از رویداد WWDC 2024 اپل چه انتظاراتی داریم؟

اپل مطابق سنت هر ساله‌ی خود، قرار است از تاریخ ۱۰ تا ۱۴ ژوئن سال جاری (۲۱ تا ۲۵ خرداد ۱۴۰۳) رویداد WWDC 2024 خود را برگزار کند. اینطور که از گزارشات پیداست، در این رویداد، تمرکز ویژه‌ی شرکت آمریکایی روی امکانات هوش مصنوعی در سیستم‌عامل‌های آن خواهد بود. بنابراین قرار است ۵ روز سرنوشت‌ساز در انتظار این اپل و طرفداران آن باشد. در این مطلب اما قصد داریم به انتظارات خود از رویداد WWDC 2024 اپل بپردازیم و ببینیم این شرکت آمریکایی چه برنامه‌ای برای رویداد پیش روی خود دارد.


نگاه اجمالی به رویداد WWDC 2024 اپل


سی و پنجمین کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان یا همان WWDC 2024 اپل از تاریخ ۱۰ تا ۱۴ ژوئن برگزار می‌شود. رویداد اصلی این شرکت در روز دوشنبه، ۱۰ ژوئن، ساعت ۱۰ صبح به وقت اقیانوس آرام برگزار و در آن نرم‌افزارها و سیستم‌عامل‌های جدید اپل رونمایی خواهد شد. آنچه که انتظار داریم این است که در این رویداد، سیستم‌عامل‌هایی نظیر iOS 18 برای گوشی های آیفون، iPadOS 18 برای آیپدها، macOS 15 برای کامپیوترها و لپ‌تاپ‌های مک‌بوک، tvOS 18 برای تلویزیون، watchOS 11 برای ساعت‌های هوشمند و در نهایت visionOS 2 برای عینک واقعیت افزوده این شرکت معرفی شوند. تاکنون شایعاتی درباره معرفی محصولات سخت‌افزاری جدید نشنیده‌ایم. البته طبیعی هم هست چون در این رویداد معمولا محصول سخت‌افزاری رونمایی نمی‌شود.

مانند رویدادهای WWDC از سال ۲۰۲۰ تاکنون، WWDC 2024 نیز به صورت آنلاین برگزار می‌شود و برای همه توسعه‌دهندگان به صورت رایگان در دسترس قرار خواهد داشت. اگرچه WWDC 2024 عمدتاً آنلاین است، اپل دوباره یک رویداد ویژه برای برخی توسعه‌دهندگان، دانشجویان و اعضای رسانه برگزار می‌کند که در تاریخ ۱۰ ژوئن در کمپ اپل پارک در کوپرتینو، کالیفرنیا، برگزار خواهد شد.


رویداد نرم‌افزاری WWDC 2024 اپل


نرم‌افزار، محور اصلی رویداد WWDC 2024 اپل است. تاکنون شایعاتی که درباره این رویداد منتشر شده از این موضوع حکایت دارند که سیستم‌عامل iOS 18 به لطف امکانات هوش مصنوعی متنوع، می‌تواند بزرگترین به‌روزرسانی برای آیفون در سال‌های اخیر باشد. این ویژگی‌ها آنقدر جذاب هستند که ظاهرا بسیاری از آن‌ها احتمالاً در macOS هم گنجانده خواهند شد.

سیستم‌عامل iOS 18 و iPadOS 18

اینطور که به نظر می‌رسد، اپل به شدت به دنبال این است که بتواند با معرفی امکانات و قابلیت‌های هوش مصنوعی در رویداد WWDC 2024 با سامسونگ و گوگل رقابت کند. شرکت آمریکایی در سالی که گذشت، هیچ قابلیت هوش مصنوعی خاصی را برای گوشی‌هایش عرضه نکرد. سامسونگ و گوگل اما از این فرصت استفاده کردند و سری پیکسل ۸ و گلکسی S24 را تا جایی که امکان داشت پر کردند از امکانات هوش مصنوعی.

اپل اصلا نمی‌خواهد از این روند رو به رشد عقب بیفتد و در نتیجه قصد دارد iOS 18 را به کلی امکانات و قابلیت‌های جدید مبتنی بر هوش مصنوعی مجهز کند. علاوه بر این‌ها، شاهد یک سری تغییرات عمده در سرتاسر سیستم‌عامل هم خواهیم بود اما گل سرسبد تمام آن‌ها، هوش مصنوعی است. هنوز به صورت قطعی از این امکانات مطلع نیستیم اما گفته می‌شود اپل می‌خواهد امکانات زیر را به لطف هوش مصنوعی یا به iOS 18 اضافه کند و یا عملکرد آن‌ها را بهبود ببخشد.

  • رتوش عکس، مانند حذف اشیاء ناخواسته
  • تبدیل یادداشت‌های صوتی به متن
  • پاسخ‌های پیشنهادی به ایمیل‌ها و پیام‌ها
  • ایموجی‌های سفارشی خودکار بر اساس محتوای پیام‌های کاربر
  • بازبینی هوشمند اعلانات و پیام‌های از دست رفته
  • جستجوی وب بهبود یافته در مرورگر سافاری و جستجوهای سریع‌تر در Spotlight
  • لیست‌های پخش خودکار در Apple Music بر اساس ورودی کاربر.
  • نوشتن به کمک هوش مصنوعی در Pages
  • ایجاد اسلاید دک کمک‌گرفته از هوش مصنوعی در Keynote
  • کدنویسی کمک‌گرفته از هوش مصنوعی در Xcode برای توسعه‌دهندگان
  • بهبودهای Siri که مدل‌های زبان بزرگ (LLMs) را شامل می‌شود، مانند قابلیت‌های مکالمه طبیعی و شخصی‌سازی بهبود یافته

علاوه بر تمام این امکانات جذاب، سیستم‌عامل iOS 18 شامل تغییراتی در شکل ظاهری و طراحی هم خواهد بود. این احتمال وجود دارد که اپل یک سری از این تغییرات را با الهام گرفتن از سیستم‌عامل هدست هوشمند خود یعنی visionOS، اعمال کرده باشد. اما اینطور که گفته می‌شود، ظاهرا یک دگرگونی ظاهری را شاهد نخواهیم بود.

انتظاری که داریم این است که اپل امکان شخصی‌سازی صفحه هوم را بیشتر از قبل کند و گزینه‌های بیشتری را برای سفارشی‌سازی ظاهر کلی دستگاه به کاربر بدهد. اینطور که به نظر می‌رسد، ظاهرا اپل می‌خواهد به کاربران اجازه بدهد کنترل بیشتری روی ترتیب آیکون اپلیکیشن‌ها و همچنین رنگ آن‌ها داشته باشند.

یکی از جدیدترین قابلیت‌هایی که قرار است به iOS 18 اضافه شود، البته اگر بتوانیم آن را قابلیت در نظر بگیریم، این است که کاربران می‌توانند بین ستون‌ها و ردیف‌های اپلیکیشن در صفحه هوم گوشی، فضای خالی به وجود بیاورند. قابلیتی که از همان ابتدا در اندروید وجود داشت اما iOS از آن بی‌بهره بود. اگرچه این تغییر خیلی انقلابی نیست اما گفته می‌شود به لطف یک سری تغییرات دیگر، iOS 18 بزرگ‌ترین تغییر را در زمینه شخصی‌سازی صفحه هوم در مقایسه با نسخه‌های گذشته خواهد داشت.

علاوه بر این‌ها، یک سری از اپلیکیشن‌های خود اپل از جمله یادداشت‌ها، ایمیل، Photos و فیتنس هم در نسخه‌ی جدید سیستم‌عامل این شرکت دستخوش تغییراتی خواهند شد. برای مثال، اپلیکیشن Photos قرار است به لطف هوش مصنوعی، امکان ویرایش تصاویر را به شکلی حرفه‌ای‌تر دریافت کند. Apple Music لیست‌های پخش خودکار خواهد داشت، اپلیکیشن Apple Maps ویژگی‌های جدیدی مانند پشتیبانی از نقشه‌های توپوگرافی و گزینه ذخیره مسیرهای سفارشی به عنوان جایگزینی برای مسیرهای از پیش‌انتخاب شده که نقشه‌ها هنگام وارد کردن مسیرها ارائه می‌دهد، دریافت خواهد کرد و کلی امکانات دیگر که بیان تک‌تک آن‌ها از حوصله‌ی متن خارج خواهد بود.

اپل همچنین می‌خواهد پشتیبانی از RCS را برای اپلیکیشن Messages در iOS 18 اعلام کند. این برنامه به بهبود مکالمات بین کاربران آیفون و اندروید کمک زیادی خواهد کرد. برای مثال ارسال عکس و ویدیو به کاربران اندروید از آیفون دیگر با خطا مواجه نخواهد شد و چت‌های گروهی عملکرد بهتری خواهند داشت. ویژگی‌هایی مانند واکنش‌های ایموجی میان‌پلتفرمی، رسید خوانده شدن پیام و نشان‌گر تایپ پیام در لحظه هم به Messages هنگام برقراری ارتباط بین کاربران اندروید و آیفون اضافه خواهد شد.

سیری پیشرفته

در رویداد WWDC 2024 اپل شاهد رونمایی از سیری پیشرفته‌تر هم خواهیم بود. در اوایل ماه مه، نیویورک تایمز گزارش داد که نسل بعدی Siri شامل یک سیستم هوش مصنوعی مولد جدید خواهد بود که به این دستیار صوتی امکان می‌دهد به جای پاسخ دادن به سوالات به صورت یک به یک، با کاربران مکالمه کند. این گزارش همچنین ادعا می‌کند که Siri در انجام وظایفی مانند ایجاد قرار ملاقات‌های تقویم، تنظیم تایمر و اضافه کردن آیتم‌ها به لیست خرید عملکرد بهتری خواهد داشت.

طبق خبرنامه Power On مارک گورمن (و گزارشات قبلی او)، اپل در حال بازسازی Siri با مدل‌های زبانی بزرگ خود است. این به‌روزرسانی به هوش مصنوعی آیفون اجازه می‌دهد تا فعالیت‌های کاربر روی دستگاه را بررسی و به طور خودکار Siri را برای کمک به او فعال کند. این کارها می‌توانند شامل هر چیزی باشند؛ درخواست از Siri برای ارسال یا حذف ایمیل، ویرایش عکس، خلاصه کردن اعلان‌ها (که شامل افراد، رویدادهای تقویم، مکان‌ها و موارد دیگر هستند) یا انتقال محتوا بین پوشه‌ها. البته گفته می‌شود این قابلیت احتمالا در یک آپدیت بزرگ در سال ۲۰۲۵ به iOS 18 اضافه خواهد شد.

اگرچه در گذشته شنیده بودیم که اپل می‌خواهد یک چت‌بات با نام Ajax GPT در حد و اندازه‌های ChatGPT و Copilot و Gemini طراحی کند، اما به نظر نمی‌رسد شاهد چنین چیزی باشیم. مارک گورمن معتقد است کنار گذاشته شدن این پروژه توسط اپل دو دلیل دارد؛ یا این فناوری هنوز آماده نبوده و یا اینکه اپل نگران بوده که چت‌باتش با ارائه‌ی پاسخ‌های عجیب و غریب، باعث آبروریزی شود. در عوض، شرکت آمریکایی احتمالاً در نظر دارد از تکنولوژی مشابه از یک شرکت شخص ثالث، مثل اوپن‌ای‌آی، استفاده کند. بر اساس گزارش بلومبرگ، این توافق با اوپن‌ای‌آی قرار است در رویداد WWDC 2024 اپل اعلام شود.

WatchOS 11

از آن جایی که هوش مصنوعی، تمرکز ویژه‌ی اپل در رویداد WWDC 2024 است، انتظار می‌رود برخی ویژگی‌های هوشمند مبتنی بر هوش مصنوعی در watchOS 11 نیز اضافه شوند. هوش مصنوعی این سیستم‌عامل در کنار آیفون متصل به ساعت، کاربردش را نشان می‌دهد و به کاربران در پایش فعالیت‌های ورزشی و تناسب اندام و همچنین بررسی داده‌های دریافتی از آن‌ها کمک خواهد کرد و اطلاعات مفیدی را در اختیار آن‌ها قرار خواهد داد. همچنین این امکان هم وجود دارد که ساعت‌های اپل واچ به لطف هوش مصنوعی، تمرینات تناسب اندام سفارشی متناسب با فیزیک و شرایط بدنی کاربر به او پیشنهاد دهند.

اضافه شدن مربیان ورزشی مجازی مبتنی بر هوش مصنوعی را هم می‌توان بخشی از امکانات جدید WatchOS 11 بدانیم. یک مورد خیلی جذاب درباره سیستم‌عامل ساعت هوشمند اپل این است که به احتمال زیاد، آیفون متصل به ساعت هنگام انجام یک سری تمرینات ورزشی مثل یوگا، می‌تواند از حالت او فیلمبرداری کند. در همین حین، اپل واچ با بازخوردهای لرزشی و صوتی، به کاربر درباره حالت صحیح انجام یک حرکت تذکر بدهد. در این صورت کاربر یک مربی حرفه‌ای و رایگان در کنار خود خواهد داشت.

همچنین انتظار داریم قابلیت‌های کنونی WatchOS هم در مقایسه با قبل بهبود پیدا کنند. مانند پایش بهتر سلامتی و تشخیص مشکلاتی مانند فیبریلاسیون دهلیزی. اما نکته‌ی منفی اینجاست که نباید انتظار داشته باشید پایش اکسیژن خون به اپل واچ اولترا ۲ برگردد.

به گفته مارک گورمن، watchOS 11 ممکن است شامل نسخه پیشرفته‌تری از Siri برای فعالیت‌های در حال حرکت باشد (که منطقی است زیرا شایعات از به‌روزرسانی بزرگ Siri در iOS 18 حکایت دارند). اینکه سیری چطور می‌تواند به کاربران در این مسیر کمک کند مشخص نیست اما با علم بر اینکه دستیار صوتی اپل چقدر قرار است پیشرفته‌تر شود، می‌توان انتظار یک پیشرفت چشمگیر را در تجربه‌ی کار با ساعت‌های هوشمند اپل داشت.

VisionOS 2.0

در رویداد WWDC 2024 اپل شاهد رونمایی از نسل دوم سیستم‌عامل هدست واقعیت ترکیبی این شرکت هم خواهیم بود. با اینکه اپل از Vision Pro در WWDC سال گذشته رونمایی کرد، اما visionOS در فوریه امسال همزمان با شروع عرضه این هدست واقعیت ترکیبی منتشر شد. اما گزارش‌ها حاکی از آن است که به‌روزرسانی بزرگ بعدی نرم‌افزار در حال حاضر در دست توسعه قرار دارند و اپل به زودی آن‌ها را به VisionOS 2.0 اضافه خواهد کرد.

در خبرنامه Power On مارک گورمن، او ادعا کرده که اپل به جای اینکه فقط نسخه‌های iPad اپلیکیشن‌ها را (در حالت سازگاری) روی هدست اجرا کند، در حال گسترش کاتالوگ اپلیکیشن‌های بومی خود برای ویژن پرو است. طبق اطلاعات منتشر شده از سوی وب‌سایت ۹to5Mac، ظاهرا چندین اپلیکیشن اپل هنوز به صورت بومی برای visionOS بهینه نشده‌اند. از جمله این اپلیکیشن‌ها می‌توان به تقویم، Books، پادکست، News، نقشه، یادداشت صوتی، میانبرهای خانه و… اشاره کرد. بنابراین انتظار می‌رود نسخه جدید سیستم‌عامل ویژن این اپ‌ها را به صورت بومی در خود داشته باشد.

به گزارش MacRumors، این احتمال هم وجود دارد که شاهد ویژگی جدید «ردیابی تنفس» باشیم. این ویژگی ظاهراً با در نظر گرفتن نوع و شدت تنفس کاربر، «تجربه مدیتیشن فراگیری را با استفاده از راهنما یا جلسات خودراهنما» به کاربران ارائه می‌دهد. با این حال، مشخص نیست که این ویژگی در به‌روزرسانی visionOS 2.0 گنجانده خواهد شد یا اپل آن را برای نسخه آینده سیستم‌عامل در نظر گرفته است.

درست مثل iOS 18 و iPadOS 18، اپل اعلام کرده که ویژگی‌های دسترسی جدیدی در اواخر امسال به Vision Pro خواهند آمد. برخی از ویژگی‌هایی که در بیانیه مطبوعاتی این شرکت ذکر شده‌اند عبارتند از زیرنویس‌های زنده برای دنبال کردن دیالوگ‌ها در مکالمات زنده و اپلیکیشن‌ها، اینورتر رنگ، گزینه‌ای برای تغییر شفافیت پنجره‌ها و اشیاء در میدان دید و ویژگی مفیدی که اثرات سوسو زدن و چشمک‌زدن نور را کم می‌کند.

macOS 15

در رویداد WWDC 2024 اپل شاهد رونمایی از سیستم‌عامل مک جدید هم خواهیم بود. macOS و iOS اغلب ویژگی‌های مشترک بسیاری دارند. بنابراین در حالی که اکثر شایعاتی که شنیده‌ایم روی iOS 18 متمرکز بوده‌اند، بسیاری از همان ویژگی‌های هوش مصنوعی به مک نیز خواهند آمد.

در مورد نام این سیستم‌عامل باید بگوییم اپل همچنان از موقعیت‌های مکانی در کالیفرنیا استفاده می‌کند. اپل طی سال‌ها چندین نام مرتبط با کالیفرنیا را برای سیستم‌عامل کامپیوترهای مک خود ثبت کرده اما هنوز کلی نام مرتبط باقی مانده که بخواهد برای نسخه‌ی ۱۵ و بعد از آن هم استفاده کند. مثلا ردوود، گریزلی، پسفیک، کندور و نام‌های دیگر. البته اپل ممکن است از یک نام غیر ثبت‌شده نیز برای این منظور استفاده کند؛ همانطور که در گذشته هم این کار را انجام داده است.

بدون تکرار مکررات، باید بگوییم که هوش مصنوعی مولد قطعاً در macOS 15 هم جایگاه ویژه‌ای خواهد داشت. به احتمال بسیار زیاد اپل هوش مصنوعی را برای اهدافی نظیر خلاصه کردن اسناد، ارائه‌ها و صفحات وب، ابزارهای ویرایشی هوشمند، کمک به برنامه‌نویسان در محیط‌های کدنویسی، بهبود جستجوی وب و سایر ویژگی‌های متمرکز بر افزایش بهره‌وری، به این سیستم‌عامل اضافه خواهد کرد.

سوا از امکانات نرم‌افزاری، این احتمال هم وجود دارد که اپل، یک سری تغییرات ظاهری هم برای MacOS 15 در نظر بگیرد. هرچند از این بابت فعلا هیچ اطلاع خاصی نداریم.

رونمایی سخت‌افزاری در رویداد WWDC 2024 اپل؟

به گفته مارک گورمن از وب‌سایت بلومبرگ، اپل قصد ندارد هیچ محصول سخت‌افزاری جدیدی را در WWDC 2024 رونمایی کند و تمرکز کاملاً بر به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری آینده خواهد بود. معمولا هم در این رویداد شاهد رونمایی از یک دستگاه سخت‌افزاری نیستیم و تمام تمرکز شرکت آمریکایی روی محصولات نرم‌افزاری و سیستم‌عامل‌هاست. اگر هم بنا به رونمایی از یک محصول باشد، فعلا درباره‌ی آن اطلاعات خاصی نداریم.


رویداد WWDC 2024 اپل؛ سخن پایانی

همانطور که مشاهده کردید، اپل قصد دارد در رویداد WWDC 2024 خود عمدتا از سیستم‌عامل‌های جدیدش رونمایی کند. سیستم‌عامل‌هایی که این بار تمام قابلیت‌های جدید خود را به لطف هوش مصنوعی دریافت می‌کنند و در نتیجه به مراتب حرفه‌ای‌تر و جذاب‌تر از قبل خواهند بود. حال باید دید اپل با این امکانات هوش مصنوعی می‌تواند در مقابل سامسونگ و گوگل قد علم کند و آن‌ها را پشت سر بگذارد یا خیر.

منبع: MacRumors

نوشته از رویداد WWDC 2024 اپل چه انتظاراتی داریم؟ اولین بار در دیجی‌کالا مگ. پدیدار شد.


منبع

درباره ی ماکان نیوز

مطلب پیشنهادی

دانلود Aiseesoft FoneTrans v9.3.62 – نرم افزار انتقال اطلاعات از آیفون

دانلود نرم افزار FoneTrans FoneTrans نرم افزاری قوی جهت انتقال فایل برای iOS است که …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *