احراز هویت دو عاملی چیست؟ آموزش فعال کردن 2FA

در عصر مدرن امروز که بسیاری از اطلاعات و داده‌های ما به صورت آنلاین در حساب‌های مختلف ذخیره می‌شود، دیگر استفاده از تنها یک رمز عبور یا پسورد برای تامین امنیت حساب‌ها کافی نیست. برای افزایش امنیت حساب‌ها و کنترل دسترسی به آنها، می‌توان احراز هویت دو عاملی را فعال کرد که روش‌ها و نرم‌افزارهای مختلفی برای این کار وجود دارد.

احراز هویت دو عاملی یا همان 2FA یک روش امنیتی برای مدیریت تایید هویت و دسترسی به حساب‌های آنلاین است. با فعال کردن احراز هویت دو عاملی، شما برای دسترسی به منابع، داده‌ها و حساب‌های آنلاین خود به دو شکل شناسایی هویت نیاز دارید که اولی همان رمز عبور یا پسورد شما و دومی همان روش 2FA است که انتخاب و فعال کردید. در ادامه با ما همراه باشید تا توضیح دهیم احراز هویت دو عاملی چیست و چگونه از آن استفاده کنیم.

فهرست عناوین

احراز هویت دو عاملی چیست و چگونه کار می‌کند؟

 احراز هویت دو عاملی (2FA) یک سیستم امنیتی است که با استفاده از آن برای دسترسی به حساب یا دستگاه خود، نیاز دارید هویت خود را به روشی مجزا ثابت کنید. احراز هویت دو عاملی را می‌توان برای تقویت امنیت حساب‌های آنلاین، تلفن هوشمند یا حتی درب منزل استفاده کرد.

عامل اول همان رمز عبور شما است و عامل دوم معمولاً شامل متن یا کدی است که به تلفن هوشمند شما ارسال می‌شود. البته اگر دستگاه شما از احراز هویت بیومتریک پشتیبانی کند، می‌توانید برای عامل دوم از اثر انگشت یا تصویر صورت یا چشم‌های خود استفاده کنید.

چرا رمزهای عبور کافی نیستند؟

استفاده از نام کاربری و رمز عبور همیشه رایج‌ترین شکل احراز هویت کاربران بوده است. قاعده کلی این است که رمز عبور باید چیزی باشد که فقط شما می‌دانید؛ عبارتی که حدس زدن آن برای دیگران دشوار است. با این‌حال، سال‌ها است که کاربران قربانی گم شدن، لو رفتن یا هک شدن رمزهای عبور خود هستند و دسترسی به حساب‌های آنلاین یا دستگاه‌های خود را به این دلیل از دست داده‌اند.

درست است که استفاده از رمز عبور بهتر از نداشتن آن است، اما این نوع احراز هویت به چند دلیل کافی نیست و دچار خطا می‌شود:

حافظه بد انسان‌ها

تحقیقات و آمار گذرواژه‌های سرقت‌شده نشان می‌دهد که اکثر آنها شامل عبارات کلیشه‌ای یا اعدادی با ترتیب بسیار ساده هستند. هر هکری می‌تواند این رمزهای عبور ساده را در کمترین زمان ممکن پیدا کند. در چنین شرایطی رمز عبور شما کافی نیست، اما با فعال‌سازی احراز هویت دو عاملی می‌توانید به راحتی امنیت حساب خود را تضمین کنید.

تعداد زیاد حساب‌های آنلاین

استفاده از پلتفرم‌های آنلاین با سرعت بالایی در میان مردم رواج یافته است؛ مثلاً در زمینه بازار ارزهای دیجیتال، هر کاربر با چندین حساب آنلاین مانند صرافی ارز دیجیتال و کیف پول دیجیتال کار می‌کند. این حساب‌های متعدد باعث می‌شود برای راحتی بیشتر، از یک رمز عبور برای همه حساب‌ها استفاده کنیم.

در این صورت هکرها با پیدا کردن رمز عبور یکی از حساب‌های شما، به اطلاعات مهم یا دارایی‌های موجود در بقیه حساب‌های شما نیز دسترسی پیدا می‌کنند. به همین دلیل حتی اگر از یک گذرواژه برای چندین حساب استفاده می‌کنید، فعال‌سازی احراز هویت دو عاملی برای همه حساب‌ها کمک بزرگی به امنیت سایبری شما می‌کند.

نحوه عملکرد احراز هویت دو عاملی

احراز هویت دو عاملی یا همان 2FA، یک لایه امنیتی اضافی در کنار رمز عبور برای حساب‌های آنلاین است. با فعال‌سازی این سیستم، هر بار که وارد حساب کاربری خود می‌شوید در واقع ثابت می‌کنید که این خود شما هستید و نه یک عامل مخرب، سارق یا هکر.

با فعال‌سازی احراز هویت دو عاملی، کاربر ابتدا نام کاربری و رمز عبور خود را وارد می‌کند اما هنوز نمی‌تواند وارد حساب خود شود و باید اطلاعات دیگری نیز ارائه دهد که یک عامل دوم برای ورود به حساب محسوب می‌شود. این عامل دوم می‌تواند شامل دسته‌های زیر باشد:

  • نوعی اطلاعات شخصی: مثلاً یک شماره شناسایی شخصی (PIN)، یک کد عبور، پاسخ به «سوالات مخفی» یا وارد کردن یک الگوی خاص.
  • نوعی ابزار: به طور معمول، می‌تواند شامل یک کارت اعتباری، تلفن هوشمند یا یک توکن سخت افزاری کوچک باشد که به شما اجازه ورود می‌دهد.
  • نوعی داده هویتی: این دسته کمی پیشرفته‌تر است و می‌تواند شامل الگوی بیومتریک اثر انگشت، اسکن عنبیه چشم یا تشخیص صدای شما باشد.

احراز هویت دو عاملی باعث می‌شود که اگر رمز عبور شما (عامل اول احراز هویت شما) به هر نحوی به خطر افتاد، حساب‌های شما همچنان تا حدودی امن بمانند. بنابراین، حتی اگر رمز عبور شما دزدیده شود یا تلفن شما گم شود، احتمال اینکه شخص دیگری اطلاعات عامل دوم شما را داشته باشد بسیار بعید است.

بسیاری از پلتفرم‌ها که با اطلاعات حیاتی کاربران سر و کار دارند، مانند صرافی‌های ارز دیجیتال یا کیف پول‌های کریپتو، از دسته اول پشتیبانی می‌کنند. با فعال‌سازی احراز هویت دو عاملی در این پلتفرم‌ها، هر بار که می‌خواهید وارد حساب خود شوید باید یک کد عبور موقت را وارد کنید که تنها برای چند ثانیه معتبر است.

رایج‌ترین اشکال احراز هویت دو عاملی

همه سیستم‌های احراز هویت دو عاملی یکسان نیستند. امروزه از چندین نوع احراز هویت دو عاملی استفاده می‌شود که برخی ممکن است قوی‌تر یا پیچیده‌تر از دیگران باشند. در اینجا رایج‌ترین اشکال 2FA را بررسی می‌کنیم:

توکن‌های سخت‌افزاری برای 2FA

احتمالاً قدیمی‌ترین شکل احراز هویت دو عاملی، توکن‌های سخت‌افزاری کوچک هستند. ظاهر فیزیکی آنها مانند یک جاکلیدی است و هر ۳۰ ثانیه یک کد عبور جدید تولید می‌کنند. وقتی کاربر می‌خواهد به حساب خود دسترسی پیدا کند، نگاهی به دستگاه می‌اندازد و کد 2FA نمایش داده شده را در سایت یا برنامه موردنظر وارد می‌کند. نسخه‌های پیشرفته‌تر توکن‌های سخت‌افزاری، به‌طور خودکار کد 2FA را هنگامی که به پورت USB رایانه وصل می‌شود، منتقل می‌کنند.

با این حال، توکن‌های سخت‌افزاری 2FA چندین جنبه منفی دارند. مثلاً استفاده از آنها هزینه‌بر است چون باید دستگاه مخصوص را خریداری کنید. همچنین این دستگاه‌ها به راحتی گم می‌شوند یا به سرقت می‌روند.

پیام‌های متنی از طریق اس‌ام‌اس یا ایمیل یا تماس‌های صوتی

سیستم 2FA مبتنی بر پیام متنی یا تماس صوتی مستقیماً با تلفن کاربر تعامل دارد. پس از وارد کردن نام کاربری و رمز عبور، سایت یک رمز عبور یکبارمصرف (OTP) منحصربه‌فرد را از طریق پیامک، ایمیل یا تماس تلفنی برای کاربر ارسال می‌کند. کاربر باید این رمز عبور یکبارمصرف را در سایت وارد کند تا وارد حساب خود شود.

این شکل از احراز هویت دو عاملی امنیت بالایی ندارد، چراکه هکرها با دانش کافی می‌توانند این کدهای یکبارمصرف را ردیابی کنند. بهتر است از این روش برای سایت‌های معمولی استفاده شود که با اطلاعات شخصی و مهم شما سر و کار ندارند.

توکن‌های نرم افزاری برای 2FA

محبوب‌ترین شکل احراز هویت دو عاملی (و جایگزین بهتری برای پیام‌های متنی و صوتی) توکن‌های نرم‌افزاری هستند. سیستم توکن‌های نرم‌افزاری از یک رمز عبور یکبار مصرف مبتنی بر زمان (که TOTP یا «نرم-توکن» نیز نامیده می‌شود) استفاده می‌کند.

ابتدا، کاربر باید یک برنامه رایگان 2FA را روی گوشی هوشمند یا دسکتاپ خود دانلود و نصب کند. سپس می‌تواند از طریق این برنامه، به هر سایتی که از این نوع احراز هویت پشتیبانی می‌کند متصل شده و امنیت آن را ارتقا دهد.

هنگام ورود، کاربر ابتدا نام کاربری و رمز عبور را وارد می‌کند و پس از درخواست ورود، کد نشان داده شده در برنامه را وارد سایت می‌کند. مانند توکن‌های سخت افزاری، توکن‌های نرم‌افزاری نیز معمولاً کمتر از یک دقیقه معتبر هستند. از آنجایی که کد در همان دستگاه تولید و نمایش داده می‌شود، توکن‌های نرم‌افزاری شانس رهگیری هکرها را از بین می‌برند.

خبر خوب اینجاست که برنامه‌های رایگان 2FA برای انواع دستگاه‌ها و سیستم‌عامل‌ها در دسترس هستند و اغلب حتی به صورت آفلاین کار می‌کنند. بنابراین، این روش امن تقریباً در همه جا برای کاربران امکان‌پذیر است. در ادامه فعال‌سازی احراز هویت دو عاملی را برای سیستم‌عامل‌های مختلف به صورت گام‌به‌گام توضیح می‌دهیم.

آموزش فعال کردن احراز هویت دو عاملی

 همانطور که اشاره کردیم، استفاده از توکن‌های نرم‌افزاری یا همان برنامه‌های 2FA بهترین و امن‌ترین روش برای فعال‌سازی احراز هویت دو عاملی هستند. این برنامه‌ها در انواع مختلف و برای سیستم‌عامل‌های مختلف طراحی شده‌اند که در ادامه هر یک از آنها را توضیح می‌دهیم.

اپلیکیشن‌های 2FA

به جرات می‌توان گفت که اپلیکیشن‌های 2FA که روی تلفن همراه نصب می‌شوند، رایج‌ترین روش برای فعال‌سازی احراز هویت دو عاملی در سایت‌های مختلف هستند. دلیل محبوبیت اپلیکیشن‌های 2FA این است که با استفاده از آنها، کلید ورود به همه سایت‌ها و پلتفرم‌های موردنیاز خود را به صورت یکجا در تلفن همراه خود دارید.

در حالی که شاید افزونه‌های مرورگر و برنامه‌های دسکتاپ همیشه در دسترس شما نباشند، تقریباً همه مردم همیشه تلفن موبایل خود را با خود به همراه دارند. بنابراین منطقی است که از اپلیکیشن‌های موبایل برای راه‌اندازی احراز هویت دو عاملی استفاده کنیم.

با یک جستجوی کوتاه در گوگل پلی یا اپ استور متوجه می‌شوید که اپلیکیشن‌های 2FA زیادی وجود دارند که می‌توانید آنها را دانلود کنید. هنگام انتخاب اپلیکیشن 2FA، حتماً به تعداد کاربران آن و رتبه آن در گوگل پلی یا اپ استور دقت کنید؛ چراکه هرچه محبوبیت اپلیکیشن بالاتر باشد امنیت آن نیز بیشتر است.

در اینجا ما اپلیکیشن Google Authenticator یا به اختصار GA، یکی از اپلیکیشن‌های محبوب و معتبر 2FA، را انتخاب کرده و نحوه فعال‌سازی احراز هویت دو عاملی در آن را به صورت گام‌به‌گام شرح می‌دهیم. همچنین برای مثال، نحوه متصل کردن اپلیکیشن GA با حساب کاربری تریدینگ ویو (TradingView) را نشان می‌دهیم.

۱-  ابتدا اپلیکیشن Google Authenticator را در اپ استور (برای گوش‌های آیفون) یا گوگل پلی (برای گوش‌های اندروید) جستجو کرده و برنامه را دانلود کنید.

۲-  پس از دانلود و نصب اپلیکیشن، آن را باز کرده و مطابق تصویر اول روی گزینه «Get Started» بزنید.

۳-  برای ورود و استفاده از برنامه دو راه دارید: یا با یکی از حساب‌های گوگل (جیمیل) خود وارد شوید (گزینه اول) یا بدون ورود به حساب گوگل از برنامه استفاده کنید (گزینه دوم). در اینجا ما گزینه اول را انتخاب می‌کنیم و با حساب گوگل خود وارد می‌شویم.

دقت کنید که اگر با حساب گوگل خود وارد شوید، داده‌های شما در فضای ابری ذخیره شده و بعداً قابل بازیابی خواهند بود.

۴-  اکنون می‌خواهیم حساب کاربری تریدینگ ویو خود را به برنامه GA متصل کنیم و احراز هویت دو عاملی را برای تریدینگ ویو فعال کنیم. شما می‌توانید به همین ترتیب، حساب کاربری خود در سایت‌های دیگر را به GA متصل کنید، البته اگر سایت موردنظر در وهله اول از احراز هویت دو عاملی پشتیبانی کند.

وارد حساب کاربری خود در تریدینگ ویو شوید و روی آیکون پروفایل خود در بالای صفحه کلیک کنید.

۵-  در کادری که باز می‌شود، روی عبارت «Profile Setting» کلیک کرده تا وارد تنظیمات پروفایل خود شوید. تقریباً در همه پلتفرم‌ها، گزنه فعال‌سازی احراز هویت دو عاملی در تنظیمات پروفایل و در بخش امنیت قرار دارد.

۶-  در بخش پایین‌تر صفحه‌ای که باز می‌شود، گزینه «Set 2-factor authentication» را می‌بینید؛ روی آن کلیک کنید.

۷-  در صفحه‌ای که باز می‌شود باید روی تب «Setting» و زیر آن در قسمت «Privacy and Security» باشید تا عبارت «Authentication app» را پیدا کنید. روبروی آن، روی گزینه «Enable» یا فعال‌سازی بزنید.

۸-  در اینجا تریدینگ ویو از شما می‌خواهد که کد فعال‌سازی احراز هویت دو عاملی را برای ایمیل حساب شما بفرستد. روی گزینه «Send Code» کلیک کنید.

۹-  کدی که برای ایمیل شما ارسال می‌شود را در کادر مربوطه وارد کنید.

۱۰-  اکنون یک پنجره باز شده که هم کد مخفی شما و هم کد QR شما در آن نشان داده می‌شود. برنامه Google Authenticator را در گوشی خود باز کرده، روی عبارت «Add a code» یا روی علامت + در پایین صفحه بزنید.

۱۱- در این مرحله می‌توانید یا کد QR تریدینگ ویو را با دوربین گوشی خود اسکن کرده (گزینه اول)، یا کد مخفی را به صورت دستی تایپ کنید (گزینه دوم).

۱۲- اکنون حساب تریدینگ ویو شما با موفقیت به برنامه Google Authenticator متصل شده و می‌توانید کد احراز هویت دو عاملی خود را ببینید. این کد تقریباً هر ۳۰ ثانیه یک بار تغییر می‌کند. از حالا به بعد هر زمان که قصد دارید وارد حساب تریدینگ ویو خود شوید، باید در کنار رمز عبور حساب کاربری خود، این کد تولیدشده توسط برنامه GA را نیز وارد کنید.

افزونه‌های مرورگر 2FA

افزونه‌های مرورگر یکی از دیگر از راه‌های دسترسی به احراز هویت دو عاملی و فعال‌سازی آن برای سایت‌ها و پلتفرم‌های مختلف هستند. استفاده از افزونه‌های مرورگر برای افرادی مناسب است که بیشتر وقت خود را حین کار با لپتاپ یا کامپیوتر شخصی خود می‌گذارند و به صفحه مرورگر خود (مثلاً کروم یا فایرفاکس یا اج) دسترسی مداوم دارند.

هنگام انتخاب افزونه مرورگر 2FA مناسب، حتماً به اعتبار افزونه موردنظر دقت کنید. اعتبار یک افزونه را می‌توان از تعداد کاربران، امتیاز و رتبه‌بندی آن تشخیص داد.

در حال حاضر یکی از بهترین افزونه‌های مرورگر برای احراز هویت دو عاملی، افزونه Authenticator است. در ادامه به صورت گام‌به‌گام نشان می‌دهیم که چگونه می‌توانید این افزونه را به مرورگر خود اضافه کرده و آن را فعال کنید.

۱-  وارد صفحه افزونه‌های مرورگر کروم (Chrome Extensions) شوید و در کادر بالا، عبارت «Authenticator» را جستجو کنید. مطابق شکل زیر، افزونه این برنامه را انتخاب کنید.

۲-  در گوشه سمت راست صفحه، روی گزینه «Add to Chrome» کلیک کنید. سپس در پنجره‌ای که باز می‌شود، عبارت «Add extension» را انتخاب کنید.

۳-  برنامه Authenticator دانلود شده و به صورت خودکار به لیست افزونه‌های شما اضافه می‌شود. مطابق شکل زیر، می‌توانید به آن دسترسی پیدا کنید و روی افزونه کلیک کنید.

هشدار! دقت کنید که اگر افزونه Authenticator را پاک کنید و دوباره نصب کنید، تمام داده‌های شما پاک می‌شود و اگر به عبارت بازیابی 2FA حساب خود دسترسی نداشته باشید، دسترسی به پلتفرم‌ها را از دست می‌دهید.

۴-  زمانی که پنجره افزونه باز می‌شود، روی آیکون ویرایش در بالا سمت راست پنجره کلیک کنید تا اولین حساب خود را اضافه کنید.

۵-  روی علامت + کلیک کنید.

۶-  گزینه «Manual Entry» را انتخاب کنید.

۷-  در این مقاله برای مثال، اضافه کردن حساب تریدینگ ویو به افزونه مرورگر Authenticator را نشان می‌دهیم. برای دریافت کد فعال‌سازی احراز هویت دو عاملی در تریدینگ ویو، مراحل ۴ تا ۱۱ بخش قبل را انجام دهید.

۸-  در پنجره افزونه مرورگر خود، در کادر بالا باید نام پلتفرمی که میخواهید اضافه کنید را وارد کنید (که در اینجا تریدینگ ویو است) و در کادر پایین باید کلید مخفی (Secret Key) که تریدینگ ویو کپی کردید را بچسبانید. سپس روی OK کلیک کنید.

۹-  اکنون می‌بینید که حساب تریدینگ ویو شما با موفقیت اضافه شده، احراز هویت دو عاملی برای آن فعال شده و کد احراز هویت یکبار مصرف هر چند ثانیه یک بار تغییر می‌کند.

نرم‌افزارهای دسکتاپ 2FA

برخی از کاربران دسکتاپ ترجیح می‌دهند که به جای استفاده از افزونه‌های مرورگر، نرم‌افزارهای دسکتاپ 2FA را دانلود و نصب کنند. گزینه‌هایی که می‌توانید از میان آنها انتخاب کنید بسیار زیاد و متنوع هستند.

استفاده از نرم‌افزارهای دسکتاپ احراز هویت دو عاملی، نسبت به اپلیکیشن‌های موبایل و افزونه‌های مرورگر کمتر رواج دارند. دقت داشته باشید که برای انتخاب هر کدام از این برنامه‌ها، کاربران باید خودشان تحقیقات لازم را انجام داده و بهترین و امن‌ترین برنامه را نصب کنند. این برنامه‌ها همواره در حال تغییر و به‌روزرسانی هستند و نمی‌توان یک برنامه واحد برای همه کاربران پیشنهاد کرد.

برای راه‌اندازی نرم‌افزار دسکتاپ 2FA، ابتدا از سایت مورد نظر، نرم‌افزار دسکتاپی که انتخاب کردیم را دانلود و روی سیستم خود نصب می‌کنیم. پس از آن، مراحل فعال‌سازی احراز هویت دو عاملی و اضافه کردن پلتفرم مورد نظر خود به نرم‌افزار 2FA روندی ساده دارد. برای این کار می‌توانید به آموزش گام‌به‌گام راه‌اندازی اپلیکیشن‌های 2FA در بالا مراجعه کنید، چراکه فرآیند این کار در همه برنامه‌ها به یک صورت است.

مزایای احراز هویت دو عاملی

امروزه بسیاری از پلتفرم‌ها، مخصوصاً سایت‌های کریپتو، صرافی‌های ارز دیجیتال و کیف پول‌ها بر فعال‌سازی احراز هویت دوعاملی تاکید دارند؛ مخصوصاً که داده‌های شخصی و سرمایه شما جزو مهم‌ترین دارایی‌های هر شخص محسوب می‌شود. در ادامه دلایل اهمیت 2FA را بررسی می‌کنیم:

  • امنیت بیشتر: مهمترین مزیت 2FA این است که یک لایه امنیتی اضافی برای حساب‌های مختلف کاربران فراهم می‌کند. حتی اگر یک هکر به گذرواژه کاربر دسترسی پیدا کند، باز هم نمی‌تواند بدون کد احراز هویت دو عاملی به حساب کاربری دسترسی داشته باشد.
  • افزایش اعتماد کاربران: پلتفرم‌هایی که احراز هویت دو عاملی را به کار می‌گیرند از نظر کاربران قابلیت اعتماد بیشتری دارند و امنیت داده‌ها را بهتر تضمین می‌کنند.
  • حل مشکل گذرواژه‌ها: با گسترش فعالیت آنلاین، تعداد گذرواژه‌های هر کاربر بیشتر شده و به خاطر سپردن آنها سخت می‌شود. همچنین برخی کاربران به استفاده از رمزهای عبور ساده یا تکراری روی می‌آورند. سیستم 2FA ناامنی ناشی از این مسائل را از بین می‌برد.
  • پشتیبانی گسترده: اکثر برنامه‌های 2FA رایگان هستند و برای سیستم‌عامل‌های مختلف در موبایل و دسکتاپ طراحی شده‌اند.

بازیابی دسترسی به Google Authenticator چگونه است؟

یکی از مشکلات احراز هویت دو عاملی این است که اگر برنامه 2FA خود، مثلاً Google Authenticator، را پاک کنید یا گوشی موبایل خود را گم کنید، دسترسی خود به همه سایت‌هایی که به برنامه 2FA متصل کرده بودید را از دست می‌دهید.

اگر روزی برنامه Google Authenticator یا هر برنامه احراز هویت دو عاملی که استفاده می‌کنید را پاک کردید یا گوشی خود را گم کردید، دو راه برای بازیابی دسترسی به حساب‌های متصل وجود دارد:

کدهای بک‌آپ: معمولاً زمانی که احراز هویت دو عاملی را در یک پلتفرم یا وبسایت فعال می‌کنید، یک یا چند کد بک‌آپ یا کد مخفی به شما می‌دهد که شما باید همان لحظه فعال‌سازی، این کد را یادداشت کرده و در جایی امن نگهداری کنید. کاربران باید کد بک‌آپ هرکدام از حساب‌های خود را به طور دقیق ذخیره کنند. در صورتی که به هر دلیل دسترسی خود به برنامه 2FA را از دست دادید، می‌توانید از این کد بک‌آپ برای ورود به حساب خود استفاده کرده و سپس فعال‌سازی احراز هویت دو عاملی را با یک برنامه 2FA جدید انجام دهید.

تماس با پشتیبانی سایت: اگر کدهای بک‌آپ خود را هنگام فعال‌سازی 2FA ذخیره نکردید، تنها راه این است که با تیم پشتیبانی حساب‌های خود تماس گرفته و شرایط را توضیح دهید تا بتوانند پس از طی مراحل لازم، دسترسی شما به حساب‌هایتان را بازیابی کنند.

احراز هویت دو عاملی در نوبیتکس

از مهر ۱۴۰۰، احراز هویت دو عاملی در صرافی نوبیتکس اجباری شده و این اقدام جهت افزایش امنیت حساب‌های کاربران صورت گرفته است.

برای فعال‌سازی احراز هویت دو عاملی در نوبیتکس باید اپلیکیشن Google Authenticator را روی گوشی خود نصب کنید. سپس در تنظیمات صرافی نوبیتکس، بخش امنیت را باز کرده و گزینه «شناسایی دوعاملی» را انتخاب کنید.

پس از آن روی «فعال‌سازی شناسایی دوعاملی» کلیک کرده و کد QR نمایش داده‌شده را با برنامه Google Authenticator در گوشی خود اسکن کنید.

حتماً در همان مرحله، کد بک‌آپ خود را نیز در جایی امن یادداشت و ذخیره کنید که در صورت  پاک شدن یا گم کردن برنامه Google Authenticator، بتوانید دسترسی به حساب نوبیتکس خود را بازیابی کنید.

برای مشاهده ویدئو آموزشی نحوه فعال‌سازی شناسایی دوعاملی در نوبیتکس، به این صفحه مراجعه کنید.

جمع‌بندی

احراز هویت دو عاملی یا همان 2FA یک لایه امنیتی بیشتر به حساب‌های آنلاین شما اضافه می‌کند. با فعال‌سازی احراز هویت دوعاملی، هنگام ورود به حساب کاربری خود باید در کنار رمز عبور، یک کد یکبارمصرف که توسط برنامه 2FA به شما ارائه می‌شود را وارد کنید.

در این مقاله نحوه فعال‌سازی احراز هویت دو عاملی با استفاده از اپلیکیشن Google Authenticator را به صورت گام‌به‌گام و تصویری توضیح دادیم. همچنین نشان دادیم که چگونه می‌توان یک افزونه مرورگر 2FA را به دسکتاپ خود اضافه کرد.

دقت کنید که هنگام فعال‌سازی 2FA در هر وبسایت یا پلتفرمی، یک کد بک‌آپ یا کد مخفی به شما داده می‌شود که باید حتماً آن را در جایی امن یادداشت و ذخیره کنید. اگر برنامه Google Authenticator خود را از دست دادید، تنها با این کدها می‌توان دسترسی به حساب را بازیابی کرد.

در دنیای امروز که بخش بزرگی از داده‌ها و سرمایه ما در فضای آنلاین ذخیره می‌شود، فعال‌سازی سیستم 2FA برای افزایش امنیت حساب‌های کاربری تا حد زیادی ضروری است.

سوالات متداول

چگونه 2FA خود را بازیابی کنم؟

هنگام فعال‌سازی 2FA در هر وبسایت یا پلتفرمی، یک کد بک‌آپ یا کد مخفی به شما داده می‌شود که باید حتماً آن را در جایی امن یادداشت و ذخیره کنید. اگر برنامه 2FA خود را از دست دادید، تنها با این کدها می‌توان دسترسی به حساب را بازیابی کرد.

بهترین اپلیکیشن آتنتیکیتور چیست؟

اپلیکیشن‌های آتنتیکیتور در انواع مختلف و برای سیستم‌عامل‌ای مختلف وجود دارند که انتخاب آن کاملاً به خود کاربر بستگی دارد، اما پرکاربردترین آنها برنامه Google Authenticator است.

بهترین افزونه مرورگر 2FA چیست؟

هر روزه افزونه‌های مرورگر 2FA بیشتری وارد بازار می‌شوند و برای تشخیص بهترین آنها، باید به تعداد کاربران و رتبه‌بندی آن دقت کنید.

احراز هویت دو عاملی در نوبیتکس اجباری است؟

بله، احراز هویت دو عاملی از مهر ۱۴۰۰ در نوبیتکس اجباری شده است.




منبع

درباره ی ماکان نیوز

مطلب پیشنهادی

کارت های امروز همستر کامبت پنجشنبه ۲۸ تیر + آموزش وارد کردن

فهرست عناوین Toggle کارت‌های ۲۸ تیر همستر کامبت کارت Web3 academy launch از بخش Specials …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *