از مورچه‌های جراح تا سفر شبیه‌سازی شده به مریخ مهم‌ترین اخبار امروز علم و فناوری

دنیای علم و فناوری در ایران و جهان در روزی که گذشت، شاهد اخبار گوناگونی بود که در این بسته خبری به مرور آنها می‌پردازیم.

به گزارش ایسنا، امروز چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۳ دنیای علم و فناوری خبرهای قابل توجهی برای ما داشت که در بسته خبری امروز به مرور کوتاه آنها می‌پردازیم.

از انجام عمل جراحی قطع عضو توسط مورچه‌ها تا هزارمین چرخ مدارگرد ناسا به دور مریخ و برنامه روسیه برای ساخت ایستگاه فضایی خود، همگی از اخبار مهم امروز بودند که در ادامه به طور خلاصه آنها را از نظر می‌گذرانیم.

مورچه‌ها نیز جراحی قطع عضو انجام می‌دهند!

گرچه می‌دانستیم که حیوانات از یکدیگر مراقبت می‌کنند اما تصور می‌شد که جراحی منحصر به انسان‌ها باشد. با این حال، اکولوژیست‌های رفتاری از دانشگاه وورزبورگ کشف کرده‌اند که مورچه‌ها روی هم‌ آشیانه‌های آسیب‌دیده خود عمل جراحی انجام می‌دهند.

ربات انسان نمایی که در کارخانه «BMW» استخدام شد

نزدیک به شش ماه پیش، شرکت فیگور(Figure) اعلام کرد که ربات انسان‌نمای نقره‌ای درخشان خود اولین شغل خود را در کارخانه تولید BMW پیدا کرده است. این ربات اکنون در حال آموزش دیدن است و ویدیوی جدیدی از آن حین کار منتشر شده است.

ساخت اولین بزرگراه هوشمند آمریکا آغاز شد

قرار است یک بزرگراه هوشمند موسوم به I-۹۴ به طول سه مایل در ایالت میشیگان آمریکا به عنوان نخستین بزرگراه هوشمند این کشور ساخته شود که دارای حسگرها و تجهیزات ارتباطی ویژه برای ردیابی خودروها و کمک به رانندگان با هشدارهای ویژه خواهد بود.

روسیه از جدول‌ زمانی ساخت ایستگاه فضایی جدیدش رونمایی کرد

یوری بوریسوف(Yuri Borisov)، رئیس آژانس فضایی روسیه موسوم به روسکاسموس(Roscosmos)، به تازگی خبر از برنامه بلندپروازانه این کشور برای ساخت ایستگاه فضایی داده است.

پرداخت با ویژن پرو به زودی محقق می‌شود

شرکت اپل می‌گوید به زودی می‌توان پرداخت‌های مختلف را در اتحادیه اروپا با هدست واقعیت ترکیبی ویژن پرو(Vision Pro) انجام داد.

صد هزارمین گردش مدارگرد ناسا به دور مریخ انجام شد

مدارگرد مریخی اودیسی ناسا روز یکشنبه، از زمان رسیدن به این صخره دوردست در ۲۳ سال پیش، صد هزارمین گردش را انجام داد.

کانادا بدون انتشار کربن، آلومینیوم تولید می‌کند

فناوری آند بی‌اثر الیسیس(Elysis)، کربن را از سلول‌های الکترولیز حذف می‌کند و تنها اکسیژن آزاد می‌کند و دی اکسید کربن را به دام می‌اندازد.

سفر شبیه‌سازی‌شده مریخ به پایان رسید

چهار خدمه داوطلب که در یک زیستگاه شبیه‌سازی‌شده مریخ به پژوهش و آزمایش مشغول بودند، پس از ۴۵ روز با موفقیت به خانه بازگشتند.

زندگی مریخی شبیه‌سازی‌شده روز ۶ ژوئیه به پایان می‌رسد

ناسا اعلام کرده است که داوطلبان ماموریت شبیه‌سازی‌شده مریخ پس از ۳۷۸ روز از زیستگاه خود بیرون می‌آیند.

پرتاب همزمان ۲ ماهواره بخش خصوصی در سال جاری/ ساخت منظومه ماهواره اینترنت اشیا در دستور کار سازمان فضایی

رئیس سازمان فضایی ایران از پرتاب همزمان ۲ ماهواره کوثر و هدهد در سال جاری خبر داد و گفت: همچنین فرآیند ساخت کل پروژه شهید سلیمانی که شامل منظومه ماهواره اینترنت اشیا است، اواخر امسال شروع می‌شود.

ایجاد اندیشگاه نانو و صنعت در همکاری میان دو نهاد دولتی

صنعتی‌سازی فناوری‌های راهبردی نانو و میکرو، همکاری در شکل‌دهی و راه‌اندازی اندیشگاه نانو و صنعت و ایجاد زمینه‌های مناسب برای آگاه‌سازی مدیر، از محورهای انعقاد تفاهم‌نامه‌ همکاری میان ستاد توسعه فناوری‌های نانو و میکرو و وزارت صمت است.

ورود به عرصه جهانی شرط موفقیت اکوسیستم‌های استارت‌آپی

نتایج آخرین گزارش اکوسیستم استارت‌آپی نشان می‌دهد جهان دریافته‌ است که سرمایه‌گذاری بلندمدت‌ روی اکوسیستم‌های استارت‌آپی، تنها زمانی جواب خواهد داد که استارت‌آپ‌های بومی‌شان، در عرصه جهانی موفق شوند و «دره سیلیکون» همچنان در صدر برترین اکوسیستم‌های استارت‌آپی قرار دارد، ضمن آنکه سهم جهانی چین از تک‌شاخ‌های جدید تقریباً دو برابر شده است.

انقلاب هوش مصنوعی در انتخابات، چگونه فناوری آینده دموکراسی را شکل می‌دهد؟

به اعتقاد محققان ورود فناوری هوش مصنوعی به انتخابات می‌تواند با تحلیل دقیق داده‌ها، پیش‌بینی نتایج و شناسایی الگوهای رفتاری، به بهبود فرآیندهای انتخاباتی کمک کند و از سوی دیگر این فناوری می‌تواند نگرانی‌هایی نیز به همراه داشته باشد که یکی از این نگرانی‌ها، مسائل مرتبط با حریم خصوصی و امنیت سایبری است.

حمایت از فرآورده‌های ژن‌درمانی و پلتفرم‌های دست‌ورزی شده در دستور کار معاونت علمی

دبیر ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری از حمایت از طرح‌های توسعه داروهای ژن درمانی خبر داد و گفت: با حمایت از این طرح‌ها در تلاش هستیم تا کشور را در این حوزه توانمند کنیم.

حمایت سه جانبه از بومی‌سازی داروهای زیستی مشمول تحریم‌ها در سایه «انقلاب زیستی»

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های پزشکی بازساختی و سلول‌های بنیادی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری با اشاره به همکاری سه‌جانبه برای حمایت از تولید محصولات زیستی، گفت: تولید داروهای تحریمی و بومی‌سازی محصولات زیستی که منجر به کاهش هزینه‌ها می‌شود، مشمول دریافت حمایت‌های این همکاری‌ها می‌شود.

انتهای پیام


منبع: https://www.isna.ir/news/1403041309029/از-مورچه-های-جراح-تا-سفر-شبیه-سازی-شده-به-مریخ-مهم-ترین-اخبار

درباره ی ماکان نیوز

مطلب پیشنهادی

موشک پیر ژاپن در دام شکارچی زباله‌های فضایی!

ماهواره «آدراس-جی» که برای نزدیک شدن به زباله‌های مداری غیر قابل کنترل طراحی شده، با …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *