اضافه شدن امکانات اورکلاک مخصوص Zen 5 به مادربردهای MSI؛ قابلیت اورکلاک حافظه رم بدون ریستارت سیستم

در حالی که تنها چند هفته تا عرضه پردازنده‌های AMD Ryzen 9000 مبتنی ریزمعماری Zen 5 فاصله داریم، MSI در حال اضافه کردن امکانات معرفی شده از سوی AMD به مادربردهای AM5 است. قابلیت‌های جدید، امکانات بیشتری برای اورکلاک و تنظیم سیستم در اختیار کاربران مادربردهای سری 600 و سری 800 ای ام دی قرار خواهد داد.

بر اساس گزارش Wccftech، تصاویر منتشر شده از مادربرد MSI X670E Tomahawk WIFI نشان می‌دهد که این محصول به بایوس ورژن E6E12AMS.1E2 مجهز شده که جدیدترین فریم‌ور  AGESA 1.2.0.0a را در خود جای داده است. طبق تصاویر یاد شده، یک پردازند Ryzen 9000 با 32 گیگابایت حافظه رم روی این سیستم نصب شده است. این خبر خوبی برای صاحبان مادربردهای سری 600 ای ام دی به حساب می‌آید چراکه نشان می‌دهد امکانات جدید AM5 بدون محدودیت برای این مادربردها نیز عرضه خواهد شد.

از قابلیت‌های اضافه شدن در این آپدیت می‌توان به فعال‌سازی بدون وقفه پروفایل حافظه رم EXPO یا «EXPO On The Fly» اشاره کرد که به کاربران اجازه اورکلاک بی‌دردسیر حافظه رم را می‌دهد. قابلیت «پروفایل‌های بهینه‌سازی عملکرد» یا OPP نیز با بررسی نوع ماژول‌های حافظه و ICهای به‌ کار رفته در آنها، تنظیمات بهینه را به کاربر پیشنهاد می‌دهد. این قابلیت‌ها از طریق پنل اورکلاک بایوس قابل دسترسی هستند.

اگر قابلیت EXPO On The Fly فعال باشد، می‌توانید تنظیمات مربوط به حافظه رم را در محیط ویندوز و بدون مراجعه به بایوس تغییر دهید. این قابلیت باعث صرفه جویی در زمان مورد نیاز برای پیدا کردن بهترین تنظیمات اورکلاک رم می‌شود.

مزیت اصلی حالت OPP این است که به کاربران اجازه می‌رهد حافظه‌ رم سیستم را در فرکانس توصیه شده از طرف AMD یعنی DDR5-6000 به صورت یک به یک به کار بگیرند. بسیاری از ماژول‌های رم گران قیمت DRR5-700 و بالاتر، پروفایل مخصوص DDR5-6000(1:1) را به صورت پیش‌فرض در اختیار ندارند و کاربران باید با سعی و خطای فراوان تنظیمات مناسب را پیدا کنند. مزیت اصلی استفاده از حافظه رم حالت DDR5-6000 امکان دستیابی به تایمینگ‌های بهتر ور تأخیر کمتر است.

امکان دیگری که با این بروزرسانی به مادربرهای AM5 اضافه می‌شود مربوط به اورکلاک CPU است. قابلیت Curve Shaper که یک افزونه برای Curve Optimizer به حساب می‌آید، به کاربران اجازه می‌دهد تا منحنی‌های ولتاژ و دمای پردازنده را به دلخواه خود تغییر دهند و به بهترین نحو پردازنده را Undervolt کنند. به طور کلی امکان تنظیم 15 حالت مختلف برای دما و ولتاژ در Curve Shaper وجود دارد.

در کنار این قابلیت‌ها، امکانات فعلی مادربردهای AMD مثل Precision Boost Overdrive که به کاربران اجازه اورکلاک خودکار پردازنده تنها با یک کلیک را می‌دهد نیز در آپدیت جدید پشتیبانی می‌شود.

به نظر می‌رسد AMD با دست پر به استقبال عرضه پردازنده‌های Ryzen 9000 می‌رود. به نظر شما قابلیت‌های جدید به کاربران برای استفاده بهینه‌تر از سیستم و داشتن اورکلاک پایدارتر کمک خواهد کرد؟


منبع

درباره ی ماکان نیوز

مطلب پیشنهادی

پیام عاشقانه جورجینا به رونالدو

دیروز (پنجشنبه) در جریان مراسم قرعه‌کشی لیگ قهرمانان اروپا، از کریستیانو رونالدو به عنوان بهترین …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به سايت خوش آمديد !


براي مشاهده مطلب اينجا را کليک کنيد