ابهام و تحلیل ناپذیری بورس امروز و فردا هم ادامه دارد / شرط روند مثبت شاخص

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس،
سه تحلیلگر بازار سرمایه وضعت بورس را تا جمعه وابسته به فضای انتخاباتی، مبهم و تحلیل ناپذیر دانسته و به دنیای اقتصاد اعلام کردند تا ارزش معاملات خرد به بیش از 5 هزار میلیارد تومان نرسد، نمی‌توان انتظار روند مثبتی داشت.


ابراهیم سماوی: شنبه بعد از اینکه نتایج انتخابات مشخص شد برخی نامزدهای کنار رفته از جلیلی حمایت کردند. بسیاری از فعالان اقتصادی وی را کمی تندرو می‌دانند و معتقدند با توجه به مشاوران و تیم اقتصادی اعتقادی به بورس و تئوری‌های بازار آزاد ندارد.


بازار در اولین روز معاملاتی هفته با عرضه همراه بود که این روند یکشنبه‌ شدت گرفت. جلیلی در واکنش‌ به بدبینی فعالان اعلام کرد به هر نحو از بورس حمایت خواهد‌کرد. در مقابل پزشکیان، طیب‌نیا وزیر اسبق اقتصاد را در کنار خود معرفی کرد که با توجه به‌ عملکرد مفید وی، بسیاری از فعالان از این موضوع ابراز خرسندی کردند.


برخی نمادهای شاخص‌ساز و با ارزش بازار بالا تغییر داشتند و دیروز شاخص‌ بورس کمی مثبت شد اما شاخص هموزن هیچ رشدی نداشت و مقدار جزئی منفی بود. هرچند 60‌ درصد از نمادها سبزپوش بودند اما ارزش معاملات پایین بود و بیشتر خروج سرمایه صورت گرفت.


دیروز بیشترین میزان نقدینگی که وارد شد مربوط به صندوق‌های درآمد ثابت با 270‌ میلیارد‌ تومان بود که نشان می‌دهد نرخ‌ صندوق‌های درآمد ثابت جذاب و برآورد سهامداران تداوم فضای ابهامات در شرایط فعلی است. از طرفی دومین ورود پول حقیقی حدود 31‌ میلیارد‌ تومان و به صندوق‌های اهرمی بوده‌ و این صندوق مخصوص سرمایه‌گذارانی است که انتظار دارند بعد از اعلام نتایج انتخابات، بورس از وضعیت رکود خارج ‌شود.


بنابراین عملا حجم نقدینگی و ورود پول حقیقی به این دوجنس صندوق‌ها بوده که هریک ذهنیت متفاوتی را نشان می‌دهند اما با توجه به اینکه میزان ورود پول حقیقی به صندوق‌های با درآمد ثابت تقریبا 9‌ برابر صندوق‌های اهرمی بود، فعلا بیشتر فضای ابهام‌آلود است که با وجود رشد خزنده دلار در سامانه نیما هنوز استقبالی از صنایع کامودیتی‌محور مشاهده نشده و انتظار می رود در روزهای آینده همین روال ادامه یابد.


محمد خبری‌زاد: بورس در این هفته به‌شدت وابسته به فضای انتخاباتی شده و شرایطی را تجربه می‌کند که بیشتر سمت و سوی فضای انتخاباتی داشته و تحلیل‌پذیر نیست. شنبه شرایط بورس در ابتدا مثبت بود و به‌تدریج منفی شد. یکشنبه کاملا منفی بود و دیروز شرایط مقداری بهبود یافت.


بطور کلی فضای ابهام‌آلودی تا جمعه و مشخص شدن تکلیف وجود دارد. در دور دوم دو نامزد حضور دارند که به‌نظر می‌رسد بورس به یک سمت تمایل بیشتری دارد و اگر رئیس‌جمهور شود، دست‌کم ابتدای هفته آینده بازار مثبتی خواهیم‌ داشت.


در سمت مقابل بازار به نامزد رقیب نظر مثبتی ندارد و انتخاب وی باعث می‌شود دست‌کم در ابتدای هفته روندی منفی بگیرد اما بطور کلی تا زمانی‌که سیاست‌های این افراد مشخص نباشد و تیم اقتصادی معرفی نشود روند میان و بلندمدت شاخص مشخص نیست و تا آخر هفته به همین‌صورت ادامه خواهد داد. فضای کنونی تحلیل‌پذیر نیست و کاملا انتخاباتی شده است. باید دید در ادامه نتایج انتخابات، بازار را به چه سمتی در کوتاه‌مدت خواهد برد.


برزو حق‌شناس: بازار سرمایه به‌طور کلی در وضعیت ابهام قرار دارد.دو نفر به دور دوم راه‌یافتند که دست‌کم در مورد بورس نظرات کاملا متفاوتی دارند. یکشنبه منفی‌ها سنگین و دوشنبه وضعیت متعادل بود. ارزش معاملات خرد دیروز بازهم کمتر از 3 هزار ‌میلیارد‌ تومان بود. بنابراین نمی‌توان هیچ اظهارنظر قطعی کرد تا وضعیت انتخابات روز جمعه مشخص شود. تا ارزش معاملات خرد به بیش از 5 هزار میلیارد تومان نرسد، نمی‌توان انتظار روند مثبتی داشت.

انتهای پیام

 


منبع

درباره ی ماکان نیوز

مطلب پیشنهادی

دانلود برنامه Screen Mirroring – Miracast برای اندروید

‏‏Screen Mirroring – All Mirror، به شما کمک می کند یک صفحه گوشی کوچک را …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *