اسکراب کف سر چیست و چه فواید و مضراتی دارد؟

همه‌ی ما به خوبی می‌دانیم که مراقبت از پوست و مو برای حفظ زیبایی و شادابی ظاهرمان از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است؛ اما رسیدگی به پوست کف سر و نقش آن در رشد و رفع مشکلات مربوط به تار موها بسیار کمتر از آنچه که باید مورد توجه قرار می‌گیرد. شما می‌توانید با استفاده از لایه‌بردارها و اسکراب‌ها پوست سر خود را سالم نگه دارید و از تجمع آلودگی‌ها و چربی‌ها روی آن جلوگیری کنید. اگر برای شما هم سوال پیش آمده است که اسکراب کف سر چیست و چگونه انجام می‌شود تا آخر این مطلب از دیجی‌کالا مگ با ما همراه باشید.

اسکراب کف سر چیست؟

پیش از هر چیزی ابتدا باید به سراغ پاسخ سوال اسکراب کف سر چیست برویم؛ لایه‌برداری یا اسکراب سر به فرآیند از بین بردن سلول‌های مرده‌ی پوست و حذف آلودگی‌ها و باقی مانده‌های محصولات آرایشی و بهداشتی از روی پوست سر گفته می‌شود. متخصصان پوست و مو بر این باورند که مراقبت از پوست سر به اندازه‌ی مراقبت از تار موهای آن مهم است؛ چرا که فولیکول‌های مو در این قسمت قرار دارند و به عبارتی رشد مو از همین مکان آغاز می‌شود. با لایه‌برداری کف سر روغن‌های طبیعی پوست، موهای شما را تغذیه‌ می‌کنند و آن‌ها را سالم نگه می‌دارند.

مراحل انجام اسکراب کف سر چیست؟

حال که فهمیده‌اید اسکراب کف سر چیست احتمالا می‌خواهید بدانید که این روش چگونه انجام می‌شود. پیش از هر چیزی باید بدانید که اگر با یک مشکل پوستی جدی، مانند اگزما یا پسوریازیس، روبرو هستید و پوست حساسی دارید باید با یک متخصص درباره‌ی این موضوع مشورت کنید. هر محصول لایه‌برداری دستورالعمل مصرف مخصوص خودش را دارد؛ پس خواندن راهنمای استفاده از لایه‌بردار را فراموش نکنید. در زیر به معرفی مراحل اصلی اسکراب پوست کف سر می‌پردازیم.

  • لایه‌برداری پوست کف سر باید روی موهای مرطوبی که با شامپو شسته‌ شده‌اند انجام شود؛ بنابراین پیش از هر کاری موهای خود را به خوبی بشویید.
  • در مرحله‌ی بعد موهای خود را به خوبی تقسیم‌بندی کنید تا لایه‌برداری پوست کف سر برایتان راحت شود.
  • محصول را به طور مستقیم روی کف سر بزنید و تا جای ممکن آن را به ساقه‌ی موها نزدیک نکنید.
  • از نوک انگشتان خود برای پخش کردن محصول لایه‌بردار روی پوست کف سر استفاده کنید تا آلودگی‌ها و سلول‌های مرده‌ی پوست از بین بروند.
  • اگر از لایه‌بردار فیزیکی یا همان اسکراب استفاده می‌کنید محصول را با حرکات دایره‌ای ملایم روی سر مالش دهید.
  • پس از اتمام لایه‌برداری، پوست کف سر را به آرامی بشویید.
  • در برخی مواقع پوست سر با لایه‌برداری حساس‌ می‌شود؛ بنابراین شاید بهتر باشد برای بیرون رفتن از یک اسپری ضد آفتاب مخصوص موها استفاده کنید تا نور خورشید به پوست کف سر آسیب نرساند.
  • پیشنهاد می‌کنیم که پوست کف سر خود را بیش از یک یا دو بار در هفته لایه‌برداری نکنید؛ چرا که زیاده‌روی در انجام این کار می‌تواند تاثیر برعکس داشته باشد.
  • انواع شامپوهای موجود در بازار؛ ۱۴ محصول پرمصرف که باید بشناسید

انواع اسکراب کف سر چیست؟

به طور کلی لایه‌بردارهای پوست کف سر به دو دسته‌ی فیزیکی و شیمیایی تقسیم می‌شوند که شما برای تهیه‌ی محصول مناسب خودتان باید به خوبی‌ با آن‌ها آشنایی پیدا کنید. ترکیبات، ظاهر و حتی کاربرد این دو نوع اسکراب با یکدیگر متفاوت هستند؛ بنابراین برای شناخت آن‌ها به خواندن ادامه دهید.

اسکراب یا لایه‌بردار فیزیکی پوست کف سر

اسکراب‌های پوست کف سر حاوی ترکیبات ساینده‌ هستند و هنگام استفاده از آن‌ها متوجه وجود یک سری دانه‌های ریز در محصول می‌شوید. خاک رس،‌ هسته‌ی خرد شده‌ی میوه‌ها، شکر، ذغال و نمک دریا تنها چند نمونه از این ترکیبات ساینده هستند. مواد داخل این لایه‌بردارها برای از بین بردن باقی مانده‌ی محصولات آرایشی و بهداشتی، آلودگی‌ها و سلول‌های مرده‌ی پوست کف سر مناسب خواهند بود. متخصصان بر این باورند که استفاده از اسکراب‌های حاوی دانه‌های ریزتر، مانند شکر یا خاک رس، در مقایسه با لایه‌بردارهای دیگر بهتر است چرا که این ترکیبات نمی توانند باعث به وجود آمدن پارگی‌ و زخم‌های بسیار ریز روی پوست سر شوند. در نتیجه بهترین اسکراب کف سر محصولی است که دانه‌های ریزتری داشته باشد.

شانه‌های سر برای لایه‌برداری

شما برای لایه‌برداری پوست کف سر می‌توانید به سراغ برس‌های ماساژور و لایه‌بردار بروید که برخی از آن‌ها برای استفاده از حمام در هنگام شامپو زدن موها ساخته شده‌اند. نوع دیگری از این برس‌ها هم وجود دارد که وقتی موهایتان خشک است می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. این برس‌ها علاوه بر ماساژ دادن کف سر شما به از بین بردن آلودگی‌ها و سلول‌های مرده‌ی پوست هم کمک می‌کنند.

لایه‌بردار شیمیایی

لایه‌بردارهای شیمیایی محصولاتی هستند که برای رفع شوره‌ و خارش سر طراحی و تولید می‌شوند و به همین دلیل می‌توانند سلول‌های مرده‌ی پوست را از بین ببرند. استفاده از این دسته از محصولات باید طبق دستورالعمل مخصوص آن‌ها یا دستور پزشک انجام شود. لایه‌بردارهای شیمیایی اغلب شامل ترکیباتی چون لاکتیک اسید، سالیسیلیک اسید، گلیکولیک اسید و زینک پریتیون هستند.

 فواید اسکراب کف سر چیست؟

مزایای اسکراب پوست سر آنقدر زیاد است که همه‌ی افراد می‌توانند به سراغ استفاده از آن بروند. پاکیزگی موها و کمک به از بین بردن آلودگی‌ها تنها بخشی از فواید لایه‌برداری کف سر هستند. این روش برای درمان و رفع بسیاری از مشکلات مربوط به موهای سر مفید است و اگر آن را در کنار کارهای دیگر انجام دهید می‌توانید به نتایج بسیار خوبی برسید.

از بین بردن باقی مانده‌ی محصولات آرایشی و بهداشتی مو

اگر شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که به صورت مکرر از محصولات حالت‌دهنده‌ی مو مانند ژل یا موس استفاده می‌کنند،‌ پیشنهاد می‌کنیم که حتما به سراغ امتحان اسکراب کف سر بروید. گاهی اوقات باقی مانده‌ی این محصولات تنها با یک شست‌وشوی ساده از بین نمی‌روند و در نتیجه باعث چرب و کدر شدن موها و کف سر شما می‌شوند. تحریک و خارش پوست کف سر در کنار‌ تجمع چربی و روغن از عوارض استفاده از این محصولات است که شما با یک لایه‌برداری ساده می‌توانید آن‌ها را از بین ببرید.

رفع خشکی و شوره‌ی موها با اسکراب کف سر

اگر پوست سرتان خشک است و دائما با پوسته پوسته شدن یا شوره زدن آن روبرو هستید، لایه‌برداری کف سر را امتحان کنید. با اسکراب کف سر تغذیه و محافظت از موها برای روغن‌های طبیعی پوست راحت‌تر می‌شود. این موضوع به طور مستقیم روی کاهش شوره‌ی مو و خشکی پوست سر تاثیر خواهد گذاشت.

افزایش سرعت رشد مو

استفاده‌ی صحیح و مناسب از محصولات لایه‌بردار پوست کف سر می‌تواند یک محیط سالم را برای رشد موهای شما ایجاد کند. حذف سلول‌های مرده‌ی پوست سر از شدت ریزش طبیعی موهای شما کم می‌کند، سرعت گردش سلولی پوست سر را بهبود ببخشد و در نتیجه رشد موهای شما را افزایش دهد. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم در کنار امتحان روش‌های دیگر برای بهبود رشد موهای خود لایه‌برداری کف سر را هم حتما در نظر داشته باشید.

درخشان و زیبا شدن موها

لایه‌برداری پوست کف سر بیشتر از هر چیزی باعث تمیز شدن اساسی موها و در نتیجه براق و زیبا شدن آن‌ها می‌شود. اگر موهایتان رنگ کدری دارد یا دائما چرب می‌شود و درخشندگی خود را از دست داده است حتما لایه‌برداری کف سر را امتحان کنید تا با مراقبت از فولیکول‌های مو زیبایی آن‌ها را دوباره به دست بیاورید.

لایه‌برداری پوست کف سر افراد مبتلا به پسوریازیس

اگر به بیماری پوستی پسوریازیس مبتلا هستید می‌توانید با لایه‌برداری پوست سر خود به درمان و از بین بردن فلس‌های پوستی کمک کنید. البته بهتر است فراموش نکنید که استفاده از لایه‌بردارهای فیزیکی خشن می‌تواند باعث بدتر شدن وضعیت پوست کف سر شما شود. لایه‌بردارهای شیمیایی که حاوی آلفا هیدروکسی‌ اسیدهایی چون لاکتیک اسید یا بتا هیدروکسی اسیدهایی مانند سالیسیلیک اسید هستند، برای شما مناسب‌تر خواهند بود. پیش از امتحان این روش بهتر است ابتدا با پزشک متخصص خود مشورت کنید.

مضرات اسکراب کف سر چیست؟

پوست سر شما بسیار ظریف و حساس است، بنابراین باید مراقب باشید که آن را تحریک نکنید. لایه‌برداری بیش از حد ممکن است به موهای شما آسیب برساند. علاوه بر این، باید بدانید که استفاده‌ی نادرست از برس‌های لایه‌بردار می‌تواند باعث شکستن تار موها و در نتیجه نازک‌تر به نظر رسیدن آن‌ها شود. اگر در هنگام لایه‌برداری پوست کف سر خود با خونریزی یا حساسیت‌های دیگر روبرو شدید انجام آن را به طور کامل متوقف کنید و به سراغ یک متخصص پوست و مو بروید.

همانطور که گفته شد افراد مبتلا به انواع بیماری‌های پوستی مانند اگزما،‌ پسوریازیس و درماتیت سبوره‌ای باید درباره‌ی محصول لایه‌بردار مورد نظرشان و نحوه‌ی اسکراب کف سر خود با پزشک متخصص مشورت کنند. اگر عفونت فعال،‌ زخم باز یا شپش دارید از لایه‌برداری کف سرتان خودداری نمایید.

بهترین روش‌های خانگی اسکراب کف سر چیست؟

اگر به محصولات لایه‌بردار پوست کف سر دسترسی ندارید می‌توانید خودتان در خانه اسکراب بسازید و با استفاده از آن کف سر خود را لایه‌برداری کنید.

اسکراب پوست سر روغن نارگیل عسل

مواد اولیه‌ی مورد نیاز برای تهیه‌ی این ماسک عبارتند از:

  • ۱ فنجان روغن نارگیل یا روغن بادام شیرین برای لطیف‌تر شدن موها
  • ۵ الی ۶ قطره روغن نعناع
  • ¾ پیمانه شکر
  • ۱ قاشق غذاخوری سرکه‌ی سیب
  • ۱ قاشق غذاخوری عسل

اصلی‌ترین ماده‌ی این اسکراب شکر است که به لایه‌برداری پوست سر کمک می‌کند. روغن نعناع برای کاهش التهاب و حساسیت پوست مناسب است. سرکه‌ی سیب نیز خاصیت ضدباکتریایی دارد و به حفظ pH پوست کمک می‌کند. از طرف دیگر عسل یکی از ترکیباتی است که خاصیت تسکین‌دهندگی دارد و به همین دلیل می‌تواند به بهبود مشکلاتی چون شوره‌ی سر، اگزما و پسوریازیس کمک کند.

اسکراب پوست سر آووکادو و نمک دریایی

مواد اولیه‌ی مورد نیاز برای تهیه‌ی این ماسک عبارتند از:

  • ۱ قاشق غذاخوری نمک دریایی
  • ۱ قاشق چای‌خوری شکر
  • ۱ قاشق غذاخوری روغن آووکادو
  • ۱ قاشق چای‌خوری روغن نارگیل

در اکثر مواقع ترکیبات ساینده‌ی لایه‌بردارهای فیزیکی برندهای مختلف آنقدر درشت هستند که نه تنها نمی‌توانند کف سر را به درستی اسکراب کنند بلکه باعث زخم شدن پوست شما می‌شوند. این اسکراب برای کسانی مناسب است که می‌خواهند علاوه بر لایه‌برداری پوست سر خود مواد مغذی مورد نیاز فولیکول‌های مو را هم به آن‌ها برسانند.

اسکراب پوست سر شکر قهوه‌‌ای، روغن آووکادو و روغن درخت چای

مواد اولیه‌ی مورد نیاز برای تهیه‌ی این ماسک عبارتند از:

  • ½ قاشق چای‌خوری شکر قهوه‌ای
  • ۱ قاشق چای‌خوری روغن آووکادو
  • ۲ قطره روغن درخت چای

اگر تار موهای شما شکننده و کمی وز هستند و نمی‌توانید از لایه‌بردارهای خشن استفاده کنید بهتر است به سراغ این اسکراب کف سر بروید که به براق کردن موها و حفظ سلامتی آن‌ها کمک می‌کند. اگر شامپویی که استفاده می‌کنید حاوی روغن درخت چای است دیگر نیازی نیست این ماده را به ترکیب خود اضافه کنید.

اسکراب پوست سر ماست و آلوئه‌ورا

مواد اولیه‌ی مورد نیاز برای تهیه‌ی این ماسک عبارتند از:

  • ۱ قاشق چای‌خوری روغن نارگیل
  • ۴ قاشق چای‌خوری ماست ساده
  • ۱ قاشق چای‌خوری ژل آلوئه‌ورا

این اسکراب پوست سر مخصوص افرادی است که پوست سر حساسی دارند؛‌ چرا که لاکتیک اسید موجود در ماست و سالیسیلیک اسید طبیعی موجود در آلوئه‌ورا در کنار هم به از بین بردن سلول‌های مرده‌ی کف سر کمک می‌کنند. به علاوه، روغن نارگیل برای تسکین و تغذیه‌ی پوست سر خشک یا تحریک شده‌ی شما مفید است.

اسکراب پوست سر آسپرین

مواد اولیه‌ی مورد نیاز برای تهیه‌ی این ماسک عبارتند از:

  • ۶ تا ۸ عدد قرص آسپرین
  • ۴ قاشق غذاخوری آب گرم

ماده‌ی آسپرین حاوی سالیسیلیک اسید است که به عنوان یک لایه‌بردار شیمیایی عمل می‌کند. اسکراب کف سر با استفاده از این ترکیب می‌تواند به از بین بردن آلودگی‌ها و سلول‌های مرده‌ی پوست کمک کند. پس از اتمام لایه‌برداری، کف سر خود را به خوبی بشویید و از نرم‌کننده استفاده کنید.

کلام آخر

حال که به پاسخ سوال اسکراب کف سر چیست رسیده‌اید، احتمالا دیگر به خوبی می‌دانید که این کار تا چه اندازه می‌تواند برای سالم‌تر و زیباتر شدن موهای شما مفید باشد. باید بدانید که امتحان این روش باید با دقت و صبر فراوان انجام شود تا نتیجه‌ی خوب و قابل قبولی را به شما بدهد. پس از اسکراب کف سر خود استفاده از اسپری ضد آفتاب یا کلاه را هرگز فراموش نکنید.

این مطلب فقط جنبه‌ی آموزش و اطلاع‌رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه‌های این مطلب حتما با یک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر بیانیه‌ی رفع مسؤولیت دیجی‌کالا مگ را بخوانید.

منبع: Healthline ,Byrdie ,WebMD

نوشته اسکراب کف سر چیست و چه فواید و مضراتی دارد؟ اولین بار در دیجی‌کالا مگ. پدیدار شد.


منبع

درباره ی ماکان نیوز

مطلب پیشنهادی

بازیگر خوش انرژی در 47 سالگی کنار شوهرش+ عکس

سحر ولدبیگی بدون آرایش: سحر ولدبیگی (زاده ۱ تیر ۱۳۵۶، تهران) هنرپیشه سینما و تلویزیون …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *