آیا ممکن است سیاه‌چاله فقط از نور تشکیل شود؟

امروزه جئون‌ها یادگاری از عصر تفکرات علمی هستند که کرم‌چاله‌ها و سفیدچاله‌ها را برایمان به ارمغان آوردند؛ اسباب‌بازی‌های نظری که به ما صرفا درباره‌ی محدودیت‌های مدل‌های ریاضی می‌گویند تا اینکه واقعیتی فیزیکی باشند.

با این‌حال یک نوع از جئونی که ویلر آن را «کوگل‌بلیتس» می‌خواند، در داستان‌های علمی‌تخیلی به عنوان منبع یک نیروی خارق‌العاده شناخته می‌شود. این واژه که کلمه‌ی آلمانی به معنی «صاعقه‌ی گوی‌مانند» است، به سیاه‌چاله‌های بسیار کوچک در ابعاد پروتون اشاره دارد که در تراکم شدید پرتوهای پرانرژی نور مثل یک لیزر قدرتمند آینده‌نگرانه شکل می‌گیرند.

چشم‌انداز کوانتومی مانند کازینویی است که در آن موج‌های احتمالی به صورت پیوسته مانند چرخ‌های رولت قمار نوسان می‌کنند. شرط‌بندی‌های کوچک به ندرت سود خواهند داشت، اما با قرار دادن پول کافی روی میز، می‌توانید برد خود را تضمین کنید.

بیشتر بخوانید:

به طور مشابهی، یک میدان الکترومغناطیسی قوی در یک فضای خالی تقریبا تضمین می‌کند که جفت‌های الکترون و پوزیترونی از تلاطم‌ کوانتومی احتمال‌های بی‌انتها ظهور کنند. آلوارز دومینیگز در مقاله‌ای که هنوز در انتظار بررسی همتا به سر می‌برد، نشان داد که این پدیده که اثر شوینگر نام دارد، مانع از شکل‌گیری کوگل‌بلیتس‌ها در اندازه‌های تقریبا دو برابر سیاره مشتری تا کسری از ابعاد یک پروتون می‌شود.

در عمل، انباشته‌سازی مقدار زیادی نور در یک نقطه، انرژی کافی را برای جفت ذرات باردار فراهم می‌کند تا به صورت ناگهانی با سرعتی نزدیک به سرعت نور به وجود بیایند و ناپدید شوند. در نتیجه مانع از رشد حفره‌ی فضازمان و تبدیل آن به یک افق رویداد منطبق با تعریف سیاه‌چاله می‌شوند. به نوشته‌ی پژوهشگرها:

تحلیل ما قویا نشان می‌دهد که شکل‌گیری سیاه‌چاله‌ها صرفا از پرتوهای الکترومغناطیسی چه با تراکم نور در یک آزمایشگاه فرضی چه به صورت پدیده‌ی نجومی طبیعی، غیرممکن است.

با این‌حال، تمام احتمال‌ها به طور کامل حذف نمی‌شوند. پژوهشگرها تأکید می‌کنند که در شرایط فوق‌العاده شدید جهان آغازین ممکن است همه چیز متفاوت بوده باشد. دیگر شکل‌های جئون مثل نوع مبتنی بر امواج گرانشی همچنان به صورت یک معما باقی مانده‌اند که ممکن است در کیهان آغازین وجود داشته باشند.

مقاله در پایگاه پیش انتشار آرکایو در دسترس است.


منبع: https://www.zoomit.ir/space/423362-is-possible-blackholes-created-from-light/

درباره ی ماکان نیوز

مطلب پیشنهادی

صفحه نمایش یا کاغذ؛ مطالعه با کدام به یادگیری بهتر کمک می‌کند؟

نائومی بارون که در دانشگاه امریکن در واشینگتن مطالعه می‌کند، کتاب جدیدی با عنوان «اکنون …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *