آیا قیمت می‌تواند سقف جدیدی ثبت کند؟

انتظار می‌رود تعدادی از صندوق‌های قابل معامله در بورس (ETF) که قیمت اسپات اتریوم را دنبال می‌کنند، در هفته اول جولای راه‌اندازی شوند. اریک بالچوناس، تحلیلگر ارشد ETF، در توییتی اشاره کرد که ETFهای اسپات اتریوم ممکن است از 2 جولای فعال شوند. در گزارش دیگری توسط رویترز گفته شده که کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده (SEC) ممکن است تا 4 جولای تایید خود را اعلام کند.

از آنجایی که بازار در انتظار راه‌اندازی این صندوق‌های جدید است، این انتظار وجود دارد که بزرگ‌ترین آلت کوین همان واکنشی را نشان دهد که بیت کوین در زمان راه‌اندازی ETFهای اسپات خود در ابتدای سال نشان داد.

اتریوم در مسیر رسیدن به سقف جدید

این امکان وجود دارد که مانند بیت کوین در ماه ژانویه، زمانی که ETFهای اتریوم راه‌اندازی شود، سرمایه قابل توجهی به این شبکه وارد شود.

ارائه‌دهنده خدمات مالی Citi در این باره نوشت که جریان خالص ورودی به ETFهای اسپات بیت کوین بین 4 ژانویه، زمانی که راه‌اندازی شدند تا 20 می، از 13 میلیارد دلار فراتر رفت. این جریان‌های ورودی باعث شد که قیمت بیت کوین به شدت بالا برود و تا ۱۴ مارس به 73,750 دلار رسید. طبق گفته سیتی، ارزش بیت کوین به ازای هر یک میلیارد دلار ورودی، ۶ درصد افزایش یافت.

این بانک پیش‌بینی می‌کند که اگر سرمایه‌گذاران رفتار مشابهی را برای اتریوم تکرار کنند، پس از راه‌اندازی ETF، جریان ورودی می‌تواند بین 3.8 تا 4.5 میلیارد دلار باشد. این می‌تواند باعث شود که قیمت اتریوم 23 تا 28 درصد افزایش یابد.

با قیمت فعلی 3,450 دلاری، افزایش 28 درصدی به این معنی است که اتریوم تا ماه نوامبر با قیمت 4,417 دلار معامله می‌شود. جالب اینجاست که این رقم همچنان کمتر از سقف تاریخی این رمزارز، یعنی 4,891 دلار، خواهد بود که در نوامبر 2021 ثبت شده است.

برخی دیگر معتقدند که راه‌اندازی ETFهای اسپات اتریوم، قیمت این کوین را تا پایان سال به 10,000 دلار خواهد رساند. آندری استویچف، رئیس کارگزاری پرایم نکسو، این موضوع را اخیراً در مصاحبه‌ای اعلام کرد و گفت:

ETFهای اتریوم در ایالات متحده و محصولات مشابه در آسیا می‌توانند محرکی باشند که به دارایی کمک می‌کند تا پایان سال ۲۰۲۴ به 10,000 دلار برسد.

چالشی بزرگ برای استیکینگ اتریوم

یک بحث مهم در مورد اینکه آیا راه‌اندازی ETFهای اسپات اتریوم بر فعالیت استیکینگ شبکه تأثیر می‌گذارد یا خیر، وجود دارد. به گفته متیو سیگل، رئیس دارایی‌های دیجیتال در VanEck، زمانی که اتریوم از پروتکل‌های استیکینگ به ETFها منتقل شود، بازده استیک کردن آن افزایش می‌یابد.

با این حال، این ممکن است منجر به مشکلات امنیتی گسترده‌تری برای اتریوم شود. امنیت لایه 1 به ولیدیتورهایی بستگی دارد که کوین‌های خود را استیک می‌کنند. هنگامی که آنها شروع به برداشت کوین‌های خود برای قرار دادن در ETF می‌کنند، ولیدیتور کمتری در اتریوم وجود خواهد داشت و آن را مستعد حملات می‌کند.

تا لحظه نگارش این مقاله، 1.02 میلیون ولیدیتور در شبکه اتریوم وجود دارد که موجودی موثر آن 32.95 میلیون توکن اتر است.

با این حال، دیگران بر این باورند که ETFها سودی به همراه نمی‌آورند که استیک‌کنندگان را وادار کند که کوین‌های خود را برداشت کنند. در زمان نگارش این مطلب، سرمایه‌گذاران 27.68 درصد از کل عرضه در گردش اتریوم را استیک کرده‌اند.


منبع

درباره ی ماکان نیوز

مطلب پیشنهادی

بازار اتریوم در کنترل خرس‌ها! آیا ETH می‌تواند حمایت ۳ هزار دلار را حفظ کند؟

زمان مطالعه: 3 دقیقه اتریوم (ETH) در حال حاضر و با نزدیک شدن …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *