امسال سال کلون‌های سکیرو است؛ از فانتوم بلید زیرو تا ووکونگ • دیجی‌کالا مگ

بازی‌های سولزلایک (Soulslike) زیادی وجود دارند که از بسیاری از آثار استودیوی فرام‌سافتور (FromSoftware) برگرفته شده‌اند. بازی‌هایی مانند Star Wars Jedi: Fallen Order از قالب این سبک و کاوش به سبک مترویدوانیا استفاده کرده‌ و یک مکانیک متمایز سکیرو (Sekiro: Shadows Die Twice) را به خوبی بهره برده است. با این حال، با وجود محبوبیت آثار این چنینی، به نظر می‌رسد که آثار کمی از سکیرو الهام گرفته‌اند. هرچند بسیاری از طرفداران بازی‌های فرام‌سافتور و همچنین کسانی که به سادگی از یک بازی ویدیویی خوش ساخت با مکانیک‌های نبرد جذاب قدردانی می‌کنند، تمایل دارند از آن به عنوان یک شاهکار یاد کنند.

بنابراین شاید بهتر باشد که برای کلون‌های سکیرو عبارت سکیرولایک (Sekirolike) را به کار ببریم.البته مهم است که آنچه که سکیرو را از بقیه جدا می‌کند، مشخص کنید. این بازی تاکید ویژه‌ای بر مکانیک پری (Parry) و سرعت در ریتم مبارزه خود دارد. بازی‌های دارک سولز در کنار بلادبورن و الدن رینگ، به بازیکنان برای یک پری به موقع پاداش می‌دهند. البته بازیکنان در این آثار معمولا زمانی برای نفس کشیدن و فرصتی برای ضربه زدن با آسیب زیاد پیدا می‌کنند، اما سکیرو مکانیک پوسچر (Posture) را نیز ارائه می‌کند.

پوسچر توانایی مقاومت در برابر ضربه است. حمله و پری کردن، نوار پوسچر دشمن را پر می‌کند و پر کردن کامل آن به بازیکن فرصتی می‌دهد تا یک ضربه مرگبار را انجام دهد. هر چه سلامت دشمن پایین‌تر باشد، پوسچر او کندتر بازسازی می‌شود. سکیرو مکانیک پری  را ایجاد و آن را محبوب نکرد، اما بسیاری از گیمر‌ها به این بازی به عنوان نمونه‌ای از بهترین حالت آن نگاه می‌کنند.

قبل از انتشار بازی‌های جدیدی مانند استلار بلید (Stellar Blade) و ناین سولز (Nine Sols)، بازی‌های نه چندان زیادی از سکیرو الهام گرفتند، در حالی که سولزلایک‌های جدید همچنان ظاهر می‌شوند. یکی از دلایل این موضوع می‌تواند زمان و بودجه فراوان ساخت چنین آثاری باشد که بتوانند از نظر گیم‌پلی و مبارزات در سطح سکیرو باشند. هرچند بسیاری از گیمر‌ها در نهایت به سکیرو برمی‌گردند، زیرا یافتن تجربه‌ای مشابه دشوار است، اما با تعداد زیادی از بازی‌های آینده، کسانی که به دنبال اثری مشابه سکیرو هستند، ممکن است نیازی به صبر بیشتر نداشته باشند.

بازی‌هایی که قطعا مانند Sekiro هستند؛ استلار بلید و ناین سولز

هنگامی که استلار بلید عرضه شد، بازی نیر: آتوماتا (Nier: Automata) و بایونتا (Bayonetta) اولین آثاری بودند که به عنوان منبع الهام این اثر معرفی شدند. با وجود آن، این بازی تمرکز زیادی روی مکانیک پری خود دارد. البته بازیکنان سکیرو ممکن است کمی برای سازگار شدن با بازی و دکمه‌های آن نیاز به زمان داشته باشند. هرچند جاخالی دادن، پری کردن و حرکت، وزن متفاوتی در استلار بلید دارند، با این حال، بسیاری از گیمر‌ها موافق هستند که نفوذ سکیرو در این بازی وجود دارد. استلار بلید حتی شامل مکانیکی شبیه به پوسچر به نام بالانس (Balance) نیز می‌شود، اگرچه در زمینه‌هایی مانند درختان مهارت و روش‌های اضافی برای تنظیم مبارزات مطابق میل بازیکن متفاوت است.

بازی ناین سولز از چند جهت متفاوت است و سبک هنری دوبعدی و ویژگی‌های پلتفرمینگ دارد. صرف نظر از این، توسعه‌دهنده بازی، Red Candle Games، این بازی را با الهام از سکیرو ساخته است. مبارزات ناین سولز مبتنی بر دیفلکت (Deflect) است و دشمنان به اندازه کافی بر بازیکن فشار می‌آورند تا او را مجبور به دیفلکت مداوم کنند. دیفلکت نوعی پری است و در ناین سولز به بازیکنان این امکان را می‌دهد که انرژی چی را برای استفاده در حملات شارژ شده به جای داشتن یک نوارپوسچر برای حفظ کردن، ذخیره کنند.

بازی‌هایی که بر پری کردن متمرکز هستند؛ فانتوم بلید زیرو و Where Winds Meet

بازی Where Winds Meet از ژانر ووشیا (Wuxia) الهام گرفته است که آزادی بالایی را در انتخاب سلاح و رویکرد مبارزه ارائه می‌دهد، اگرچه به نظر می‌رسد ضد حمله در آن نقشی اساسی دارد. در هر ویدیوی گیم‌پلی منتشر شده از بازی تاکنون، شخصیت اصلی بازی به سرعت در حال مقابله با حملات دشمن است. استودیوی اوراستون (Everstone) با ویژگی‌های مختلفی که قصد دارد در Where Winds Meet بگنجاند، بلندپروازانه به نظر می‌رسد. بازی دارای یک جهان باز زیبا در کنار روایتی است که گفته می‌شود تحت تاثیر انتخاب بازیکن قرار دارد. بازی Where Winds Meet برای اکران در سال جاری در نظر گرفته شده است.

فانتوم زیرو بلید نیز یکی دیگر از آثار متمرکز بر پری است. مبارزه در تریلر اصلی این بازی بیش از حد خوب به نظر می‌رسیدند و بسیاری اصرار داشتند که این مبارزات از قبل برنامه‌ریزی شده است اما هرچه طرفداران ویدیوهای بیشتری از بازی دیدند، این اثر بیشتر کیفیت خود را نشان داد. با توجه به این ویدیوها تنوع زیادی در انیمیشن‌های مبارزات وجود دارد. البته استودیوی S-Game ظاهرا علاقه‌ای ندارد که بازی را در دسته آثار سولزبورن قرار دهد و آن را اثری شامل اکشن سنتی ترکیبی مبتنی بر عناصر قدیمی می‌داند که در عین حال از طراحی نقشه مشابه بازی‌های سری سولز استفاده می‌کند.

البته به نظر می‌رسد که فانتوم بلید زیرو اشتراکات زیادی با مجموعه اساسینز کرید (Assassin’s Creed) و بازی گوست آو سوشیما (Ghost of Tsushima) دارد، اما این بدان معنا نیست که هیچ شباهتی با سکیرو ندارد. در فانتوم بلید زیرو، بازیکنان و دشمنان نوعی پوسچر دارند که هنگام گارد گرفتن تخلیه می‌شود. زدن ضربات متوالی این گارد را می‌شکند و هدف را کاملا آسیب‌پذیر می‌گذارد. همچنین انجام یک جاخالی یا پری عالی می‌تواند بازیکنان را با یک ضد حمله به نام Ghoststep پاداش دهد.

بازی‌هایی که ممکن است میراث سکیرو را ادامه دهند؛ ووکونگ و بالاد آو آنتارا

بازی Black Myth: Wukong گیمر‌ها را به چند دلیل هیجان‌زده کرده است. کسانی که یک داستان خوب را دوست دارند، از دیدن یک بازی ویدیویی داستان با بودجه کلان به رمان سفر به غرب که موفق‌ترین داستان افسانه‌ای در تاریخ چین به‌شمار می‌آید، جذب بازی شده‌اند، در حالی که برخی دیگر برای سیستم مبارزه در انتظار بازی هستند. به نظر می‌رسد که سیستم مبارزه در ووکونگ تا حدودی با سکیرو متفاوت است. این بازی تاکید زیادی بر چابکی دارد و در حالی که گهگاه نشان می‌دهد که شخصیت اصلی در حال بلاک کردن یک حمله است، اما ظاهرا این سیستم اصلی بازی نیست و همانطور که گفته شد، به نظر می‌رسد که تاکید بر سبک بازی تهاجمی است که در سکیرو تا حد زیادی شاهد آن هستیم.

همچنین بازی بالاد آو آنتارا (Ballad of Antara) وجود دارد که گیمر‌ها منتظر دیدن ویدیوهای بیشتر از آن هستند. هرچند با توجه به چیزی که از بازی دیده‌ و شنیده‌ایم، گارد گرفتن در برابر حملات دشمن اهمیت زیادی دارد. در تریلر معرفی بازی، مبارزات پویا و سنگین به نظر می‌رسند و ظاهرا بازی به گیم‌پلی تهاجمی و گارد گرفتن‌های مداوم پاداش می‌دهد. در نتیجه برای کسانی که به دنبال چیزی نزدیک‌تر به سکیرو نسبت به سری سولز هستند، به نظر می‌رسد در این بازی بیشتر از اینکه جاخالی بدهید، باید در برابر حملات دشمن دفاع کنید.

البته انتشار برخی از این بازی‌ها شاید بیشتر از آنچه انتظار می‌رود طول بکشد و زمانی که منتشر شوند، حتی ممکن است به سری سولز یا چیزی کاملا متفاوت شبیه شوند. هرچند مهم نیست که چه اتفاقی می‌افتد، زیرا به نظر می‌رسد تعداد زیادی بازی اکشن جالب در دست ساخت هستند.

منبع: Destructoid


منبع

درباره ی ماکان نیوز

مطلب پیشنهادی

انیمال کراسینگ چگونه توانست در همه‌گیری کرونا راه فراری از دغدغه باشد؟

«امروز اولین روز زندگی جدید شما در این جزیره‌ی بکر و دوست داشتنی است. بنابراین، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *