اخبار و خواندنی های موبایل | گزارش IDC و Canalys از بازار جهانی اسمارت‌فون در سه‌ماهه دوم 2024 – هوش مصنوعی، عامل تمایز در بازار | mobile.ir

واحد خبر mobile.ir : مؤسسه تحقیقاتی IDC روز یکشنبه 14 جولای 2024 (24 تیر 1403) گزارش خود را از وضعیت بازار گوشی‌های هوشمند در سه‌ماهه دوم سال جاری میلادی منتشر کرد. طبق این گزارش، طی فصل اخیر 285.4 میلیون دستگاه اسمارت‌فون وارد بازار جهانی شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 6.5 درصد رشد داشته است. یک روز پس از IDC، مؤسسه Canalys نیز گزارشی مشابه را در وب‌سایت خود قرار داد که البته در برخی داده‌ها متفاوت است. طبق آمارهای Canalys، تعداد گوشی‌های هوشمندی که طی سه‌ماهه دوم به بازار جهانی عرضه شده با رشد سالانه 12 درصدی بالغ بر 288 میلیون دستگاه بوده است.

همچنین، به گفته IDC این چهارمین فصل متوالی‌ست که بازار جهانی رشد در عرضه را تجربه می‌کند، در حالی که Canalys آن را سومین فصل متوالی رشد می‌داند. نکته دیگر آن که طبق گزارش IDC، پنج برند برتر عرضه‌کننده اسمارت‌فون در فصل اخیر به‌ترتیب عبارتند از سامسونگ، اپل، شیائومی، ویوو و اوپو. در مقابل، Canalys کم‌و‌بیش همین رتبه‌بندی را تأیید می‌کند با این تفاوت که طبق داده‌های Canalys، پنجمین برند عرضه‌کننده اسمارت‌فون در دنیا طی سه‌ماهه اخیر Transsion است.

پنج شرکت برتر عرضه‌کننده گوشی‌های هوشمند در جهان در سه‌ماهه دوم سال 2024 از نگاه IDC

به گفته نابیلا پوپال (Nabila Popal)، مدیر پژوهشی ارشد IDC، با توجه به رشد سالانه مثبت در عرضه اسمارت‌فون توسط هر پنج برند برتر، بهبود وضعیت بازار اسمارت‌فون بدیهی‌ست، اما در حال حاضر شاهد شکل‌گیری رقابتی فزاینده بین پیشتازان بازار و همچنین قطبی‌سازی رده‌های قیمتی هستیم. از یک سو، اپل و سامسونگ رده بالای بازار را به پیش برده و از روند پیشرفته‌سازی اسمارت‌فون‌ها بیشترین نفع را می‌برند. از سوی دیگر بسیاری از کمپانی‌های مطرح چینی حجم عرضه دیوایس‌های خود در رده پایین را افزایش داده و به دنبال آنند تا در عین تقاضای پایین از سوی مصرف‌کننده، سهم بیشتری از این بازار را کسب کنند. در نتیجه این دو رفتار متضاد، سهم دیوایس‌های میان‌رده در بازار با چالش روبرو خواهد شد.

پنج شرکت برتر عرضه‌کننده گوشی‌های هوشمند در جهان در سه‌ماه دوم سال 2024 از نگاه کانالیز

با وجود تمام معضلات موجود، پوپال بر این باور است که هنوز هم هیجان فراوانی بر بازار حکمفرماست. او این هیجانات را به مواردی مثل بالا بودن متوسط قیمت فروش و همچنین شور و اشتیاق ناشی از فناوری هوش مصنوعی مولد در اسمارت‌فون‌ها نسبت می‌دهد. به گفته پوپال، انتظار می‌رود گوشی‌های مجهز به هوش مصنوعی مولد سریع‌تر از هر نوآوری موبایلی که تاکنون شاهد آن بوده‌ایم رشد کرده و با برآورد عرضه 234 میلیونی در سال جاری میلادی، چیزی حدود 19 درصد از کل بازار اسمارت‌فون در سال 2024 را به خود اختصاص دهند.

امبر لیو (Amber Liu)، از مدیران پژوهشی Canalys، در توصیف وضعیت بازار اسمارت‌فون می‌گوید: «به لطف تکنولوژی‌های نوآورانه‌ای همچون هوش مصنوعی مولد و بهبود تقاضا در بازار انبوه، خوشبینی در بازار جهانی اسمارت‌فون همچنان جریان دارد. از اوایل سال 2024، کاهش تورم در بازارهای نوظهور آسیا-اقیانوسیه، خاور میانه، آفریقا و آمریکای لاتین باعث رشد عرضه در رده قیمتی بازار انبوه (یا همان گوشی‌های ارزان‌قیمت) شده است. کمپانی‌هایی از جمله شیائومی و Transsion به طور فعالی به ارائه مشوق‌هایی برای فروش محصولات به‌روزرسانی‌شده خود مشغول بوده تا از این فرصت‌ها بهره‌برداری کنند. در این میان، آنر، اوپو و ویوو امسال تمرکز خود را روی گسترش در خارج از مرزهای چین معطوف کرده‌اند چرا که رقابت در بازار داخل به اوج خود رسیده است.»

در ادامه نگاهی داریم به عملکرد پنج برند برتر از منظر گزارش‌های IDC و Canalys. گفتنی‌ست، گزارش Canalys هنوز نهایی نشده و در آن به ارائه داده‌های اولیه اکتفا شده است. از این رو، درصدهای مربوط به گزارش Canalys صرفا در پرانتز ذکر می‌شوند.

به گزارش IDC، طی سه‌ماهه دوم سال 2024 سامسونگ 53.9 میلیون گوشی هوشمند را وارد بازار جهانی کرده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 0.7 درصد رشد داشته است. به این ترتیب، سامسونگ به لطف تمرکز راهبردی روی پرچمدارها و استراتژی قدرتمند در حوزه هوش مصنوعی، 18.9 درصد (18 درصد) از سهم بازار را کسب کرده و در جایگاه نخست می‌ایستد. به گفته شنگ وین چو (Sheng Win Chow)، تحلیلگر Canalys، به‌ پشتوانه قابلیت‌های هوش مصنوعی که برای اولین بار با سری Galaxy S24 به دنیا معرفی شد، سامسونگ اخیرا از دو اسمارت‌فون تاشو با نام‌های Galaxy Z Fold6 و Galaxy Z Flip6 نیز رونمایی کرد. به نظر می‌رسد هدف نهایی سامسونگ از ترکیب نوآوری نرم‌افزاری با فرم‌فاکتور تاشو، ارائه ارزشی متمایز به کاربران باشد.

Samsung Galaxy Z Fold6

اپل فصل اخیر را با عرضه 45.2 میلیون دستگاه آیفون به پایان رساند که در مقایسه با تعداد آیفون‌های عرضه‌شده در سه‌ماهه دوم 2023 با 1.5 درصد رشد همراه بوده است. از این رو، اپل با در اختیار گرفتن 15.8 درصد (16 درصد) از سهم بازار جهانی و عملکرد مناسب در چین و دیگر مناطق کلیدی، در جایگاه دوم قرار می‌گیرد. گفتنی‌ست، اپل هنوز از محصولات جدید خود رونمایی نکرده اما در کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان – موسوم به WWDC – با نوید معرفی قریب‌الوقوع مدل‌های جدید خود، شور و اشتیاق علاقه‌مندان را برانگیخت.

عرضه 42.3 میلیون اسمارت‌فون، کسب 14.8 درصد (15 درصد) از سهم بازار و ایستادن در رتبه سوم با اختلاف نسبتا کمی نسبت به اپل، کارنامه شیائومی در سه‌ماهه دوم سال 2024 را تشکیل می‌دهد. ویوو نیز طی همین بازه زمانی موفق به عرضه 25.9 میلیون دستگاه گوشی هوشمند و کسب 9.1 درصد (9 درصد) از سهم بازار جهانی شد و مقام چهارم را به نام خود کرد. نکته قابل توجه آن است که بر خلاف سامسونگ و اپل که رشد ناچیزی را در عرضه اسمارت‌فون‌های خود تجربه کردند، شیائومی و ویوو فصل اخیر را به‌ترتیب با رشد سالانه 27.4 درصدی و 21.9 درصدی به اتمام رساندند.

vivo S19 Pro

در نهایت می‌رسیم به مهم‌ترین نقطه اختلاف IDC و Canalys؛ جایی که طبق گزارش IDC، برند اوپو با عرضه 25.8 میلیون دستگاه اسمارت‌فون و در اختیار گرفتن 9 درصد از سهم بازار، به دلیل اختلاف بسیار ناچیز با ویوو، مشترکا با همتای چینی خود مقام چهارم را کسب می‌کند. اما کارشناسان Canalys، بدون بردن نامی از اوپو، برند Transsion را پس از ویوو در جایگاه پنجمی لحاظ می‌کنند. نکته جالب در آنجاست که سهم Transsion از بازار جهانی در فصل اخیر 9 درصد عنوان شده است. (دقیقا معادل سهم اوپو از بازار جهانی در گزارش IDC)


منبع

درباره ی ماکان نیوز

مطلب پیشنهادی

گردش نخبگان یا ادامه مدیریت نام‌های تکراری دولت سیزدهم؟!

در شبکه‌های اجتماعی انتصاب‌های این روزها ازجمله صدور احکام پرویز فتاح برای صولت مرتضوی و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به سايت خوش آمديد !


براي مشاهده مطلب اينجا را کليک کنيد