امکان تغییر نام بلیط هواپیما و مشخصات مسافر

ممکن است برای شما اتفاق افتاده باشد که هنگام خرید بلیط هواپیما و نوشتن نام و مشخصات خودتان، دچار اشتباه شده باشید. به طور کلی در فضاهای مجازی امکان اصلاح اشتباهات تایپی وجود دارد اما در برخی موارد مانند خرید بلیط‌ هواپیما شرایط، کمی متفاوت است. زمان خرید بلیط هواپیما اگر مشخصات خود را به اشتباه وارد نمایید، مسیر سختی برای تغییر نام و مشخصات پیش رو خواهید داشت. سوال اصلی که مطرح می‌شود این است، آیا امکان تغییر نام بلیط هواپیما و مشخصات مسافر وجود دارد؟ در این مطلب از مجله گردشگری فلای‌تودی برای شما توضیح‌ داده‌ایم که اگر اطلاعات خود را هنگام خرید بلیط هواپیما اشتباه وارد نمایید، چه کارهایی باید انجام دهید.

نحوه تغییر مشخصات بلیط هواپیما بعد از صدور بلیط

اگر می‌خواهید بدانید که بعد از صدور بلیط امکان تغییر نام بلیط هواپیما امکان‌پذیر هست یا خیر؛ در ابتدا باید به این سوال پاسخ بدهید که بلیط شما از نوع سیستمی است یا چارتر؟ در ادامه قوانین مربوط به هریک را توضیح خواهیم داد.

تغییر مشخصات بلیط سیستمی

در صورتی که بلیط شما، بلیط سیستمی باشد و مشخصات خود را اشتباه وارد کرده باشید به هیچ وجه نمی‌توانید این مشخصات را تغییر بدهید و ناچار به خرید مجدد بلیط هواپیما با مشخصات درست خود خواهید داشت.

در این شرایط است که مسافر ابتدا باید بلیط خریداری شده خود را کنسل نماید و مجددا برای خرید بلیط جدید با مشخصات درست اقدام کند. در این میان اگر بلیط خود را از برخی ایرلاین‌ها مانند هواپیمایی ماهان خریداری کنید، این هواپیمایی اجازه می‌دهد تا مسافران مشخصات خود را بر روی بلیط تغییر دهند؛ البته این ایرلاین بابت این اصلاحات مبلغی را از مسافران دریافت می‌کند.

تغییر مشخصات بلیط چارتر

در صورتی که بلیط شما جزو بلیط‌های چارتری باشد، ممکن است باتوجه به قوانین موجود در شرکت‌های هواپیمایی بتوانید مشخصات خود را اصلاح نمایید. به طور معمول شرکت‌های چارترکننده بلیط تا زمانی که تمام صندلی‌ها تکمیل نشود، لیست پرواز خود را نمی‌بندند. به همین دلیل است که معمولا تا چند روز قبل از پرواز در بلیط‌های چارتری امکان تغییر مشخصات خواهید داشت.

به طور کلی قوانین پروازهای چارتری و سیستمی با هم تفاوت دارند. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید مطلب تفاوت بلیط چارتر و سیستمی را در مجله گردشگری مطالعه کنید.

اصلاح مشخصات بلیط هواپیما

بلیط هواپیما دارای اطلاعات مشخصات هویتی مسافر و اطلاعات پرواز آنها است. به همین دلیل اگر هریک از این اطلاعات به اشتباه وارد شود، برای مسافر دردسرساز خواهد بود. همانطور که در بالا گفته شد، در بلیط‌های سیستمی امکان اصلاح کردن مشخصات وجود ندارد و مسافر باید بلیط جدید خریداری نماید. از سوی دیگر هزینه‌ای که برای بلیط قبلی و اشتباه پرداخت شده است، بازگردانده نمی‌شود. اصلاح مشخصات بلیط هواپیما باتوجه به اینکه اطلاعات اشتباه مربوط به کدام بخش است، متفاوت بوده و جریمه‌های مختلفی دارد.

تغییر تاریخ بلیط هواپیما

تاریخ بلیط هواپیما یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین اطلاعات هنگام خرید بلیط هواپیما است که باید توسط مسافران ثبت شود. در صورتی که تاریخ پرواز اشتباه وارد شود، مسافر نمی‌تواند در تاریخ مورد نظر خود پرواز را انجام بدهد. به همین دلیل برای تاریخ درست باید بلیط قبلی که اشتباه تاریخ وارد شده است را لغو نموده و بلیط جدید با تاریخ مورد نظر خود را تهیه نماید.

در شرایطی که تاریخ به اشتباه وارد شده باشد و بلیط سیستمی باشد، جریمه کنسلی بلیط با توجه به زمان باقی‌مانده تا پرواز تعیین می‌شود و اگر بلیط‌ شما جز بلیط‌های چارتری باشد، می‌توانید با پرداخت مبلغ کمی تاریخ اشتباه را در بلیط هواپیما تغییر دهید. البته که این مبلغ با توجه به قوانین شرکت‌های چارترکننده متفاوت خواهد بود، با این تفاسیر امکان تغییر نام بلیط هواپیما در بلیط‌های چارتری ممکن است.

تغییر نام بلیط هواپیما

برای خرید بلیط هواپیما نام و نام خانوادگی شما باید به لاتین باشد. برخی از افراد هنگام وارد کردن نام خود به لاتین دچار مشکل شده و آن را اشتباه تایپ می‌کنند. آیا امکان تغییر نام بلیط هواپیما وجود دارد؟ بله، اما بهتر است برای انجام این کار در ابتدا نهایت دقت را داشته باشید یا  از افرادی که تجربه کافی دارند، کمک بگیرید. در صورت بروز این اشتباه در اپلیکیشن یا وب‌سایت فلای‌تودی می‌توانید با مرکز پشتیبانی ۲۴ ساعته آن تماس بگیرید.

کدملی اشتباه در بلیط هواپیما

کد ملی هر شخصی جزو اطلاعات اصلی هویتی محسوب می‌شود؛ بنابراین هنگام خرید بلیط حتما نسبت به درست وارد کردن کد ملی‌ خود دقت کنید. در صورت اشتباه بودن کد ملی، هنگام دریافت کارت پرواز در فرودگاه زمانی که اطلاعات کارت ملی شما با بلیط چک می‌شود و مطابقت نداشته باشد، اجازه ورود دریافت نخواهید کرد.

اشتباه تایپی در بلیط هواپیما

اشتباه تایپی برای هر شخصی ممکن است پیش بیاید. از آنجایی که هنگام خرید بلیط بسیاری از افراد به صورت اینترنتی اقدام می‌کنند، ممکن است زمان وارد کردن اطلاعات اشتباهات تایپی داشته باشند. برای جلوگیری از بروز این اتفاقات بهتر است قبل از ثبت نهایی بلیط برای بار آخر یک بار مشخصات خود را چک کنید، چرا که در صورت داشتن اشتباه تایپی دیگر قادر به استفاده از آن نخواهید بود و باید آن را کنسل کنید.

قوانین تغییر اطلاعات مسافر روی بلیط هواپیما

بلیط‌هایی که به صورت سیستمی صادر می‌شوند قوانین ثابتی دارند و مسافران در صورت اشتباه وارد کردن مشخصات خود، امکان تغییر آن را ندارند. این قانون در پروازهای خارجی به صورت سفت و سخت اجرا می‌شود؛ اما استثنائاتی برای برخی از ایرلاین‌ها وجود دارد و مسافر می‌تواند با پرداخت هزینه‌، مشخصات وارد شده را تصحیح کند.

توجه داشته باشید که تغییر شماره پاسپورت، تاریخ انقضا و چنین مواردی انجام می‌شود و بیشترین سختگیری برای تغییر نام و نام خانوادگی مسافر روی بلیط وجود دارد.

امکان تغییر نام بلیط هواپیما در بلیط‌های چارتری وجود دارد؟ تغییر مشخصات در بلیط‌های چارتری با سهولت بیشتری انجام می‌شود و مسافرانی که اطلاعات اصلی خود را در بلیط‌های چارتری اشتباه وارد کرده‌اند می‌توانند آن را تغییر دهند. البته، تغییر مشخصات در بلیط‌های چارتری هزینه‌بر است و مسافر باید مبلغی بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان برای تغییر نام در بلیط هواپیما پرداخت کند.

شاید این سوال برایتان به وجود بیاید که تفاوت بلیط سیستمی و چارتری در تغییر نام مسافر چیست؟ در واقع چارترکننده پس از خرید بلیط‌ها تا زمانی که لیست تکمیل نشده است نام و مشخصات مسافر را در لیست تکمیلی و اصلی وارد نمی‌کند و به همین دلیل می‌توان تا چند روز قبل از رسیدن موعد سفر برای تغییر اطلاعات اقدام کرد.

قوانین و مقررات ایرلاین ها برای تغییر مشخصات بلیط هواپیما

همانطور که پیش از این اشاره کردیم هرکدام از ایرلاین‌ها برای تغییر نام مسافر پس از ثبت بلیط قوانین متفاوتی دارند اما برخی از آنها مانند شرکت هواپیمایی ماهان و قطرایرویز در ازای پرداخت حدود ۳۰۰ هزارتومان، اقدام به اصلاح تنها یک حرف از نام و نام خانوادگی مسافر می‌کنند. به عبارتی اگر بخواهید نام یا فامیلی کاملا تغییر بدهید امکان‌پذیر نخواهد بود. از طرفی دیگر ایرلاین‌های دیگر مانند ترکیش و امارات هیچ گونه تغییر و اصلاحی در اطلاعات مسافر انجام نمی‌دهند.

نکات مهم هنگام خرید بلیط هواپیما

  • داشتن دقت کافی در هنگام درج اطلاعات هویتی الزامی است.
  • هنگام وارد کردن نام و نام‌خانوادگی نهایت دقت را داشته باشید.
  • افراد دو تابعیتی، باید از گذرنامه ایرانی استفاده کنند.
  • هنگام خرید بلیط هواپیما به نام ایرلاین، نوع بلیط و کلاس پرواز توجه داشته باشید.
  • اگر برای آشنایان خود بلیط تهیه می‌کنید، حتما پیشوند و پسوند نام و نام خانوادگی آنها را بپرسید.

آیا تا به حال نام خود را در بلیط اشتباه وارد کرده‌اید؟

رزرو بلیط هواپیما ممکن است با اشتباه تایپی همراه باشد. اگر نام و مشخصات خود را هنگام خرید بلیط اینترنتی اشتباه وارد کرده‌اید، برایمان بگویید که برای تغییر آن چه اقداماتی انجام داده‌اید و کدام ایرلاین اطلاعات شما را تغییر یا اصلاح داده است؟

سوالات متداول درباره تغییر مشخصات مسافر در بلیط هواپیما

آیا در بلیط های خارجی امکان تغییر نام بلیط هواپیما وجود دارد؟

بعضی از ایرلاین‌ها نظیر قطر ایرویز با دریافت هزینه کمی اقدام به ویرایش تنها یک حرف از نام و نام‌خانوادگی مسافر خواهند کرد، اما سایر ایرلاین‌های خارجی نظیر امارات و ترکیش اجازه تغییر تک حرف را هم به مشتریان خود نمی‌دهند و باید بلیط خود را کنسل نمایید.

اگر نام لاتین در بلیط هواپیما اشتباه باشد، چه باید کرد؟

 در پروازهای خارجی امکان اصلاح نام وجود ندارد. در صورتیکه نام مسافرین به اشتباه وارد شده باشد، اگر در حالت رزرو باشد می‌توان نسبت به پرداخت وجه اقدام نکرد، اما وجود مغاییرت در نام و نام خانوادگی بعد از صدور بلیط، طبق قوانین بلیط باید کنسل شود.

آیا امکان تغییر مشخصات مسافر در بلیط هواپیما وجود دارد؟

بله، در بعضی موارد امکان تغییر مشخصات مسافر در بلیط هواپیما وجود دارد، اما به نوع بلیط (سیستمی یا چارتر)، ایرلاین و قوانین مربوطه بستگی دارد.

قوانین تغییر نام در بلیط سیستمی چگونه است؟

در صورتی که بلیط شما، بلیط سیستمی باشد و مشخصات خود را اشتباه وارد کرده باشید به هیچ وجه نمی‌توانید این مشخصات را تغییر بدهید و ناچار به خرید مجدد بلیط هواپیما با مشخصات درست خود خواهید داشت.

نوشته امکان تغییر نام بلیط هواپیما و مشخصات مسافر اولین بار در مجله گردشگری. پدیدار شد.


منبع

درباره ی ماکان نیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *