اسناد داخلی فاش‌شده نشان می‌دهند هنوز مشکل ناپایداری پردازنده‌های دسکتاپ اینتل پابرجا هستند

اینتل چند روز پیش اعلام کرد که سطوح بالای ولتاژ، علت اصلی مشکلات ناپایداری در برخی از پردازنده‌های نسل ۱۳ و ۱۴ رپتور لیک است و قصد دارد این مشکل را از طریق انتشار یک به‌روزرسانی در میانه‌ی ماه آگوست (اواخر مرداد) حل کند.

بااین‌حال، نشریه‌ی آلمانی Igor’s Lab ادعا می‌کند که اینتل همه‌ی موضوع را به اشتراک نگذاشته و هنوز در حال بررسی علل دیگر ناپایداری پردازنده‌ها است. به‌گفته‌ی منابع این نشریه، ولتاژهای بالا علت واقعی یا احتمالاً تنها علت ناپایداری نیستند.

اینتل می‌گوید: «براساس تحلیل‌های گسترده از پردازنده‌های دسکتاپی نسل ۱۳ و ۱۴ که به‌دلیل مسائل ناپایداری به ما بازگشت داده شده‌اند، مشخص شد که ولتاژ عملیاتی بالا باعث ایجاد مشکل شده است. این افزایش ولتاژ از الگوریتم میکروکدی ناشی می‌شود که درخواست‌های ولتاژ نادرست را به پردازنده ارسال می‌کند.»

گزارش Igor جزئیاتی از رفتار ولتاژ بالا که باعث ناپایداری پردازنده اینتل می‌شود و آنچه که در به‌روزرسانی میکروکد اتفاق خواهد افتاد را مورد توجه قرار داده است. اینتل افزایش قابل توجهی در حداقل ولتاژ کاری چند هسته در پردازنده‌های ناپایدار بازگشتی از مشتریان مشاهده کرد. این اتفاق حتی در هنگامی که پردازنده از حالت فعال به حالت کم‌مصرف باز می‌گشت نیز پیش می‌آمد.

گفته می‌شود به‌روزرسانی میکروکد اینتل ولتاژهای بالاتر از ۱٫۵۵ ولت تراشه را محدود خواهد کرد تا مشکلات مربوط‌به ولتاژ را اصلاح کند. این تغییر تأثیر زیادی بر عملکرد پردازنده نخواهد داشت. با این حال، تیم آبی می‌گوید که روند اعتبارسنجی درحال انجام است تا اطمینان حاصل شود که به‌روزرسانی میکروکد مشکل را برطرف می‌کند.

باوجود اینکه اینتل تأیید کرده است که سه عامل ولتاژهای بالا، افزایش دما و افزایش فرکانس منجربه ناپایداری پردازنده‌ها شده‌اند، تحقیقات ادامه دارد تا علت اصلی به‌طور کامل درک شود و جنبه‌های دیگر این مشکل مورد بررسی قرار گیرد.


منبع: https://www.zoomit.ir/processor/424409-leaked-internal-reports-intel-instability-problems/

درباره ی ماکان نیوز

مطلب پیشنهادی

لپ‌تاپ دل XPS 13 با اینتل Core Ultra 200V معرفی شد + قیمت

امسال سال بسیار عجیبی برای دنیای سخت‌افزارهای پی‌سی بوده است. حالا دل با معرفی نسخه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به سايت خوش آمديد !


براي مشاهده مطلب اينجا را کليک کنيد