ادامه روند صعودی نمادهای خودروسازی و قطعه‌ ساز

این درحالی است که شاخص‌کل بورس نیز صعودی بود. همچنین روز سه‌شنبه در گروه خودرویی طی ۱۲هزار نوبت معاملاتی ۳۰۹میلیون سهم به ارزش ۱۰۲میلیارد تومان مورد معامله قرار گرفت که نسبت‌به روز دوشنبه با افت روبه‌رو بود. همچنین ارزش بازار گروه خودرویی تا پایان معاملات روز سه‌شنبه بالغ بر ۲۳۲ هزار میلیارد تومان شد.

بورس مثبت ماند

روز سه‌شنبه و در جریان معاملات بازار سهام، شاخص‌کل بورس با رشد ۱۵.۳۱۰ واحدی در محدوده دو میلیون و ۹۰ هزار واحد قرار گرفت. شاخص‌کل ‌هم‌وزن نیز با افزایش ۴.۹۹۶ واحدی در محدوده ۶۷۳ هزار واحد ایستاد. در این بازار نیز ۷.۶ میلیارد ورقه سهم به ارزش بیش‌از ۶.۴ هزار میلیارد تومان معامله شد.

شاخص فرابورس نیز با افزایش ۱۴۰ واحدی در محدوده ۲۲هزار واحدی قرار گرفت. در فرابورس نیز ۳.۴میلیارد ورقه اوراق بهادار به ارزش بیش‌از ۹هزار میلیارد تومان مورد دادوستد قرار گرفت.

این درحالی است با برداشته شدن محدودیت ۲درصدی دامنه نوسان از ابتدای هفته، بازار سهام با مازاد عرضه، رشد صف‌های خرید و رشد ارزش معاملات خرد مواجه شده است که می‌تواند تشکیل روند صعودی بورس را تایید کند.

رشد ارزش معاملات خرد منجر به رقابت تنگاتنگی بین نمادهای کوچک و بزرگ در بازار سرمایه شده است که بازده مساوی شاخص‌کل و شاخص‌کل هم‌وزن مؤید این موضوع است.

ازسوی‌دیگر به نظر می‌رسد بازار سهام از مناظره اول دور دوم انتخابات ریاست جمهوری استقبال کرده است. تعداد خریداران بازار سرمایه برای ششمین هفته متوالی به طور خالص کمتر از ۱۰۰ هزار کد معاملاتی است.

این آمار نشان می‌دهد سهامداران بیرون از بازار نشسته‌اند و در حال رصد فضای سیاسی کشور هستند. انتظار می‌رود بعد از مشخص شدن تیم اقتصادی دولت جدید و با تخفیف ریسک‌های سیستماتیک، شاهد تسهیل فروش و صادرات شرکت‌های صادرات‌محور بورس تهران و افزایش سودآوری این شرکت‌ها باشیم.

طبق محاسبات مرکز پژوهش‌های مجلس، شاخص تولید شرکت‌های صنعتی بورس، در اردیبهشت‌ماه سال ۱۴۰۳، نسبت‌به ماه مشابه سال قبل، ۱.۸درصد افزایش یافته است.

همچنین طبق محاسبات انجام‌شده مجموع تیراژ تولید خودرو در ۲ماه نخست امسال به مرز ۱۵۰هزار دستگاه رسیده است. میزان تولید صنایع خودروساز فعال در بازارسرمایه در اردیبهشت سال ۱۴۰۳ نسبت به فروردین‌ماه امسال ۹۶.۸درصد رشد کرده، در همین دوره میزان فروش خودروسازان بورسی معادل ۱۱۷رصد رشد نشان می‌دهد. تولید این صنایع در اردیبهشت امسال نسبت به اردیبهشت پارسال ۹درصد کاهش یافته است.


منبع

درباره ی ماکان نیوز

مطلب پیشنهادی

خودروسازانی که به سمت سوخت مصنوعی رفتند

یکی از مدیران ارشد پورشه می‌گوید این سوخت‌ها ظرفیت‌های زیادی دارند. درحال‌حاضر بیش از ۱.۳ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *