کنترل اشتها، احساس سیری به مدت طولانی‌تر و کاهش مصرف غذا مفید باشد.

ماست بدون طعم، مثل ماست یونانی، یکی از بهترین مواد خوراکی چربی‌سوز است. ماست یونانی حاوی ویتامین‌ها، مواد معدنی و پروبیوتیک‌های مختلف است و می‌تواند قند خون را متعادل کرده و شکم را برای مدت طولانی‌تری سیر نگه دارد. ماست یونانی نسبت به سایر ماست‌ها دارای دو برابر پروتئین است، مایه‌ی پنیر ندارد و دارای قند است. یک مطالعه نشان داد که افرادی که ماست پروتئینه‌ی یونانی مصرف کردند، بدون هیچ تغییری در سبک زندگی خود توانستند وزن‌شان را کاهش دهند.

دارچین

دارچین یکی از ادویه های بسیار گرم است که متابولیسم را بالا می برد و همچنین حاوی آنتی اکسیدان های قوی است که به آن پلی فنول می گویند و همچنین حساسیت به انسولین را بالا می برد. این ماده به حدی چربی دور شکم را از بین می برد که ادویه های دیگر قادر به انجام این کار نیستند.

سخن پایانی

بعضی از مواد غذایی می‌توانند به چربی‌سوزی و کاهش وزن کمک کنند. هرچند باید به یاد داشته باشید که مواد غذایی چربی‌سوز را در کنار سایر مواد غذایی سالم بخورید. برای چربی‌سوزی و کاهش وزن، علاوه بر خوردن بهترین خوراکی‌های چربی‌سوز، باید یک برنامه‌ی ورزشی منظم را هم دنبال کنید‌ و در صورت لزوم، در سبک زندگی خود تغییراتی ایجاد کنید.

نوشته این مواد غذایی برای چربی سوزی و لاغری معجزه می کنند! اولین بار در مجله خبری چشمک. پدیدار شد.


منبع

درباره ی ماکان نیوز

مطلب پیشنهادی

هرگز این قسمت های مرغ را نباید بخوریم! / عوارض خطرناک

مضرترین قسمت های مرغ: از پرمصرف ترین مواد غذایی در کشور ما مرغ است که …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *