از مصرف برق هوش مصنوعی نترسید

تاکنون چهره‌های زیادی درباره مصرف برق روزافزون هوش مصنوعی هشدار داده‌اند اما بیل گیتس معتقد است جای نگرانی نیست. مدیرعامل سابق مایکروسافت و از بنیان‌گذاران این شرکت می‌گوید هوش مصنوعی می‌تواند مصرف جهانی انرژی را کاهش داده و شبکه‌های برق را کارآمدتر کند، به این ترتیب مصرف برق خود این فناوری قابل جبران است.

گیتس در یک رویداد در لندن که توسط صندوق سرمایه‌گذاری Breakthrough Energy متعلق به خود او برگزار شد، گفت: «نباید در این زمینه اغراق کنیم». او افزود: «مراکز داده در حالت حداکثری، فقط ۶ درصد به بار انرژی اضافه می‌کنند، اما احتمالاً تنها ۲ تا ۲.۵ درصد خواهند بود. سؤال این است که آیا هوش مصنوعی می‌تواند کاهش بیش از ۶ درصدی را تسریع کند؟ پاسخ قطعاً بله است».

خوش بینی بیل گیتس نسبت به مصرف برق AI

برآوردها نشان می‌دهند که هر جستجو از طریق ChatGPT تقریباً ده برابر بیشتر از یک جستجوی گوگل برق مصرف می‌کند. به همین دلیل، انتظار می‌رود که انتشار کربن ناشی از فعالیت مراکز داده تا سال ۲۰۳۰ بیش از دو برابر شود.

آژانس بین‌المللی انرژی نگرش بدبینانه‌تری دارد و می‌گوید ممکن است تنها چهار سال طول بکشد تا مصرف برق توسط هوش مصنوعی و مراکز داده نسبت به ۴۶۰ تراوات ساعت (TWh) ثبت‌شده در سال ۲۰۲۲ دو برابر شود.

در همین رابطه بخوانید:

تا 4 سال دیگر هوش مصنوعی به اندازه کشور آرژانتین برق مصرف می‌کند!

– پردازنده‌های H100 انویدیا در سال 2024 معادل یک شهر آمریکا انرژی مصرف می‌کند!

– ایلان ماسک: پیشرفت هوش مصنوعی به کمبود انرژی در 2025 ختم می‌شود

مایکروسافت در ماه مه اعلام کرد انتشار گازهای گلخانه‌ای این شرکت از سال ۲۰۲۰ تقریباً یک‌سوم افزایش یافته است که عمدتاً به دلیل ساخت مراکز داده‌ای است که برای تأمین نیازهای مشتریان به خدمات آنلاین، از جمله هوش مصنوعی، مورد نیاز بوده است.

گیتس معتقد است که غول‌های فناوری حاضر به پرداخت قیمت‌های بالاتر برای منابع جدید انرژی پاک خواهند بود، به ویژه که این امر به آن‌ها اجازه می‌دهد بگویند که از انرژی سبز استفاده می‌کنند. او افزود: «شرکت‌های فناوری کسانی هستند که مایل به پرداخت هزینه بیشتری هستند و به تقویت ظرفیت انرژی سبز کمک می‌کنند».

میزان آلودگی ناشی از فعالیت مدل های هوش مصنوعی

گروه Breakthrough Energy که توسط گیتس تأسیس شده و سرمایه‌گذارانی چون جف بزوس، ماسایوشی سان و جک ما دارد، در بیش از ۱۰۰ شرکت فعال در توسعه انرژی پایدار و دیگر فناوری‌های کاهش‌دهنده انتشار گازهای گلخانه‌ای سرمایه‌گذاری کرده است.

فناوری‌های هوش مصنوعی و یادگیری عمیق سال‌هاست که برای بهبود کارایی انرژی مراکز داده مورد استفاده قرار گرفته‌اند. در سال ۲۰۱۶، چند سال پس از خریداری DeepMind، گوگل اعلام کرد که از این فناوری برای کاهش ۴۰ درصدی مصرف انرژی در خنک‌سازی مراکز داده استفاده شده است و به کاهش ۱۵ درصدی راندمان مصرف انرژی (PUE) انجامید که نسبت مصرف انرژی کل ساختمان به مصرف انرژی IT را نشان می‌دهد.

با این حال، گیتس هشدار داد که با وجود پیشرفت‌های کارایی که توسط هوش مصنوعی و فناوری‌های پیشرفته تجدیدپذیر به ارمغان آورده شده است، افزایش تقاضا برای برق به این معناست که احتمالاً هدف جهانی رسیدن به توقف انتشار آلودگی تا سال ۲۰۵۰ محقق نخواهد شد. او گفت: «۱۰ یا ۱۵ سال دیگر ممکن است واقع‌بینانه‌تر باشد.»


منبع

درباره ی ماکان نیوز

مطلب پیشنهادی

دانلود Eclipse Papyrus 2024-06 release (6.7.0)

  دانلود Eclipse Papyrus | مدل‌سازی و مهندسی نرم افزار |   Eclipse Papyrus 2024-06 …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *