آموزش کندل شناسی در ارز دیجیتال به زبان ساده

برای معامله کردن، نیاز به ابزارها و شاخص‌هایی است که بتواند روند قیمت‌ها را نشان داده و پیش بینی کند. کندل استیک یا نمودار شمعی ژاپنی، نوعی نمودار قیمتی است که در تحلیل تکنیکال کاربرد دارد. در آموزش کندل شناسی در ارز دیجیتال، با این نمودار آشنا شده و یاد می‌‌گیرید که چگونه می‌توانید با استفاده از این نمودار، قیمت‌ها را تحلیل کنید.

کندل استیک چیست؟

در گام اول آموزش کندل شناسی به زبان ساده، قصد داریم تا مفهوم کندل استیک را به زبان ساده توضیح دهیم. در معاملات ارز دیجیتال، معامله‌گران به ابزارهایی نیاز دارند تا بتوانند روند تغییرات قیمتی را مشاهده و قیمت آینده را پیش‌بینی کنند. این ابزارها، به عنوان ابزارهای تحلیل تکنیکال شناخته می‌شوند. سه نوع چارت محبوب در تحلیل تکنیکال وجود دارد که عبارتند از چارت خطی، چارت میله‌ای و نمودار شمعی.

آموزش جامع معامله‌گری و تحلیل تکنیکال ارزهای دیجیتال

 

هر یک از انواع چارت‌ها، اطلاعات خاصی را نشان داده و برای تحلیل به‌کار برده می‌شوند. چارت کندلی یا همان چارت شمعی، الگوهای مختلفی را ارائه می‌دهد که می‌توان از آن‌ها برای پیش‌بینی روند قیمت‌ها در آینده، استفاده کرد. به همین دلیل این‌که بدانید کندل در ارز دیجیتال چیست، کمک شایانی برای فعالیت و معاملات شما در دنیای ارز دیجیتال می‌کند. شاید برایتان جالب باشد که اولین بار، یک تاجر برنج که اصالت ژاپنی داشت؛ این مفهوم را ابداع کرد و به همین دلیل، به الگوی ژاپنی نیز مشهور شده است.

خود واژه‌ی کندل (candle) به معنای شمع است. کندل استیک نوعی نمودار است که با استفاده از الگوهای شمعی ساخته می‌شود. الگوهای کندلی حرکت تاریخی قیمت یک دارایی را در طول زمان بازگو می‌کنند. به عبارت بهتر، شما می‌توانید در این نمودار، بفهمید که قیمت دارایی در طی زمان‌های مختلف، چگونه تغییر کرده است.

تفاوت کندل استیک با نمودار خطی و میله‌ای

در این‌جا برای درک بهتر کندل شناسی، ناچار پرانتزی را برای قیاس این نمودار با نمودار خطی و میله‌ای باز می‌کنیم. تصویر زیر را ببینید.

در این تصویر، هر سه نمودار کندلی، میله‌ای و خطی، به ترتیب از راست به چپ دیده می‌شود. هر سه نمودار در تحلیل تکنیکال کاربرد دارند. در نمودار خطی، که ابتدایی‌ترین و ساده‌ترین نمودار نمایش قیمت است؛ نقاط مختلف قیمت یک دارایی تعیین شده و سپس با خطوطی به هم متصل می‌شوند. این نمودار ساده، تنها می‌توان قیمت را به نمایش بگذارد و اطلاعات دقیق برای تحلیل‌های عمیق‌تر را در اختیار نخواهد گذاشت.

نمودارهای میله‌ای یک مرحله از نمودارهای خطی پیچیده‌تر هستند. بنابراین اطلاعات بیش‌تری را در اختیار خواهند گذاشت. در نمودار میله‌ای، چهار قیمت مختلف برای یک جفت ارز در یک تایم فریم مشخص، ارائه می‌شود.

با وجود این‌که نمودارهای میله‌ای به نسبت نمودار خطی، کامل‌تر هستند، اما هنوز هم اطلاعات کامل برای برخی تحلیل‌ها را شامل نخواهند شد. در این‌جا به نمودار کندل (candle) یا شمعی می‌رسیم. این نمودار، به‌عنوان جذاب‌ترین نمودار در میان معامله‌گران شناخته می‌شود. در ادامه، شرح مفصل این نمودار را آورده‌ایم.

پیشنهاد مطالعه: خرید ارز دیجیتال با پی پال – راهنمای کامل برای مبتدیان

بررسی آناتومی کندل ها در آموزش کندل شناسی در ارز دیجیتال

برای این‌که بتوانید مهارت کندل خوانی را به‌دست آورید، می‌بایست در ابتدا کندلها را بشناسید. تصویر زیر، یک الگوی کندلی را نشان می‌دهد.

همان‌طور که مشاهده می‌کنید، هر کندل از قسمت‌های مختلفی تشکیل شده است که عبارتند از:

بدنه‌ی کندل در آموزش کندل شناسی در ارز دیجیتال

بدنه که ظاهر میله‌ای و شمع مانند دارد، برای نشان دادن قیمت باز شدن و بسته شدن یک دارایی کاربرد دارد. برای کندل‌های سبز، نقطه‌ی باز در پایین کندل و در کندل‌های قرمز، این نقطه در بالای کندل استیک وجود دارد.

سایه‌ی کندل در آموزش کندل شناسی در ارز دیجیتال

هر کندل دارای دو سایه است. سایه یا shadow در کندل شناسی، برای نمایش بالا یا پایین رفتن قیمت در دوره‌ی زمانی خاص به‌کار می‌روند. یعنی سایه‌ی بالایی ماکزیمم قیمت آن دارایی و سایه‌ی پایینی، حداقل‌ترین قیمت را نشان خواهد داد.

* نکته: در برخی مواقع، کندل فقط یک سایه دارد. این امر در شرایطی رخ خواهد داد که سایه‌ی دیگر روی نقطه‌ی باز یا بسته شدن کندل منطبق باشد.

پیشنهاد مطالعه: تاپ سواپ چیست و آیا وقت گذاشتن روی آن ارزشش را دارد؟

رنگ کندل در آموزش کندل شناسی در ارز دیجیتال

رنگ کندل می‌تواند سبز یا سفید و قرمز یا سیاه باشد. کندل استیکهای سبز یا سفید، برای نشان دادن افزایش قیمت و رنگ قرمز یا سیاه، برای کاهش قیمت به‌کار می‌روند. لازم به ذکر است که در بیش‌تر الگوهای کندل، استفاده از رنگ‌های سبز و قرمز مرسوم است.

چه اطلاعاتی از کندل‌ها به‌دست می‌آوریم؟

در بخش قبل، شما را با ساختار نمودار شمعی آشنا کردیم. بر اساس آن‌چه آموختید، می‌توان گفت که چهار نوع اطلاعات از این نمودار قابل استخراج خواهد بود. OHLC همین اطلاعات را نشان می‌دهد که در ادامه بیان می‌شود.

آموزش بلاک‌چین و رمزارزها

 

  • قیمت باز شدن دارایی یا open price

این قیمت، سطح قیمتی را نشان می‌دهد که معاملات آن دارایی با این نرخ شروع خواهند شد.

  • قیمت بسته شدن دارایی یا close price

این قیمت، سطح قیمتی را نشان می‌دهد که معاملات دارایی خاص، با آن بسته خواهند شد.

  • حداکثر قیمت دارایی یا Highest price

بیش‌ترین قیمت دارایی را نشان می‌دهد.

  • حداقل قیمت دارایی یا Lowest price

حداقل و کم‌ترین قیمت دارایی را نشان می‌دهد.

  • نکته: هر چهار پارامتر بالا که در کندل شناسی قابل استخراج است، برای یک بازه‌ی زمانی خاص و یک دارایی خاص هستند.
  • OHLC مخفف عبارات Open، Highest، Lowest و Close است.

روندهای کندل شناسی

یکی از چیزهایی که از نمودار کندل برآورد می‌شود، روند قیمتی یک دارایی است. روند قیمت می‌تواند به‌صورت صعودی یا نزولی باشد. روند صعودی زمانی حاصل خواهد شد که کف شمع‌ها بالاتر از شمع قبلی واقع شوند. وقتی روند قیمت یک دارایی صعودی باشد، معامله‌گران اطمینان بالاتری در معاملات خود خواهند داشت.

در روند قیمت نزولی، سقف هر کندل، پایین‌تر از سقف کندل قبلی خواهد بود. بنابراین سیر چینش شمع‌ها، نزولی است. وضعیت دیگری نیز وجود دارد و آن‌ هم روند تثبیت است. روند تثبیت زمانی رخ می‌دهد که قیمت‌های به سمت بالا و پایین نوسان داشته و سقف و کف شمع‌ها بسیار نزدیک به هم باشد.

آموزش رایگان کندل خوانی

در این بخش می‌خواهیم به شما نشان دهیم که چطور می‌توانید نمودارهای کندل را بخوانید. این بخش یکی از کاربردی‌ترین موضوعات آموزش کندل شناسی در ارز دیجیتال است. لازم به ذکر است که خواندن نمودار کندل از چپ به راست انجام می‌شود.

آموزش ارز دیجیتال، بیت‌کوین، آلت‌کوین، NFTs، دیفای و متاورس

 

برای این‌که بتوانید یک نمودار کندل را بخوانید، نیازی به هیچ دانش تکنیکال نخواهید داشت. با این حال انتظار می‌رود تا بتوانید آن‌چه می‌خوانید را تحلیل کنید. شما در ابتدا باید تایم فریم بالایی را برای نمودار تعیین کنید. تایم فریم، بازه‌ی زمانی مورد نظر شما را نشان می‌دهد. به عبارت دیگر، برحسب نوع معامله و تایم فریم تعیین شده، اطلاعات این نمودار، نشان داده می‌شود.

گرچه از نظر تکنیکال، تایم فریم بالا و پایین، تغییری در داده‌ها ایجاد نمی‌کند؛ اغلب توصیه می‌شود تا تایم فریم‌ها را بالاتر تنظیم کنید تا جهت حرکت قیمت بهتر دیده شده و پیش‌بینی دقیق‌تری را به‌دست آورید.

نکته‌ی دومی که برای کندل شناسی حرفه ای، باید یاد داشته باشید؛ شناخت الگوهای کندل است که در ادامه‌ی مطلب، به‌طور مفصل درباره‌ی آن صحبت کرده‌ایم. الگوهای کندل به شما کمک می‌کند تا پرآیس اکشن را بهتر درک کنید.

پیشنهاد مطالعه: نحوه خرید رمز ارز و انتقال به کیف پول – راهنمای مقدماتی

صفر تا صد کندل شناسی با شناخت الگوهای مهم

چیدمان کندل استیک‌ها در کنار هم، الگوهای مختلفی را می‌سازد. معامله‌گران از این الگوها استفاده می‌کنند تا سطوح مقاومت و حمایت را شناسایی کنند. در واقع می‌توان گفت که این الگوها، برآوردی از رفتارهای فروشندگان و خریداران در دوره‌ی زمانی خاص خواهند بود. از سوی دیگر رفتار قیمتی یک دارایی نیز وابسته به این رفتار معامله‌گران، متغیر خواهد بود. به همین جهت، شناخت الگوها اهمیت زیادی دارد.

به‌طور کلی، الگوهای نمودار شمعی می‌توانند تک کندلی، دو کندلی و یا سه کندلی باشند. یک الگوی تک کندلی، از روی یک عدد از شمع‌های نمودار، یک الگوی دو کندلی از رفتار دو شمع و به همین ترتیب، الگوی سه کندلی از روی رفتار سه کندل برآورد خواهد شد.

الگوهای تک کندلی معروف، کندل چکشی، کندل ستاره دنباله دار و مرد دارآویز است. الگوهای دو کندلی پرکاربرد، الگوش پوششی، پوشای صعودی و کندل انگالفینگ است. از الگوهای پرکاربرد سه کندلی نیز می‌توان الگوی ستاره‌ی صبحگاهی، ستاره‌ی شامگاهی و سه سرباز سفید را نام برد.

معرفی الگوهای کندلی

الگوهای زیادی در نمودار شمعی وجود دارد که بررسی تک‌تک آن‌ها در این مطلب، مقدور نیست. در این‌جا سعی کرده‌ایم تا مهم‌ترین الگوهای کندل را معرفی کنیم. با استفاده از این الگوها شما می‌توانید برای خرید یا فروش دارایی تصمیم‌گیری کنید. تصاویر کندل شناسی به شما کمک می‌کند تا توضیحات هر الگو را بهتر درک کنید.

الگوی چکش یا hammer

در این الگو، کندل شامل یک بدنه‌ی کوتاه با سایه‌ی بلند در قسمت پایینی خواهد بود. این الگو در انتهای روند نزولی واقع می‌شود. الگوی چکش نشان می‌دهد که گاو‌ها در مقابل فشار فروش مقاومت کرده و قیمت را بالا برده‌اند. لازم به ذکر است که الگوی چکش اغلب در کندل‌های سبز ایجاد می‌شود؛ با این حال کندل‌های قرمز نیز می‌توانند این الگو را نشان دهند.

الگوی چکش معکوس یا inverted hammer

این الگو شبیه با الگوی چکش است با این تفاوت که سایه‌ی قسمت بالایی کندل، بسیار بلند بوده و برعکس، سایه‌ی پایینی خیلی کوتاه خواهد بود. این الگو از فشار خرید، شکست خرس‌ها برای پایین‌ کشیدن قیمت و افزایش قیمت‌ها در آینده خبر می‌دهد.

الگوی پوشای صعودی یا bullish engulfing

این الگو از دو کندل تشکیل می‌شود. در این الگو، ابتدا یک کندل قرمز و کوتاه و سپس یک کندل سبز با بدنه‌ی بلندتر قرار می‌گیرد.این الگو از افزایش فشار خرید خبر می‌دهد.

الگوی نفوذگر یا piercing line

این الگو از یک کندل قرمز بلند و به دنبال آن یک کندل سبز بلند، تشکیل می‌شود. نحوه‌ی قرارگیری این دو کندل به‌صورتی است که نقطه‌ی بسته شدن کندل قرمز و باز شدن کندل سبز، فاصله‌ی قابل توجهی با هم خواهند داشت.

الگوی ستاره صبحگاهی یا morning star

این الگو از سه کندل تشکیل می‌شود. یک کندل قرمز بلند، یک کندل کوتاه و یک کندل سبز بلند الگوی ستاره صبحگاهی را تعریف می‌کند. این الگو خبر از محو شدن فشار فروش در دوره‌ی اول و شکل‌گیری یک روند صعودی می‌دهد.

الگوی سه سرباز سفید یا three white soliders

این الگو از سه کندل سبز پشت سرهم تشکیل می‌شود. کندل‌ها معمولاً سایه‌های کوتاهی دارند. این کندل‌ها به‌صورت پلکانی و صعودی قرار می‌گیرند. این الگو بعد از یک سیگنال نزولی ظاهر شده و یک سیگنال صعودی قوی را نشان می‌دهد.

الگوی مرد دار آویز یا hanging man

این الگو از یک کندل سبز یا قرمز با بدنه‌ی کوتاه و سایه‌ی بلند در بخش پایینی ساخته می‌شود. این الگو در پایان یک روند صعودی ظاهر شده و نشان‌گر فروش قابل توجه خواهد بود.

الگوی ستاره دنباله دار یا shooting star

این الگو برعکس inverted hammer است. یک کندل قرمز کوتاه با سایه‌ی بلند در بخش بالایی، این الگو را می‌سازد.

الگوی ستاره شامگاهی یا evening star

این الگو از سه کندل تشکیل می‌شود. کندل میانی، یک کندل کوتاه است که در بین کندل‌های قرمز و سبز بزرگ واقع می‌شود. این الگو نشان می‌دهد که احتمال بازگشت روند وجود دارد.

پیشنهاد مطالعه: از استخراج تا ثروت؛ ارز تلگرام و آینده پول دیجیتال

الگوی سه کلاغ سیاه یا three black crows

این الگو شامل سه کندل قرمز بلند با سایه‌های کوتاه یا تقریباً بدون سایه است. این سه کندل به‌صورت پله‌ای و رو به پایین در کنار هم واقع شده‌اند. هر کندل که بسته می‌شود، قیمت بیش‌تر افت پیدا می‌کند. این الگو یک سیگنال نزولی قوی را نشان می‌دهد. تصویر زیر را ببینید.

  • نکته: کندل‌های قرمز، بسته شدن قیمت را در بخش پایینی کندل‌ها نشان می‌دهند.

روانشانسی کندل ها

اگر الگوهای کندلی را به‌خوبی یاد گرفته باشید و قادر به خواندن نمودار شمعی باشید، به راحتی می‌توانید به روانشناسی کندل نیز بپردازید. منظور از روانشناسی کندل این است که با ملاحظه‌ی الگوها، بتوانید درک کنید که در حال حاضر قدرت خرید در بازار بالاتر است یا فروش.

آموزش پروژه‌های کاربردی بلاکچین

 

برای بررسی روانشناسی کندل‌ها باید چند قانون کلی زیر را به‌خاطر بسپارید:

  • اول این‌که بدنه‌ی بلند کندل، نشان‌دهنده‌ی فشار بالای خرید یا فروش دارایی است.
  • قانون دوم، سایه‌ی بالایی بلند را نشان می‌دهد که بیان‌گر تسلط فروشندگان در بازار است.
  • قانون سوم، سایه‌ی پایینی بلند را نشان می‌دهد که بیان‌گر تسلط خریداران در بازار خواهد بود.
  • فاصله‌ی میان قیمت پایانی (قیمت بسته شده) در روز قبل و قیمت آغازی در روز جاری، ذهنیت درستی از بازار را ارائه خواهد داد.
  • زمانی که تفاوت دو قیمت پایانی کندل،‌ مثبت باشد؛ به معنای بالاتر بودن میزان تقاضا از عرضه است. این یعنی قیمت‌ها افزایش خواهند یافت.
  • وقتی که تفاوت دو قیمت پایانی کندل، منفی باشد؛ به معنای بالاتر بودن میزان عرضه از تقاضا است. این یعنی قیمت‌ها کاهش می‌یابند.

* نکته: توجه داشته باشید که یک کندل به تنهایی نمی‌تواند جهت و قدرت قیمت بازار را تشخیص دهد. بلکه باید کندل را در کنار سایر کندل‌ها تفسیر کرده تا یک دیدِ جامع از بازار به‌دست آورید. هم‌چنین باید تایم فریم مناسب را برای تحلیل خود انتخاب نمایید.

تشخیص کندل صعودی و نزولی

نکته‌ی مهم دیگری که در آموزش کندل شناسی در ارز دیجیتال به آن اشاره می‌کنیم، تشخیص کندل‌های صعودی یا نزولی است. توجه داشته باشید که صرف پلکانی قرار گرفتن کندل‌ها، نمی‌توان به آن واژه‌ی صعودی یا نزولی را اطلاق کرد. در این بخش به شما نشان داده‌ایم که چطور می‌توانید این امر را تشخیص دهید.

کندل استیک صعودی

کندل استیک‌هایی که به‌صورت پلکانی و صعودی کنار هم قرار گرفته باشند، در صورتی «صعودی» خوانده می‌شوند که قیمت پایانی کندل جاری (کندل اخیر)، بالاتر از قیمت پایان کندل قبلی خود باشد.

* نکته: در کندل‌های سبز رنگ، قاعده‌ی بالایی، قیمت پایانی و قاعده‌ی پایین، قیمت بازشده را نشان می‌دهد.

کندل استیک نزولی

مشابه با کندل استیک‌های صعودی، کندل استیک‌هایی که به‌صورت پلکانی در کنار هم قرار گرفته و قیمت پایانی کندل جاری پایین‌تر از قیمت پایانی کندل قبلی باشد، نمودار نزولی را نشان خواهد داد.

آموزش کندل شناسی حرفه ای

همیشه حرفه‌ای بودن به معنای یادگیری بیش‌تر، عمیق‌تر و ماهرانه‌تر مطالب است. برای این‌که در بازارهای مالی و ارز دیجیتال نیز به سطح حرفه‌ای برسید، باید مباحث را به‌طور پیشرفته‌تر یاد بگیرید. هرچقدر شما الگوهای بیش‌تری از نمودار کندلی یاد بگیرید، تحلیل جامع‌تری انجام می‌دهید. شما باید بتوانید این الگوها را به‌سرعت و صحیح در نمودارهای واقعی شناسایی کنید. این کار مستلزم صرف زمان و انجام تمرینات مداوم است.

در سطوح پیشرفته، شما باید بتوانید کندل شناسی را با دیگر ابزارهای تحلیل تکنیکال به‌طور ترکیبی به‌کار ببرید. اندیکاتورهای تکنیکال، سطوح حمایت و مقاومت، الگوهای قدیمی و غیره از جمله‌ی این ابزارها هستند. ترکیب چند ابزار، تحلیل همه‌جانبه و بادقت‌تری را منجر خواهد شد. به عبارت دیگر، هر ابزار نقاط قوتی دارد که در ترکیب آن‌ها با هم، یک تحلیل پر قدرت‌تر به‌دست می‌آید.

از سوی دیگر می‌توانید به مطالعات تخصصی در زمینه‌ی کندل شناسی بپردازید. کتاب‌ها، وب سایت‌ها، دوره‌های آموزشی و مقالات متعددی در این‌باره وجود دارند. سعی کنید آن‌ها را مطالعه کنید. نکات مهم را به‌خاطر سپرده و به‌طور عملی استفاده کنید.

کندل شناسی در فارکس

فارکس forex، یک بازار برای تبادل ارز خارجی است. این بازار به‌عنوان بزرگ‌ترین بازار مالی در جهان به‌حساب می‌آید. طبق آمار، روزانه بالغ بر ۵ تریلیون دلار حجم معاملات در فارکس برآورد شده است. بازار فارکس، دنیای پویایی را برای معاملات ارز دیجیتال فراهم آورده است.

برای درک این بازار و فعالیت در معاملات آن، شما باید به‌خوبی با مباحثی مانند کندل آشنا باشید. تسلط بر نمودار کندل به شما کمک می‌کند تا تحلیل‌های تکنیکال بهتر و حرفه‌ای‌تری را در فارکس ارائه داده و در نتیجه‌ی آن، عملکرد و معاملات بهینه‌تر و سودده‌تری را دنبال کنید.

توصیه می‌کنیم برای ایجاد تجربه‌های مثبت و سودآفرین در بازار فارکس، پیش از ورود، به‌طور کامل با مفاهیم و اصطلاحات بازارهای سرمایه آشنا شده و ابزارهای تحلیل را یاد بگیرید. شما باید معنا و مفهوم هر تغییر را بدانید. در غیر این‌صورت، معاملات چشم بسته و بدون آشنایی ابتدایی، زیان آفرین خواهند بود.

جمع‌بندی

آموزش کندل شناسی در ارز دیجیتال کاربردهای زیادی دارد. با استفاده از این نمودار، می‌توان روند قیمتی هر دارایی را در یک مقطع زمانی، بررسی و تحلیل کرده و به پیش‌بینی وضعیت قیمت‌ها در آینده پرداخت. در این مطلب به آموزش صفر تا صد کندل شناسی ارز دیجیتال پرداختیم. بدین ترتیب در ابتدا شما را با ساختار هر کندل آشنا کرده و سپس نشان دادیم که چطور می‌توانید یک نمودار کندل را بخوانید.

مرجع کامل آموزش سرمایه گذاری از صفر + اعطای گواهینامه معتبر دوره

 

در انتها نیز، با معرفی چند الگوی رایج در کندل شناسی، آموزش دادیم که چطور می‌توان یک نمودار شمعی را تحلیل و بررسی کرد. تحلیل‌های این نمودار اگر به ‌درستی انجام شوند، کمک شایانی برای انتخاب نوع و زمان معامله خواهند کرد.

با یادگیری مباحث مختلف در تحلیل ارز دیجیتال، ابزارها و نمودارهای لازم و مفاهیمی نظیر باینری اپشن در حوزه‌ی بازارهای مالی، شما روند بهتری در معاملات بیت کوین و دیگر ارزهای دیجیتال را در بازارهایی مانند فارکس خواهید داشت. همواره به‌خاطر داشته باشید که معاملات می‌بایست کاملاً آگاهانه انجام شوند. چشم بسته و بدون ارزیابی، ریسک بالایی در تجربه‌ی شکست وجود دارد.

پیشنهاد مطالعه: دنیای رمزآلود ارز دیجیتال: راهنمای جامع Digital currency برای مبتدیان

آموزش ارز دیجیتال در مکتب خونه

دنیای ارز دیجیتال، بسیار سودده و جذاب است. برای ورود به این دنیا و انجام معاملات ارز دیجیتال، ضروری است تا موضوعات مختلفی را یاد داشته باشید. شما می‌توانید مهم‌ترین نکات این حوزه را در آموزش‌های مکتب خونه بیابید. آموزش ارز دیجیتال در مکتب خونه به‌نحوی تدوین شده است که برای مبتدیان تا حرفه‌ای‌ها قابل استفاده خواهد بود.

نوشته آموزش کندل شناسی در ارز دیجیتال به زبان ساده اولین بار در مکتوب. پدیدار شد.


منبع

درباره ی ماکان نیوز

مطلب پیشنهادی

آموزش ثبت حسابداری ارزش افزوده

آموزش ثبت حسابداری ارزش افزوده از موضوعات بسیار مهم و حیاتی در حوزه حسابداری و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *