این تلسکوپ ناسا سیاره جدید برای زندگی انسان‌ها را پیدا خواهد کرد

17 تیر 1403 ساعت 22:37

پس از جیمز وب ناسا قصد دارد یک تلسکوپ جذاب و قدرتمند را به فضا پرتاب کند. هرچند که ماموریت تلسکوپ جدید ناسا بررسی سیاره‌ های فراخورشیدی و یافتن یک خانه جدید برای زندگی انسان ها خواهد بود.

از وقتی بشر توانسته از این کره خاکی بیرون برود، همیشه یک سوال مهم در ذهن جهانیان بی‌پاسخ مانده است. اینکه آیا ما تنها موجودات زنده در کل جهان هستی محسوب می‌شویم یا اینکه موجودات دیگری هم وجود دارند. در ابتدا اخترشناسان با اشتیاق به‌دنبال نشانه‌ای از موجودات فضایی بودند. هرچند هرچه عظمت جهان و وضعیت سیاره‌های دیگر مشخص شد، امیدها کاهش یافت. حالا ناسا می‌خواهد با یک تلسکوپ جدید جان تازه‌ای به این تلاش ها بدهد.

تلسکوپ جدید ناسا مي‌تواند آينده بشر را برای همیشه تغییر دهد

از نظر اخترشناسی زمین تا ۱.۳ میلیارد سال دیگر به‌خاطر افزایش دما به سیاره‌ای مرده تبدیل می‌شود. در آن زمان دیگر انسان‌‌ها نمی‌توانند در این سیاره حضور داشته باشند. هرچند عوامل زیادی وجود دارند که حیات در کره زمین را حتی همین امروز تهدید می‌کنند. به‌عنوان مثال همین الان نیز منابع کره زمین توانایی پشتیبانی از جمعیت زیاد انسان‌ها را ندارند و افزایش جمعیت وضعیت را بدتر خواهد کرد. به‌همین‌خاطر ما باید سیاره دیگری را برای زندگی پیدا کنیم.

تلاش برای یافتن موجودات دیگر و یک سیاره قابل سکونت باعث شده که ناسا تمام تلاش خود را برای ساخت یک تلسکوپ منحصر‌به‌فرد به کار بگیرد. این تلسکوپ رصدخانه جهان‌های قابل سکونت (HWO) نام گرفته و قرار است خداکثر تا سال ۲۰۵۰ عملیاتی شود. وظیفه اصلی این تلسکوپ نیز پیدا کردن طیف گسترده‌ای از نشانه‌های زیستی است که فقط ممکن است توسط موجودات زنده تولید شوند.

مدیریت پروژه تلسکوپ جدید ناسا بر عهده دکتر جسی کریستینسن قرار دارد. کسی که به‌عنوان یکی از دانشمندان برتر ناسا شناخته می‌شود و عمر خود را صرف جستجو برای یافتن موجودات فرازمینی کرده است. دکتر کریستینسن باور دارد که تلسکوپ HWO می‌تواند در مدت حیات همین نسل اولین نشانه از موجودات فرازمینی را در اتمسفر یک سیاره فراخورشیدی کشف کند. این سیاره نیز قطعا در کمربند حیات ستاره خود قرار خواهد داشت.

البته توجه داشته باشید که کشف نشانه از موجودات فرازمینی لزوما به‌معنی پیدا کردن یوفو و موجودات فضایی پیشرفته نیست. بلکه ممکن است دانشمندان در ابتدا صرفا جهانی پوشیده از گیاه یا موجودات میکروبی را پیدا کنند و بعد نوبت به موجودات پیچیده‌تر برسد. دکتر کریستینسن پژوهش‌های گسترده‌ای را در زمینه حیات در سیاره‌های دیگر انجام داده است. به‌همین‌خاطر خوش‌بینی او به موفقیت تلسکوپ جدید ناسا می‌تواند خبر خوبی برای کل جامعه علمی باشد.

تلاش برای یافتن خانه دوم با کمک HWO

تیم دانشمندان ناسا ۲۵ سیاره مشابه زمین را شناسایی کرده‌اند که در مدار ستاره‌های شبیه خورشید قرار دارند. آنها اولین گزینه‌های ناسا برای پیدا کردن موجودات فضایی و یا انتخاب به‌عنوان خانه دوم انسان‌ها هستند. سیاره‌های اشاره شده می‌توانند شرایطی کاملا مساعد برای زندگی انسان داشته باشند و ما را به گونه‌ای چند سیاره‌ای تبدیل کنند.

در همین راستا ناسا سه قرارداد جداگانه به ارزش ۱۷.۵ میلیون دلار امضا کرده است تا اطلاعات بیشتری از سیاره‌های فراخورشیدی نزدیک زمین به‌دست آورد. این بودجه صرف توسعه فناوری‌های پیشرفته، افزایش دقت و مقیاس مشاهدات فضایی و در نهایت بهبود درک ما از جهان هستی و جایگاه انسان در آن خواهد شد.

ویژگی‌ها و ساخت تلسکوپ جدید ناسا

اگر نگاهی به اخبار نجوم داشته باشید، متوجه می‌شوید که دانشمندان از تلسکوپ HWO با نان سوپر هابل نام می‌برند. تلسکوپ‌های پیشین بیشتر روی ستاره‌ها، سحابی‌ها و کهکشان‌های دوردست متمرکز بودند؛ اما تلسکوپ جدید می‌تواند با به‌صورت مستقیم از سیاره‌های هم‌اندازه زمین تصویربرداری کند.

این تلسکوپ نسبت به پیشینیان خود از ابزارهای علمی بسیار پیشرفته‌تر و دقیق‌تری بهره می‌برد و همین نیز سبب می‌شود که بتواند نشانه‌های موجود در اتمسفر سیاره های فراخورشیدی را موشکافی کند. تلسکوپ جدید ناسا توانایی شناسایی گازهای تولید شده توسط موجودات زنده و آلاینده‌های معلق در هوا را دارد. همچنین HWO قادر است گرمای فروسرخ را تشخیص دهد. این گرما می‌تواند نشانه‌ای از وجود پوشش گیاهی محدود در یک سیاره باشد.

علاوه بر اینها ناسا تلسکوپ خود را به ابزارهای شناسایی نشانه‌های وجود فناوری نیز مجهز خواهد کرد. این نشانه‌ها می‌توانند به وجود موجوداتی اشاره کنند که توانسته‌اند یک تمدن پیشرفته را ایجاد کنند؛ اما لزوما قادر به خروج از سیاره خود نیستند. تقریبا شبیه موقعیتی که انسان‌ها تا ۱۰۰ سال پیش داشتند.

ماموریت بسیار سخت یافتن سیاره‌ای شبیه زمین

دکتر کریستینسن می‌پذیرد که اخبار علمی مملو از اطلاعات مربوط به سیاره‌های فراخورشیدی عجیب و ترسناک است. در واقع بشر توانسته بیش از ۵۰۰۰ سیاره فراخورشیدی جدید را کشف کند؛ اما تعداد بسیار کمی از آنها شرایط مناسب برای پذیرایی از حیات را دارند.

حتی اگر بخواهیم دقیق‌تر باشیم ما تاکنون نتوانسته‌ایم یک سیاره سنگی همچون زمین را پیدا کنیم که در کمربند حیات سیاره خود قرار داشته باشد. اکثر سیاره‌هایی هم که از آنها به‌عنوان جانشین زمین یاد می‌شود، کاملا پوشیده از آب هستند.

با همه اینها دانشمندان ناسا به قدرت تلسکوپ جدید HWO اطمینان دارند. اگر برنامه‌ریزی‌ها دقیق پیش بروند (که معمولا اینگونه نیست) تلسکوپ جهان‌های قابل سکونت در سال ۲۰۴۰ به فضا پرتاب خواهد شد. کمی پس از آن نیز باید انتظار شنیدن خبرهای خوبی را داشته باشیم.

همکاری‌های گسترده برای ساخت تلسکوپ HWO

ناسا در پروژه ساخت این تلسکوپ پیشرفته تنها نیست و قرار است از توانمندی‌های شرکت‌های نظامی بزرگ آمریکایی یعنی نورثروپ گرامن، لاکهید مارتین و بی‌ای‌ئی سیستمز استفاده کند. در طول این تابستان مبلغ ۱۷.۵ میلیون دلار صرف توسعه تلسکوپ HWO خواهد شد و قرار است دولت آمریکا به‌طورکلی ۱۱ میلیارد دلار را به این پروژه اختصاص دهد.

دانشمندان تاکید دارند که یافته‌های HWO بسیار فراتر از کنجکاوی‌های علمی است و می‌تواند جایگاه انسان را در جهان هستی تغییر دهد. همچنین کشف نشانه‌های وجود موجودات پیشرفته در سیاره‌های دیگر تاثیر شگرفی روی اصول فلسفی، اخلاقی و دینی انسان‌ها خواهد داشت.

علاوه بر اینها، اعلام خبر کشف نشانه‌های وجود موجودات فضایی سبب می‌شود بار دیگر علاقه به کاوش‌های فضایی را شعله‌ور شود. این تغییر رویکرد می‌تواند دست دولت آمریکا را برای افزایش بودجه سازمان فضایی ناسا نیز باز بگذارد. همچنین مهندسان ناسا تاکید دارند که فناوری‌های استفاده شده در این تلسکوپ جدید فقط مخصوص کاوش‌های فضایی نیستند و می‌توانند برای نظارت بر محیط‌ زیست، تصویربرداری پزشکی و حوزه‌های دیگر استفاده شوند.


منبع

درباره ی ماکان نیوز

مطلب پیشنهادی

این شش عادت به شما کمک می کنند سریع تر و بهتر بخوابید

ارسال شده توسط: سینا سپهریان 24 تیر 1403 ساعت 21:10 خواب ناکافی شبانه می‌تواند باعث …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *