از اورکلاک کردن AMD Ryzen راضی نیستید؟ منتظر این قابلیت جدید بمانید

شرکت AMD به‌زودی قابلیت جدیدی برای Ryzen 9000 ارائه می‌کند که توانایی اورکلاکینگ این پردازنده‌ها را به طور قابل‌توجهی افزایش خواهد داد. ظاهراً AMD در حال کار بر روی افزونه‌ای برای Curve Optimizer است که Curve Shaper نام دارد و انعطاف‌پذیری در اورکلاکینگ را بهبود می‌بخشد.

قابلیت جدید Curve Shaper امکان تنظیم کردن آفست ولتاژ را در تمامی محدوده‌های دما و لود به کاربر می‌دهد که به کار کردن در فرکانس‌های بالاتر هنگام لود پایین تا متوسط کمک می‌کند.

افشای قابلیت Curve Optimizer رایزن

Curve Optimizer از الگوریتم Precision Boost استفاده می‌کند تا ساعت پردازنده را تا جای ممکن افزایش دهد. هنگامی که یک ولتاژ آفست منفی در Curve Optimizer اعمال می‌شود، ولتاژ و تنش حرارتی کاهش می‌یابد که باعث می‌شود Precision Boost فرکانس پردازنده را به دلیل ظرفیت دمایی به وجود آمده، بیشتر از قبل افزایش دهد. این روش بهتر از اورکلاکینگ دستی است، زیرا اجازه می‌دهد Precision Boost تمام فرآیند تنظیم فرکانس را مدیریت کند و فرکانس پردازنده را بیشتر افزایش دهد.

قابلیت جدید Curve Shaper بر پایه Curve Optimizer ساخته می‌شود و به کاربران اجازه می‌دهد تا آفست ولتاژ خاصی را در تمام محدوده‌های دما و لود پردازنده تنظیم کنند. این قابلیت برای گیمینگ و استفاده روزمره عالی است، زیرا پردازنده اغلب مواقع در لود پایین تا متوسط کار می‌کند.

به‌جای تنها یک آفست ولتاژ، کاربران با Curve Shaper به ۱۵ نقطه آفست ولتاژ دسترسی دارند که به پنج دسته تقسیم شده‌اند. سه دسته مربوط به کار در کمینه فرکانس، سه دسته دیگر مخصوص کار در فرکانس پایین، سه دسته مربوط به کار در فرکانس میانه، سه دسته مربوط به کار در فرکانس بالا و سه دسته آخر برای کار با حداکثر فرکانس اختصاص داده شده‌اند.

هر یک از سه آفست در هر دسته به کار در دمای پایین، میانه و بالا اختصاص داده شده است. به عنوان مثال، اگر پردازنده در شرایط بار متوسط اما در دماهای بالا کار کند، می‌توان آفست ولتاژ دقیقی را برای این حالت تنظیم کرد. یا به عنوان مثال، اگر پردازنده در حداکثر فرکانس اما در دماهای پایین (نظیر استفاده از نیتروژن مایع) کار کند، تنظیم آفست ولتاژ خاصی برای این حالت نیز وجود دارد.

می‌توان گفت با Curve Shaper، دارندگان پردازنده‌های AMD Ryzen می‌توانند ولتاژ پردازنده خود را در همه شرایط کنترل کنند. به وضوح این ارتقایی فوق‌العاده برای مشتریان AMD است که می‌خواهند عملکرد پردازنده خود را به حداکثر برسانند. نقطه ضعف Curve Shaper این است که به طور قابل‌توجهی پیچیدگی اورکلاک کردن پردازنده‌های Ryzen را افزایش می‌دهد. به‌جای تست استرس تنها یک آفست ولتاژ، کاربران باید حداقل ۱۵ آفست ولتاژ مختلف را تحت استرس آزمایش کنند تا بتوانند حداکثر کارایی را از پردازنده خود بدون فدا کردن پایداری به دست آورند.

هنوز مشخص نیست که کدام پردازنده‌های AMD از Curve Shaper پشتیبانی خواهند کرد. به‌طور واقع‌بینانه، پشتیبانی از همان روز اول ممکن است به سری Ryzen 9000 که به‌زودی عرضه می‌شود محدود باشد. با این حال، امیدواریم AMD این ویژگی کاربردی را برای پردازنده‌های قدیمی‌تر، به‌ویژه پردازنده‌های سری Ryzen 7000 نیز عرضه کند.


منبع

درباره ی ماکان نیوز

مطلب پیشنهادی

پیش‌بینی رجانیوز از پیروزی و تعداد رای پزشکیان

پیش‌بینی می‌شود مسعود پزشکیان با نزدیک به ۱۶ میلیون رای پیروز انتخابات باشد. رویداد ۲۴ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *