ادیت تصاویر در گوشی؛ در این کارها زیاده‌روی نکنید!

برای ادیت تصاویر در گوشی نیاز است تا شما نسبت به چند موضوع و مولفه‌ی مهم درباره‌ی عکاسی آگاهی نسبی داشته باشید و از طرفی لازم نیست حتما با خرید گوشی پرچمدار به ویرایش تصاویر بپردازید. در این مطلب به شما یاد می‌دهیم که چطور ادیت تصاویر در گوشی را به بهترین شیوه انجام دهید.

گوشی‌های هوشمند می‌توانند ابزارهای قدرتمندی برای ویرایش عکس باشند، اما بسیاری از مبتدیان همین اشتباه‌ها را مرتکب می‌شوند. بر اساس تجربه‌ی شخصی، بهترین راه حل‌های خود را برای رفع اشتباه‌های رایج ویرایش عکس در گوشی هوشمند و بهبود کیفیت تصویر شما به اشتراک می‌گذارم. این نکات برای تصاویر گرفته شده با تلفن موبایل شما و تصاویر DSLR که ممکن است وارد کنید از اعتبار بالایی برخوردار است.

۱. استفاده‌ی بیش از حد فیلترهای رنگی

وقتی در زمینه‌ی ادیت تصاویر در گوشی تازه کار هستید، بسیار آسان است که فکر کنید فیلترهای رنگی تمام مشکلات شما را حل می‌کنند. با این حال، این رویه نمی‌تواند فراتر از واقعیت باشد. هنگامی که فیلتر رنگی بیش از اندازه اغراق شده را اضافه می‌کنید، نه تنها مخاطبین می‌دانند که شما تصویر خود را ویرایش کرده‌اید، بلکه نتیجه‌ی نهایی شما نیز درهم به نظر می‌رسد.

در عوض، من توصیه می‌کنم حداقل ویرایش‌ها را با فیلترهای رنگی اعمال کنید. اکثر ابزارهای ویرایش به شما امکان می‌دهند شدت را تغییر دهید و می‌توانید همین کار را با فیلترهای اینستاگرام برای عکس‌های خود انجام دهید. تصاویر شما ممکن است در ابتدا بدتر به نظر برسند، اما وقتی یاد می‌گیرید که چگونه عکس‌های خود را بهتر ویرایش کنید، در بلند مدت نتیجه خواهد داد.

آزمایش با فیلترهای رنگی نیز کمی طول می‌کشد، بنابراین بهترین راه برای غلبه بر آن دوره میانی ناخوشایند این است که پایدار بمانید.

۲. استفاده بیش از حد از صافی پوست (Skin smoothing)

ابزارهای صاف کننده پوست می‌توانند به از بین بردن لکه‌ها و سایر اثرات ناخواسته‌ای که ممکن است هنگام گرفتن عکس رخ دهد کمک کنند. با این حال، هنگامی که به سمت افراط حرکت کنید، سوژه‌ی خود را بیشتر شبیه یک نقاشی می‌کنید تا یک عکس واقعی! هنگامی که می‌خواهید قسمت‌های دیگر تصویر خود را صاف کنید، همین مشکل ممکن است رخ دهد.

شما باید به این ابزارها صرفا به عنوان همان «ابزار» نگاه کنید. بهتر است بیش از حد به آنها اعتماد نکنید و فقط برای بهبودهای ظریف از آنها استفاده کنید. احتمالا شما در بیشتر موارد حتی نیازی به استفاده از صاف کننده پوست ندارید. سعی کنید در تصاویر خود پوست افراد را تا حد امکان طبیعی جلوه دهید و صرفا از ابزار روتوش در نرم افزارهای ادیت تصاویر محتاطانه استفاده کنید.

۳. تعریف بیش از حد

زیاده روی در تعریف یکی از بزرگ‌ترین اشتباه‌هایی است که بسیاری از افراد هنگام ویرایش عکس در گوشی‌های هوشمند خود مرتکب می‌شوند. متوجه شدم عکس‌های گوشی‌های هوشمند گاهی اوقات فاقد جزئیات بوده و می‌خواهید آن‌ها را دقیق‌تر کنید. این مورد به شخصه خوب به نظر می‌رسد، اما شما باید بفهمید که حد و اندازه‌ی این مولفه کجاست.

برای مقابله با این مشکل، پیشنهاد می‌کنم به آرامی تعریف یا وضوح را حرکت دهید. اگر تصویر شما خیلی جعلی به نظر می‌رسد، اسلایدر را کمی به عقب حرکت دهید. این موضوع به طور کلی بر عکس‌های افراد و اشیاء نزدیک تاثیر می‌گذارد، اما بدون در نظر گرفتن سبک عکاسی خود، ارزش آن را دارد که این موضوع را در نظر داشته باشید.

۴. عدم فعال کردن تصحیح لنز

اپلیکیشن Adobe Lightroom یکی از بهترین برنامه‌ها برای ویرایش عکس‌ها در گوشی هوشمند شماست و اگر قصد دارید عکس‌های خود را بهتر کنید، خرید اشتراک یا استفاده از نسخه‌ی پرمیوم را توصیه می‌کنم. یکی از کم ارزش‌ترین ویژگی‌های این ابزار، تصحیح لنز است. توصیه می‌کنم اگر در حال ویرایش عکس‌های گرفته شده با گوشی خود هستید، از این المان حتما استفاده کنید.

تصحیح لنز، تنظیمات خودکار کادربندی تصویر شما را انجام می‌دهد. به عنوان مثال، اگر گوشه‌ها مخدوش شده باشند، با ضربه زدن روی این دکمه همه چیز دوباره کنترل می‌شود. اگر نکات بیشتری می‌خواهید، راهنمای کاملی در مورد نحوه و زمان استفاده از تصحیح لنز در لایت روم در فضای مجازی منتشر شده که با یک جست‌وجوی ساده قابل دریافت خواهد بود.

۵. تنها استفاده از اسلایدرهای پایه‌ای و اصلی

در حالی که من توصیه می‌کنم هنگام ویرایش عکس‌های خود با اسلایدرهای اولیه شروع کنید، تنها با رعایت این موارد، جادوهای زیادی را از دست می‌دهید. در مرحله‌ای از ماجراجویی‌های مربوط به ویرایش عکس‌تان، توصیه می‌کنم حداقل یاد بگیرید که چگونه از برخی از ویژگی‌های ویرایش پیشرفته‌تر در برنامه ویرایش تصاویرِ ترجیحی خود استفاده کنید.

برای مثال، اگر از نرم افزار Apple Photos استفاده می‌کنید، می‌توانید نحوه استفاده از اسلایدر Black Point و Tint را برای تنظیمات دقیق‌تر یاد بگیرید. در لایت روم، پیشنهاد می‌کنم یاد بگیرید که چگونه از کاهش نویز استفاده کرده و تعادل رنگ سفید خود را تغییر دهید.

نیازی نیست همیشه از این اسلایدرها استفاده کنید، اما با یادگیری اسلایدرهای بخش پیشرفته می‌توانید بسیار حرفه‌ای‌تر مشغول به ادیت تصاویر با گوشی شوید.

۶. استفاده بیش از اندازه از Blur در پس‌زمینه سوژه

افکت بوکه (Bokeh) و پس‌زمینه‌های تار به طور حتم در برخی موارد ارزش استفاده را دارند، اما همیشه لازم نیست از این ویژگی‌ها استفاده کنید. این پارامترها ممکن است در پرتره‌ها معنی داشته باشند، اما حتی در این صورت، هنوز باید از آنها کم استفاده کنید. این افکت‌ها همچنین در مورد تغییر دیافراگم تصاویری که در حالت پرتره در آیفون خود می‌گیرید نیز صدق می‌کند.

اگر از محو کردن پس‌زمینه استفاده می‌کنید، مطمئن شوید که افراد همچنان می‌توانند آنچه را که در پس‌زمینه اتفاق می‌افتد ببینند. بیشتر اوقات، شما نیازی به انجام کاری بیشتر از این ندارید.

۷. فقط استفاده از ویرایش خودکار

من از اواخر سال ۲۰۱۹ عکس‌ها را ویرایش می‌کردم و در ابتدا فقط از ویژگی‌های تنظیم خودکار در نرم‌افزار ویرایش خود استفاده می‌کردم. در حالی که این رویه تا حدودی به این دلیل بود که می‌خواستم یاد بگیرم که چگونه اسلایدرهای مختلف با یکدیگر کار می‌کنند، همچنین به این دلیل بود که از امتحان هر چیز دیگری خیلی می‌ترسیدم.

وقتی برای اولین بار شروع به ویرایش و روتوش دستی تصاویرم کردم، نتایج اولیه متناقض بود. اما در حالی که گاهی اوقات این ویرایش‌ها را بیش از حد انجام می‌دادم، اشتباهاتی که مرتکب شدم به من کمک کرد تا به یک ویرایشگر عکس خوب تبدیل شوم.

در حالی که به شما گفته‌ام از زیاده‌روی در فیلترها و غیره اجتناب کنید، من شما را تشویق می‌کنم که اسلایدرها را در برنامه ویرایش مورد نظر خود آزمایش کنید. انجام این کار به شما امکان می‌دهد سریعتر یاد بگیرید و نتایج بهتری بگیرید.

۸. برش نکردن عکس‌ها

شب قبل از نوشتن این مقاله با یکی از دوستانم در مورد ترکیب‌بندی صحبت کردم و این موضوع باعث شد به این فکر کنم که چگونه می‌توانم فورا کادربندی تصاویرم را بهبود بخشم. نتیجه‌گیری من پیشگامانه نیست، اما هنوز هم مفید است که بدانید: برش دادن عکس‌های شما سریع‌ترین راه برای جذاب‌تر کردن آنهاست. البته زمانی این حرف صادق است که گوشی هوشمند شما توانایی عکاسی با رزولوشن بالا را داشته باشد.

شما می‌توانید عکس‌های خود را به سرعت در رول دوربین گوشی هوشمند خود برش دهید، و احتمالا این قابلیت را نیز خواهید داشت که فریم‌های از پیش تعیین شده مختلف را انتخاب کنید. به عنوان مثال، اگر می‌خواهید در اینستاگرام پست بگذارید، باید ۴:۵ را انتخاب کنید.

قانون کلی من هنگام برش عکس این است که هر چیزی را که نمی‌خواهم حذف کنم. برای مثال، سطل‌های زباله و برخی تابلوهای خیابان می‌توانند بروند مگر اینکه واقعا مفهوم یا کانسپتی به تصویر اضافه کنند. برخی از ویرایشگرها نیز با برداشتن قفل به شما اجازه می‌دهند آزادانه برش دهید.

۹. روشنایی و نوردهی را همانطور که هست رها کنید

بسیاری از افراد هنگام عکس گرفتن با گوشی هوشمند خود، روشنایی یا نوردهی را تغییر نمی‌دهند. با این حال، من فکر می‌کنم این موارد باید اولین چیزهایی باشند که شما بهینه‌سازی می‌کنید.

شما به راحتی می‌توانید آنها را در برنامه‌ی پیش‌فرض ادیت تصویر گوشی هوشمند خود تغییر دهید و همچنین می‌توانید این تنظیمات را در برنامه‌های پیشرفته‌تر ویرایش عکس نیز انجام دهید. این فرایند علاوه بر این که تصاویر شما را بهتر می‌کند، تغییر روشنایی و نوردهی تصاویر به شما کمک می‌کند روند بهتری را در ادیت تصاویر دنبال کنید.

در حالی که برای تجربه‌ی بهترین ویرایش تصویر باید با لپ تاپ یا کامپیوتر کار کنید، شما همچنین می‌توانید به راحتی ادیت تصاویر در گوشی خود را بدون نیاز به انتقال آنها به رایانه شخصی خود ویرایش کنید. اما از هر برنامه‌ی ویرایشی که استفاده می‌کنید، سعی کنید از این دسته از مشکل‌های رایج برای بهینه‌سازی عکس‌های درجه یک اجتناب کنید.

منبع: Makeuseof

نوشته ادیت تصاویر در گوشی؛ در این کارها زیاده‌روی نکنید! اولین بار در دیجی‌کالا مگ. پدیدار شد.


منبع

درباره ی ماکان نیوز

مطلب پیشنهادی

ترفند‌های جلوگیری از افت کیفیت عکس در واتساپ؛ ساده و کاربردی • دیجی‌کالا مگ

واتساپ یکی از اپلیکیشن‌های پیام‌رسان معروف در سراسر جهان است. این اپلیکیشن به کاربران این …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *