ایران خودرو ریرا در برابر ام وی ام X33 کراس و X22 پرو

آیا ریرا در برابر محصولات چینی هم‌قیمت شانسی دارد؟

آنچه در این مطلب می‌خوانید:

یک هفته پیش بود که نمایشگاه قطعات خودروسازی ایران در تهران میزبان خودرویی شد که برای ایران‌خودرو و بازار داخلی کشور اهمیت ویژه‌ای دارد. این خودروی تازه که با نام عجیب ریرا شناخته می‌شود، نخستین کراس‌اوور ملی ایران است که توسط گروه خودروسازی ایران‌خودرو تولید شده و به‌زودی وارد خیابان‌های کشور می‌شود.

با در نظر گرفتن این واقعیت که خودروهای ملی تاکنون در درجه‌ای پایین‌تر از خودروهای چینی شناخته می‌شدند و مردم آن‌ها را پایین‌رده قلمداد می‌کردند، عرضه یک کراس‌اوور در محدوده قیمت ۱ میلیارد تومان حرکتی بزرگ محسوب می‌شود. در این بازه قیمت، شرکت‌کنندگان چینی محصولات خوبی را عرضه کرده‌اند که هم‌اکنون مشتری مناسبی دارند و بازار آشنایی کافی را با آن‌ها دارد. گویا ریرا برای یافتن جایگاه خود در بازار ایران باید به رقابت با محصولات خارجی بپردازد. ریرا برای موفقیت باید بر دوقلوهای ام‌وی‌ام یعنی X22 پرو و X33 کراس غلبه کند. در ادامه به مقایسه این خودروها می‌پردازیم؛ اما پیش از آن بهتر است به هر کدام آشنا شویم.

مقالات مرتبط:

ایران خودرو ریرا چیست؟

یک کراس‌اوور کوچک با طول، عرض و ارتفاعی به‎‌ترتیب برابر ۴,۳۳۴، ۱,۸۰۸ و ۱,۶۳۸ میلی‌متر که بر پایه پلتفرم جدید ایران‌خودرو (نسخه ملی‌شده پلتفرم نسل نخست کراس‌اوور کوچک پژو ۲۰۰۸) معرفی شده است. دو سالی می‌شود که خودروساز ایرانی در تلاش است تا محصول جدید خود را برای بازار داخلی آماده کند. قرار بر آن است که ریرا در سه تیپ و با دو پیشرانه TU5P و EFP عرضه شود. طراحی ریرا در با تمام محصولات ایران‌خودرو فرق دارد و در تلاش است با روشی نگرشی تازه، خود را با بازار تطبیق دهد. سازنده مدعی است که خودروی جدیدش هم بهینه خواهد بود و هم عملکرد مناسبی را در اختیار راننده قرار خواهد داد.

 

با ام وی ام X22 پرو و X33 کراس آشنا شوید

عرضه X33 کراس را می‌توان حرکت تبلیغاتی کرمان‌موتور تلقی کرد. خودرویی که از همان قطعات X22 پرو استفاده می‌کند اما چهره و نام جدیدتری دارد. هر دو از یک پیشرانه کوچک کم‌مصرف استفاده می‌کنند اما قدرت در X33 کراس (که جدیدتر محسوب می‌شود) بیشتر شده است. همان‌طور که گفتیم، ابعاد بدنه آن‌ها کاملا یکسان است. به‌جز تفاوت‌های جزئی که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت، این دو خودرو عملا یکی هستند.

حال که با هر سه شرکت‌کننده آشنایی ضمنی پیدا کرده‌ایم، وقت آن است که ریرا را در برابر رقبای چینی‌اش قرار دهیم.

 

مقایسه طراحی ریرا و ام وی ام

ایران‌خودرو هنوز محصول خود را روانه بازار نکرده و با وجود بهره‌مندی از المان‌هایی که گاه زیباتر جلوه می‌کنند، هنوز برای رسیدن به پختگی کافی راه زیادی دارد؛ درحالی‌که ام‌وی‌ام چند فیس‌لیفت از کراس‌اوور ساب‌کامپکت خود را روانه بازار کرده و به زبانی پخته‌تر دست پیدا کرده است. ازجمله تفاوت‌های X33 کراس در برابر X22 پرو می‌توان به جلوپنجره، چراغ، خطوط جانبی بدنه، چراغ‌های عقب و زیرسپرهای به‌روزتر اشاره کرد. خوشبختانه برای کرمان‌موتور، المان‌های طراحی ظاهری X33 کراس ماندن چراغ و جلوپنجره با یکدیگر هماهنگ هستند و تاکنون توانسته‌اند نظر مشتری ایرانی را به خود جلب کنند اما نیاز به به‌روزرسانی مجدد دارند.

مسئولان طراحی ایران‌خودرو هم سعی کرده‌اند با نگاه به المان‌های به‌روز دنیای طراحی و خودروهای مطرح، محصولی را تولید کنند که حداقل در نگاه اول به مذاق خریدار خوش بیاید. ازجمله ویژگی‌های کلیدی ریرا می‌توان به جداشدن چراغ‌های اصلی از چراغ روز، جلوپنجره شبیه به هیوندای سانتافه، زیرسپر سیاه‌رنگ اسپرت، نمای جانبی نه‌چندان هیجان‌انگیز و ساده، گلگیر سرتاسری بدنه برای تاکید روی بلندقامت بودن آن، رینگ اسپرت ریزپره، فضای سیاه‌رنگ چراغ‌های عقب و سپر سیاه‌رنگ اشاره کرد.

روی‌هم‌رفته تصور می‌کنیم ریرا خودرویی است که باید زود فیس‌لیفت شود تا بتواند به ثبات دست پیدا کند. بنابراین برگ برنده این بخش در دستان محصولات چینی خواهد بود.

 

مقایسه عملکرد ریرا و ام وی ام

نخستین مدل ریرا که به بازار وارد می‌شود، به پیشرانه ۱.۷ لیتری توربوشارژ EFP مجهز خواهد شد. این موتور که درحقیقت نسخه به‌روزشده EF7 به شمار می‌رود، با تکیه‌بر  سیستم زمان‌بندی متغیر دوگانه سوپاپ ۱۶۰ اسب بخار قدرت و ۲۴۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. با توجه به وزن ۱,۴۲۵ کیلوگرمی بدنه این کراس‌اوور می‌توان انتظار داشت که ریرا در میان محصولات مشابه عملکردی چابک داشته باشد. سازنده اعلام کرده که این خودرو در عرض ۱۰.۴ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد که چندان هیجان‌انگیز نیست اما از یک محصول به‌اصطلاح اقتصادی، نمی‌توان انتظار دیگری داشت.

در نقطه مقابل، هر دو ام‌وی‌ام X33 کراس و X22 پرو به پیشرانه‌های ۱ لیتری ۳ سیلندر بهینه مجهز شده‌اند. این پیشرانه توربوشارژ در دو مدل یادشده به‌ترتیب ۱۱۲ و ۱۰۲ اسب بخار قدرت و ۱۵۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. از آنجا که بدنه رقبای چینی ریرا کوچک‌تر است و ۱,۳۱۴ کیلوگرم وزن دارند، می‌توانند با پیشرانه‌های بزرگ‌تر هم رقابت کنند. هر چند رقم رسمی شتاب این خودرو منتشر نشده است اما می‌توان انتظار داشت عملکردی فراتر از ریرا نداشته باشد.

هر چند تصمیم‌گیری نهایی در این قسمت به زمانی موکول می‌شود که ریرا پا به خیابان‌های کشور بگذار اما در مقایسه با رقبای چینی‌ خود، عملکرد قدرتمندتری خواهد داشت.

مقایسه امکانات ریرا و ام وی ام

امروزه خودروسازان کمبودهای موتوری و… محصولشان را با امکانات و فناوری‌های جانبی جبران می‌کنند؛ موردی که در خودروهای چینی و کره‌ای به وفور مشاهده شده است. در بخش امکانات ایمنی، ام‌وی‌ام X33 کراس به  ۴ کیسه هوا، کروز کنترل، کنترل حرکت در سربالایی و سرازیری، TCSو ESP، توزیع نیروی ترمزهای ضدقفل و سیستم اتوهولد مجهز شده است. X22 پرو هم به‌جز کنترل سرعت در سرازیری و ۲ کیسه هوا، تمام ویژگی‌های برادر خود را دارد. هر دو مدل از فرمان برقی، ۴ بلندگو، نمایشگر لمسی مرکزی و روبه‌روی راننده، دوربین عقب، صندلی عقب تاشو، روکش چرم صندلی، خروجی ۱۲ ولتی و آینه‌های برقی سود می‌برند. تنها X33 کراس به ورود بدون کلید، استارت دکمه‌ای، سیستم تهویه دیجیتال و گرمکن صندلی جلو مجهز شده است.

آن سوی میدان، ایران‌خودرو تلاش کرده تا با تجهیز ریرا به ترمز پارک برقی با اتوهولد، سیستم کمکی حرکت در سربالایی و سراشیبی، TCS، ترمز کمکی، ۴ کیسه هوا، دوربین ۳۶۰ درجه، سنسور پارک جلو و عقب، نمایشگر لمسی ۱۲ اینچی، صفحه آمپر دیجیتالی ۱۲ اینچی، سیستم صوتی با ۹ بلندگو، شیشه‌های عقب دودی، صندلی راننده سرنشین جلو با گرم‌کن، آینه‌های جانبی تاشو برقی، فرمان برقی، نورپردازی داخلی، سانروف، کروز کنترل، سنسور نور و باران، سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای، در صندوق برقی با سنسور تشخیص پا و رینگ‌های ۱۸ اینچی آلومینیومی دورنگ، آن را برای مبارزه آماده کند.

در بخش امکانات ریرا ذره‌ای توانمندتر از رقبای چینی به نظر می‌رسد اما تطبیق مالک با امکانات و نحوه استفاده از آن روی این تجربه تاثیر به‌سزایی خواهد گذاشت.

نتیجه گیری

با توجه به روند قیمت‌گذاری ایران‌خودرو و افزایش قیمت محصولاتش پس از عرضه، انتظار داریم قیمت ریرا با ام‌وی‌ام X33 کراس برابری کند. محصول تازه ایران‌خودرو ظاهر جذابی دارد اما تناسبات آن به دل نمی‌نشیند. اگر پس از ورود اولین نمونه‌های آن به‌ بازار، ایران‌خودرو اقدام به آماده‌سازی نسخه فیس‌لیفت کند و آن را تا سال آینده به بازار عرضه کند، می‌تواند در این بخش هم حرفی برای گفتن داشته باشد؛ هر چند تجربه تاریخی این شرکت نشان داده که چنین سرعتی در تحول آن بعید است.

در بخش قوای فنی شکی نیست که ریرا با پیشرانه قدرتمندترش گزینه بهتری به نظر می‌رسد اما وزن و نحوه عملکرد سیستم فرمان و فنربندی روی استفاده درست از این قدرت تاثیر مستقیم خواهد گذاشت. تاکنون ام‌وی‌ام نشان داده که هر چند پیشرانه ۱ لیتری ۳ سیلندرش چیز هیجان‌انگیزی برای ارائه ندارد اما از پس اکثر نیازهای شهری و جاده‌ای کاربرانش بر می‌آید.

به‌جز X22 پرو که کمی قدیمی‌تر شده، X33 کراس و ریرا به‌عنوان خودروهای رده‌پایین امکانات مناسبی را در اختیار راننده و سرنشینان قرار می‌دهند. نهایتا اگر قیمت هر سه یکسان باشد، ام‌وی‌ام برای کاربرانی بهتر خواهد بود که انتظار فنی خاصی از خودروی خود ندارند. در سوی دیگر، ریرا به کسانی توصیه می‌شود که قدرت فنی بیشتر را مدنظر قرار داده‌اند. شما کدام یک را ترجیح می‌دهید؟

 Loading …

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۱۰ رای




منبع

درباره ی ماکان نیوز

مطلب پیشنهادی

مقایسه اوپل کورسا در برابر رقبای چینی

کورسا ۲۰۲۴ از معدود خودروهای غیرچینی جدید است که می‌تواند رقیب خوبی برای این محصولات …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *