افت فروش «تسلا» در بازار آمریکا و اروپا

پس از رکوردشکنی در سال ۲۰۲۳ و کسب عنوان محبوب‌ترین سازنده خودروهای برقی با پرفروش‌ترین خودرو جهان، تسلا در سال ۲۰۲۴ وضعیت متفاوتی را به نمایش می‌گذارد. جدیدترین داده‌های جاتو دینامیک برای آمار فروش نیمه اول امسال حاکی از آن است که تسلا هم در آمریکا و هم در اروپا قافیه را به باقی رقبا می‌بازد و میزان فروشش در این دو بازار به ترتیب ۸ و ۱۳درصد کاهش را نشان می‌دهد.

خودروسازان سنتی متعهد بودند

با اینکه توجه عمومی به خودروهای برقی کاهش یافته اما تقاضای کلی در هر دو بازار رو به رشد بوده است. هم در آمریکا و هم در اروپا خودروهای جدید و رقابتی‌تر عرضه شده‌اند و توجه مردم را به خود جلب کرده‌اند. این اتفاق در حالی رخ داده که وضعیت مشوق‌های دولتی و برنامه‌های آتی برای تولید این خودروها مشخص نیست. با اینکه افت فروش همیشه به معنی از دست دادن سهم بازار نیست اما این مورد درباره تسلا صدق نمی‌کند.

حجم فروش این برند در اروپا از ۱۸۵,۲۰۰ دستگاه سال ۲۰۲۳ به ۱۶۱,۳۰۰ دستگاه در نیمه اول امسال رسیده است؛ اما در همین بازه زمانی کل فروش خودروهای برقی اروپا ۱.۷ درصد بیشتر شده است. با این تفاسیر سهم تسلا از بازار خودروهای برقی اروپا به ۱۷.۲ درصد کاهش یافته است.

تسلا پس از گروه فولکس‌واگن دومین خودروساز بازار اروپاست که بیشترین افت سهم از بازار خودروهای برقی را در نیمه اول ۲۰۲۴ تجربه می‌کند. سهم گروه فولکس‌واگن از این بازار نیز در زمان موردبحث از ۲۲ به ۱۸.۷ درصد افت کرده است.

تسلا و فولکس‌واگن در حال واگذار کردن بازی به گروه جیلی و گروه بی ام و هستند. خودرو ولوو EX30 به همراه محصولات بدون آلایندگی ب‌ام‌و در سال جاری موفقیت خوبی داشته‌اند. همچنین برندهای چینی نیز به لطف حضور فعالانه BYD در اروپا رشد کرده‌اند.

کره‌ای‌ها به فکر بازار آمریکا هستند

وضعیت تسلا در آمریکا نیز مشابه اروپاست. فروش ۳۲۴,۹۰۰ دستگاهی در شش‌ماهه اول سال ۲۰۲۳ به ۲۹۹,۲۰۰ دستگاه در مدت مشابه امسال افت کرده است. همچنین فروش خودروهای برقی بازار آمریکا در این مدت ۷.۶درصد بیشتر شده و به همین خاطر سهم تسلا از بازار خودروهای برقی آمریکا از ۵۹.۸درصد سال پیش به ۵۱.۲درصد در سال جاری رسیده است.

این برند همچنان در بازار آمریکا حرف اول را در بخش خودروهای برقی می‌زند اما باید دانست رقبای زیادی وجود دارند که از لغزش تسلا استفاده کرده‌اند. برای مثال فروش هیوندای، فورد و ریویان به ترتیب ۳۴، ۴۸ و ۷۷ درصد بیشتر شده و کیا نیز رشد فروش ۱۱۰درصدی را برای خودروهای برقی ثبت کرده است.

اولین دلیل افت فروش تسلا بدیهی است. رشد نمی‌تواند همیشگی و پایدار باشد به‌خصوص اینکه سبد محصولات تسلا محدود و قدیمی است. مدل۳ در سال ۲۰۲۳ به‌روزرسانی شده اما اولین نسخه آن سال ۲۰۱۷ معرفی شده است.

مدل Y نیز خودرویی ۵ ساله بوده و تاریخ معرفی مدل S هم به بیش از یک دهه قبل بازمی‌گردد.

از طرف دیگر رقبا هم با تمام قوا وارد میدان شده‌اند. تسلا در اروپا فشار زیادی را از جانب برندهای لوکس اروپایی و همچنین چینی‌ها احساس می‌کند. همان‌طور که گفته شد فورد، هیوندای، کیا و ریویان نیز در آمریکا وضعیت خوبی دارند. جدیدترین محصول تسلا یعنی سایبرتراک هم از نظر فروش خیلی چشمگیر نیست و در نیمه اول امسال فقط ۱۱,۳۰۰ دستگاه از آن فروخته شده‌اند.

درنهایت باید گفت کاهش قیمت محصولات تسلا که در سال ۲۰۲۳ خیلی خوب جواب داد دیگر جذاب نیست. از آنجایی که خودروهای برقی زیادی راهی بازار می‌شوند بنابراین شاهد افزایش عرضه و کاهش تقاضا هستیم که این امر منجر به کاهش قیمت‌ها می‌شود.

در حال حاضر تسلا به چیزی بیشتر از تخفیف و به‌روزرسانی محصولاتش نیاز دارد و آن‌هم تولید خودروهای جدید در کلاس‌های گوناگون است.

فصل جدید رقابت برقی

مدل‌های جدید خودروهای برقی یک تهدید رقابتی برای تسلا به شمار می‌آیند که خط تولید نسبتا قدیمی‌تری از خودرو دارند.
فورد موتور، هیوندای موتور و ریویان همگی از جمله شرکت‌هایی هستند که بخش بزرگی از بازار خودروهای برقی کالیفرنیا را به خود اختصاص داده‌اند.

به‌طور کلی، خودروهای باتری‌دار حدود یک‌پنجم فروش خودرو در این ایالت را تشکیل می‌دهند، درحالی‌که کالیفرنیا یک‌سوم فروش خودروهای برقی ایالات‌متحده را داراست. جایگاه ایلان ماسک، مالک تسلا، در کالیفرنیا، بزرگ‌ترین بازار خودروهای برقی در ایالات‌متحده، آسیب دیده است، زیرا او چهره‌های سیاسی جمهوری‌خواه، از جمله دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا، را پذیرفته است.

تسلا دومین برند پرفروش خودرو در کالیفرنیاست. اوایل این ماه، این شرکت فروش جهانی سه‌ماهه دوم را گزارش کرد که کمتر از یک سال پیش اما بهتر از انتظار تحلیلگران بود.

به گزارش ایسنا از بلومبرگ، این شرکت در سه‌ماهه دوم سال فروش ۵۲هزار و ۲۱۱دستگاه خودرو را در کالیفرنیا به ثبت رساند که ۴.۴درصد نسبت به ۵۰هزار و ۲۷دستگاه در سه‌ماهه دوم افزایش داشته است.

تسلا در این دوره ۴۴۳هزار و ۹۵۶خودرو را در سراسر جهان تحویل داد، بنابراین ایالت تحت بررسی تقریبا ۱۲درصد از فروش این سازنده خودروهای برقی را به خود اختصاص داده است.


منبع

درباره ی ماکان نیوز

مطلب پیشنهادی

پرفروش‌ترین روغن هیدرولیک «نفت پارس»

روغن‌های هیدرولیک در بسیاری از ماشین‌های سنگین و سایر تجهیزات صنعتی کاربرد دارند. یکی دیگر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به سايت خوش آمديد !


براي مشاهده مطلب اينجا را کليک کنيد