اقامتگاه بومگردی چیست؟ | انواع اقامتگاه در ایران

از نظر شما یک سفر رویایی، چه سفری است؟ رزرو یک هتل لوکس یا یک اقامتگاه بوم‌گردی دنج و محلی، کدام را انتخاب می‌کنید؟ در حال حاضر با رشد روز افزون زندگی شهری و رسانه‌ها، انتخاب سفرهای مجلل در هتل‌های لوکس در کنار سفر به جاهای بکر و اقامتگاه‌های بومگردی محلی قرار گرفته است. قطعا هر کدام از این سبک سفرها طرفداران خاص خود را دارند، در ادامه می‌خواهیم در مجله‌ گردشگری فلای‌تودی همه چیز درباره سفر به سبک اقامت در اقامتگاه‌های بومگردی را برای شما به طور کامل توضیح دهیم، با ما همراه باشید.

اقامتگاه بومگردی

امروزه یکی از پرطرفدارترین سبک‌های سفر، سفر به مناطق بکر و روستاگردی است. در میان این همه شور و هیجان برای دیدن طبیعتی بکر و زیبا، وجود یک سری اقامتگاه‌هایی که مناسب با شرایط بومی هر منطقه‌ای برای استراحت و البته زندگی ساکنین آن منطقه ساخته شده است، هیجان سفر را دو چندان خواهد کرد.

اقامتگاه‌ بومگردی همان استراحتگاه‌ها و اقامتگاه‌هایی است که در چند سال اخیر به دلیل گرایش روز افزون مردم برای حضور در دل طبیعت و فرار از زندگی شهری و ازدحام بسیار محبوب شده است. از سوی دیگر سفر مقرون به صرفه همان چیزی است که خیلی‌ از مردم به دنبال آن هستند، قیمت مناسب اقامتگاه‌ها در مقایسه با رزرو هتل‌، ویلا و آپارتمان یکی از مهم‌ترین دلایل انتخاب اقامتگاه‌ بومگردی است.

اقامتگاه‌ بومگردی ایران در اصل همان خانه‌هایی هست که در مناطق طبیعی و بکر ساخته‌ شده و اهالی آن روستا و منطقه به مسافران و گردشگران اجازه می‌دهند که در کنارشان اقامتی دلنشین را سپری کنند. این سبک از سفر تاثیر بسیار خوبی بر صنعت گردشگری ایران گذاشته‌ است، به گونه‌ای که در سال‌های اخیر رزرو بهترین اقامتگاه‌ بومگردی رشد زیادی داشته است.

اقامتگاه بومگردی چیست؟

با توجه به مطالب بالا، تا حدودی متوجه شده‌اید که اقامتگاه بومگردی چیست؟ اما در تعریف اصلی اقامتگاه بومگردی، به خانه‌ای گفته می‌شود که در یک منطقه طبیعی و بکر قرار گرفته و براساس ضوابط مشخص با حفظ حریم و امنیت محیط زیست آن منطقه ساخته می‌شود. تمامی این قوانین و مقررات به ‌گونه‌ای طراحی شده‌اند تا به مهمان وارد شده به منطقه خوب خدمت‌رسانی کنند. بر همین اساس یک اقامتگاه بومگردی از دو لحاظ فیزیکی و ارائه خدمات در راستای حفظ محیط زیست منطقه و گسترش فرهنگ بومی آن منطقه فعالیت خود را آغاز می‌کند.

اقامتگاه‎‌های بومگردی همان مکان‌های رویایی و بسیار زیبایی هستند که از شرایط محیط یک روستا استفاده کردند و یک محیط امن و دنج را تشکیل داده‌اند. به طور کلی ابعاد یک اقامتگاه بومگردی خیلی بزرگ نبوده و حداکثر تعداد واحدهای آن از ۳۰ واحد بیشتر نمی‌شود. این سبک اقامتگاه‌ها معمولا توسط اهالی محلی اداره می‌شوند، با این تفاسیر شما نه تنها در محیط بومی هستید، بلکه در تعامل نزدیک با افراد بومی آن منطقه هم قرار می‌گیرید. تمامی این موارد باعث می‌شود تا شما در کوتاه‌ترین زمان ممکن با یک فرهنگ دیگر از کشور خود آشنا شوید. برای آشنایی بیشتر می‌توانید لیست اقامتگاه‌های بومگردی را به صورت آنلاین ببینید.

انواع اقامتگاه بومگردی

اقامتگاه‌های بومگردی با تنوع و ویژگی‌های منحصربفرد خود، تجربیات گوناگونی را در خود قرار داده‌اند. این اقامتگاه‌ها نه تنها امکان زندگی در عمق طبیعت را فراهم می‌کنند، بلکه با ترویج حفاظت از محیط زیست و میراث فرهنگی یک منطقه، کم‌کم فرهنگ بومگردی را هم گسترش خواهند داد. اقامتگاه‌های بومگردی مدل‌های مختلفی دارند که در ادامه آنها را توضیح خواهیم داد.

اقامتگاه بومگردی گردشگری

مجموعه‌های گردشگری یا همان اقامتگاه‌ بومگردی عموما در نزدیکی ساحل قرار دارند و شامل چند واحد اقامتی که در کنار آن رستوران، کافه یا حتی مراکز خرید و … وجود دارد. در این اقامتگاه‌ها متناسب با فرهنگ همان منطقه معمولا تورهای تفریحی برگزار می‌شود.

مزایا: تعامل با افراد محلی و دیگر توریست‌ها – اجرای برنامه‌های هیجان انگیز گروهی.
معایب: کمی شلوغ و پر تردد – هماهنگی با افراد مختلف – امکانات محدود.

کمپ‌ های طبیعی

کمپ‌های طبیعی همان خانه‌های کوچک و سنتی در قلب طبیعت هستند که امکان اقامت مهمان‌ها در کنار میزبان وجود دارد. به طور مثال تور کویرگردی و اقامت در کاروانسراهای قدیمی جز این دسته از سفرها است.

مزایا: تکیه بر قوانین سختگیرانه هتل‌ها ندارد – آشنایی با سبک زندگی محلی.
معایب: امکانات خیلی محدود.

بومگردی‌ های مدل

بومگردی‌های مدل همان‌طور که از نام آن پیدا است، همان مدل‌هایی از خانه‌های سنتی هستند که اکثرا به صورت متفاوتی بازسازی شده‌اند. در این فضا، گردشگران با سلیقه‌‌های متفاوت می‌توانند از اقامت در این اقامتگاه‌ها لذت ببرند.

مزایا: تجربه زندگی در خانه‌های قدیمی – آشنایی با فرهنگ محلی.
معایب: امکانات بسیار محدود.

خانه‌های روستایی

خانه‌های روستایی، در قلب یک روستا قرار گرفته‌اند و ساختاری بسیار سنتی دارند. این خانه‌ها با مصالح بومی ساخته می‌شوند و اقامت در آنها شما را با زندگی روزمره و فرهنگ محلی این روستا آشنا خواهد کرد.

مزایا: تجربه زندگی در فضایی صمیمی – آشنا با سبک زندگی روستایی و سنت‌های محلی.
معایب: این خانه‌ها امکانات رفاهی محدودتر به نسبت هتل‌ها – مشکل دسترسی به فناوری روز.

چادرهای عشایری

این اقامتگاه دقیقا به سبک زندگی عشایری و چادرنشینان عشایر تکیه دارد و معمولا هم در مناطق کوچ‌رو و عشایری که مناسب این سبک اقامتگاه‌ها است، بنا می‌شود.

مزایا: تجربه زندگی بسیار نزدیک در طبیعت – آشنایی با فرهنگ عشایر.
معایب: امکانات رفاهی بسیار محدود – تجربه زندگی بسیار ساده و شاید دشوار.

کلبه‌های جنگلی

کلبه‌های جنگلی، اقامتگاه‌های دوست‌داشتنی و بسیار جذابی هستند که در دل جنگل‌های بکر و با هماهنگی محیط اطراف خود به شما فرصتی برای زندگی در طبیعت بکر را می‌دهند.

مزایا: ارتباط نزدیک با جنگل و محیط بکر – کشف حیات وحش.
معایب: دوری از امکانات شهرنشینی – محدودیت امکانات.

کمپ‌های صحرایی

کمپ‌های صحرایی اقامتگاه‌های موقتی هستند که معمولا شامل چادرها، کلبه‌های سبک یا حتی ماشین‌های کمپ است. سفر به سبک کمپ صحرایی تجربیات بسیار جذابی را برای شما به ارمغان خواهد آورد، البته قبل از آن باید بررسی کنید که اهل سفر با امکانات محدود هستید یا خیر.

مزایا: تجربه زندگی در شرایط صحرایی – نجوم شبانه – آشنایی با فرهنگ صحرانشین‌ها.
معایب: شرایط محیطی سخت – دمای بالا در روز و دمای پایین در شب – امکانات بسیار محدود.

ویژگی‌های اقامتگاه بومگردی

اقامتگاه‌های بومگردی به دلیل ساختار بومی که دارند، نسبت به دیگر مراکز اقامتی مانند ویلا و خانه و حتی هتل‌ها ویژگی‌های خاصی برای جلب نظر مسافران دارند که عبارتند از:

معماری بومی در اقامتگاه‌ های بومگردی | نمایش فرهنگ و هویت محلی

اقامتگاه های بوم گردی در ایران با هدف آشنایی گردشگران با فرهنگ بومی شهرها و روستاهای کشورمان شکل گرفته‌اند. طراحی و ساختار این اقامتگاه‌ها به گونه‌ای است که توجه هر گردشگری را جلب می کند. در واقع، اقامتگاه بوم گردی نماینده ویژگی‌های یک منطقه است و باید براساس معماری سنتی آن ناحیه طراحی شود. بسیاری از این اقامتگاه‌ها در ابتدا خانه‌ها و بناهای قدیمی بوده‌اند که در طول سالیان سال احیا شده و اکنون محل اقامت گردشگران و توریست ها هستند. لازم به ذکر است که اقامتگاه‌های بومگردی لزوماً بناهای قدیمی نیستند، بلکه چادرهای عشایری نیز در این دسته قرار می‌گیرند.

تجربه طعم غذاهای محلی در اقامتگاه‌های بومگردی

برای علاقه‌مندان به غذاهای سنتی و محلی، اقامت در اقامتگاه‌های بوم‌گردی می‌تواند تجربه‌ای لذت‌بخش باشد. یکی از جذابیت‌های اصلی این مکان‌های اقامتی، زندگی در کنار مردم روستایی و چشیدن طعم خوشمزه و اصیل خوراکی‌ها و نوشیدنی‌های محلی آن منطقه است. این تجربه، فرصت منحصربه‌فردی برای غوطه‌ور شدن در فرهنگ غنی هر ناحیه و لذت بردن از مزه‌های بومی آن فراهم می‌کند.

کوراسیون اقامتگاه‌های بوم‌گردی | تجسم معماری و سنت‌های بومی

اقامت در یک خانه بوم‌گردی، این فرصت را به مسافران می‌دهد تا چند روز را در محیطی سنتی و با طراحی زیبا سپری کنند. در دکوراسیون این نوع اقامتگاه‌ها، تلاش شده است تا با استفاده از نشانه‌هایی از خانه‌های همان منطقه، حس حضور در خانه یک بومی را به مهمانان منتقل کنند. عناصر دکوراسیون نشان‌دهنده فرهنگ و سنت‌های محلی هستند؛ از جمله صنایع دستی، نوع سفره و محل غذاخوری، چیدمان رختخواب و تختخواب، کرسی و دیگر لوازم خانگی. این دکوراسیون، نمایانگر معماری و سبک زندگی بومیان آن سرزمین است و به گردشگران اجازه می‌دهد تا با فرهنگ غنی محلی آشنا شوند.

چرا بریم اقامتگاه بومگردی؟

  • تجربه فرهنگ بومی و محلی
  • لذت بردن از طبیعت و محیط روستایی
  • صرف غذاهای سنتی و محلی
  • تجربه معماری سنتی
  • حمایت از اقتصاد محلی

درجه بندی اقامتگاه بوم گردی

براساس مصوبات و قوانین موجود در کشور، اقامتگاه‌ها درجه‌بندی خاص خود را دارند. در این مصوبات مکان اقامتگاه بومگردی باید در هر سطح و درجه‌ای با معماری بومی و رعایت اصول زیست محیطی سازگار باشد و امکان اقامتی ایمن را برای گردشگران فراهم نماید. براساس این شرایط اقامتگاه‌های بوم‌گردی به سه درجه تقسیم می‌شوند:

  • اقامتگاه بومگردی درجه ۱: اقامتگاه‌هایی که از نظر کیفیت خدمات و امکانات در سطح بالایی قرار دارند.
  • اقامتگاه بومگردی درجه ۲: اقامتگاه‌هایی که از نظر کیفیت خدمات و امکانات در سطح متوسطی قرار دارند. 
  • اقامتگاه بومگردی درجه ۳: اقامتگاه‌هایی که از نظر کیفیت خدمات و امکانات در سطح پایینی قرار دارند.

اقامتگاه سنتی چیست؟

اقامتگاه سنتی به مکان‌هایی گفته می‌شود که اقامتگاه‌های آن بافت بسیار قدیمی و سنتی دارند و با اقامت در این اقامتگاه‌ها می‌توانید سفر در زمان را تجربه نمایید.

تفاوت اقامتگاه بومگردی و اقامتگاه سنتی

بزرگترین تفاوت میان اقامتگاه بومگردی و سنتی این است که اقامتگاه‌های بوم‌گردی معمولا به لحاظ وسعت و تعداد اتاق‌ها کوچک‌تر از اقامتگاه‌های سنتی هستند. و اما نکته مهم میان این دو مکان این است که هر دو ماهیت یک چیز را نشان می‌دهند و آن هم سفر به زمان است.

تفاوت بوم گردی با هتل

اقامت در هتل، قطعا اولین انتخاب هر فردی برای رفتن به سفر است. اما اگر فردی ماجراجو هستید به شما پیشنهاد می‌کنیم برای یکبار هم که شده اقامتگاه‌های بومگردی را تجربه کنید. اقامت در هتل با اقامت در اقامتگاه بومگردی، تفاوت‌های بسیاری دارند اما در ساده‌ترین حالت باید گفت که تفاوت اصلی میان این دو مکان، روبرویی سنت و مدرنیته است. در یک بومگردی قطعا امکانات لوکس یک هتل وجود ندارد ولی بافت سنتی یک اقامتگاه شما را بی‌نهایت شگفت‌زده می‌کند.

تفاوت بوم گردی با ویلا و آپارتمان

همانطور که می‌دانید یک ویلا یا آپارتمان امکانات کاملی دارد و به شکل مستقل می‌توانید در آن هر فعالیتی که می‌خواهید را انجام بدهید. شما در این مدل اقامتگاه‌ها با معماری مدرن‌تر و به روزتر مواجه خواهید شد، این برعکس معماری سنتی و بافت محلی یک اقامتگاه بومگردی است. از طرفی هر چند سبک خانه‌ها در اقامتگاه‌های بومگردی با هم تفاوت دارند اما ویلا و آپارتمان در تمامی شهرها مشابه هم هستند. برای رزرو هتل در تمامی نقاط ایران می‌توانید در به صورت آنلاین به جستجو بپردازید.  

مزایای اقامتگاه بومگردی

اقامتگاه‌های بومگردی از جنبه‌های فرهنگی، اقتصادی و محیط زیستی فوایدی دارند. این مکان‌ها به دلیل مزایایی زیادی که نسبت به سایر اقامتگاه‌ها دارند در حال حاضر طرفداران خاص خود را پیدا کرده‌اند. با اقامت در این مکان‌ها با فرهنگ و آداب و رسوم مردم هر شهری آشنا خواهید شد و در عین حال در هزینه‌های سفر خود هم صرفه‌جویی خواهید کرد. در ادامه مزایای اقامتگاه بومگردی را به ترتیب توضیح خواهیم داد.

مزایای فرهنگی

مهم‌ترین دلیل اقامت افراد در یک اقامتگاه بومگردی در ایران، آشنایی با فرهنگ مناطق مختلف کشور است. در این سبک سفر شما با آداب و رسوم، سبک زندگی، انواغ غذاهای محلی، نوع پوشش افراد و حتی سرگرمی‌های هر شهری در کمترین زمان ممکن آشنا خواهید شد.

مزایای اقتصادی

انتخاب اقامتگاه بوم‌گردی ارزان برای اقامت، هزینه سفر را تا میزان بسیار زیادی کاهش می‌دهد. جدا از اینکه هزینه رزرو بومگردی نسبت به هتل‌ها و ویلا‌ها پایین‌تر است، قرارگیری این فضاهای اقامتی در قلب یک شهر و روستا باعث می‌شود تا دسترسی خوبی به بازارهای محلی و غذاهای محلی داشته باشید. تمام این موارد در کنار هم، هزینه سفر شما را تا حد بسیار زیادی کاهش می‌دهد. اگر در تابستان پیش رو تصمیم به سفر دارید، اقامتگاه‌های تابستانی را حتما از نظر بگذرانید.

مزایای محیط زیستی

بومگردی یک روش عالی برای سفر به شهرهای مختلف است که در نهایت به حفظ محیط زیست توجه بالایی دارد. ذخیره انرژی، کاهش تولید زباله، رونق کشاورزی مردم منطقه و … از مزایای مهم محیط زیستی برای اقامت به صورت بومگردی است.

کدام شهرهای ایران اقامتگاه بوم گردی دارد؟

از آنجایی که در ایران استقبال از اقامتگاه‌های بوم‌گردی رشد چشم‌گیری داشته و حتی گردشگران خارجی نیز در بازدید از ایران بیشتر به اقامت در این بوم‌گردی‌ها و تجربه زندگی محلی علاقه نشان داده‌اند. باید بگوییم که شهرهایی مانند رشت، انزلی، یزد، شیراز، رامیان، هنگام، قشم، بوشهر، اصفهان، سواد کوه و… از شهرهای مهم ایران هستند که بوم گردی‌های جذابی دارند. بیشتر شهرهای توریستی ایران، اقامتگاه بومگردی دارند، شما می‌توانید برای مشاهده انواع اقامتگاه‌های بومگردی در ایران به صورت آنلاین به جستجو بپردازید.

اقامتگاه بوم گردی برای چه کسانی مناسب است؟

اگر به سفرهای پرشور و هیجان علاقمندید، اقامت در بومگردی‌های جذاب برای شما بهترین گزینه خواهد بود. اقامت در این بومگردی‌ها در مرحله اول، اولویت افرادی است که برای حفظ طبیعت تلاش می‌کنند. در مرحله بعدی اگر آشنایی با فرهنگ مناطق مختلف ایران شما را سر ذوق می‌آورد، اقامتگاه بوم گردی برای شما مناسب است.

اقامتگاه بومگردی؛ تجربه رهایی از زندگی مدرن و پیوستن به آغوش زندگی بومی

با تمام این تفاسیر، سفر به شهرهای مختلف و اقامت در یک اقامتگاه بومگردی جذاب می‌تواند برای شما یکی از بهترین و به یادماندنی‌ترین تجربه‌های سفرتان باشد. اگر می‌خواهید هنگام سفر دچار چالش و مشکلی نشوید، توصیه ما به شما این است که تمام نکات ضروری هنگام سفر و اقامت در یک اقامتگاه بومگردی را بدانید و با رعایت تمامی این موارد برنامه‌ریزی سفر خود را انجام بدهید. در صورت اقامت در یک اقامتگاه سنتی، تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول درباره اقامتگاه های بومگردی

اقامتگاه بوم گردی چه مدل اقامتگاهی است؟

اقامتگاه بوم گردی نوعی اقامتگاه سنتی و با معماری بومی یک منطقه است.

تفاوت اقامتگاه بومگردی و سنتی چیست؟

اقامتگاه بومگردی بر تجربه کامل زندگی بومیان تمرکز دارد، در حالی که اقامتگاه سنتی صرفاً بر معماری سنتی متمرکز است.

بهترین اقامتگاه‌‌های بومگردی ایران کجاست؟

شهرهای مختلف ایران، اقامتگاه‌های بومگردی جذابی دارند که برای مشاهده هر کدام از این اقامتگاه‌ها می‌توانید در فلای‌تودی جستجو نمایید.

نوشته اقامتگاه بومگردی چیست؟ | انواع اقامتگاه در ایران اولین بار در مجله گردشگری. پدیدار شد.


منبع

درباره ی ماکان نیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *