افت فروش تسلا در کالیفرنیا به دلیل فشار رقبا و مواضع سیاسی ماسک

فروش تسلا در منطقه سیلیکون ولی کالیفرنیا که زمانی وفادارترین مشتریان به این خودروساز را داشته با افت ۲۲ درصدی روبرو شده است.


فروش و سهم تسلا از بازار در سال جاری افت ادامه‌داری را نشان می‌دهد و این روند در مناطقی از کالیفرنیا که پیش از این به خرید محصولات تسلا شهره بوده‌اند برجسته شده است. موج اول و دوم خریداران تسلا به ویژه در منطقه سیلیکون ولی دیگر علاقه‌ای به محصولات برند موردبحث ندارند. در حال حاضر کارشناسان می‌گویند افزایش فشار رقبا و جهت‌گیری‌های سیاسی ایلان ماسک از جمله دلایل کاهش فروش تسلا هستند.

سیلیکون ولی که زمانی نقطه شروع موفقیت تسلا به شمار می‌رفت باعث شد ماسک به ثروتمندترین فرد روی کره زمین بدل شود و فراگیری خودروهای برقی نیز کلید بخورد اما حالا به نظر می‌رسد تمامی خاطرات خوش پیشین ماسک به کابوسی قابل‌تأمل تبدیل شده است. بنا به گزارش اس اند پی موبیلیتی فروش تسلا در شش ماه ابتدایی امسال افت ۲۲ درصدی در سانتا کلارا به عنوان قلب منطقه سیلیکون ولی داشته است. همچنین فروش رقبا نیز رشد ۴۱ درصدی را نشان می‌دهد. رقبای تسلا اخیراً محبوبیت فزاینده‌ای را تجربه کرده‌اند و فروش خودروهای برقی از برندهای رقیب این شرکت در کل آمریکا و در نیمه اول امسال رشد ۳۳ درصدی را داشته است. با اینکه به نظر می‌رسد فروش خودروهای محبوبی همچون تسلا مدل ۳ و مدل Y در حال کاهش است اما تولید سایبرتراک به‌طور قابل‌توجهی افزایش یافته و این خودرو هم‌اکنون پرفروش‌ترین وانت پیکاپ برقی آمریکا گزارش می‌شود. یکی از مدیران موسسه برندینگ MBLM می‌گوید:

واضح است که رفتار مشتریان تسلا را تحت تأثیر قرار داده است. تسلا زمانی پیشتاز بازار خودروهای برقی بود و بیشترین نوآوری را معرفی می‌کرد اما مردم حالا تسلاهای خود را می‌فروشند و حتی از راندن آن‌ها شرم دارند.

لیست جنجال‌هایی که ماسک ایجاد کرده پایانی ندارد و ما می‌خواهیم به جدیدترین آن‌ها اشاره‌ کنیم. پس از دومین تلاش برای ترور دونالد ترامپ در چند روز گذشته، مدیرعامل تسلا پرسید چرا چنین ترورهایی بایدن یا هریس را هدف نمی‌گیرد؟ البته پس از انتقادات زیادی که به سخنان ماسک وارد شد او پست خود در ایکس را حذف کرد. مدیرعامل تسلا همچنین ماهانه ۴۵ میلیون دلار به کمپین ترامپ کمک می‌کند. او پس از مصاحبه با ترامپ محتوایی علیه مهاجران و مسائل انتخابات آمریکا منتشر و به رسانه‌ها حمله کرد. کارشناسان معتقدند چنین رفتارهایی می‌تواند آسیب قابل‌توجهی به برند تسلا وارد کند. در نظرسنجی از حدود ۱۲۰۰ نفر که با ماسک و تسلا آشنا بوده‌اند اکثر افراد اظهار داشته‌اند به برند تسلا در شبکه‌های اجتماعی و فضای سیاسی حساس هستند و به نوعی دوست دارند این برند را به خاطر جهت‌گیری‌های ماسک تحریم کنند. البته افرادی که به‌طور جدی خواهان خرید محصولات تسلا هستند کمتر تحت تأثیر چنین مواردی قرار می‌گیرند. در همین نظرسنجی آمده است:

با اینکه جهت‌گیری سیاسی ماسک می‌تواند خریداران خودروهای برقی در چنین بازاری را پراکنده کند اما آن‌هایی که واقعاً به دنبال خرید محصولات تسلا هستند کمتر نگران این موضوع خواهند بود.

همین مطالعه می‌افزاید شانس خرید خودروهای برقی توسط دمکرات‌ها دو برابر جمهوری خواهان است اما علیرغم وجود تخفیف‌های هنگفت روی خودروهای تسلا و همچنین شرایط لیزینگ و اقساطی بسیار خوب، فروش خودروهای محبوب این برند به پایین‌ترین سطح در چند وقت اخیر رسیده است. این میزان کاهش در بین جمهوری خواهان قابل‌توجه بوده است. البته تسلا همچنان در نیمه اول امسال پیشتاز بازار خودروهای برقی کالیفرنیاست و ۵۶ درصد آن را در اختیار دارد هرچند همین میزان در مدت مشابه سال قبل ۶۴ درصد بود. در سه‌ماهه دوم سال جاری میلادی، سهم تسلا از بازار خودروهای برقی آمریکا افت کرد و از ۵۹.۳ به ۴۹.۷ درصد کاهش یافت. هم‌اکنون تسلا بجای خودروهای برقی روی هوش مصنوعی و ربات‌ها تمرکز دارد. قرار است روبوتاکسی این برند دهم اکتبر رونمایی شود و ماسک ادعا می‌کند ارزش بازار روبوتاکسی در کنار فروش ربات‌های انسان‌نما می‌تواند به میلیاردها دلار برسد. مشخص نیست که چنین چیزی واقعی باشد ما یک چیز واضح است و آن اینکه افت فروش تسلا به‌صورت محسوس و چشمگیری ادامه دارد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۴ رای




منبع

درباره ی ماکان نیوز

مطلب پیشنهادی

تولید نیسان ایکس تریل و فرانتیر کاهش می‌یابد؛ تأثیر بی‌میلی خریداران بر خودروساز ژاپنی

افزایش هزینه‌های تولید خودروسازان بزرگ را تحت فشار قرار داده است. نیسان که فروش مناسبی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به سايت خوش آمديد !


براي مشاهده مطلب اينجا را کليک کنيد