اوپن سی چیست؟ معرفی و آموزش کامل پلتفرم OpenSea

آماده‌اید تا در جهانی سرشار از هنر و خلاقیت دیجیتال گام بگذارید؟ دنیای جذاب و پرهیجان NFT‌ها، دنیایی که در آن دارایی‌های دیجیتال منحصربفرد، جایگاه ویژه‌ای پیدا کرده‌اند.

از آنجایی که بازارهای خرید و فروش NFT نقش کلیدی در گسترش و فراگیر شدن این دارایی‌های مجازی در سراسر جهان ایفا می‌کنند. این بازارها، فضایی امن و شفاف را برای معامله‌گران NFT فراهم نمودند. در این محیط‌ها، هنرمندان و خالقان می‌توانند آثار منحصربفرد خود را به صورت توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT) ارائه دهند، در حالی که علاقه‌مندان و کلکسیونرها فرصت کشف، خرید و مجموعه‌سازی این آثار را خواهند داشت. این بازارها همچنین امکان ردیابی و نمایش تاریخچه مالکیت هر NFT را فراهم می‌کنند، که به افزایش اعتماد و شفافیت در این حوزه کمک شایانی خواهد کرد.

در این میان، پلتفرم اوپن‌سی (OpenSea) به‌عنوان یکی از پرطرفدارترین و بهترین بازارهای NFT شناخته می‌شود. این پلتفرم کاربردی و دوستانه، امکان خرید، فروش و حتی ساخت NFT‌های منحصربفرد را برای کاربران خود فراهم کرده است. اگر می‌خواهید با امکانات گسترده و نحوه استفاده از این پلتفرم آشنا شوید، مطالعه مقاله “راهنمای جامع استفاده از اوپن‌سی” را از دست ندهید.

اوپن سی چیست؟

اوپن سی از لحاظ کاربردی بسیار ساده و کاربرپسند است. داشبورد این پلتفرم چه در دسکتاپ و چه در موبایل با دو گزینه برای جستجوی NFT‌ها یا ایجاد کیف پول رمزنگاری جدید باز می‌شود. اگر از قبل کیف پول رمزنگاری داشته باشید، می‌توانید آن را به پلتفرم OpenSea متصل کنید. کاربران قادرند بیش از 2 میلیون مجموعه NFT را جستجو کنند یا مجموعه اختصاصی خود را در آن ایجاد نمایند.

اوپن سی از دسته‌های مختلفی از NFT‌ها از جمله هنر، موسیقی، کلکسیون‌ها، زمین‌های مجازی، دارایی‌های ورزشی، نام‌های دامنه و NFT‌های کاربردی نظیر مجوزهای عضویت پشتیبانی می‌کند. کاربران به راحتی می‌توانند برترین و پرطرفدارترین مجموعه‌ها را در هر دسته‌ای شناسایی کرده و نتایج را بر اساس بازه‌های زمانی 24 ساعته، هفتگی، ماهانه یا همیشگی بررسی کنند. همچنین گزینه‌ای برای انتخاب بلاک چین خاصی که ترجیح می‌دهند در آن جستجو کنند نیز وجود دارد. اوپن سی با داشتن بیش از 3 میلیون کاربر فعال و حجم معاملات روزانه حدود 4.5 میلیون دلار تا ژانویه 2024، بزرگترین پلتفرم معاملاتی NFT در جهان است.

اوپن سی چگونه کار می‌کند؟

اوپن سی به عنوان یک بازار تجمیع کننده مبتنی بر بلاک چین طراحی شده است تا خرید، فروش و معامله NFTها را آسان کند. عملکرد این پلتفرم بسیار شبیه به پلتفرم‌های تجارت الکترونیکی مشهور مانند eBay یا Etsy است، اما به صورت غیرمتمرکز کار می‌کند. 

OpenSea معاملات بین افراد را میانجی‌گری می‌کند، با این تفاوت که فقط با انواع مختلف NFTها از جمله هنر، موسیقی، کلکسیون‌ها، زمین‌های مجازی، دارایی‌های ورزشی، نام‌های دامنه و NFTهای کاربردی مانند مجوزهای عضویت سر و کار دارد.

نکته متمایز اوپن سی در رویکرد غیرمتمرکز آن نهفته است. در این سیستم معاملات از طریق قرارداد هوشمند (Smart Contract) خودکار انجام می‌شود و تا حد بسیار زیادی معامله عادلانه و امن را تضمین می‌کند. اگرچه واسطه‌ای وجود ندارد، اما اوپن سی از تمامی فروش‌های ثانویه 2.5 درصد کارمزد دریافت می‎کند. اوپن سی از استانداردهای ERC-721 و ERC-1155 اتریوم پشتیبانی می‌کند و به طور یکپارچه پروتکل‌هایی را برای بلاک چین‌های دیگر نظیر سولانا (SOL) و پالیگان نیز گنجانده است.

به دلیل کارمزدهای تراکنش بالای اتریوم، اوپن سی از پالیگان، یک راه حل مقیاس پذیری لایه 2، برای ارائه تراکنش‌های سریع‌تر و مقرون به صرفه‌تر استفاده می‌کند. انتقال بین شبکه‌های پالیگان و اتریوم در اوپن سی یک فرآیند ساده با یک کلیک است که تجربه روانی (کاربرپسند بودن) را برای کاربران تازه کار ایجاد می‌کند. در سال 2022، اوپن سی از پروتکل قدیمی Wyvern به پروتکل جدید Seaport منتقل شد تا عملیات را ساده‌تر و کارآمدتر کرده و احتمالاً هزینه‌های تراکنش را کاهش دهد. پروتکل Seaport همچنین خوانایی و درک امضای کیف پول را بهبود می‌بخشد و تجربه کاربری را ارتقا می‌دهد.

آیا اوپن سی ایران را تحریم کرده است؟

بر اساس گزارشات موجود، اوپن سی تا به امروز سابقه مسدود کردن حساب کاربران ایرانی را داشته است. بنابراین، برای کاربران ایرانی خطراتی در استفاده از این پلتفرم وجود دارد و آنها باید از ابزارهایی برای تغییر آی پی و دسترسی به اوپن سی استفاده کنند.

طبق گزارش‌ها، نماینده اوپن سی تأیید کرده است که این پلتفرم کاربران و مناطق تحت تحریم ایالات متحده را از استفاده از خدمات خود از جمله خرید، فروش یا انتقال NFT منع می‌کند. آنها سیاست عدم تحمل هرگونه استفاده از اوپن سی توسط افراد یا کشورهای تحریم شده را دارند و حساب‌های مرتبط را مسدود می‌کنند. در ماه‌های گذشته تعدادی کاربر ایرانی این مسدودیت را گزارش کرده‌اند. از سوی دیگر مشکلات مشابهی نیز برای کاربران ایرانی پلتفرم رخ داده است. بنابراین به نظر می‌رسد کاربران ایرانی باید با احتیاط از اوپن سی و سایر پلتفرم‌های مشابه استفاده نمایند.

آموزش کامل کار با پلتفرم اوپن سی

اوپن سی، یک پلتفرم قدرتمند در دنیای NFTهاست که امکانات متنوعی را در اختیار کاربران خود می گذارد. در این پلتفرم کاربران می‌توانند علاوه بر خرید و فروش NFTهای مختلف از جمله آثار هنری، موسیقی، کلکسیون‌ها، املاک مجازی، دارایی‌های ورزشی و نام‌های دامنه؛ خودشان نیز اقدام به ساخت NFT‌های منحصربفرد در شبکه‌های متعدد از جمله اتریوم، پالیگان، سولانا و… نمایند. برای آشنایی بیشتر با OpenSea و صفر تا صد آموزش اوپن سی با ما همراه باشید. 

ساخت حساب و اتصال کیف پول

مراحل ساخت حساب در اوپن سی به شرح زیر است:

1. ابتدا باید کیف پول رمزنگاری خود را به اوپن سی متصل نمایید.

2. سپس آدرس ایمیل خود را وارد کرده و روی “ایجاد کیف پول” کلیک کنید.

3. کد یکبار مصرف ارسال شده به ایمیل خود را وارد نمایید.

4. در این مرحله، برای امنیت بیشتر، احراز هویت دو مرحله‌ای را با پیامک (برای کاربران آمریکا و کانادا) یا اپلیکیشن احراز هویت مانند Google Authenticator فعال کنید.

5. در انتها شرایط خدمات اوپن سی را بپذیرید.

از این پس، برای ورود به حساب اوپن سی باید از همان ایمیل استفاده کنید. تمام آیتم‌های خریداری شده به این حساب مربوط می‌شوند. بنابراین حفظ اطلاعات ورود ضروریست. به خاطر داشته باشید، نمی‌توانید از یک شماره موبایل برای احراز هویت دو مرحله‌ای در چند حساب دیگر استفاده کنید.

ساخت کالکشن NFT در اوپن سی

برای ساخت یک کالکشن NFT جدید در اوپن سی، ابتدا باید یک “قرارداد هوشمند” جدید ایجاد کنید. این کار را می‌توانید از طریق ابزار OpenSea Collection Manager انجام دهید. در این مرحله، شما تنظیمات کالکشن خود را مانند نام، عکس لوگو، وب‌سایت و شبکه بلاک چین مورد نظر تنظیم خواهید کرد. 

پس از ایجاد قرارداد هوشمند، می‌توانید NFT‌های خود را در آن کالکشن ضرب (ایجاد) کنید. برای این کار، به OpenSea Studio مراجعه کرده و مراحلی مانند آپلود رسانه، تنظیم عرضه، اضافه کردن جزئیات مانند نام و توضیحات را طی خواهید کرد. سپس با پرداخت هزینه گس (Gas) یا کارمزد شبکه، NFT شما در بلاک چین ایجاد و به کالکشن جدیدتان اضافه می‌شود.

ساخت NFT در اوپن سی

برای ساخت یک NFT در اوپن سی، مراحل زیر را طی نمایید. 

1. ورود به بخش OpenSea Studio در حساب کاربری.

2. ایجاد و ساخت یک “کالکشن” یا مجموعه NFT جدید از طریق ساخت یک قرارداد هوشمند در شبکه بلاک چین مورد نظر مانند اتریوم. در این مرحله می‌توانید نام، لوگو، نماد و سایر تنظیمات کالکشن را مشخص می‌کنید.

3. پس از ایجاد کالکشن، گزینه “Create an NFT” را انتخاب می‌کنید.

4. فایل رسانه مورد نظر برای NFT (تصویر، ویدئو و …) را آپلود می‌کنید.

5. کالکشنی را که می‌خواهید NFT جدید به آن اضافه شود، انتخاب می‌کنید.

6. نام NFT، میزان عرضه (تعدادی که می‌خواهید ضرب شود)، توضیحات، لینک خارجی و ویژگی‌های اختیاری را تعیین می‌کنید.

7. پس از آماده شدن، روی دکمه “Create” کلیک می‌کنید.

8. در این مرحله باید هزینه‌های مربوط به ضرب NFT در بلاک چین را با ارز دیجیتال مربوطه (مثلاً اتر) از طریق کیف پول دیجیتال خود پرداخت کنید.

9. پس از تایید تراکنش، NFT شما در بلاک چین ایجاد شده و به کالکشن مورد نظر اضافه می‌گردد.

برای آشنایی بیشتر با جزئیات و مراحل ساختNFT در اوپن سی، توصیه می‌شود مقاله آموزش گام به گام ساخت ان اف تی در مجله نوبیتکس را نیز مطالعه کنید.

فروش NFT در اوپن سی

برای فروش یک NFT در اوپن سی، ابتدا باید آن را از کیف پول ارز دیجیتال‌ خود در پلتفرم مدنظر انتخاب کنید. سپس گزینه “لیست برای فروش” را انتخاب می‌نمایید. در این مرحله چندین روش قیمت‌گذاری و فروش در اختیار شما قرار می‌گیرد:

فروش NFT با قیمت ثابت

در این روش، شما به عنوان فروشنده قیمت ثابتی را برای NFT خود تعیین می‌کنید.

حراج NFT به صورت زمان‌بندی شده

این نوع حراج یک زمان شروع و پایان مشخص دارد. در طول این بازه زمانی، خریداران می‌توانند پیشنهادات قیمتی خود را ارائه دهند. در پایان، خریدار با بالاترین پیشنهاد، برنده می‌شود.

حراج نامحدود NFT

در این حراج زمانی برای پایان آن تعیین نشده است. خریداران می‌توانند تا زمانی که شما فروش را لغو نکنید، پیشنهادات قیمت خود را ارائه دهند.

جالب است بدانید که علاوه بر انتخاب روش قیمت‌گذاری، می‌توانید تنظیماتی مانند مدت زمان فروش، رزرو برای خریدار خاص و درصد درآمد سازنده را نیز مشخص نمایید. پس از انجام این تنظیمات، فروش NFT را با امضای تراکنش در کیف پول دیجیتال خود نهایی می‌کنید. از آن پس NFT شما در اوپن سی برای فروش لیست شده و خریداران می‌توانند آن را بر اساس روش و قیمت یا شرایط تعیین شده خریداری نمایند. شما می‌توانید نکات کامل و جزئیات بیشتر در مورد فروش ان اف تی از جمله انواع حراج‌های دیگر و سایر روش‌های قیمت‌گذاری را در مقاله ذکر شده در بالا مطالعه نمایید.

خرید NFT در اوپن سی

ابتدا باید تصمیم بگیرید که NFT مورد نظر خود را از کجا خریداری کنید  برای خرید یک گزینه اصلی پیش روی شما قرار دارد که در ادامه به آن می‌پردازیم.

خرید از بازارهای NFT همانند اوپن سی

بازارهای NFT مکان‌هایی هستند که در آنها می‌توانید انواع مختلفی از NFT‌ها را از فروشندگان متعدد خریداری کنید. این بازارها محل اصلی برای خرید و فروش ثانویه NFT‌ها محسوب می‌شوند.

پس از انتخاب مکان خرید، باید NFT مورد علاقه خود را پیدا کنید. برای این کار می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید:

  • بررسی کارهای هنرمندان و سازندگانی که از قبل طرفدار آنها بوده‌اید و کارهایشان را دنبال می‌کرده‌اید.
  • جستجو در شبکه اجتماعی توییتر و دنبال کردن هشتگ‌ها، اکانت‌ها و موضوعات مرتبط با NFT برای آگاهی از پروژه‌های جدید.
  • کاوش در بازارهای NFT مانند اوپن سی با استفاده از ابزارهای جستجو، فیلترها، نمودارهای پرطرفدار و دسته‌بندی‌های موضوعی.

پس از پیدا کردن NFT مورد نظر، باید آن را خریداری کنید. دو روش خرید NFT برای این کار وجود دارد:

  • خرید با قیمت ثابت (Buy Now): در این روش، NFT با یک قیمت از پیش تعیین شده توسط فروشنده لیست شده است. شما می‌توانید در هر زمان در طول دوره فروش، NFT را با همان قیمت خریداری کنید، بدون نیاز به مذاکره یا رقابت با دیگران.
  • شرکت در حراج‌ها: در این روش، فروشنده یک بازه زمانی را برای حراج NFT مشخص می‌کند. در این بازه، خریداران می‌توانند پیشنهادات قیمتی خود را ارائه دهند. در پایان زمان حراج، خریداری که بالاترین پیشنهاد قیمت را ارائه کرده است، برنده و مالک NFT خواهد شد.

در نهایت پس از انتخاب روش خرید، کافی است کیف پول دیجیتال خود را به اوپن سی متصل کرده و با پرداخت مبلغ مورد نظر به ارز دیجیتالی همچون اتر، خرید NFT مورد نظر خود را نهایی کنید.

شبکه‌های پشتیبانی‌شده در اوپن سی

شبکه‌های پشتیبانی شده در اوپن سی عبارتند از:

  • اتریوم (ETH) – شبکه اصلی و پرهزینه‌ترین گزینه
  • Polygon پالیگان (MATIC) 
  • Klaytn کلایتن (KLAY)
  • Solana سولانا (SOL)
  • مانا (MANA)
  • Optimism اپتیمیسم (OP)
  • Avalanche آوالانچ (AVAX)
  • BNB Smart Chain بی ان بی – ارزان‌ترین گزینه
  • Zora زورا (ETH – لایه 2 اتریوم)
  • Base بیس ( ETH – لایه 2 اتریوم)
  • سندباکس (SAND)
  • بلست (Blast)

در میان این شبکه‌ها، اتریوم به دلیل بار ترافیکی سنگین، گران‌ترین گزینه برای پرداخت هزینه گس (هزینه تراکنش) است. در مقابل، BNB Smart Chain با پشتیبانی از اجماع اثبات سهام، زمان بلوک کوتاه و هزینه‌های پایین‌تر، ارزان‌ترین گزینه برای انجام تراکنش‌ها محسوب می‌شود. سایر شبکه‌ها مانند پالیگان، آربیتروم، زورا و Base نیز به عنوان پروتکل‌های لایه ۲ ارزان‌تر از شبکه اصلی اتریوم عمل می‌کنند.

ارزهای دیجیتال پشتیبانی‌شده در اوپن سی

ارزهای دیجیتال پشتیبانی شده در اوپن سی برای خرید و فروش NFT عبارتند از:

اتریوم (ETH/WETH)

ارز دیجیتال اصلی شبکه اتریوم که در اوپن سی برای پرداخت هزینه‌های مرتبط با خرید و فروش NFT‌های مبتنی بر اتریوم استفاده می‌شود. WETH توکن جایگزین اتریوم است که امکان استفاده راحت‌تر آن را در قراردادهای هوشمند فراهم می‌کند.

آواکس (AVAX)

ارز دیجیتال بومی شبکه آوالانچ که برای پرداخت هزینه‌های خرید و فروش NFT‌های مبتنی بر آوالانچ در اوپن سی مورد استفاده قرار می‌گیرد.  

دای (DAI)

در اوپن سی، یک استیبل کوین هم قیمت با دلار آمریکا به عنوان یک گزینه ارز دیجیتال پایدار برای پرداخت‌ها ارائه می‌شود. پشتوانه این استیبل کوین، ترکیبی از چند ارز دیجیتال مختلف است که در مجموع، ارزش آن برابر با ارزش دلار آمریکا نگه‌داشته می‌شود. استفاده از دای به عنوان یک استیبل کوین هم قیمت با دلار، به کاربران این امکان را می‌دهد تا از ثبات نسبی قیمت آن در مقایسه با سایر ارزهای دیجیتال نوسان گیر، بهره‌مند شوند و پرداخت‌های امن و با ریسک کمتری در پلتفرم اوپن سی انجام دهند.

یو اس دی کوین (USDC)

یو اس دی کوین (USDC) یکی دیگر از استیبل کوین‌های تأیید شده در اوپن سی که ارزش آن به دلار آمریکا گره خورده است.

کلایتن (KLAY)

 ارز دیجیتال شبکه کلایتن که می‌توان از آن برای پرداخت هزینه‌های مربوط به NFT‌های کلایتن در اوپن سی استفاده کرد.

اوپن سی در حال حاضر از ارزهای فیات مانند دلار آمریکا یا یورو پشتیبانی نمی‌کند، اما انواع دیگری از توکن‌ها و ارزهای دیجیتال را نیز برای پرداخت می‌پذیرد.

کارمزدهای اوپن سی

چه هزینه‌هایی در OpenSea پرداخت می‌شود؟ اگرچه ایجاد یک حساب کاربری در اوپن سی و شروع در آن ابتدا رایگان است، ممکن است نیاز باشد هنگام خرید و فروشNFT با استفاده از این پلتفرم چندین نوع هزینه پرداخت کنید.

کارمزدهای بازار اوپن سی

به طور معمول، اوپن سی 2.5% کارمزد در تمام فروش‌های ثانویه NFTها و بین 2.5% تا 10% کارمزد برای NFTهای مینت‌شده در پلتفرم خود دریافت می‌کند. مسئولیت پرداخت این کارمزد OpenSea بر عهده فروشنده است. از سوی دیگر خریدار مسئول پرداخت قیمت کل کالا است که بخشی از آن توسط اوپن سی به عنوان کارمزد کسر می‌شود. تمام تراکنش‎ها و پرداخت‌ها در بلاک چین اتریوم و به دستور مستقیم خریدار و فروشنده صورت می‌‌گیرد و اوپن سی در پردازش پرداخت دخالتی ندارد. 

میزان کارمزدها در زمان ایجاد فهرست فروش یا پیشنهاد قیمت تعیین می‌شود. اگر فهرست فروش ثانویه یا پیشنهادی با استفاده از OpenSea ایجاد شده باشد، کارمزد 2.5% اعمال خواهد شد. اگر از OpenSea Pro استفاده شود، 0.5% کارمزد دریافت می‌کند. فراموش نکنید که معاملات دست به دست شامل کارمزد OpenSea نمی‌شوند.

درآمد سازنده  

درآمد سازنده به بخشی از قیمت فروش NFT اشاره دارد که به خالق اصلی آن پرداخت خواهد شد، درست زمانی که NFT پس از خرید از یک کیف پول به کیف پول دیگری منتقل می‌شود. در OpenSea، پرداخت درآمد به سازنده اختیاری است. این بدان معنی است که سازندگان می‌توانند درصد درآمد ترجیحی خود را در تنظیمات مجموعه مشخص کنند، اما در نهایت مالک NFT تصمیم می‌گیرد که آیا هنگام فروش، این درآمد پیشنهادی را به سازنده بپردازد یا خیر.

اگر فروشنده هستید، زمانی که کالایی را در فهرست قرار می‌دهید یا پیشنهادی را می‌پذیرید، می‌‎توانید درآمدهای سازنده را اضافه کنید. به طور پیش فرض، گزینه درآمدهای ترجیحی سازنده انتخاب می‌شود، اما می توانید این درصد را تنظیم کنید. برای بعضی مجموعه‌ها هیچ حداقل درصدی از درآمد سازنده اعمال نخواهد شد. 

اما اگر خریدار هستید، مسئول پرداخت قیمت کل NFT شمایید. اگر فروشنده درآمد سازنده را در فروش لحاظ کرده باشد، بخشی از قیمتی که پرداخت می‌کنید به خالق آن NFT می‌رسد. در این صورت می‌توان با فیلتر کردن فهرست‌های NFT که شامل درآمدهای سازنده در صفحه مجموعه هست، از خالقان آن حمایت کرد.  

هزینه گس

هزینه‌های گس، هزینه‌های تراکنشی هستند که برای پردازش معامله شما در بلاک چین اتریوم به نودهای اعتبارسنج پرداخت می‌شوند. این هزینه‌ها به OpenSea پرداخت نمی‌شوند و این پلتفرم بر قیمت گس کنترلی ندارد. اگر فروشنده هستید، هنگام فهرست کردن یک کالا در اتریوم برای اولین بار یا پذیرفتن پیشنهاد، باید هزینه گس را بپردازید. خریداران هم هنگام خرید یا انتقال با استفاده از OpenSea، باید هزینه شبکه را پرداخت کنند. 

بهترین کیف پول‌ها برای استفاده از اوپن سی کدام است؟

اوپن سی یک بازار غیرمتمرکز برای خرید و فروش آثار هنری دیجیتالی و NFT است. از آنجا که با شبکه‌های بلاک چین مختلفی کار می‌کند، می‌توان از کیف پول‌های رمزنگاری متعددی به آن متصل شد، به شرط آن که با یکی از شبکه‌های پشتیبانی شده توسط اوپن سی سازگار باشند. در ادامه انواع کیف پول‌های مورد استفاده در پلتفرم اوپن سی را توضیح خواهیم داد.

کیف پول متامسک MetaMask 

متامسک یکی از محبوب‌ترین و پیشگام‌ترین کیف پول‌های رمزنگاری در فضای وب 3 است. برخی از ویژگی‌ها و توضیحات بیشتر در مورد آن به شرح زیر است:

متامسک یک افزونه مرورگر برای فایرفاکس، گوگل کروم، بریو و مرورگرهای دیگر است که به کاربران امکان دسترسی به اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز را می‌دهد. از سوی دیگر این پلتفرم یک اپلیکیشن موبایل برای سیستم عامل‌های iOS و اندروید ارائه کرده که کارکردی مشابه با افزونه مرورگر دارد.

متامسک یک کیف پول نرم‌افزاری غیرمتمرکز است که کلیدهای خصوصی کاربر را در دستگاه خودش نگه‌می‌دارد و هیچ شخص یا سازمان دیگری به آن دسترسی ندارد. کاربران می‌توانند از طریق متامسک ارزهای دیجیتال خود را مدیریت کنند، توکن‌های غیر مثلی (NFT) را خریداری یا فروش کنند و با برنامه‌های غیرمتمرکز مختلف تعامل داشته باشند. این کیف پول از شبکه‌های متعددی مانند اتریوم، بایننس اسمارت چین، پالیگان و غیره پشتیبانی می‌کند.

متامسک یک رابط کاربری ساده و آسان را ارائه می‌دهد تا کاربران حتی با سطح دانش فنی پایین نیز بتوانند به راحتی از آن استفاده کنند. این پروژه منبع باز با جامعه فعال توسعه‌دهندگان در حال توسعه و بهبود مداوم است. بنابراین با توجه به قدمت، پشتیبانی از شبکه‌های متعدد، رابط کاربری آسان و امنیت بالا، متامسک یکی از گزینه‌های محبوب برای دسترسی به اکوسیستم وب 3 محسوب می‌شود.

کیف پول کوین بیس ولت Coinbase Wallet

کیف پول Coinbase Wallet یک اپلیکیشن رمزنگاری جداگانه از صرافی Coinbase است که امکانات زیر را ارائه می‌کند:

کاوش در وب غیرمتمرکز با استفاده از مرورگر dApp داخلی، این مرورگر داخلی به شما این امکان را می‌دهد تا به اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز متصل شده و از آنها استفاده کنید، از جمله بازارهای NFT مانند اوپن سی، صرافی‌های  غیرمتمرکز (DEX) و غیره.

دسترسی به ارزهای دیجیتال و NFTهای مختلف، Coinbase Wallet پشتیبانی از انواع ارزهای دیجیتال مانند اتر، ارزهای میزبان شده روی اتریوم (ERC-20) و همچنین NFTها را فراهم می‌کند.

خرید ارز دیجیتال با ارز فیات، از طریق این اپلیکیشن می‌توانید به راحتی با کارت بانکی یا سایر روش‌های پرداخت، ارز دیجیتال خریداری کنید.

ذخیره امن کلیدهای خصوصی، مانند سایر کیف پول‌های غیرمتمرکز، Coinbase Wallet هم کلیدهای خصوصی شما را به صورت محلی و امن در دستگاه‌تان ذخیره می‌کند.

عدم نیاز به حساب Coinbase، برخلاف تصور رایج، برای استفاده از Coinbase Wallet نیازی به داشتن حساب در صرافی Coinbase نیست. بنابراین Coinbase Wallet دسترسی آسان به دنیای غیرمتمرکز را برای کاربران فراهم می‌کند، بدون نیاز به درک مفاهیم پیچیده فنی و فقط با نصب یک اپلیکیشن تلفن همراه.

کیف پول تراست ولت Trust Wallet

تراست ولت Trust Wallet یکی از کیف پول‌های تلفن همراه محبوب و امن برای ذخیره ارزهای دیجیتال و NFTها است. برخی از ویژگی‌های بارز آن عبارتند از:

ذخیره کلید خصوصی به صورت محلی، مانند سایر کیف پول‌های غیرمتمرکز، Trust Wallet کلیدهای خصوصی کاربران را به صورت محلی و فقط در دستگاه آنها ذخیره می‌کند. این به معنای آن است که هیچ شخص یا نهاد دیگری دسترسی به کلیدها نداشته و کاربر کنترل کامل بر دارایی های دیجیتالی خود را در اختیار دارد.

لایه امنیتی اضافی، Trust Wallet از یک لایه امنیتی اضافی با نام “محافظت از کلید خصوصی” استفاده می‌کند که دسترسی به کلید خصوصی را فقط با استفاده از یک رمز عبور قوی امکان پذیر می‌سازد.

پشتیبانی از بلاک چین‌های متعدد، این کیف پول از تعداد زیادی بلاک چین محبوب مانند اتریوم، بایننس اسمارت چین، ترون، و سولانا پشتیبانی می‌کند.

رابط کاربری ساده، رابط کاربری آسان و ساده Trust Wallet استفاده از آن را برای تازه کاران فضای رمزارزها نیز راحت می‌سازد.

ذخیره NFTها، Trust Wallet برای ذخیره NFTها نیز قابل استفاده است و از پروتکل‌های متعددی برای نمایش NFTها پشتیبانی می‌کند.

تأیید هویت دو مرحله ای، برای امنیت بیشتر، Trust Wallet گزینه تأیید هویت دو مرحله‌ای را برای کاربران فراهم کرده است. با امنیت بالا، پشتیبانی از بلاک چین‌های متعدد و رابط کاربری آسان، Trust Wallet یکی از انتخاب‌های محبوب کاربران برای ذخیره امن دارایی‌های دیجیتالی محسوب می‌شود.

کیف پول فانتوم Phantom

کیف پول فانتوم (Phantom Wallet) یک کیف پول رمزنگاری شده غیرمتمرکز و مهم است که به طور ویژه برای شبکه بلاک چین سولانا (Solana) طراحی شده است. برخی از ویژگی‌های مهم آن عبارتند از:

سازگاری با اکوسیستم سولانا، فانتوم به طور کامل با اکوسیستم سولانا که شامل بازارهای غیرمتمرکز، پروژه‌های متاورس، پروتکل‌های مالی و غیره می‌شود، سازگار است و به کاربران امکان تعامل با آنها را می‌دهد.

رابط کاربری ساده و جذاب، این کیف پول دارای یک رابط کاربری ساده، مدرن و جذاب است که استفاده از آن را برای کاربران تازه کار آسان می‌کند.

امنیت بالا، فانتوم با استفاده از اصول کلید خصوصی و آدرس غیرمتمرکز، کلیدهای خصوصی کاربران را به صورت محلی و امن در دستگاه آنها ذخیره می‌کند.

افزونه مرورگر و اپلیکیشن موبایل، فانتوم به صورت افزونه مرورگر برای گوگل کروم و اپلیکیشن موبایل برای iOS و اندروید در دسترس است.این کیف پول از توکن غیرمثلی (NFT) موجود در بلاک چین سولانا پشتیبانی می‌کند و امکان نمایش و معامله آنها را فراهم می‌آورد.

پلاگین‌های اضافی، این کیف پول امکان نصب پلاگین‌های اضافی توسعه داده شده توسط جامعه را برای گسترش قابلیت‌های خود فراهم می‌کند. با پشتیبانی کامل از اکوسیستم رو به رشد سولانا، رابط کاربری جذاب و امنیت بالا، فانتوم یکی از محبوب‌ترین کیف پول‌های غیرمتمرکز برای این شبکه محسوب می‌شود.

مزایای اوپن سی

اوپن سی به عنوان یکی از بزرگ‌ترین و پرطرفدارترین بازارهای NFT، از مزایای قابل توجهی برخوردار است که آن را برای سازندگان، خریداران و فروشندگان جذاب می‌کند. در ادامه سه مورد از مهم‌ترین ویژگی‌های این پلتفرم را توضیح می‌دهیم.

چندین روش پرداخت

اوپن سی چندین روش پرداخت از جمله ETH، SOL، Avalanche و استیبل کوین‌ها مانند USD Coin و DAI را می‌پذیرد. این ویژگی امکان انعطاف‌پذیری بیشتری را برای کاربران فراهم می‌کند.

امکان مینت با هزینه کم

سازندگان می‌توانند به راحتی مجموعه‌های NFT را در پلتفرم اوپن سی راه‌اندازی کنند. تا زمانی که اولین خرید یا انتقال انجام نشود، هزینه‌ای برای گس اولیه پرداخت نمی‌شود.

حجم معاملات بالا و اثرات شبکه‌ای

مزیت اصلی اوپن سی اثرات شبکه‌ای است که به دلیل اندازه بزرگ بازار آن حاصل می‌شود. این پلتفرم بالاترین حجم معاملات و نقدینگی را در بین بازارهای NFT دارد که به سازندگان، خریداران و فروشندگان کمک می‌کند.

معایب و محدودیت‌های اوپن سی

اوپن سی با وجود مزایای قابل توجه، معایب و محدودیت‌هایی نیز دارد. این معایب می‌تواند تجربه کاربری در اوپن سی را برای برخی گروه‌ها با چالش مواجه کند، اگرچه در مجموع این پلتفرم همچنان یکی از بزرگ‌ترین و پرطرفدارترین بازارهای NFT باقی می‌ماند. اما محدودیت‌های اوپن سی شامل:

تمرکز بالای اوپن سی و تضاد آن با ایده تمرکززدایی

یکی از اصول اساسی فناوری بلاک چین و ارزهای رمزنگاری شده، تمرکززدایی و توزیع قدرت است. به این معنی که به جای یک نهاد واحد متمرکز که کنترل کامل را در اختیار دارد، قدرت در میان تعداد زیادی از کاربران و گره‌های شبکه توزیع می‌شود. 

اما اوپن سی یک پلتفرم متمرکز است که توسط یک شرکت واحد (اوپن سی) کنترل و مدیریت می‌شود. این شرکت قدرت تصمیم‌گیری نهایی در مورد سیاست‌ها، قوانین، کارمزدها و حتی حذف NFTها از پلتفرم را دارد.

این تمرکز قدرت در دست یک نهاد، تا حدی با فلسفه اصلی بلاک چین و تمرکززدایی در تضاد است. زیرا در فضای غیرمتمرکز، قرار است قدرت و کنترل در میان جامعه توزیع شود، نه اینکه یک شرکت واحد آن را در انحصار خود داشته باشد. البته باید توجه داشت که اوپن سی یک لایه میانی برای دسترسی به بلاک چین‌های غیرمتمرکز است. اما ساختار درونی و نحوه مدیریت خود آن تا حدی متمرکز است که می‌تواند برای برخی کاربران یک نقطه ضعف محسوب شود.

حذف تصادفی برخی NFT‌ها

اوپن سی به عنوان یک پلتفرم متمرکز، این اختیار را برای خود قائل است که در مواردی، NFTهای خاصی را از پلتفرم خود حذف یا غیرفعال کند. این اقدام می‌تواند به دلایل مختلفی انجام شود:

  • سانسور محتوا: گاهی اوقات اوپن سی تصمیم می‌گیرد NFTهایی را که محتوای آنها را نامناسب یا خلاف قوانین می‌داند، حذف کند.
  • مبارزه با کلاهبرداری: اگر اوپن سی متوجه شود که یک مجموعه NFT کلاهبرداری یا فعالیت غیرقانونی است، ممکن است آن را از پلتفرم خود حذف کند. 
  • اشتباهات فنی: گاهی اوقات نیز ممکن است به دلیل اشتباهات و خطاهای فنی، NFTهای معینی به صورت تصادفی و ناخواسته حذف شوند. 

این حذف NFTها معمولا به صورت یک‌طرفه و با تصمیم اوپن سی انجام می‌شود و کاربران یا سازندگان NFT، کنترلی بر این فرآیند ندارند. همین امر باعث نگرانی‌هایی میان کاربران در مورد امنیت و تضمین حضور آثارشان در پلتفرم شده است. البته اوپن سی این اقدامات را برای حفظ امنیت و سلامت بازار خود انجام می‌دهد، اما از آنجایی که به صورت تصادفی اتفاق می‌افتد، برای برخی کاربران می‌تواند مشکل ساز باشد.

تراکنش‌های پرهزینه

یکی دیگر از نگرانی‌های کاربران در مورد اوپن سی، هزینه‌های تراکنش یا کارمزدهای بالایی است که این پلتفرم دریافت می‌کند. چند نکته در این زمینه وجود دارد که عبارتند از:

  • اوپن سی با توجه به موقعیت انحصاری و قدرت بازار بالایی که در زمینه بازارهای NFT دارد، می‌تواند کارمزدهای تراکنش را در سطح بالایی تعیین کند.
  • در حال حاضر کارمزد تراکنش برای خرید یا فروش NFT در اوپن سی 2.5 درصد است که نسبت به برخی رقبا بالاتر محسوب می‌شود.
  • اگرچه تاکنون اوپن سی از این قدرت خود برای افزایش کارمزدها استفاده نکرده، اما همین موقعیت انحصاری باعث نگرانی کاربران شده که این شرکت می‌تواند هر زمان که بخواهد، هزینه‌های تراکنش را افزایش دهد. 
  • هزینه‌های تراکنش بالا برای کاربران به ویژه در مورد معاملات کوچک یا NFTهای کم ارزش، مقرون به صرفه نیست و سودآوری آنها را کاهش می‌دهد.
  • این انتقاد درباره قدرت بازار و هزینه‌های تراکنش بالا نشان می‌دهد که اوپن سی با وجود مزایای فراوان، همچنان در برخی جنبه‌ها رویکردی نسبتاً متمرکز و غیر رقابتی دارد.

بنابراین بسیاری معتقدند رقابت بیشتر در این حوزه و ظهور پلتفرم‌های رقیب می‌تواند به کاهش هزینه‌ها و افزایش رقابت پذیری منجر شود.

هزینه گس بالا

هزینه گس بالا یکی از چالش‌های اصلی برای فعالیت در اوپن سی و سایر پلتفرم‌های مبتنی بر بلاک چین اتریوم است. چند نکته در این زمینه:

  • هزینه گس، هزینه‌ای است که کاربران باید برای انجام هر تراکنش در شبکه اتریوم پرداخت کنند. این هزینه به ماینرها برای پردازش و تأیید تراکنش پرداخت می‌شود.
  • میزان هزینه گس بستگی به میزان ترافیک و مصرف منابع شبکه دارد. هر چه شبکه شلوغ‌تر باشد، هزینه گس بالاتر خواهد رفت. 
  • در دوره‌های اوج معاملات NFT در اوپن سی، هزینه گس می‌تواند به میزان قابل توجهی افزایش یابد، گاهی اوقات به بیش از ۱۰۰ دلار برای یک تراکنش ساده.
  • این هزینه‌های بالا برای معاملات کوچک و NFT‌های کم ارزش، می‌تواند غیر منطقی و گران تمام شود. 
  • اگرچه این مشکل مربوط به شبکه اتریوم است و اوپن سی کنترلی بر آن ندارد، اما چون اکثر NFTها بر روی اتریوم قرار دارند، تجربه کاربری در اوپن سی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.
  • راهکارهایی مانند انتقال به لایه دوم شبکه اتریوم یا استفاده از زنجیره‌های جانبی کارآمدتر مانند پالیگان می‌تواند این مشکل را تا حدی برطرف کند.

در مجموع، هزینه گس بالا یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های پیش روی اوپن سی و کاربران آن محسوب می‌شود که نیازمند راه حل‌های بلند مدت در سطح پروتکل اتریوم و بلاک چین است.

محدودیت برای کاربران ایرانی

از سوی دیگر به دلیل تحریم‌های آمریکا، کاربران ایرانی محدودیت‌هایی برای استفاده از اوپن سی دارند.

بهترین جایگزین‌ها برای اوپن سی

بازارهای مختلفی برای خرید و فروش NFT وجود دارند که می‌توانند جایگزین‌های مناسبی برای اوپن سی باشند. هرچند اوپن سی همچنان محبوب‌ترین و پرمعامله‌ترین بازار در این حوزه است، اما برخی گزینه‌های دیگر عبارتند از:

رریبل (Rarible)

رریبل یکی از بازارهای برجسته و نوآور برای خرید و فروش NFTها است. برخی از ویژگی‌های منحصربه‌فرد آن عبارتند از:

رابط کاربری منحصربه فرد و چیدمان متفاوت که گرچه کمی گیج کننده است، اما با نوآوری‌های مداوم و همکاری با سایر پلتفرم‌ها، تجربه جالبی را برای کاربران به ارمغان می‌آورد. رریبل دارای توکن اختصاصی $RARI است که برای پاداش‌دهی به کاربران فعال طراحی شده است. این بازار بر روی بلاک چین اتریوم کار می‌کند و کارمزد 2.5 درصد از هر فروش را دریافت می‌نماید. پرداخت‌ها از طریق ارزهای دیجیتال مختلفی از جمله ETH، WETH، DAI و RARI انجام می‌شود.

یکی از ویژگی‌های جالب رریبل این است که امکان “مینت رایگان” را برای سازندگان NFT فراهم می‌کند. به این معنی که هنرمندان می‌توانند آثار خود را بدون پرداخت هزینه گس اولیه در پلتفرم مینت کنند و این هزینه تنها زمانی پرداخت می‎‌شود که اولین خرید یا انتقال آن NFT انجام گیرد. با چنین ویژگی‌هایی، رریبل گزینه مناسبی برای طیف گسترده‌ای از سازندگان و خریداران NFT به شمار می‌رود.

بلر یا Blur 

بلر یا Blur یکی از جدیدترین بازارهای NFT است که در اکتبر 2022 راه اندازی شد و ویژگی‌های جالب توجهی را ارائه کرده است:

بلر یک رابط کاربری شیک و جمع و جور را در قالب یک واحد مستقل ارائه می‌کند. این پلتفرم به کاربران خود سریع‌ترین و جامع‌ترین ابزارهای تجارت بازار را وعده داده است، به طوری که معامله‌گران می‌توانند همزمان چندین بازار را کنترل کنند. در ابتدا بلر با سیاست کارمزد صفر و پاداش‌دهی حق امتیاز، جذابیت زیادی برای کاربران داشت. اگرچه اخیراً سیاست حق امتیاز خود را به روز کرده تا پرداخت اجباری را برای NFTهای مجاز اعمال کند.

بلر ورود خود به این صنعت را با یک ایردراپ جذاب آغاز کرد و به برخی کاربران خود توکن بومی این پلتفرم یعنی BLUR را، اهدا کرد. این پلتفرم بر روی بلاک چین اتریوم کار می‌کند و در حال حاضر کارمزد برابر با صفر از کاربران دریافت می‌نماید. پرداخت‌ها فقط از طریق اتر انجام می‌شوند. با چنین ویژگی‌هایی، بلر هدف خود را بر جذب معامله‌گران حرفه‌ای NFT گذاشته است.

X2Y2

X2Y2 یک پلتفرم تجارت NFT غیرمتمرکز است که بر بهبود تجربه کاربری و ارائه مزایای بیشتر برای هنرمندان و سازندگان تمرکز دارد. چند ویژگی کلیدی آن عبارتند از:

حق امتیاز مادام‌العمر، هنرمندان از فروش ثانویه آثارشان سهم کسب می‌کنند که انگیزه‌ای برای خلق آثار بیشتر است. از سوی دیگر پلتفرم X2Y2 کارمزدهای رقابتی دارد تا هزینه معاملات را برای کاربران کاهش دهد. 

طرح پاداش، کاربران برای فعالیت در پلتفرم با توکن‌های X2Y2 و WETH پاداش می‌گیرند. امکانات پیشرفته، مانند لیست کردن و خرید دسته‌ای NFT‌ها، اعلان‌های لحظه‌ای و ادغام رتبه‌بندی از دیگر ویژگی‌های این پلتفرم است. X2Y2 در ابتدا یک شاخه از LooksRare بود اما اکنون با ویژگی‌های منحصربفرد خود و تمرکز بر حمایت از جامعه هنری متمایز شده است. بنابراین ،X2Y2 با تمرکز بر NFTهای حوزه گیم، تلاش می کند به معامله گران و سازندگان بازی‌های ویدئویی خدمات تخصصی و کارآمدی را ارائه دهد.

سخن پایانی

پلتفرم اوپن سی یکی از بزرگ‌ترین و محبوب‌ترین بازارهای غیرمتمرکز برای خرید و فروش اشیاء دیجیتال غیرمثلی یا NFTها است. این پلتفرم به کاربران امکان می‌دهد تا NFTهای مختلف از جمله آثار هنری، موزیک، کالکشن‌ها و آیتم‌های بازی را مشاهده، خریداری یا به فروش بگذارند. اوپن سی از چندین روش پرداخت از جمله ارزهای دیجیتال و استیبل کوین‌ها پشتیبانی می‌کند.   

ویژگی‌های برجسته پلتفرم اوپن سی شامل امکان مینت NFTها با هزینه کم، حجم معاملات و نقدینگی بالا و جذب کاربران به دلیل اثرات شبکه‌ای است. اما در عین حال، تمرکز بالا، حذف تصادفی برخی NFTها، کارمزدهای بالا و هزینه گس بالا از معایب این پلتفرم محسوب می‌شوند.

گزینه‌های جایگزین مانند رریبل، بلر و X2Y2 نیز در حوزه NFT فعال هستند که هر یک ویژگی‌ها و تمرکزهای خاص خود را دارند. اما اوپن سی همچنان محبوب ترین پلتفرم در این زمینه باقی مانده است. در مجموع، پلتفرم اوپن سی با وجود برخی معایب، یک گزینه محبوب برای فعالیت در حوزه NFT و بازارهای غیرمتمرکز است که برای سازندگان، خریداران و فروشندگان اشیاء دیجیتالی مزایای قابل توجهی را فراهم می‌آورد.

سوالات متداول

امکان استفاده از اوپن سی در ایران وجود دارد؟

این پلتفرم برای استفاده از داخل کشور و با آی پی ایران محدودیت دارد، اما با ابزارهای تغییر آی پی میشه بهش دسترسی داشت.

بهترین جایگزین اوپن سی چیست؟

از بهترین جایگزین‌های اوپن سی، می‌توان به پلتفرم رریبل (Rarible)، بلر (Blur) و X2Y2 اشاره نمود. 

ساخت NFT در اوپن سی چقدر هزینه دارد؟

هزینه مینت یا ایجاد توکن روی بلاک چین پالیگان 0.03 دلار (معادل حدود 1.200 تومان) است. بنابراین، هزینه کلی ساخت یک NFT در اوپن سی بیشتر از 3,000 تومان نمی‌شود، که این هزینه شامل هزینه مینت روی بلاک چین پالیگان و ایجاد مجموعه در اوپن سی است.

با چه ارزهای دیجیتال می‌توان در اوپن سی خرید کرد؟

 اتر (ETH) – دای (DAI) – یو اس دی کوین (USDC).

چه بلاک چین‌هایی در اوپن سی پشتیبانی می‌شود؟

اتریوم (Ethereum)، پالیگان (Polygon)، کلایت (Klaytn) و فلو (Flow) علاوه بر این‌ها، اوپن سی در حال بررسی و اضافه کردن بلاک چین‌های دیگر از جمله بایننس اسمارت چین، آوالانچ، سولانا و … نیز هست.

کارمزد اوپن سی چقدر است؟

کارمزد اوپن سی برای خرید و فروش NFT‌ها 2.5 درصد از ارزش معامله است. این کارمزد 2.5 درصدی هم از خریدار و هم از فروشنده دریافت می‌شود.

نوشته اوپن سی چیست؟ معرفی و آموزش کامل پلتفرم OpenSea اولین بار در مجله نوبیتکس. پدیدار شد.


منبع

درباره ی ماکان نیوز

مطلب پیشنهادی

قیمت همستر کامبت در بازار پیش از عرضه چقدر است؟ (۱۱ تیر ۱۴۰۳)

قیمت همستر کامبت در بازار پیش از عرضه با نوسانات زیادی مواجه شده است و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *