الگوی هارمونیک گارتلی چیست؟ – در تحلیل تکنیکال و به زبان ساده

الگوی هارمونیک گارتلی یکی از انواع الگوهای قیمتی در تحلیل تکنیکال است. این الگو از موج‌های قیمتی که در نسبت‌های فیبوناچی معینی در کنار هم قرار گرفته‌اند، برای شناسایی موقعیت‌های مناسب معاملاتی در نمودار قیمت استفاده می‌کند. تریدرها برای اینکه بتوانند روندهای آتی بازار را پیش‌بینی کنند، می‌توانند در کنار انواع الگوهای شمعی و قیمتی در تحلیل تکنیکال از الگوهای هارمونیک گارتلی نیز برای انجام ترید استفاده کنند. با توجه به اهمیت شناسایی و استفاده از الگوی هارمونیک گارتلی در انجام معاملات، در این مطلب از مجله فرادرس پس از ارائه توضیحاتی درباره نحوه شناسایی این الگو در نمودار، انواع صعودی و نزولی الگوی گارتلی را شرح می‌دهیم و در ادامه نحوه انجام معاملات با استفاده از این الگوی هارمونیک  را بیان می‌کنیم.

الگوی هارمونیک گارتلی چیست؟

«الگوی هارمونیک گارتلی» (Gartley Pattern) یکی از الگوهای تحلیل تکنیکال است که بر اساس نسبت‌های فیبوناچی در نمودار تشکیل می‌شود. این الگو به تریدرها این امکان را می‌دهد تا بتوانند نقاط ورود به معامله بهینه‌تری را برای کسب سود پیدا کنند.

الگوهای هارمونیک گارتلی یکی از محبوب‌ترین الگوهای هارمونیک هستند که تریدرها را در یافتن تارگت‌های قیمتی و انتخاب حد ضرر مناسب برای انجام معاملات یاری می‌کند. در این الگو قیمت‌ها به‌گونه‌ای نوسان می‌کنند که در ساختار الگوی هارمونیک گارتلی قرار گیرند.

همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، قیمت می‌تواند مسیری را که در تصویرهای زیر نشان داده شده است در نمودار قمیت طی کند. در این حالت هر خطی که بین دو نقطه قرار می‌گیرد، نشان‌دهنده مسیر حرکت قیمت است. بنابراین همانند دیگر الگوهای موجود در تحلیل تکنیکال می‌توانیم دو نوع صعودی و نزولی را برای این الگوی قیمتی در نظر بگیریم که در ادامه آن‌ها را شرح می‌دهیم.

الگوهای گارتلی صعودی و نزولی

همان‌طور که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید، الگوهای گارتلی می‌توانند احتمال شروع موج حرکتی به سمت سطوح بالاتر قیمتی یا سطوح پایین‌تر قیمتی را افزایش دهند. الگوی گارتلی سمت چپ در تصویر بالا صعودی و الگوی گارتلی سمت راست در تصویر بالا نزولی است.

نحوه شناسایی الگوی هارمونیک گارتلی

برای شناسایی الگوی هارمونیک گارتلی تریدرها می‌بایست فاصله بین نقاط قیمتی مشخصی را در نمودار قمیت با استفاده از ابزار فیبوناچی اندازه‌گیری کنند. در این حالت سطوح اصلاحی فیبوناچی به‌دست آمده می‌بایست مطابق با نسبت‌های مشخصی باشند که در ادامه این نسبت‌ها را شرح می‌دهیم.

از سویی دیگر با توجه به اینکه الگوی هارمونیک گارتلی ترکیبی از موج‌های قیمتی و نسبت‌های فیبوناچی بین آن‌ها است بنابراین در ابتدا برای درک بهتر نحوه شناسایی الگوی هارمونیک گارتلی، سطوح قیمتی در این الگو و خصوصیات آن‌ها را شرح می‌دهیم.

سطوح قیمتی Gartley Pattern

سطوح قیمتی در الگوی هارمونیک گارتلی، قیمت‌‌هایی در این الگو است که موج‌های تشکیل شده در الگوی گارتلی به آن‌ها واکنش نشان می‌دهد. در این حالت با توجه به اولین موج قیمت تشکیل شده در نمودار قیمت، تریدرها می‌توانند قیمت‌های آتی را در زمان تکمیل شدن این الگو پیش‌بینی کنند.

اما برای تکمیل شدن الگوی گارتلی نیاز است تا قیمت در نمودار به سطوح قیمتی مشخصی برسد. این سطوح قیمتی با موج‌های قبلی در این الگو متناسب است. تناسب موجود در موج‌های قیمتی در الگوی گارتلی با توجه به نسبت‌های فیبوناچی تعیین شده حاصل می‌شود.

در تصویر زیر موج‌های قیمتی تشکیل‌دهنده الگوی گارتلی را مشاهده می‌کنید. در ادامه سطوح قیمتی که روندهای صعودی و نزولی قیمت در این الگو به آن‌ها می‌رسند را به‌طور جداگانه شرح می‌دهیم.

موج‌های قیمتی در الگوی گارتلی

سطح قیمت A در الگوی گارتلی

قیمت در نقطه A نسبت به قیمت در شروع موج اول در این الگو نشان‌دهنده روند آتی قیمت در بازار مربوطه است. این موضوع به این دلیل است که زمانی که الگوی گارتلی تشکیل می‌شود، جهت اولین موج که آن را با XA نشان می‌دهند، در نهایت جهت حرکت قمیت را در زمان تکمیل این الگو و خارج شدن قیمت از آن تعیین می‌کند.

بنابراین زمانی که قیمت از نقطه X حرکت خود را شروع می‌کند. در نهایت با توجه به این که افزایش یا کاهش قیمت می‌دهد، در الگوی هارمونیک گارتلی می‌تواند روندهای آتی بازار را مشخص کند. بنابراین در صورتی که سطح قیمتی در نقطه A بالاتر از سطح قیمتی در زمان شروع حرکت باشد، روند بازار صعودی است و در صورتی که سطح قیمتی A پایین‌تر از سطح قیمتی در زمان شروع حرکت الگو باشد، روند احتمالی قیمت در زمان خروج از این الگو نزولی است.

سطح قیمت B در الگوی گارتلی

سطح قیمتی B در الگوی هارمونیک گارتلی اولین سطح قیمتی است که در اصلاح قیمت تشکیل می‌شود. در این حالت با توجه به این‌که موج اولیه قیمت در این الگوی صعودی یا نزولی باشد، موج AB در خلاف جهت موج اولیه قیمت است. موج قیمتی AB به‌گونه‌ای تشکیل می‌شود که نقطه B در سطح اصلاحی ۶۱/۸٪ از موج قیمتی XA قرار گیرد.

سطح قمیت C در الگوی هارمونیک گارتلی

پس از رسیدن قیمت به نقطه B در الگوی گارتلی، با توجه به اینکه موج اولیه در این الگو صعودی یا نزولی باشد، موج سومی هم‌جهت با موج اول تشکیل می‌شود.

بنابراین در صورتی که موج اولی صعودی باشد، موج سوم نیز صعودی و در صورتی که موج قیمت اولیه نزولی باشد، موج سومی در الگوی هارمونیک گارتلی نیز نزولی است. بنابراین با توجه به جهت موج اول در این الگو قیمت پس از رسیدن به سطح قیمتی B در این الگو می‌تواند به سمت بالا یا پایین حرکت کند. در این حالت به نقطه C در نمودار قیمت می‌رسد. در الگوی گارتلی نقطه C در نسبت اصلاحی ۳۸/۲٪ تا ۸۸/۶٪ از بازوی AB قرار می‌گیرد.

سطح قیمت D در Gartley Pattern

نقطه D در الگوی گارتلی آخرین سطح قیمتی در الگوی گارتلی است که در زمان تکمیل این الگو در نمودار قیمت وجود دارد. بنابراین زمانی که قیمت در این الگو به این سطح قیمتی می‌‌رسد، در ادامه با توجه به موج اولیه در الگوی گارتلی می‌تواند روند صعودی یا نزولی را طی کند.

اما برای اینکه بتوانیم الگوی گارتلی را در نمودار قیمت شناسایی کنیم، می‌بایست سطح قیمتی D را نیز همانند دیگر سطوح قیمتی در این الگو شناسایی کنیم. برای این منظور می‌بایست به این موضوع توجه کنیم که قیمت در زمان تشکیل بازوی CD در این الگو در نسبت فیبوناچی مشخصی نسبت به بازوی BC قرار می‌گیرد. این نسبت در الگوی هارمونیک گارتلی برابر با ۱۲۷/۲٪ یا ۱۶۱/۸٪ از بازوی BC است.

یادگیری الگوهای قیمتی با فرادرس

الگوهای قیمتی در تحلیل تکنیکال به تریدرها کمک می‌کند تا بتوانند روندهای آتی قیمت در بازار مربوطه را با احتمال بهتری پیش‌بینی کنند. افرادی که در بازارهای مالی فعالیت می‌کنند، همواره سعی می‌کنند تا با استفاده از انواع تحلیل‌های موجود در بازارهای موردنظر، روش‌های بهینه‌تری را برای پیش‌بینی روندهای آتی قیمت پیدا کنند.

در این میان تریدرها با بررسی روندهای قیمتی در نمودار برخی از الگوهای قیمتی تکرار شونده را پیدا می‌کنند و برای پیش‌بینی روندهای قیمتی از آن‌ها استفاده می‌کنند. این الگوهای قیمتی انواع زیادی دارند. برای مثال الگوهای شمعی، الگوهای کلاسیک و الگوهای هارمونیک را می‌توان نام برد.

الگوهای شمعی نیز به نوبه خود دارای انواع مختلفی همانند الگوهای کندل برگشتی هستند. از سویی دیگر الگوهای قیمت هندسی نیز دارای انواعی همانند الگوی مثلث و الگوهای کنج هستند. برخی دیگر از الگوهای قیمتی نیز در تحلیل تکنیکال وجود دارند که با توجه به نسبت‌‌های فیبوناچی در نمودار قیمت قابل شناسایی هستند که از آن میان می‌توان به الگوهای هارمونیک پروانه و خفاش اشاره کرد.

صفحه نخست مجموعه فیلم‌های آموزشی بورس و تحلیل تکنیکال فرادرس

با توجه به اهمیت الگوهای قیمتی در تحلیل تکنیکال در پیدا کردن روندهای قیمتی در بازارهای مالی، فیلم‌های آموزشی متنوعی در فرادرس تهیه شده است که علاقه‌مندان به تحلیل تکنیکال در بازارهای مالی می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند. در فهرست زیر لینک برخی از فیلم‌های آموزشی در این حوزه را مشاهده می‌کنید.

برای دسترسی به فیلم‌های آموزشی بیشتر در حوزه تحلیل تکنیکال می‌توانید از لینک زیر استفاده کنید.

الگوی گارتلی صعودی در تحلیل تکنیکال

الگوی گارتلی صعودی به این معنی است که قیمت پس از تشکیل این الگو به سمت سطوح بالاتر قیمتی حرکت می‌کند. این موضوع را در تصویر زیر مشاهده می‌کنید. در این تصویر در ابتدا قیمت از نقطه X به سمت قیمت A حرکت کرده است و به تدریج به‌گونه‌ای مسیر را پیموده که الگوی زیر را ساخته است. در این حالت پس از تشکیل این الگو تریدرها با احتمال بیشتری می‌توانند در زمان کامل شدن این الگو وارد پوزیشن‌های معاملاتی لانگ شوند و از روند صعودی احتمالی کسب سود کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره الگوهای هارمونیک می‌توانید فیلم آموزش تحلیل تکنیکال با الگوهای هارمونیک برای سرمایه گذاری در بازارهای مالی فرادرس را مشاهده کنید.

در الگوی هارمونیک گارتلی صعودی تریدرها می‌توانند چهار موج قیمتی را در نمودار شناسایی کنند. این موج‌های قیمتی در نسبت‌های فیبوناچی مشخصی که در قبل توضیح دادیم در کنار هم ایجاد می‌شوند. در الگوی گارتلی صعودی قیمت از نقطه X شروع به حرکت می‌کند و به سمت سطوح بالاتر قیمتی حرکت می‌کند.

در این حالت پس از رسیدن به نقطه A به سمت پایین حرکت می‌کند و اولین اصلاح قیمتی را در موج AB انجام می‌دهد. بازوی AB اولین اصلاح قیمت در این الگو است و با توجه به روند افزایشی موج اول در الگوی گارتلی صعودی، موج دوم روندی نزولی دارد. در ادامه این الگو برای کامل شدن نیاز دارد تا دوباره به سمت قیمت‌های بالاتر حرکت کند و به نقطه C برسد.

بنابراین موج سوم در الگوی هارمونیک صعودی روندی افزایشی دارد. اما سطح قیمتی نقطه C پایین‌تر از سطح قیمتی در نقطه A است. پس از پایان موج سوم قیمتی، روند نزولی بازار در این الگو شروع می‌شود. این روند نزولی را می‌توان در بازوی CD در نمودار قیمت مشاهده کرد. در این حالت پس از تکمیل شدن این الگو احتمال شروع روند صعودی به سمت قیمت‌‌های بالاتر وجود دارد. برای آشنایی بیشتر با الگوهای هارمونیک می‌توانید مطلب الگوهای هارمونیک در تحلیل تکنیکال بورس از مجله فرادرس را مطالعه کنید.

الگوی گارتلی صعودی

الگوی گارتلی نزولی

الگوی گارتلی نزولی یکی از انواع الگوهای هارمونیک است که به شکل حرف W انگلیسی است. در این الگو همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، ابتدا قیمت از نقطه X به سمت قیمت‌های پایین‌تر حرکت کرده است و به قیمت در نقطه A می‌رسد. سپس پس از انجام حرکاتی صعودی به نقطه D می‌رسد.

در این حالت قیمت با احتمال بیشتری به سمت قیمت‌های پایین‌تر حرکت می‌کند. بنابراین با توجه به اینکه روند قیمتی در الگوی گارتلی نزولی به‌گونه‌ای است که پس از تکمیل این الگو قیمت تمایل دارد تا به سمت سطوح پایین‌تر قیمتی حرکت کند، بنابراین به این الگوی هارمونیک، الگوی گارتلی نزولی می‌گویند.

همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌شود، در الگوی گارتلی نزولی در ابتدا قیمت روندی نزولی را در موج اول شروع می‌کند. در این الگوی در ابتدا قیمت از نقطه X به نقطه A می‌رسد. این موج نزولی با بازوی XA در تصویر زیر مشاهده می‌شود. موج اولیه قیمت در الگوی گارتلی نزولی از اهمیت بالایی برخوردار است و جهت این موج پس از تکمیل این الگو، جهت روند قیمت را پس از الگو نشان می‌دهد.

در ادامه پس از اینکه قیمت تا سطح قیمتی A کاهش پیدا کرد، در حرکتی صعودی تا نقطه B افزایش پیدا می‌کند. همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، بازوی AB روندی صعودی دارد ولی این روند صعودی در ادامه به روندی نزولی تبدیل می‌شود و موج BC را در این الگو تشکیل می‌دهد.

آخرین موج قیمتی در این الگو نیز با بازوی CD نشان داده می‌شود. در آخرین موج قیمتی در الگوی گارتلی نزولی قیمت تا نقطه D بالا می‌رود. زمانی که قیمت به این سطح قیمتی رسید، الگو کامل می‌شود. در ادامه تریدرها با توجه به این الگو احتمال روند نزولی در بازار مربوطه را پیش‌بینی می‌کنند.

الگوی گارتلی نزولی

ترید الگوی هارمونیک گارتلی

برای اینکه بتوانیم با استفاده از الگوی هارمونیک گارتلی در نمودار قیمت ترید کنیم، نیاز داریم تا در ابتدا موقعیت تشکیل این الگو را در نمودار قیمت بررسی کنیم. در این حالت با توجه به اینکه الگوی گارتلی صعودی یا نزولی در نمودار قیمت تشکیل می‌شود، می‌توانیم نسبت به انجام معاملات اقدام کنیم.

تریدرها برای اینکه بتوانند احتمال موفقیت خود در انجام معاملات را بالاتر ببرند، هموار سعی می‌کنند تا تاییدهای بیشتری را برای انجام معاملات خود به‌دست آورند. برای مثال زمانی که تریدرها قصد دارند تا از الگوی هارمونیک گارتلی برای انجام معاملات استفاده کنند، به موقعیت قرارگیری این الگو در نمودار قیمت نیز توجه می‌کنند و با توجه به نوع صعودی یا نزولی بودن الگو می‌کوشند تاییدهای بیشتری را برای ورود به معامله و قرار دادن تارگت و حد ضرر در معامله مربوطه به‌دست آورند.

برای مثال زمانی که الگوی گارتلی صعودی در نواحی مهم حمایتی تشکیل می‌شود، تریدرها احتمال بیشتری را برای حرکت صعودی پس از تشکیل این الگوی می‌دهند. در حالتی برعکس الگوی هارمونیک گارتلی نزولی در نزدیکی نواحی مقاومتی در نمودار قیمت نیز احتمال ریزش قیمت به سمت سطوح پایین‌تر قیمتی را پس از تشکیل الگوی هارمونیک گارتلی نزولی بیشتر می‌کند. در تصویر زیر پس از شناسایی الگوی گارتلی نزولی، قیمت ورود به معامله در این الگو مشخص شده است.

ورود به معامله در الگوی گارتلی

برای روشن‌تر شدن این موضوع در ادامه اقدامات لازم را برای ترید با استفاده از الگوی هارمونیک گارتلی شرح می‌دهیم.

مشخص کردن الگوی هارمونیک گارتلی

اولین گام برای اینکه تریدرها بتوانند با استفاده از الگوی هارمونیک گارتلی معاملات خود را انجام دهند، شناسایی این الگو در نمودار قیمت است. برای این منظور تریدرها می‌‌توانند با استفاده از ابزار فیبوناچی سطوحی که بازوهای الگوی هارمونیک گارتلی در نمودار تشکیل شده است را با توجه به خصوصیات آن بررسی کنند.

در این حالت در صورتی که نسبت‌های به‌دست آمده از اعداد فیبوناچی مطابق با خصوصیات الگوی گارتلی باشد، در این حالت تریدرها می‌توانند از تشکیل این الگو در نمودار قیمت اطمینان پیدا کنند. برای مثال همان‌طور که در مثال تصویری زیر مشاهده می‌‌کنید، در ابتدا قیمت از نقطه X به سمت قیمت در نقطه A حرکت کرده است.

برای مثال با استفاده از ابزار فیبوناچی تریدرها می‌توانند بررسی کنند که در زمان کامل شدن این الگو نقطه D در چه سطح اصلاحی از موج XA قرار گرفته است. بنابراین در صورتی که تمامی نقاط مشخص شده در تشکیل الگوی هارمونیک گارتلی مطابق با خصوصیات مربوط باشد، در این حالت تریدرها می‌‌توانند از تشکیل این الگو در نمودار قیمت اطمینان پیدا کنند.

برای مثال در تصویر زیر خط قرمز رنگ نوسانات قیمتی را نشان می‌دهد. در این مثال برای اینکه بتوانیم الگوی هارمونیک گارتلی را مشخص کنیم، در ابتدا نیاز داریم تا بتوانیم موج‌های قیمتی در این الگو را شناسایی کنیم. در تصویر زیر موج‌های قیمتی با خطوط آبی نشان داده شده‌اند.

همان‌طور که مشاهده می‌کنید تریدرها برای اینکه بتوانند روندهای آتی قیمت در نمودار را برای انجام ترید تحلیل کنند، در ابتدا نیاز دارند تا الگوهای قیمتی همانند الگوی هارمونیک گارتلی را در نمودار شناسایی کنند. در ادامه با توجه به الگوی قیمتی شناسایی شده می‌توانند نسبت به باز کردن پوزیشن‌های معاملاتی لانگ یا شورت در بازار مربوطه اقدام کنند.

شناسایی الگوی گارتلی در نمودار (برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر، روی آن کلیک کنید.)

مساله دیگری که در شناسایی الگوی هارمونیک گارتلی در نمودار قیمت اهمیت دارد، در ارتباط با موقعیت تشکیل این الگو در نمودار است. برای مثال در صورتی که الگوی گارتلی نزولی در تصویر مثال بالا در نواحی مهم مقاومتی تشکیل شود همان‌طور که پیش‌تر نیز اشاره شد، می‌تواند احتمال موفقیت تریدرها را در باز کردن پوزیشن‌های معاملاتی شورت افزایش دهد.

پیدا کردن نقطه ورود به معامله

نقطه ورود به معامله قیمتی است که تریدرها می‌توانند در آن قیمت نسبت به باز کردن پوزیشن‌های معاملاتی اقدام کنند. در این حالت با توجه به پیش‌بینی تریدرها از روند آتی قیمت در نمودار، پوزیشن‌ معاملاتی می‌‌تواند لانگ یا شورت باشد. در صورتی که تریدرها روندهای آتی قیمت را صعودی پیش‌بینی کنند، با باز کردن پوزیشن‌های لانگ از احتمال روند افزایشی در نمودار قیمت استفاده می‌کنند.

در حالتی برعکس نیز در صورتی که پیش‌بینی تریدرها از روندهای آتی در نمودار قیمت نزولی باشد، تریدرها می‌توانند با باز کردن پوزیشن‌های معاملاتی شورت از روندهای کاهشی در بازار مربوطه کسب سود کنند. تریدرها پس از تشخیص الگوی هارمونیک گارتلی در نمودار قیمت، در ادامه سعی می‌کنند تا قیمت مناسبی را برای ورود به معامله پیدا کنند.

در تصویر زیر نمونه‌ای از الگوی گارتلی را مشاهده می‌کنید. با توجه به اینکه الگوی هارمونیک گارتلی تشکیل شده در این مثال صعودی است، بنابراین تریدرها پس از کامل شدن این الگو در نمودار قیمت، می‌توانند نسبت به باز کردن پوزیشن معاملاتی لانگ اقدام کنند.

همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، الگوی گارتلی صعودی پس از کامل شدن در نقطه D در نمودار قیمت، احتمال حرکت افزایشی در نمودار را بیشتر می‌کند. بنابراین تریدرها می‌توانند در قیمتی که با رنگ سبز در نمودار زیر مشخص شده است، وارد معامله لانگ شوند.

شناسایی الگوی گارتلی صعودی در نمودار (برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر، روی آن کلیک کنید.)

حد ضرر در ترید Gartley Pattern

برای اینکه تریدرها بتوانند مدیریت مناسبی را در انجام معاملات خود داشته باشند، نیاز دارند تا با روش‌های مختلفی از میزان ریسک موجود در معاملات خود بکاهند. یکی از روش‌هایی که برای کاهش ریسک در معاملات استفاده می‌شود، قرار دادن حد ضرر در معاملات است.

تریدرها با استفاده از حد ضرر می‌توانند ضررهای ناشی از انجام معاملات ناموفق را محدود کنند. حد ضرر در واقع سفارشی است که تریدرها در قیمتی معین قرار می‌دهند تا در صورت حرکت قیمت در خلاف جهت پیش‌بینی و رسیدن قیمت بازار به آن، سفارش مربوطه فعال شود و تریدرها از معامله خارج شوند.

برای انجام معاملات با استفاده از الگوی هارمونیک گارتلی نیز لازم است تا تریدرها قیمت مناسبی را برای قرار دادن حد ضرر در معامله پیدا کنند. برای این منظور تریدرها می‌توانند با توجه به قیمتی که الگوی هارمونیک گارتلی در ابتدا از آن قیمت شروع به حرکت کرده است، سطح قیمتی مناسبی را برای قرار دادن حد ضرر در معامله پیدا کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره حد ضرر می‌توانید فیلم آموزش مدل حد ضرر یا استاپ لاس در بازارهای مالی فرادرس را مشاهده کنید.

بنابراین لازم است تریدرها شرایط کلی نمودار و نواحی مهم قیمتی را نیز در نظر بگیرند. برای مثال زمانی که الگوی هارمونیک گارتلی صعودی در تصویر زیر تشکیل می‌شود، این احتمال وجود دارد که قیمت در زمان تشکیل این الگو در ناحیه‌ای حمایتی در نمودار قیمت باشد.

در این حالت تریدرها با توجه به میزان نزدیکی به ناحیه حمایتی و استراتژی مدیریت ریسک مربوطه می‌توانند قیمت حد ضرر مناسبی را انتخاب کنند. در تصویر زیر خط‌ قرمز سطح قیمتی مناسبی را برای قرار دادن حد ضرر در مثال زیر نشان می‌دهد.

حد ضرر در الگوی گارتلی

اهداف قیمتی در الگوی هارمونیک گارتلی

موضوع دیگری که تریدرها می‌بایست در زمان ترید با استفاده از الگوهای قیمتی در تحلیل تکنیکال به آن توجه داشته باشند، تعیین اهداف قیمتی در زمان باز کردن پوزیشن معاملاتی در ترید است. تارگت در ترید سطوح قیمتی از نمودار در بازار موردنظر هستند که احتمال رسیدن قیمت بازار به آن‌ها وجود دارد.

بنابراین تریدرها می‌توانند با قرار دادن سفارشات خود در زمان باز کردن پوزیشن‌های معاملاتی در تارگت‌های تعیین شده از پیش‌بینی خود کسب سود کنند. در این حالت در صورتی که پیش‌بینی آن‌ها از روند آتی در نمودار قیمت صعودی باشد، تریدرها قیمت‌‌های تارگت را در سطوحی بالاتر از قیمت ورود به معامله قرار می‌دهند.

در حالتی برعکس زمانی که پیش‌بینی تریدرها از روندهای بازار نزولی باشد، تریدرها قیمت‌های تارگت را در سطوح قیمتی پایین‌تر از قیمت ورود به معامله قرار می‌دهند. در این حالت با رسیدن قیمت بازار به قیمت تارگت، تریدرها از معامله مربوطه سود می‌کنند.

از سویی دیگر قرار دادن اهداف معاملاتی با استفاده از الگوی هارمونیک گارتلی به استراتژی معاملاتی تریدر و شرایط نمودار قیمت بستگی دارد. برای مثال زمانی که تریدرها الگوی گارتلی نزولی را همانند تصویر زیر در نمودار قیمت شناسایی می‌کنند، پس از کامل شدن این الگو، پیش‌بینی می‌کنند که قیمت به سمت سطوح پایین‌تر قیمتی حرکت کند.

بنابراین تارگت را در قیمت‌هایی پایین‌تر از قیمت ورود قرار می‌دهند. تریدرها می‌توانند برای قرار دادن تارگت در انجام معاملات علاوه بر توجه به نواحی مهم قیمتی در نمودار قیمت همانند نواحی حمایت و مقاومتی، از انواع ابزارهای موجود در تحلیل تکنیکال نیز استفاده کنند.

همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، پس از شناسایی الگوی هارمونیک گارتلی و پیدا کردن قیمت‌های مناسبی برای باز کردن پوزیشن معاملاتی شورت و قرار دادن حد ضرر، تریدرها می‌توانند با توجه به رفتار قیمت در نمودار مربوطه اهداف قیمتی متعددی را برای تیک پروفیت از نمودار قیمت در نظر بگیرند.

برای مثال همان‌طور که در تصویر مشاهده می‌کنید، پس از تشکیل و کامل شدن الگوی هارمونیک نزولی در مثال زیر، تریدرها می‌توانند پس از تشکیل کندل نزولی قرمز وارد معامله شورت شوند و حد ضرر را نیز کمی بالاتر از سطح قیمتی D در نمودار قرار دهند. در این حالت با توجه به رفتار پیشین قیمت در نمودار و سطوح حمایتی بعدی تریدرها می‌توانند اهداف قیمتی متعددی را شناسایی کنند.

اهداف قیمتی در الگوی گارتلی نزولی (برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر، روی آن کلیک کنید.)

الگوی هارمونیک گارتلی در نواحی مقاومتی

یکی از نواحی مهم در نمودار قیمت که تریدرها می‌توانند با استفاده از الگوی هارمونیک گارتلی نسبت به باز کردن پوزیشن‌های معاملاتی اقدام کنند، نواحی مهم مقاومتی در تایم‌فریم‌های بالاتر است. زمانی که قیمت در روندهای صعودی به سطوح مقاومتی مهم در نمودار نزدیک می‌شود، به‌تدریج قدرت پیشروی خود به سمت سطوح بالاتر قیمتی از دست می‌دهد.

این موضوع به‌دلیل افزایش سفارشات فروش بیشتر در نواحی مهم مقاومتی در نمودار است که باعث می‌شود تا فروشندگان قدرت بیشتری نسبت به خریداران پیدا کنند. این موضوع باعث می‌شود تا در نهایت قیمت به سمت سطوح پایین‌تر قیمتی حرکت کند.

از سویی دیگر زمانی که نمودار قیمت به سمت سطوح مقاومتی مهم نزدیک می‌شود، تریدرها سعی می‌کنند با پیدا کردن الگوهای قیمتی نزولی، موقعیت‌های مناسبی را برای ورود به معامله و باز کردن پوزیشن‌های معاملاتی شورت در نمودار قیمت پیدا کنند.

یکی از این الگوهای قیمتی نزولی که در نواحی مقاومتی می‌تواند به تریدرها در پیش‌بینی روندهای نزولی در نمودار مربوطه کمک کند، الگوی هارمونیک گارتلی نزولی است. تریدرها پس از تشکیل الگوی گارتلی نزولی در نواحی مقاومتی می‌توانند با توجه به شرایط نمودار موقعیت‌های مناسبی را برای ترید پیدا کنند.

الگوی گارتلی در نواحی مقاومتی (برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر، روی آن کلیک کنید.)

شناسایی الگوی گارتلی در نواحی مقاومتی

برای اینکه تریدرها بتوانند از الگوی گارتلی در نواحی مقاومتی استفاده کنند، در ابتدا نیاز دارند تا نواحی مقاومتی مهم در نمودار را شناسایی کنند. در ادامه تریدرها منتظر می‌مانند تا الگوی هارمونیک گارتلی در این نواحی تشکیل شود.

برای این منظور با توجه به اینکه قیمت در نزدیکی نواحی مقاومتی تمایل دارد تا به سمت قیمت‌های پایین‌تر حرکت کند، بنابراین تریدرها برای اینکه بتوانند از احتمال ایجاد روند نزولی در نزدیکی نواحی مقاومتی استفاده کنند و موقعیت‌های مناسبی را برای باز کردن پوزیشن‌های معاملاتی شورت پیدا کنند، می‌بایست به‌دنبال الگوهای قیمتی نزولی همانند الگوی هارمونیک گارتلی نزولی در نزدیکی نواحی مهم مقاومتی باشند.

زمانی که الگوی گارتلی نزولی در نمودار قیمت تشکیل می‌شود، قیمت تمایل دارد تا در راستای موج اول ریزشی تشکیل شده توسط این الگوی نزولی، پس از تکمیل این الگو حرکت کند. همان‌طور که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید، الگوی هارمونیک گارتلی نزولی در نمودار قیمت ایجاد شده است. در این مثال پس از تشکیلی این الگوی نزولی در ناحیه مقاومتی، قیمت به سمت سطوح پایین‌تر حرکت کرده است.

الگوی هارمونیک گارتلی در نواحی حمایتی

در مواردی که الگوی هارمونیک گارتلی صعودی در نواحی حمایتی در نمودار قیمت تشکیل می‌شود، تریدرها می‌توانند با اطمینان بیشتری وارد پوزیشن‌های معاملاتی لانگ شوند. این موضوع به این دلیل است که در نواحی حمایتی سفارشات خرید زیادی وجود دارد. حجم زیاد سفارشات خرید در نواحی حمایتی باعث می‌شود تا قیمت به سمت سطوح بالاتر قیمتی حرکت کند.

در این حالت تریدرها به‌دنبال یافتن الگوهایی صعودی همانند الگوی هارمونیک گارتلی صعودی در این نواحی هستند. بنابراین زمانی که الگوی گارتلی صعودی در نمودار قیمت تشکیل می‌شود، در ابتدا تریدرها نیاز دارند تا آن را با ابزار فیبوناچی شناسایی کنند تا از نسبت‌های بین موج‌های قیمتی تشکیل‌دهنده این الگو اطمینان حاصل کنند.

در ادامه می‌توانند پس از تکمیل این الگو نواحی مهمی را برای ورود به معامله لانگ پیدا کنند. همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید. پس از تشکیل الگوی هارمونیک گارتلی صعودی، قیمت به سمت سطوح بالاتر قیمتی حرکت کرده است. حرکت قیمت به سمت سطوح بالاتر قیمتی با پیکان سبز نشان داده شده است.

اهداف قیمتی متعدد در ترید الگوی گارتلی صعودی (برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر، روی آن کلیک کنید.)

تارگت‌های مختلف در الگوی گارتلی صعودی

زمانی که تریدرها با استفاده از الگوی هارمونیک گارتلی نسبت به باز کردن پوزیشن‌های معاملاتی اقدام می‌کنند، همزمان نیاز دارند تا قیمت‌های تارگت و استاپ لاس را نیز تعیین کنند. تعیین قیمت‌های استاپ لاس و تارگت در زمان باز کردن پوزیشن‌های معاملاتی می‌بایست با توجه به استراتژی‌های معاملاتی تعیین‌ شده انجام شود.

بنابراین زمانی که تریدرها الگوهای قیمتی در تحلیل تکنیکال همانند الگوی گارتلی را در نمودار قیمت شناسایی می‌کنند، نیاز دارند با توجه به رفتار قیمت در نمودار و استراتژی مدیریت ریسک انتخابی اهداف معاملاتی خود را تعیین کنند. برای این منظور تریدرها می‌توانند چندین هدف قیمتی را در نمودار شناسایی کنند.

در ادامه با توجه به استراتژی مدیریت ریسک مربوطه می‌توانند از هر کدام از آن‌ها استفاده کنند. برای مثال همان‌طور که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید، در ابتدا الگوی گارتلی صعودی تشکیل شده است.

در ادامه تریدرها می‌توانند با قرار دادن حد ضرر در زیر قیمت مربوط به نقطه D همان‌طور که در تصویر مشاهده می‌شود، وارد پوزیشن معاملاتی لانگ شوند. در این مثال همان‌طور که مشاهده می‌کنید، با توجه به رفتار گذشته قیمت در نمودار اهداف قیمتی متعددی در نظر گرفته شده است.

الگوی هارمونیک گارتلی در ارز دیجیتال

الگوی هارمونیک گارتلی یکی از انواع الگوهای قیمتی در تحلیل تکنیکال است که همانند دیگر الگوهای قیمتی از آن می‌توان در بازارهای مالی همانند بازار ارزهای دیجیتال استفاده کرد. بازار ارزهای دیجیتال بازاری است که در آن رمزارزهای مختلف معامله می‌شوند.

در این بازار تریدرها سعی می‌کنند با پیدا کردن توکن‌هایی که احتمال رشد قیمتی بالایی دارند، از نوسانات احتمالی آن‌ها کسب سود کنند. برای این منظور نیاز دارند تا در ابتدا شرایط بازار بیت کوین را به عنوان اولین ارز دیجیتال بررسی کنند. توجه به نمودار قیمت بیت کوین از این جهت دارای اهمیت است که نوسانات بسیاری از ارزهای دیجیتال با نوسانات قیمت بیت کوین مطابقت دارد.

به عبارت دیگر زمانی که قیمت بیت کوین در روندی صعودی است، رمزارزهای دیگر نیز در بازاری گاوی هستند. در حالت برعکس نیز زمانی که قیمت بیت کوین روندی نزولی دارد، ارزهای دیجیتال دیگر نیز در بازار خرسی قرار دارند. بنابراین زمانی تریدرها می‌توانند با استفاده از الگوهای قیمتی در تحلیل تکنیکال همانند الگوی هارمونیک گارتلی، در بازار ارزهای دیجیتال کسب سود مناسبی انجام دهند که به نوسانات قیمت در نمودار بیت کوین توجه داشته باشند.

موضوع دیگری که در پیدا کردن توکن‌های مستعد رشد در بازار پرنوسان ارزهای دیجیتال اهمیت دارد، شرایط پروژه ارز دیجیتال مربوطه است. برای این منظور تریدرها نیاز دارند تا از اعتبار پروژه‌های توکن‌های انتخابی برای ترید اطمینان پیدا کنند. از سویی دیگر نحوه توزیع و کاربردی که توکن‌های پروژه‌های رمزارزی در اکوسیستم مربوطه دارند نیز در میزان رشد قیمتی آن‌ها تاثیرگذار است.

برای مشاهده مجموعه فیلم‌های آموزش ارزهای دیجیتال فرادرس، روی تصویر کلیک کنید.

با توجه به اهمیت شناسایی توکن‌های مستعد رشد برای ترید در بازار ارزهای دیجیتال، فیلم‌های آموزشی متعددی در فرادرس تهیه شده است که علاقه‌مندان به ترید در این بازار می‌توانند آن‌ها را مشاهده کنند. در فهرست زیر لینک برخی از فیلم‌های آموزشی در این حوزه را مشاهده می‌کنید که با کلیک بر روی آن‌ها می‌توانید به آن‌ها دسترسی داشته باشند.

برای مشاهده فیلم‌های آموزشی بیشتر در این حوزه می‌توانید از لینک زیر استفاده کنید.

جمع‌بندی

در ابتدای این مطلب از مجله فرادرس الگوی گارتلی را شرح دادیم و نحوه شناسایی این الگو در نمودار قیمت را بیان کردیم. برای این منظور سطوح قیمتی که در این الگو قابل شناسایی هستند و نحوه شکل‌گیری روندهای قیمتی را در نمودار توضیح دادیم. الگوی گارتلی را می‌توان به دو دسته الگوهای گارتلی صعودی و نزولی تقسیم کرد. الگوی گارتلی صعودی بیان‌گر احتمال شروع روندهای صعودی در بازار است و الگوی گارتلی نزولی نیز نشان‌دهنده احتمال شروع روندهای نزولی در بازار است.

برای این منظور هر کدام از الگوهای گارتلی صعودی و نزولی را به‌طور جداگانه شرح دادیم. سپس ترید الگوی هارمونیک گارتلی را بیان کردیم. برای این منظور در ابتدا درباره مشخص کردن الگوی هارمونیک گارتلی در نمودار قیمت توضیحاتی را ارائه کردیم. سپس پیدا کردن نقطه ورود به معامله، حد ضرر و تارگت را در ترید الگوی هارمونیک گارتلی شرح دادیم. نواحی مهم قیمتی همانند نواحی حمایتی و مقاومتی تاثیر زیادی در شکل‌گیری الگوهای قیمتی همانند الگوی گارتلی در نمودار قیمت دارند.

بنابراین در ادامه این مطلب الگوی هارمونیک گارتلی در نواحی مقاومتی و حمایتی را به‌طور جداگانه شرح دادیم و توضیحاتی درباره شناسایی الگوی گارتلی در این نواحی و تارگت‌های مختلف قیمتی در الگوی گارتلی صعودی بیان کردیم. در پایان این مطلب نیز الگوی هارمونیک گارتلی در ارز دیجیتال را شرح دادیم.

مطلبی که در بالا مطالعه کردید بخشی از مجموعه مطالب «آموزش ترید ارزهای دیجیتال — از صفر تا صد» است. در ادامه، می‌توانید فهرست این مطالب را ببینید:

نوشته الگوی هارمونیک گارتلی چیست؟ – در تحلیل تکنیکال و به زبان ساده اولین بار در فرادرس – مجله‌. پدیدار شد.


منبع

درباره ی ماکان نیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *